Gå til innhold
Hundesonen.no

Budsjett og sparing!


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

36 minutter siden, Turb skrev:

Innså at jeg faktisk måtte vente til jeg hadde fått lønn til jeg begynte med det her - den skrek om at jeg budsjeterte med penger jeg ikke hadde :P 

Du starter med pengene du har på konto nå og legger de på de høyest prioriterte postene. Når du får lønn så fordeler du de pengene på de andre postene. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja. Trykk på den lille nedoverpilen ved siden av navnet på budsjettet ditt, oppe i venstre hjørne. Velg budget settings og så kan du velge NOK   De på YNAB er sikkert helt sånn hva f skjer i Norg

Jeg bruker YNAB og synes det fungerer helt fantastisk. Alle pengene våre har en "jobb" og alt som kommer inn delegeres i forskjellige poster med en gang de kommer inn. Absolutt alle utgifter er med i

Evt lørdag...

Posted Images

1 time siden, MegaMarie skrev:

Nei, jeg kommer ikke til å bruke det som kredittkort. Det er eventuelt sparegevinstene jeg er nysgjerrig på. Usikker på hva det ville bli brukt til. Mat, bensin og fritid er de største økonomiske postene. Utenom kommer jo reiser i blant. Jeg er veldig dårlig til å si nei (det blir en av mine neste utfordringer), så jeg har nylig fått prakket på meg et American express kredittkort hvor man kan spare bonuspoeng til reiser. Men det er for SAS, og jeg reiser ganske sjeldent med SAS, og det var en årsavgift på kortet, så jeg regner meg jeg avlyser det så fort det kommer i posten. Har før fått prakket på meg et annet kredittkort som visstnok var for å spare penger på bensin. Jeg brukte aldri kortet og fikk tilslutt en regning på "ikke brukt kredittkort".. Utenom dette har jeg et mastercard som stort sett brukes på reiser.

Jeg hadde en runde i høst hvor jeg satt opp hva jeg ville ha, eks lav rente, lang rentefri periode, ikke årsavgift og reiseforsikring. Så satt jeg opp aktuelle kandidater og hvilke sparetilbud de forskjellige hadde. Jeg endte opp med Ikano :) Masse rabatt på drivstoff og mat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, simira skrev:

Dnb sitt kredittkort har rabattavtaler med dyresjappa og kolonial.no, så vi får 10% både på hundemat og menneskemat. Supert for oss! De har også ofte kampanjer på 25% på XXL og Expert (og andre, mindre forhandlere) som vi benytter oss av når vi faktisk skal ha noe derfra.

Santander er best på bensin, vi har et eget kort til det.

Kredittkort man må betale årsavgift for lønner seg nok sjelden.

Ellers så har de aller fleste kredittkort innebygget reiseforsikring som dekker reiser som er betalt med det kortet. Husk da at det kun dekker ting mtp reise/overnatting som faktisk er betalt med kortet, og ikke hvis du f.eks. får stjålet mobilen på reisen, så må ha vanlig reiseforsikring i tillegg.

10% på Kolonial ja, det skal jeg jaggu benytte meg av neste gang, det var jeg faktisk ikke klar over. Da kan vi jo spare enda litt mer der :)

1 time siden, Turb skrev:

Innså at jeg faktisk måtte vente til jeg hadde fått lønn til jeg begynte med det her - den skrek om at jeg budsjeterte med penger jeg ikke hadde :P 

Bare å sett opp mål for postene og slik, det har jeg gjort der det har vært manko på penger. Samt begynt å legge inn fakturaer som ligger til betaling i planlagte transaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Teserere skrev:

Jeg hadde en runde i høst hvor jeg satt opp hva jeg ville ha, eks lav rente, lang rentefri periode, ikke årsavgift og reiseforsikring. Så satt jeg opp aktuelle kandidater og hvilke sparetilbud de forskjellige hadde. Jeg endte opp med Ikano :) Masse rabatt på drivstoff og mat.

