Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder på rømmen


QUEST
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt sikkert ikke den eneste her som pleier å følge med på fb - gruppene 'Hunder på rømmen' og 'Nitrogruppa' ( hvorfor er det to forskjellige grupper forresten? ) 

Noen hunder har jo vært borte(ute?) ganske lenge før de blir funnet og det har fått meg til å lure på 'rekorden' i så måte? Så i en tråd at det ble nevnt en polarhund som visstnok  hadde vært borte i seks måneder, før den ble fanget. Nå stod det jo ikke noe videre i tråden om akkurat denne så jeg ble nysgjerrig på historien bak. 

Jeg er her primært interessert historier om hunder i Norden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en historie fra se&hør for mange, mange år tilbake, om en hund som havnet i et hull oppe på fjellet og ikke kom seg opp. Mener å huske at den ble funnet etter 3-4 uker og var veldig tynn, men i grei form takket være regnvann. Ingen rekord, men husker jeg ble så rørt av den historien :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, QUEST skrev:

Jeg er helt sikkert ikke den eneste her som pleier å følge med på fb - gruppene 'Hunder på rømmen' og 'Nitrogruppa' ( hvorfor er det to forskjellige grupper forresten? ) 

Mener det var noen interne stridigheter som gjorde at noen gikk ut av Nitrogruppa og dannet egen gruppe... what else is new i hundeverden liksom :aww: 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengste jeg har hatt hund på skauen (det var før peilerens tid) er 8 dager. Mor og datter dro etter elg i dypsnøen. Den natta snødde det så mye at det var umulig å spore etter. Datteren kom tilbake på samme sted etter 8 dager (hun visste hvor hun skulle) moren kom aldri igjen. Vi var ganske sikre på at moren ble sparket av elg, og dattera ble der til hun fant ut at hun måtte hjem...

Ellers vet jeg om hunder som har vært borte i 2-3 uker, og det har gått bra.

Derimot, det særeste jeg har vært borte i, er med en korthårsdachs som flyttet til kusinen min. Bikkja stakk under lufting, tok ut rådyr, og jaget som hun skulle. Men kom ikke hjem. Tiden gikk, og vi var alle sikre på at bikkja var død, de bor like ved e18 også. De leitet mye første uka, satt annonse i avisa osv. Etter 3 (!!) uker ringer det ei dame. De hadde plukket inn bikkja 3 uker tidligere (dagen etter at hun jaget avgårde) og hadde egentlig bare tenkt å beholde den koselige hunden (som var tydelig øremerket) Men så hadde de fått besøk av noen som sa at bikkja hadde vært etterlyst i avisa, og "tvunget" dem til å ringe. Sånne folk finnes, altså :| Fôret opp bikkja 3-4 kg hadde de også greid på de 3 ukene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tonje skrev:

Jeg husker en historie fra se&hør for mange, mange år tilbake, om en hund som havnet i et hull oppe på fjellet og ikke kom seg opp. Mener å huske at den ble funnet etter 3-4 uker og var veldig tynn, men i grei form takket være regnvann. Ingen rekord, men husker jeg ble så rørt av den historien :) 

Jeg burde utelatt 'rekord'. :) Jeg var egentlig bare ute etter historier om hunder som hadde vært på frifot lenge, før de ble funnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Det kommer vel an på om man ser på hunder som har vært ute på egenhånd, eller hunder som har blitt funnet av andre/langt unna/kidnappet, potensielt omplassert, og gjenoppdaget lang tid etter.

Jeg tenkte vel i første rekke på hunder  som har vært ute på egenhånd ( så langt man vet) men forsåvidt så er det jo interessant t å høre om hunder som har blitt gjenfunnet, uansett årsak til forsvinning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pringlen said:

Etter 3 (!!) uker ringer det ei dame. De hadde plukket inn bikkja 3 uker tidligere (dagen etter at hun jaget avgårde) og hadde egentlig bare tenkt å beholde den koselige hunden (som var tydelig øremerket) Men så hadde de fått besøk av noen som sa at bikkja hadde vært etterlyst i avisa, og "tvunget" dem til å ringe. Sånne folk finnes, altså :| Fôret opp bikkja 3-4 kg hadde de også greid på de 3 ukene...

:|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bearded collie i Sverige var først borte i en mnd, så et års tid senere stakk han av igjen og ble til stadighet sett i skogene i Dalarna men de fikk ikke tak i han før etter tre måneder! Link til en av nyhetssakene: http://www.salaallehanda.com/slakt-o-vanner/wallie-hemma-efter-90-dagar-pa-vift

Jeg kjenner eieren og har møtt hunden - helt normal og koselig beardisgutt, men ved begge tilfellene han har stukket av så har det vært når "mor" har vært på ferie og satt han hos hundevakt...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12. desember 2016 at 11:15 PM, lijenta skrev:

Husker Odin mener jeg den het en korhåret vorsteh som dem sporet i ca 9 måneder før den ble totatl borte. De var altis to skritt bak han men fikk mange som bekreftet det var han

Kanskje det er Pan du tenker på? Korthårs vorsteh som forsvant i nord Trøndelag for noen år siden.

http://www.t-a.no/nyheter/2016/02/16/Mener-hund-som-jager-elg-i-Osen-kan-være-Pan-12163854.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, QUEST skrev:

Fant de noen gang Pan? I samme artikkel var det linket til en AH og en sarloos, ble noen av de funnet? :)

 

 

Det hevdes vel at de har sett Pan nå nylig faktisk..

