Gå til innhold
Hundesonen.no

Kostnader, VW Touran vs Mitsubishi Grandis


Rocket
 Share

Recommended Posts

Fant endelig teoriboka mi så da blir det forhåpentligvis ikke så lenge til bilkjøp.
Så da vil jeg gjerne kikke litt på det økonomiske aspektet. Det er jo ikke bare drivstoffet som koster. 
Tar utgangpsunkt i disse to som jeg har mest lyst på, men andre typer vil jo bli vurdert. (Berlingo f.eks)

Jeg har f.eks fått med meg at visse dekk er mye dyrere enn andre, regner med det har med dimensjoner osv å gjør. Hvordan er dekkprisene på disse bilene? 

Forsikring? Blir min første bil, så har jo ingen bonus fra før, men håper at det blir bedre pris iom jeg ikke er 18. Regner kanskje med VW ligger hakket høyere enn grandisen? Er jo ikke "ungdomsbiler" noen av dem. 

Drivstoff: Bensin eller Diesel? Fordeler, ulemper, kostnader vs potensielle forbud med diesel. 
Diesel er jo pr idag billigere i innkjøp, men påvirker det kostnadsnivået på noe annet?
(Elbil er ikke aktuelt da mannen har en Tesla, men vi har ikke andre kurser å gå på mtp lading. :lol: Gammelt hus ) 

Verksted, hvordan er det med deler på disse bilene? Regner med begge er såpass vanlige at man kan være heldig og finne noen ting hos knoksen f.eks, men hva med deler man burde kjøpe nytt? Er noen av dem en sånn type man burde unngå fordi det plutselig kan bli svindyrt å fikse? 

Flere ting som jeg ikke har tenkt på som kan være forskjellig fra bil til bil?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkpris handler mye om dimensjoner, ja. Samt hvor nøye du er på gode dekk (anbefaler å kjøpe kvalitetsdekk, det er billigere enn å kjøre av veien). Er ganske vanlig dimensjon på slike biler, så ingen unødvendig høy utgift der.

Har hørt litt snusk om automatgirkassa til VW.

Ellers har jeg ikke gjort annet å komme med, annet enn at mor og stefar hadde en 2008 Touran en god stund, og de var fornøyde med den. Men de ruster ganske fort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt begge (eide ikke touranen, men kjørte den veldig mye), og har nå grandis. Ikke sammenlignbart komfortmessig, altså. Digger min grandis! Alt er romsligere. Den bruker noe mer drivstoff, men pris på forsikring var visst ikke så ulikt (touranen sto jo da ikke på meg). Dekk aner jeg ikke, de fikk jeg med. Dekk er jo dyrt uansett :P Ja, av ting som røk på touranen så var det 2 x clutch i løpet av et år, og en del annet snusk, husker ikke alle detaljer. Grandisen ble kjøpt med gåen turbo, som ble fiksa, og har gått som ei klokke siden. Hadde space wagon tidligere, den var også utrolig driftssikker, dog mye rust. Berlingo derimot... Don't get me started. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk koster, men det er ikke der se store utgiftene på bil ligger som regel, og voldsomt stor prisforskjell er det gjerne ikke før man kommer over på store SUV'er osv. Si at dekk+felg er 3000 kr pr sett for "normale" dekk/felger, 6000 kr for sommer + vinter delt på minst to-tre sesonger hver så blir ikke det så fryktelig mye i månedtlige utgifter. Dessuten så følger det jo ofte med når du kjøper bilen så kan jo hende du får et par sesonger med på kjøpet også før du må investere i nye dekk. Forsikring er jo heller ikke allverden, selv ikke for dem under 25, uten bonus, med mindre man skal ha en typisk ungdomsbil med stor motor. Det som koster er jo gjerne service og reparasjoner, bom og drivstoff, alt etter som hvor mye man kjører. Berlingo ville jeg etter egen erfaring definitivt styrt unna :P Generelt franske biler, der er det mye som er tungvint og raskt blir mer dyrt enn nødvendig om det går i stykker. Berlingoen har en svakhet i fjæringen bak (husker ikke hva det het, da det er noen år siden jeg opplevde det selv) og det alene kostet meg 10 000(delen kostet en knapp 1000lapp, resten var arbeid)... Måtte inn på merkeverksted da det krevde noe utstyr som ikke var standard på andre bilverksted. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, tonjek skrev:

Dekkpris handler mye om dimensjoner, ja. Samt hvor nøye du er på gode dekk (anbefaler å kjøpe kvalitetsdekk, det er billigere enn å kjøre av veien). Er ganske vanlig dimensjon på slike biler, så ingen unødvendig høy utgift der.