Takk for tips :D Slapp jeg å gjøre jobben!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, jeg har DNB i utgangspunktet og får faktisk nytt mastercard nå. Har aldri brukt mastercard tidligere, men kanskje vi skal begynne å bruke mastercardet til mat og husholdning. Går det an å sette over pengene på forskudd, og likevel få rabattene? Sikkert et teit spørsmål :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, sikkert et idiotspørsmål til, men når jeg har to kontoer og setter opp regninger fra begge, så vises bare de fra checking account i minus kolonnen? Skal det være sånn? Vises ikke de fra regningskontoen min? 

Og støtter den om bratt læringskurve, men begynner å like det mer og mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Turb skrev:

Ok, sikkert et idiotspørsmål til, men når jeg har to kontoer og setter opp regninger fra begge, så vises bare de fra checking account i minus kolonnen? Skal det være sånn? Vises ikke de fra regningskontoen min? 

Og støtter den om bratt læringskurve, men begynner å like det mer og mer. 

Hva har du satt opp den andre kontoen som? Tracking? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SiriEveline skrev:

Hva har du satt opp den andre kontoen som? Tracking? 

Eh... hadde et blondt øyeblikk, var så klart pga datoene at de ikke sto på minus enda... sukk... er ikke lett å være teit...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Turb skrev:

Eh... hadde et blondt øyeblikk, var så klart pga datoene at de ikke sto på minus enda... sukk... er ikke lett å være teit...

Det er jo ganske overvelmende, så det er fort gjort at man tror det er mer komplisert enn det egentlig er :P

Nå er vi igang med litt rydding i huset, og guri så mye **** pakk vi kommer til å legge på Finn.no som bare ligger her og har plass. Holder med et par skisko til ei frøken som knapt går på ski 1-10 ganger i året, 4 par er ihvertfall i meste laget.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er økonomisk blind jeg. Skjønner INGENTING av YNAB. Det er helt latterlig. At det går an?!

 

Nå har jeg satt opp en del poster som jeg vet kommer til å gå ut i løpet av måneden (som lån og forsikringer og sånn). Men jeg får jo lønn i slutten av måneden, og plutselig skjønner jeg ingenting igjen. Vurderer å ha en ny start i mars, men blir jo det samma der...
MÅ jeg si hva jeg har på konto? For jeg har to kontoer hvor pengene flyr frem og tilbake og den ene av de har en del cash til neste ferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Smartingen skrev:

Jeg er økonomisk blind jeg. Skjønner INGENTING av YNAB. Det er helt latterlig. At det går an?!

 

Nå har jeg satt opp en del poster som jeg vet kommer til å gå ut i løpet av måneden (som lån og forsikringer og sånn). Men jeg får jo lønn i slutten av måneden, og plutselig skjønner jeg ingenting igjen. Vurderer å ha en ny start i mars, men blir jo det samma der...
MÅ jeg si hva jeg har på konto? For jeg har to kontoer hvor pengene flyr frem og tilbake og den ene av de har en del cash til neste ferie...

Skjønte heller ikke en dust i starten - følte meg total teit og dum... nå går det bedre altså. Plutselig sier det klikk og man bare ååååååååååja... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Smartingen said:

Jeg er økonomisk blind jeg. Skjønner INGENTING av YNAB. Det er helt latterlig. At det går an?!

 

Nå har jeg satt opp en del poster som jeg vet kommer til å gå ut i løpet av måneden (som lån og forsikringer og sånn). Men jeg får jo lønn i slutten av måneden, og plutselig skjønner jeg ingenting igjen. Vurderer å ha en ny start i mars, men blir jo det samma der...
MÅ jeg si hva jeg har på konto? For jeg har to kontoer hvor pengene flyr frem og tilbake og den ene av de har en del cash til neste ferie...

Ja, skriv inn hele summen du har på konto. Du kan bare plusse sammen de du har på de to kontoene dine, det er ikke så viktig hvor pengene står i banken så lenge de er i YNAB også (og totalen stemmer). (Sannsynligvis vil du heller ikke ha behov for de to kontoene heller etterhvert som du bruker systemet.) Så putter du det du har lagt av inn på ferie-posten din. Da ligger de der og du bruker ikke av de før du faktisk skal på ferie. Resten av pengene du har på konto i dag putter du inn på de postene med høyest prioritet. Om du har en telefonregning som forfaller den 20. f.eks, og du får lønn 25., så må du sette av penger til telefonregning før du får lønn. Men alle pengene du har på konto skal settes på poster. Når du får lønn i slutten av måneden gjør du det samme med disse pengene, du kan putte de inn på mars-budsjettet når du har dekket alle postene i februar. 

