Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Svar 2.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

3 mm lykke med hjerteslag på UL idag 

Da ruger jeg på fineste blastocysten ❤️ Og for første gang ligger en liten rakker i fryseren

Julehilsen fra magen til sonen  Blir så fascinert over hvor mye som har skjedd på 2 korte uker! Helt ufattelig at dette bare var en klump da, mens nå har den tydelige armer + bein, man ser f

Posted Images

Skrevet
2 hours ago, Tinkie said:

Nå har vi fått vite at termin er i slutten av august, ikke i juli. Ennå lenger å vente :frantics: 

Men en kjempefin tid å få baby på, når de er født i august får man vel "max" ut av tiden hjemme + dette med barnehageplass? :) Spennende!

Skrevet
8 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Men en kjempefin tid å få baby på, når de er født i august får man vel "max" ut av tiden hjemme + dette med barnehageplass? :) Spennende!

Tenker du på at man er sikret bhg plass om ungen er født innen august? I såfall ble den grensa utvidet til å gjelde novemberbabyene også i fjor, så nå er det da kun desember babyene som ikke er garantert plass :huh:

Skrevet
28 minutter siden, Krilo skrev:

Tenker du på at man er sikret bhg plass om ungen er født innen august? I såfall ble den grensa utvidet til å gjelde novemberbabyene også i fjor, så nå er det da kun desember babyene som ikke er garantert plass :huh:

Er det over hele landet? Isåfall ??

Skrevet
1 time siden, *Marianne* skrev:

Er det over hele landet? Isåfall ??

Ja det skal da være det :) sto masse om det i avisene i fjor, først var det bare oktober, men mener det ble november også rett etter at Henrik var født, for jeg husker jeg pustet "lettet" ut siden han kom i oktober i steden for november som var terminen :P mener at det like etter på ble endret til november også...

edit; la til 2 linker

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/innsikt/opptak-i-barnehagen/id2344761/

http://barnehage.no/politikk/2017/04/novemberbarn-kan-fa-rett-til-barnehageplass/

• Like 1
Skrevet
3 hours ago, Kangerlussuaq said:

Joda, men vi hadde håpet hun skulle komme mens jeg fremdeles hadde sommerferie. Nå kommer hun etter at jeg har startet på skolen igjen. Det hadde vært mer praktisk om det var i sommerferien. 

Sånn siden alle andre kan planlegge baby ut fra når det er mest praktisk, liksom :lol: 

Skrevet
3 hours ago, Krilo said:

Så bra, men allikevel så... eh??... at det er étt unntak? Hvorfor skal Desember-babyene være annerledes? :blink:

4 minutes ago, Tinkie said:

Joda, men vi hadde håpet hun skulle komme mens jeg fremdeles hadde sommerferie. Nå kommer hun etter at jeg har startet på skolen igjen. Det hadde vært mer praktisk om det var i sommerferien. 

Sånn siden alle andre kan planlegge baby ut fra når det er mest praktisk, liksom :lol: 

Oi ja det er jo forsåvidt et godt poeng, som fosterfamilie får man ingen permisjon? :hmm:

Skrevet
Just now, Kangerlussuaq said:

Oi ja det er jo forsåvidt et godt poeng, som fosterfamilie får man ingen permisjon? :hmm:

Nei. Barnevernet kommer til å kjøpe en av oss fri fra jobb den tiden det er nødvendig, og det tenker vi skal være Musikeren. Men såvidt jeg vet får vi ikke mulighet til å "bytte på", eller til å være hjemme samtidig...

Skrevet
37 minutter siden, Tinkie skrev:

Nei. Barnevernet kommer til å kjøpe en av oss fri fra jobb den tiden det er nødvendig, og det tenker vi skal være Musikeren. Men såvidt jeg vet får vi ikke mulighet til å "bytte på", eller til å være hjemme samtidig...

Kona til broren min hadde permisjon og så ble hun kjøpt fri for å kunne være hjemme ytteligere 1 1/2 år, da skulle han begynne smått i bhg og da hadde broren min permisjon 1 dag i uken i ett år så han fikk en dag fri midt i uka.

Skrevet
Just now, Krilo said:

Kona til broren min hadde permisjon og så ble hun kjøpt fri for å kunne være hjemme ytteligere 1 1/2 år, da skulle han begynne smått i bhg og da hadde broren min permisjon 1 dag i uken i ett år så han fikk en dag fri midt i uka.

Ja, vi er forberedt på at det kan bli et år, eller mer hvis BV mener det. 

Så først var kona hjemme i to og et halvt år, og så begynte ungen i barnehage og da fikk mannen noe fri?

Skrevet
Akkurat nå, Tinkie skrev:

Ja, vi er forberedt på at det kan bli et år, eller mer hvis BV mener det. 

Så først var kona hjemme i to og et halvt år, og så begynte ungen i barnehage og da fikk mannen noe fri?

Jupp, var hjemme i 2 1/2 og 4 korte dager i bhg, og da hadde han permisjon 1 dag i uka. Dette var nødvendig for ungens del da det trengtes rolig og lang tilvenning til nye ting.

Skrevet
Just now, Krilo said:

Jupp, var hjemme i 2 1/2 og 4 korte dager i bhg, og da hadde han permisjon 1 dag i uka. Dette var nødvendig for ungens del da det trengtes rolig og lang tilvenning til nye ting.