Har hørt litt snusk om automatgirkassa til VW.

Ellers har jeg ikke gjort annet å komme med, annet enn at mor og stefar hadde en 2008 Touran en god stund, og de var fornøyde med den. Men de ruster ganske fort.

Blir manuell her uansett tror jeg. :) Men takk for info! Sånt som er greit å vite! 

15 timer siden, Caroline skrev:

Har kjørt begge (eide ikke touranen, men kjørte den veldig mye), og har nå grandis. Ikke sammenlignbart komfortmessig, altså. Digger min grandis! Alt er romsligere. Den bruker noe mer drivstoff, men pris på forsikring var visst ikke så ulikt (touranen sto jo da ikke på meg). Dekk aner jeg ikke, de fikk jeg med. Dekk er jo dyrt uansett :P Ja, av ting som røk på touranen så var det 2 x clutch i løpet av et år, og en del annet snusk, husker ikke alle detaljer. Grandisen ble kjøpt med gåen turbo, som ble fiksa, og har gått som ei klokke siden. Hadde space wagon tidligere, den var også utrolig driftssikker, dog mye rust. Berlingo derimot... Don't get me started. 

Jepp jepp, er det mitt inntrykk er også, så grandisen ligger hakket høyere på lista enn touranen. :)  

15 timer siden, Malamuten skrev:

Dekk koster, men det er ikke der se store utgiftene på bil ligger som regel, og voldsomt stor prisforskjell er det gjerne ikke før man kommer over på store SUV'er osv. Si at dekk+felg er 3000 kr pr sett for "normale" dekk/felger, 6000 kr for sommer + vinter delt på minst to-tre sesonger hver så blir ikke det så fryktelig mye i månedtlige utgifter. Dessuten så følger det jo ofte med når du kjøper bilen så kan jo hende du får et par sesonger med på kjøpet også før du må investere i nye dekk. Forsikring er jo heller ikke allverden, selv ikke for dem under 25, uten bonus, med mindre man skal ha en typisk ungdomsbil med stor motor. Det som koster er jo gjerne service og reparasjoner, bom og drivstoff, alt etter som hvor mye man kjører. Berlingo ville jeg etter egen erfaring definitivt styrt unna :P Generelt franske biler, der er det mye som er tungvint og raskt blir mer dyrt enn nødvendig om det går i stykker. Berlingoen har en svakhet i fjæringen bak (husker ikke hva det het, da det er noen år siden jeg opplevde det selv) og det alene kostet meg 10 000(delen kostet en knapp 1000lapp, resten var arbeid)... Måtte inn på merkeverksted da det krevde noe utstyr som ikke var standard på andre bilverksted. 


Dekk koster ja, men var iforhold til slikt som med SUVene jeg tenkte på, har lite peiling på sånt og ante ikke om noen av disse bilene hadde dekk med slike dimensjoner. 
Hehe nei, skal ikke ha noe voldsomme greier, men vil ha noe som er stort nok til å kunne dra hestehenger ved behov uten å myrde motoren, men det skal begge disse være svjv. :) Vil jeg kjøre noe heftigere så får jeg sikkert låne teslaen til mannen med jevne mellomrom. :lol: 

Jepp jepp, Pappa har heldigvis en kompis som fikser sånt billigere enn de fleste verksted. Samt jeg kjenner flere selv som kan gjøre en god del reperasjoner rimeligere, da de har løftebukk og alt. Blir nytt verksted i stallen også snart, og de stoler jeg veldig på, flinke mekanikere begge mennene som bor på gården. Så er i hovedsak potensiell delepris som er min bekymring, svjv så trooor jeg disse ikke er de værste der. 