Ikke tenk på det som står på transactions-lista di opp mot hvor mange penger du har på konto i dag. Det viktigste er at du legger de pengene du faktisk har i hånden/konto, blir fordelt på de postene de skal brukes på. Jeg har transactions planlagt i mai som står på kommende transactions liksom, men jeg har fortsatt ikke fått pengene som skal delegeres på den posten, men det spiller heller ingen rolle. For de kommer jo etterhvert og da setter jeg de på riktig post. 

Bare spør, men veldig fint om du har konkrete spørsmål, da er det så mye lettere å svare. Ellers er det lett å forvirre mer enn man hjelper. :) Jeg synes også YNAB var kjempeforvirrende i begynnelsen og var så frustrert over at jeg ikke skjønte bæret. Men pling så datt poletten på plass og så var det bare "Aha! Selvfølgelig!". Bare stå i det og ikke gi opp! Du kommer til å skjønne det. Les tutorialsene på sidene, terp om du må, og følg de slavisk i begynnelsen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

Ja, skriv inn hele summen du har på konto. Du kan bare plusse sammen de du har på de to kontoene dine, det er ikke så viktig hvor pengene står i banken så lenge de er i YNAB også (og totalen stemmer). (Sannsynligvis vil du heller ikke ha behov for de to kontoene heller etterhvert som du bruker systemet.) Så putter du det du har lagt av inn på ferie-posten din. Da ligger de der og du bruker ikke av de før du faktisk skal på ferie. Resten av pengene du har på konto i dag putter du inn på de postene med høyest prioritet. Om du har en telefonregning som forfaller den 20. f.eks, og du får lønn 25., så må du sette av penger til telefonregning før du får lønn. Men alle pengene du har på konto skal settes på poster. Når du får lønn i slutten av måneden gjør du det samme med disse pengene, du kan putte de inn på mars-budsjettet når du har dekket alle postene i februar. 

Ikke tenk på det som står på transactions-lista di opp mot hvor mange penger du har på konto i dag. Det viktigste er at du legger de pengene du faktisk har i hånden/konto, blir fordelt på de postene de skal brukes på. Jeg har transactions planlagt i mai som står på kommende transactions liksom, men jeg har fortsatt ikke fått pengene som skal delegeres på den posten, men det spiller heller ingen rolle. For de kommer jo etterhvert og da setter jeg de på riktig post. 

Bare spør, men veldig fint om du har konkrete spørsmål, da er det så mye lettere å svare. Ellers er det lett å forvirre mer enn man hjelper. :) Jeg synes også YNAB var kjempeforvirrende i begynnelsen og var så frustrert over at jeg ikke skjønte bæret. Men pling så datt poletten på plass og så var det bare "Aha! Selvfølgelig!". Bare stå i det og ikke gi opp! Du kommer til å skjønne det. Les tutorialsene på sidene, terp om du må, og følg de slavisk i begynnelsen. 

Takk! For jeg er helt lost...

Men okey, si at jeg har kjempelite penger på konto nå, lønn 25 og regninger både før og etter 25. Det første jeg gjør er å fordele pengene jeg har på de regningene som forfaller først. Så får jeg lønn og fordeler pengene på de andre regningene. Den er for så vidt grei. Men så jeg kan ikke budsjettere penger til faste utgifter allerede? Jeg tenker jo at lån og forsikringer er regninger jeg betaler hver måned og likt beløp, og at de da burde ligge fast der. Ikke bare når jeg har penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Smartingen said:

Takk! For jeg er helt lost...