 

edit: nei, sorry! Jeg blandet med en annen hund (Boewie som har vært borte ei stund).. Pan antar de vel er død..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne mistet hunden sin og fant den i en hage to veier bortenfor to dager senere. Hun hadde lett natt og dag også viste det seg at noen unger hadde funnet henne og smuglet henne hjem og hatt henne i kjelleren for at foreldrene ikke skulle finne ut av det... noen unger fikk seg en alvorlig skjennepreken og foreldrene ble kontaktet. Venninnen min var så klart overlykkelig for å finne hunden i god behold...

Lengste jeg har hørt om hund som har overlevd, men ikke kommet hjem var en whippet som stakk av i Sverige. Den stakk av i Stockholsmtraktene og 6 mnder senere ble hunden observert i Dalarna området. Eier dro til stedet og så hunden, men hunden nektet og komme selv om den ble lokket på... Om jeg husker rett gikk til slutt eier ut med oppfordring til jegere om å skyte hunden hvis de så den, for hun ville heller at den skulle dø sånn enn bli påkjørt eller sulte ihjel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, QUEST skrev:

Fant de noen gang Pan? I samme artikkel var det linket til en AH og en sarloos, ble noen av de funnet? :)

 

 

 

20 timer siden, Krutsi skrev:

Det hevdes vel at de har sett Pan nå nylig faktisk..

 

edit: nei, sorry! Jeg blandet med en annen hund (Boewie som har vært borte ei stund).. Pan antar de vel er død..

Artikkelen er fra februar i år, og jeg tror ikke de har funnet han fortsatt :/ 

i artikkelen står det også at Pan (sannsynligvis) skal ha blitt sett høsten 2015. Isåfall er det jo ganske ekstremt at hunden har klart seg siden 2012.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en korthåret hund skulle klart seg ute i tre år, i norsk klima, er vel usannsynlig. ( Pan) 

Jøss..6 måneder ute for en whippet, det var lenge men klimaet er muligens mer 'gjestmildt' i området? 

Sånn generellt tar jeg observasjoner gjort av andre enn eier av forsvunne hunder med en klype salt.. Selv folk med hund later til å ha vanskeligheter med å skille ulike hunder fra hverandre. Jeg har mer enn en gang blitt overrasket over temmelig bombastiske påstander om at det helt sikkert var 'den og den hunden' . Jepp..de hadde samme hårlag men det var også alt..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, QUEST skrev:

At en korthåret hund skulle klart seg ute i tre år, i norsk klima, er vel usannsynlig. ( Pan) 

Jøss..6 måneder ute for en whippet, det var lenge men klimaet er muligens mer 'gjestmildt' i området? 

Sånn generellt tar jeg observasjoner gjort av andre enn eier av forsvunne hunder med en klype salt.. Selv folk med hund later til å ha vanskeligheter med å skille ulike hunder fra hverandre. Jeg har mer enn en gang blitt overrasket over temmelig bombastiske påstander om at det helt sikkert var 'den og den hunden' . Jepp..de hadde samme hårlag men det var også alt..:P

Nei, fra Stockholm og nordover er jo omtrent som østlandet egentlig... det hadde vært skikkelig kaldt i den perioden også. Eier antok at hunden hadde holdt seg i bevegelse eller funnet varme steder å ligge. Den var heller ikke voldsomt mager (til whippet å være) når den ble oppdaget så det er tydelig at den hadde funnet mat. Eier skrev et innlegg om det i svenske hundsport om jeg ikke husker feil... trist sak... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, QUEST skrev:

At en korthåret hund skulle klart seg ute i tre år, i norsk klima, er vel usannsynlig. ( Pan) 

Jøss..6 måneder ute for en whippet, det var lenge men klimaet er muligens mer 'gjestmildt' i området? 

Sånn generellt tar jeg observasjoner gjort av andre enn eier av forsvunne hunder med en klype salt.. Selv folk med hund later til å ha vanskeligheter med å skille ulike hunder fra hverandre. Jeg har mer enn en gang blitt overrasket over temmelig bombastiske påstander om at det helt sikkert var 'den og den hunden' . Jepp..de hadde samme hårlag men det var også alt..:P

Tre år syntes jeg også er lenge. Men vorsteh jakter jo og i tilegg så kan en del hunder også spise bær  og slikt. Det kan også være at den har funnet ly i alt fra gamle uthus også videre så skal jeg sammenligne mine hunder med hverandre og hvilken rase som hadde sjanse for å overleve lenge ute .ja da må det være noen av vorsteh som har det i seg. Men ejg ahr ikke tro på at dem kanleve ute i tre hele år da, ja uten tilførsel av mat fra oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...