Ok. Det jeg synes er litt trist, er om Musikeren er hjemme og jeg ikke får noe babyfri annet enn feriene. Riktignok er det ganske lange lærerferier, men likevel. :P  Man får jo ikke vanlig permisjon når man er fosterforeldre til spedbarn.

Skrevet

Ok. Det jeg synes er litt trist, er om Musikeren er hjemme og jeg ikke får noe babyfri annet enn feriene. Riktignok er det ganske lange lærerferier, men likevel. :P  Man får jo ikke vanlig permisjon når man er fosterforeldre til spedbarn.

For å sammenligne med selvfødte spedbarn, så er det bare en av oss hjemme om gangen nå også :) 

man er stort sett hjemme en av gangen i vanlig foreldrepermisjon også utenom ferier..

Skrevet
Just now, Krilo said:

For å sammenligne med selvfødte spedbarn, så er det bare en av oss hjemme om gangen nå også :) 

Jeg har hatt det for meg at det i hvert fall er et par uker når babyen er relativt ny at begge er hjemme, men det stemmer kanskje ikke? :P 

Skrevet

Jeg har hatt det for meg at det i hvert fall er et par uker når babyen er relativt ny at begge er hjemme, men det stemmer kanskje ikke? :P 

Hvis jeg husker rett så har far krav på en eller to uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødsel, men det er eneste. Og vet ikke hvor ofte det er vanlig å ta ut det. 

• Like 1
Skrevet

Ikke nødvendigvis, kommer ann på om man har råd til at pappaen tar ulønnet 1 eller 2 uker eller om pappaen jobber et sted som betaler for det. Det er ikke en ytelse man får fra Nav nemlig, man har krav på 2 uker fribi forbindelse med fødsel, men om man får lønn de ukene er helt opptil arbeidsgiver :) 

du kan evt søke om ulønnet permisjon da.

• Like 2
Skrevet
Just now, Raksha said:

Hvis jeg husker rett så har far krav på en eller to uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødsel, men det er eneste. Og vet ikke hvor ofte det er vanlig å ta ut det. 

Ah! Da er jeg med! :)

• Like 1
Skrevet
1 time siden, Tinkie skrev:

Så rart at ikke akkurat de samme reglene gjelder som for andre? De samme behovene er jo til stede?

Skrevet
Just now, Symra&Pippin said:

Så rart at ikke akkurat de samme reglene gjelder som for andre? De samme behovene er jo til stede?

Ja, jeg er enig. Så klart, mange barn som er under barnevernets omsorg har opplevelser som gjør at de har andre behov enn andre barn, men når det er et spedbarn, så er jeg enig i at det ikke bare er fosterbarn som kan ha behov for mer tid hjemme med foreldrene sine.

EDIT: Nå skjønte jeg hva du mente. :lol: Ift. at man får en baby selv om det er et fosterbarn, liksom! Vi kommer nok til å få en fin løsning bare vi diskuterer med barnevernet og forteller hva vi anser som våre behov.

• Like 2
Skrevet
Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Tipper det har med at her har bv mulighet til å gå inn og kjøpe foreldre fri fra jobb en periode, spedbarn/barn med spesielle behov vil jo kunne trenge en lengre periode enn den vanlige barselspermisjonen. Så sånn sett står fosterforeldre og bv friere enn oss med "vanlig" svangerskapspermisjon. Vi får bylten iarmene og er overlatt til oss selv vi :o:lol:  Fosterforeldre har bv i ryggen. Skal hvertfall ha.

• Like 3
Skrevet

Ja, jeg er enig. Så klart, mange barn som er under barnevernets omsorg har opplevelser som gjør at de har andre behov enn andre barn, men når det er et spedbarn, så er jeg enig i at det ikke bare er fosterbarn som kan ha behov for mer tid hjemme med foreldrene sine.

EDIT: Nå skjønte jeg hva du mente. :lol: Ift. at man får en baby selv om det er et fosterbarn, liksom! Vi kommer nok til å få en fin løsning bare vi diskuterer med barnevernet og forteller hva vi anser som våre behov.

Ja, jeg mente at dette barnet har jo samme behov som andre for at foreldrene deler på omsorgen og alt det som er med i pakka vanligvis. :)

Skrevet
Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Men de har jo "permisjon" på lik linje som andre, bare at en av dem blir kjøpt fri i stedet og får lønn fra bv i stedet for nav.. og må ofte være hjemme mye lengre enn en vanlig foreldrepermisjon.

• Like 1
Skrevet
11 timer siden, Tinkie skrev:

Nei, spørs på fars situasjon :) Samboer var student og midt i eksamenstida når mini ble født, så dag 2 etter at vi kom hjem fra sykehuset var jeg alene hjemme en "arbeidsdag" og dag 3, var han borte fra 7 om morgenen til etter midnatt. Takk og lov for bæresjal og for at Thorvald er så enkel som han er :lol: 

Skrevet

Alt går :) Pappaen var tilbake på jobb og forelesninger mens jeg og twinsa fremdeles var på barsel. 

Med nr 1 var jeg heldigere, og hadde pappaen hjemme i tre uker. De to første ukene betalt.

• Like 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...