Men okey, si at jeg har kjempelite penger på konto nå, lønn 25 og regninger både før og etter 25. Det første jeg gjør er å fordele pengene jeg har på de regningene som forfaller først. Så får jeg lønn og fordeler pengene på de andre regningene. Den er for så vidt grei. Men så jeg kan ikke budsjettere penger til faste utgifter allerede? Jeg tenker jo at lån og forsikringer er regninger jeg betaler hver måned og likt beløp, og at de da burde ligge fast der. Ikke bare når jeg har penger...

Måten jeg har løst dette på er at jeg har skrevet inn det faste beløpet jeg bruker på postene hver måned inn i navnet på posten. F.eks heter strømposten min "Strøm (700,-)" og forsikring heter "Forsikring (1400,-)" osv, det gjør det lettere for meg å fordele pengene når de kommer inn. Nå er jeg også kommet dit jeg lever en måned på forskudd (100% pga YNAB!), slik at pengene som kommer inn denne måneden skal brukes først i april, så jeg kan legge inn mars uten å gå i minus. 
Men ellers så stemmer det du har lest, du skal ikke fordele penger du ikke har. Det er også litt av poenget og du får et hands on forhold til pengene dine, det er kjempenyttig altså. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Smartingen said:

Takk! For jeg er helt lost...

Men okey, si at jeg har kjempelite penger på konto nå, lønn 25 og regninger både før og etter 25. Det første jeg gjør er å fordele pengene jeg har på de regningene som forfaller først. Så får jeg lønn og fordeler pengene på de andre regningene. Den er for så vidt grei. Men så jeg kan ikke budsjettere penger til faste utgifter allerede? Jeg tenker jo at lån og forsikringer er regninger jeg betaler hver måned og likt beløp, og at de da burde ligge fast der. Ikke bare når jeg har penger...

Jo det kan du på et vis, men du kan ikke budsjettere de sånn som du gjør når du har pengene. Det du gjør er å gå inn på den posten du har sett deg ut, så setter du et mål.

For de postene som f.eks. hundeforsikring hvor jeg vet at det kommer en kostnad på 294kr per måned, så legger jeg inn Monthly Funding Goal på 294kr.
Har du f.eks. en feriepost her som du ønsker at skal nå 10.000kr innen juni, så kan du sette opp et mål. Da regner YNAB ut hvor mye du må sette på den posten månedlig, og justerer utifra hvor mye du setter inn.

På denne måten blir posten oransj som signaliserer at her må det budsjetteres med penger så snart det kommer inn.
Sånn ser det ut, som du ser har jeg ikke satt inn noe fast på utstyr, for det blir jeg nok å ta litt som det kommer. Per nu har jeg ikke mulighet til å legge inn noe mål enda.
 

Capture.JPG

Capture1.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SiriEveline skrev:

Jo det kan du på et vis, men du kan ikke budsjettere de sånn som du gjør når du har pengene. Det du gjør er å gå inn på den posten du har sett deg ut, så setter du et mål.

For de postene som f.eks. hundeforsikring hvor jeg vet at det kommer en kostnad på 294kr per måned, så legger jeg inn Monthly Funding Goal på 294kr.
Har du f.eks. en feriepost her som du ønsker at skal nå 10.000kr innen juni, så kan du sette opp et mål. Da regner YNAB ut hvor mye du må sette på den posten månedlig, og justerer utifra hvor mye du setter inn.

På denne måten blir posten oransj som signaliserer at her må det budsjetteres med penger så snart det kommer inn.
Sånn ser det ut, som du ser har jeg ikke satt inn noe fast på utstyr, for det blir jeg nok å ta litt som det kommer. Per nu har jeg ikke mulighet til å legge inn noe mål enda.
 

Capture.JPG

Capture1.JPG

Så på en måte er det kanskje en lur måte å sette av til for eksempel NRK lisensen det da? At målet innen februar er 1486,- (eller hva nå den er) også sparer man opp i løpet av det halve året?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Smartingen said:

Så på en måte er det kanskje en lur måte å sette av til for eksempel NRK lisensen det da? At målet innen februar er 1486,- (eller hva nå den er) også sparer man opp i løpet av det halve året?