Ja, vil unngå fransk så langt det lar seg gjøre. Vil helst ha tysk eller japansk. Toyota f.eks er jo biler som stort sett går og går og går. Men har blitt anbefalt berlingo så mye at jeg har kikket litt på dem også. :P Kjekt å høre litt fra andre siden også, for jeg har samme intrykk som dere her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt grandis i 150 000 km nå og er veldig fornøyd. Driftsikker og ikke noe tull. God plass, selv om jeg aldri kan få stor nok bil (men vil ikke ha kassebil). 

Forsikring på en grandis er tullete dyrt. Takket være DNT-medlemskap fikk jeg veldig rabatt hos gjensidige og fikk forsikring til 14000 årlig (første bil jeg hadde registrert på meg, ingen bonus) - over alt ellers kostet det meg 18000 årlig! Nå har jeg full bonus er nede på 9000kr årlig (full dekning på alt, 40 000km årlig (altså dobbelt så langt som det folk flest trenger)). Ikke billig det heller med full bonus, men har sjekket med utallige forsikringer og denne hos Tygg var den billigste jeg fikk. Jeg bruker bilen i jobb - det er derfor den kjøres så langt årlig.
Bil koster mye penger og hvis man skal holde den i orden er det bare å bytte ut alt som kreves på årlig service. Jeg har ikke trengt å gjøre noe annet enn det, men det er klart at det blir fort 10-15 tusen når bilen begynner å bli noen år. Men sånn er det med alle biler. Dekk kan man alltid velge hvor dyre man vil ha. Jeg kjører masse og betaler villig dobbel pris av minstepris for å få gode dekk. Man får fint 4 dekk til 4-5000 kr - sist jeg byttet la jeg like gjerne inn 8000kr og er kanonfornøyd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Meg skrev:

har bare et innspill. Når det gjelder Touran, må du jo forholde deg til Møller. Anbefales ikke. 

Samme sier jeg. Har hatt Touran, og var fornøyd med den inntil den ble gammel og slitt.  

Møller er største dritten av verksted som fins. Og jeg kjøper ikke flere VW pga de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JeanetteH skrev:

Samme sier jeg. Har hatt Touran, og var fornøyd med den inntil den ble gammel og slitt.  

Møller er største dritten av verksted som fins. Og jeg kjøper ikke flere VW pga de. 

vi hadde caddy, men den har jo begrensa plass. Så da hundeantallet steg,  bygde vi hundehenger. Vi var forsåvidt fornøyd med Caddyen, men ikke verkstedet. Og når caddyen ikke funka så godt til å trekke henger med hunder i, kjøpte vi subaru. Forskjellen i service var himmelhøy. Hadde subaruen en feil (veldig sjelden), ble det fiksa. Fort. Og billig. Hadde caddyen en feil (ikke så veldig sjelden ), så måtte de (stort verksted!)  først se feilen, så bestille delen (det lille subaru verkstedet hadde alltid deler de), og det tok alltid minst 2 uker å få fiksa en liten ting.  For ikke snakke om da man ble innkalt til time for å få fiksa den ene feilen, som de måtte bestille del til men så hadde de ikke bestilt likevel. Det skjedde flere ganger.  Så vi sa vel egentlig: VW, aldri mer.  Men så. hengeren ble for liten, vi måtte ha enda større henger. Og egentlig trenger vi ikke baksete, så vi ville ha kassebil. Siden hiace ikke produseres lenger ble det dessverre VW. Og de fornekter seg ikke, ting tar like lang tid og er like dyrt som før. Litt hyggeligere folk på dette verkstedet da. Men med en gang bilen er over garantialder, blir det bytte av verksted til alt mulig som ikke MÅ gjøres på merkeverksted. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Mardina skrev:

Men man må jo ikke bruke merkeverksted på enkle jobber da. Man trenger ikke bytte bremseslager på Møller liksom...  No way at jeg hadde levert bilen til et merkeverksted, hvis jeg hadde andre  "billigere" alternativer :)

 

skulle det bli en eller annen garantisak så er de ganske flinke til å forsøke å sno seg unna om du ikke har brukt merkeverksted...selv på enkle ting

