Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilleggskostnad på valp som kommer fra utlandet


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Dårlig tittel... men spørsmålet er som følger:

Om en valp må vente til den er 16 uker før den kommer til Norge pga rabiesvaksinen - hvor mye øker da valpeprisen?  Sett at valpeprisen er 15000,-.  Hvor mye ekstra tar oppdretter for å beholde valpen i åtte uker?   

Endret av jaktlykke
rettet opp i feil uketall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jaktlykke skrev:

Dårlig tittel... men spørsmålet er som følger:

Om en valp må vente til den er 16 uker før den kommer til Norge pga rabiesvaksinen - hvor mye øker da valpeprisen?  Sett at valpeprisen er 15000,-.  Hvor mye ekstra tar oppdretter for å beholde valpen i fire uker?   

Det kommer helt an på oppdretter det. 
På de tre siste importene mine har jeg ikke betalt noe ekstra for lengre opphold hos oppdretter. Betalte for rabies vaksine og ormtablett, men ikke noe mer ut over det. 

Hadde selv ikke tatt noe ekstra om jeg skulle eksportere en hvor kravene er lik de vi har her i landet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig - noen vil bare ha dekket de faktiske utgiftene (fôr, vaksine, etc), andre opererer med døgnpris. Jeg hørte om noen som importerte valp hvor oppdretter ikke kunne ha valpen selv, så den var på et slags kennelanlegg for slike tilfeller - altså ikke bare oppbevaring, men sosialisering og valpetrening i tillegg. Jeg vil tro det koster sitt, selv i et billig øst-europeisk land.

Du må i grunnen bare høre med potensiell oppdretter hva prisen blir. For de som har leveringsalder åtte uker blir det jo åtte uker ekstra. Om du skal lage deg et budsjett, ville jeg kanskje beregnet tusen kroner uka, og vært glad om det var mindre - avhengig av prisnivå i det landet. Jeg ser i hvert fall at enkelte oppdrettere i Norge tar 100-200 kroner dagen i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Det varierer veldig - noen vil bare ha dekket de faktiske utgiftene (fôr, vaksine, etc), andre opererer med døgnpris. Jeg hørte om noen som importerte valp hvor oppdretter ikke kunne ha valpen selv, så den var på et slags kennelanlegg for slike tilfeller - altså ikke bare oppbevaring, men sosialisering og valpetrening i tillegg. Jeg vil tro det koster sitt, selv i et billig øst-europeisk land.

Du må i grunnen bare høre med potensiell oppdretter hva prisen blir. For de som har leveringsalder åtte uker blir det jo åtte uker ekstra. Om du skal lage deg et budsjett, ville jeg kanskje beregnet tusen kroner uka, og vært glad om det var mindre - avhengig av prisnivå i det landet. Jeg ser i hvert fall at enkelte oppdrettere i Norge tar 100-200 kroner dagen i slike tilfeller.

1000 kroner uka som i 8000 i tillegg til valpepris? Wow; det hørtes drøyt ut.

Jeg har hørt om en som har fått beskjed om å betale 5000 i tillegg til valpeprisen; valpen skal bo hjemme hos oppdretter og jeg kan umulig skjønne at en valp skal være så dyr i matveien som det.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jaktlykke skrev:

1000 kroner uka som i 8000 i tillegg til valpepris? Wow; det hørtes drøyt ut.

Jeg har hørt om en som har fått beskjed om å betale 5000 i tillegg til valpeprisen; valpen skal bo hjemme hos oppdretter og jeg kan umulig skjønne at en valp skal være så dyr i matveien som det.
 

 

Den skal jo ikke bare ha mat håper jeg, men også sosialisering og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Den skal jo ikke bare ha mat håper jeg, men også sosialisering og trening.

Jo det er klart :)  Men jeg synes jo i min naivitet at prisen begynner å bli veldig høy når en valp koster 19000 norske (17000 danske som det her er snakk om).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ikke oppdretter så veldig mye ekstra i form av mat, kjæledyrpass, vaksiner++, men det er jo mye jobb å ha en valp syv uker ekstra hvis oppdretter gjør en god jobb med miljøtrening/sosialisering etc. Så jeg hadde ikke hatt noe problemer med å betale en del ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, jaktlykke skrev:

1000 kroner uka som i 8000 i tillegg til valpepris? Wow; det hørtes drøyt ut.

150 kroner i døgnpris blir 1.050 kroner i uka. Det er billig om du sammenligner med pensjonat.

35 minutter siden, jaktlykke skrev:

Jeg har hørt om en som har fått beskjed om å betale 5000 i tillegg til valpeprisen; valpen skal bo hjemme hos oppdretter og jeg kan umulig skjønne at en valp skal være så dyr i matveien som det.

Det er jo ikke bare mat, det er TLC, sosialisering, pregning - i hvert fall om det er en seriøs oppdretter som gjør jobben som h*n skal, så vil den jo bruke tid på den valpen, ta den med ut fra flokken, gjøre mye av det du ville gjort om du hentet den åtte uker gammel. Det er jobb, og krever både tid, bensin og nedprioritering av egne hunder.

25 minutter siden, jaktlykke skrev:

Jo det er klart :)  Men jeg synes jo i min naivitet at prisen begynner å bli veldig høy når en valp koster 19000 norske (17000 danske som det her er snakk om).  