Jupp, da setter du bare en post for NRK-lisens (om du vil ha en ren post for det da) og skriver Goal innen februar som 1486,-
Om du ønsker å sette av like mye hver måned kan du evt. bare ta beløpet delt på 12 (i dette tilfellet) og legge det inn som monthly funding goal. Men jeg syntes øverste metode er greiest da, for da kan du f.eks. ikke sette inn noe der frem til sommeren, og når feriepengene kommer kan du sette inn hele beløpet f.eks. eller en større sum.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom lønna! Nå ble det enda litt morsommere å få lov til å plasse på litt poster, det meste forsvinner imorgen i regninger da, men de har jeg allerede regnet med for lenge siden (ved bruk av Goal og Upcoming Transactions) så det var overhodet ingen overraskelse noe sted.

For en utrolig digg følelse og ha så godt som 100% kontroll! Nå gleder jeg meg bare til vi kommer litt over kneika og får vekk litt tullete Mastercard gjeld og kan gå inn for å spare penger :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mari said:

@SiriEveline Jøss, jeg har ikke tenkt på å bruke mål så aktivt. Skal tygge litt på den eller om jeg bare skal beholde systemet jeg har hvor jeg kun bruker mål på ting som går over tid sånn som årsavgift, ferier og pensumbøker og sånt. 

Jeg har til nå satt opp begge deler, men da monthly på de faste utgiftene. Fordelen er jo at boksen ikke blir grønn før man har nådd målet, sånn vet jeg at jeg får budsjettert riktig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig giret på å holde orden i budsjettet så jeg kan spare penger til reise og bolig :D Så langt ble det en ferietur i Februar som jeg ikke tok med i budsjettet, og festingen i den ferien har overskredet fest budsjettet mitt. Tenkte også så sjekke rundt om billigere mobilabonnement enn det jeg har nå, men regningen fra forrige måned kom før jeg fikk summet meg til å sjekke det. Så der og røk det litt. Men alt annet ser bra ut så langt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det går veldig bra med kolonial og dyresjappa her, vi bruker definitivt mindre penger på mat :D

En ting som er litt irriterende er at jeg bare har 5000 i mastercardgrense fra DNB. Søkte om å få øke grensen, men fikk avslag. Jeg har ikke en eneste betalingsanmerkning og er en trygg betaler, så det var ganske frustrerende. Men snakket med dem i dag, og når det er første gang noen har mastercard venter de 3 mnd før de eventuelt godkjenner økt grense (jeg er student, så har ikke høy inntekt, antar at grensen er annerledes for folk som er i full jobb). Så da kan jeg søke igjen om 3 mnd, og dersom jeg har betalt som jeg skal, så blir grensen økt. Så da blir det 3 mnd med to overføringer til mastercard i mnd, litt tungvindt. Men da får vi de 10% i alle fall.

Egentlig er det jo veldig bra at de er såpass strenge på det, så jeg skal ikke klage på det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Elisabeth00 said:

Det går veldig bra med kolonial og dyresjappa her, vi bruker definitivt mindre penger på mat :D

En ting som er litt irriterende er at jeg bare har 5000 i mastercardgrense fra DNB. Søkte om å få øke grensen, men fikk avslag. Jeg har ikke en eneste betalingsanmerkning og er en trygg betaler, så det var ganske frustrerende. Men snakket med dem i dag, og når det er første gang noen har mastercard venter de 3 mnd før de eventuelt godkjenner økt grense (jeg er student, så har ikke høy inntekt, antar at grensen er annerledes for folk som er i full jobb). Så da kan jeg søke igjen om 3 mnd, og dersom jeg har betalt som jeg skal, så blir grensen økt. Så da blir det 3 mnd med to overføringer til mastercard i mnd, litt tungvindt. Men da får vi de 10% i alle fall.

Egentlig er det jo veldig bra at de er såpass strenge på det, så jeg skal ikke klage på det. 

Da har de i så fall blitt snillere enn de var før. Jeg prøvde nemlig å få økt grensen min i en tilsvarende situasjon, etter å ha vært kunde hos DNB i årevis, og nei, det var ikke snakk om å øke noen mastercardgrense, det kunne jeg bare glemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...