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

skulle det bli en eller annen garantisak så er de ganske flinke til å forsøke å sno seg unna om du ikke har brukt merkeverksted...selv på enkle ting

 

Ok, da skjønner jeg at folk skyr dem litt ja... Har aldri hatt dyre biler, så det har ikke vært en aktuell problemstilling for meg :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha ny bil så regner ikke med det blir et problem for meg mtp møller. Eneste er jo om jeg kjøper fra forhandler og har 3mnd garanti eller hva det nå er de pleier å gi med eldre biler. :) 

Jeg vet banken min har samarbeid med tryg hvor jeg har innbo forsikring osv, når man er den type kunde som jeg er, så håper kanskje å kunne få et godt tilbud der. Men blir å ringe rundt for å høre ja. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg klarer faktisk ikke for mitt bare liv å snakke dritt om Berlingoen. Sorry altså - jeg har Berlingo multispace (vare dvs. uten bakseter), den kjøpte jeg i 2009 - da hadde den vært på veien et snaut år, og hadde gått rett under 10000 km. Leasingbil og dermed pent behandlet og med 4 års nybilgaranti. Prislapp - under 100 000 inkludert omregistrering - kjøpt hos forhandler. (billig fordi leaser måtte innløse avtalen og det hastet).
Nå har bilen rundet 160 000 - det skal sies at hun i perioden ikke har fått all verdens med service, men et oljeskift i året, og reperasjon av ting som har gått i stykker og ett bremseskift.  Totalt har jeg - i løpet av de årene jeg har eid henne brukt 28 300,- kroner på vedlikehold, det inkluderer ikke EU-kontroller, men fiksing av slitasjedeler osv. Hun har vært i mitt eie i 8 år 1. april. 3800,- pr. år - om jeg skal dele det slik, og den prisen inkluderer jo da oljeskiftet jeg har gjort hvert år.
Hun må snart ha ny registerreim, planen er å ta det til sommeren - det er dyrt - men på den modellen jeg har så skal ikke den skiftes før 175000. Så da får hun ny registerreim og litt småfiksing til sommeren.

Det har aldri vært noe sånn kjempealvorlig galt med henne, den går som ei klokke, jeg synes den er god å kjøre - og den bruker forbausende lite diesel, selv nå når hun trekker litt på årene. Hun er forsikret i Tryg - delkasko bare - (pga. alder), jeg har full bonus og betaler litt under 6000 for inntil 30 000 km pr. år.
Hun fikk nye vinterdekk før sesongen i fjor forøvrig - (ikke inkludert i kostnadsprisen, dekk er som diesel liksom - du må ha det, det er forbruksvare). For vinterdekk, ferdig lagt på felg, på bil - betalte jeg kr 4200,- - med mindre du punkterer så er jo det en kostnad som kan spres på i alle fall 3 sesonger om du ikke kjøre supermye.
For sommerdekkene jeg kjøpte for fire år siden betalte jeg 6400 ferdig på felg (litt kulere dimensjon enn vinterdekkene).
Vi trenger nye sommerdekk også i år :)

Alt i alt så har frøken Sitron vært en trofast sliter i alle disse årene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har VW Touran og jeg går ikke til møller igjen pga mye rot. Gikk trofast i mange år men ble endel saker hos møller sentralt fordi de lurte meg ol. Nå står bilen fast hos mekonomen. 

Nå kjører jeg jo ganske mye så jeg ryker ofte utfor 2 servicer i året, forsikring er latterlig billig pga privat forsikringselskap. Drivstoff så kan jeg ofte klare meg på en tank i uka. jeg kjører da i tillegg den grufulle automaten alle gruer seg over, den er driftsikker og fin den. Men jeg vet at den dagen kassa ryker dør nok bilen fordi det er såpass dyrt å reparere. 

Dekk holder i 2 sesonger pga kjøring og jeg betalte rundt 5k for nye piggdekk nå i høst.

Jeg digger bilen min iallefall, og kan kjøre kjempelangt. Har prøvd berlingo og partner  og flere kassebiler og får så vondt at det ikke er morsomt :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...