Det forstår jeg - og det er jo ikke alle som tar noe betalt. Jeg slapp billig unna da jeg hentet Glam, og jeg tok minst mulig ekstra da jeg eksporterte til Australia fordi han ble styggdyr som det var. Hun betalte kun veterinærutgifter, om jeg husker riktig. Men jeg forstår om noen tar seg betalt - da jeg sendte Hudson til Australia var jeg sykemeldt og hadde all verdens tid. Om jeg måtte hatt en valp i tre måneder ekstra nå, mens jeg jobber, så betyr det automatisk at jeg ville fått mindre tid til egne hunder, og det kan hende jeg ville hatt en kompensasjon for det - men jeg ser for meg at jeg ville sett an hvem det var om jeg kommer i situasjonen igjen, og hvordan egen situasjon var - om jeg ikke beholdt valp selv er det jo enklere enn om en også skal beholde, siden de to valpene da må få egentid også, slik at en brått har tre flokker å ta seg av - de voksne, sin egen valp, og eksporten. 

Spørsmålet er jo hva en får for de pengene, selvfølgelig, om det er en valp som går i oppdretters øvrige flokk uten noe mer enn det, eller om den blir tatt med på egne miljøtreninger, bilturer, lærer å gå i bånd, stuerenhetstrening, pelsstell, begynner innkallingstrening, osv. 

Jeg har vært med på å ta imot en import som bare hadde stått i kennelanlegget til oppdretter i påvente av avreise til Norge, og jeg vil heller betale en tusenlapp i uka for å få valpen sosialisert og miljøtrent, enn å få det vraket vi tok imot - livredd det meste, null forståelse for hvor en tisser og bæsjer, og til alt overmål skitten og ustelt i tillegg. Hun er over to år, og fremdeles preget av valpetiden. Vi vet jo ikke hvor mye som er genetisk, men det hjalp neppe at hun ikke så noe annet enn kennelhjelp og kennelanlegg i fire måneder. Så var riktignok Lucia et ekstremtilfelle, hun var jo redd døråpninger, trapper, mennesker, biler, dører, alt. Men det er så viktig det som skjer i den alderen at jeg gladelig betaler for det - det er en del av dealen om en vil importere, tenker jeg.

Men som sagt - mange oppdrettere tar ikke noe for det. Men ikke gå i bakken av sjokk om de vil ha en tusenlapp i uka heller. Det er lavere priser jo lenger øst du kommer, selvfølgelig, med annen økonomi og det hele, men vil en ha en god valp er det ikke prislappen en skal se på først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ingenting ekstra for min spanske import, og det blir jeg nesten flau over når jeg tenker på det nå. Oppdretter la ned en enorm jobb i han. Han var utstillingstrent og miljøtrent så det holdt. Hun var riktignok arbeidsledig, og jeg betalte nok litt mer for han enn normal valpepris i Spania var da. Og hun gjorde nok mye dette for meg fordi det var stort for henne å få selge valp til en veldig aktiv utstiller i Norge. Men jeg er evig takknemlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 500 EUR ekstra for Sinner. Hadde gjerne betalt 1000 EUR ekstra for han har gjort en strålende jobb med han.

Forje jeg beholdt lengre (4 uker) , og kunne ha hjemme selv, betalte de ikke noe.

Ett kull jeg planla nå skulle to bli til nesten 4 mnd. Jeg sa at jeg kunne ha den ene hjemme (samme som jeg beholdt for sist) og de fikk ikke rabatt som de fleste jeg selger nr.2 til gjør. Men den andre valpen som skal til en tredje person som jeg ikke kjenner personlig har jeg sagt må betale for den skal plasseres ut til noen venner den perioden. De skal få betalt for jobben syns jeg. Jeg har sagt 100 kr dagen. (men det er også en måte å "forsikre" meg om at interessen er reel. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke tatt noe for de valpene som har blitt her 2-3 uker ekstra fordi det tidspunktet passet bedre for nye eiere å hente. Men 7 uker ekstra er ganske mye. Hadde nok sett an litt. Jeg har jo oppdrettervenner i utlandet som jeg vet ikke ville tatt noe særlig ekstra betalt om jeg skulle kjøpt av dem. Men folk jeg ikke kjente i utgangspunktet hadde jeg nok tatt litt ekstra for jobben. 

Eneste importen jeg har hatt etter at "under 3 mnd" unntaket forsvant var en 8mnd gammel hund som opprinnelig skulle til noen andre. Så der betalte jeg/vi ikke noe ekstra utover at valpeprisen nok var litt høyere enn for en standard Siberian valp i landet. Han hadde også ulempen av at han hadde vært i karantene til ca. 6 mnds alder pga dit han skulle, hjemme hos oppdretter, så ikke ekstremt godt miljøtrent. Men han er en fantastisk fyr, og lærte seg fort at omverden var helt grei. Han var godt sosialisert og håndtert da, samt bodd i hus med et lite barn osv så han er ikke en "kennelanlegg" hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok ingenting ekstra for valpen vi eksporterte til Tyskland i våres. Den var her til hun var 18 uker, og ble behandlet som den vi beholdt. Dobbel jobb, men verdt det for å få spredd gener. De betalte dog for rabies vaksinen selv. Pass holdt vi, sammen med forsikring til hun ble levert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...