Gå til innhold
Hundesonen.no

Klippe klør på 9 ukers valp


doglady
 Share

Recommended Posts

Hei!

I dag er det 1 uke siden klørne til min lille japaner er blitt klippet. Så jeg prøvde smått med å klippe klørne i stad. Passet på å gjøre det etter hun var ferdig med å leke, slik at hun ikke var så gira. Problemet er at hun ikke vil ligge på ryggen! Fikk klippet 3 klør. Hun kan ligge stille, helt til jeg skal finne neglen og til å klippe. Da begynner hun å sprelle. Har holdt henne før på ryggen, for å vende henne til det. Og hun blir fort veldig lei, selv om jeg koser henne på magen og prøver å gjøre det komfortabelt. Så har noen noe tips til å få klippet klør på en liten valp som ikke vil ligge på ryggen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun behøver ikke å ligge på rygg hvis hun ikke vil :) Kanskje hun godtar det hvis hun får stå på alle 4 også løfte et og et bein, som på en hest? Eller sittendes på rumpa? Liggende på siden? Finnes mange forskjellige måter å gjøre det på, prøv dere frem :) Også behøver du ikke ta alle klørne på en gang, gidder hun bare 3 klør så kan du ta resten senere på dagen eller dagen etter f.eks.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser tilfeldigvis meg sjøl som litt av en ekspert på negleklipping av små, sprellende japanere av ymse slag. :aww: 

Har aldri skjønt meg på dette behovet for å legge valpen på rygg, da det bare har gjort til vanskeligere. Her er mine heiteste tips, hvorav det viktigste nok er å skynde seg sakte: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Hun behøver ikke å ligge på rygg hvis hun ikke vil :) Kanskje hun godtar det hvis hun får stå på alle 4 også løfte et og et bein, som på en hest? Eller sittendes på rumpa? Liggende på siden? Finnes mange forskjellige måter å gjøre det på, prøv dere frem :) Også behøver du ikke ta alle klørne på en gang, gidder hun bare 3 klør så kan du ta resten senere på dagen eller dagen etter f.eks.

Jaa kan prøve :) men hvis hun fortsatt nekter/ikke vil sitte stille, skal jeg bare la henne gå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg anser tilfeldigvis meg sjøl som litt av en ekspert på negleklipping av små, sprellende japanere av ymse slag. :aww: 

Har aldri skjønt meg på dette behovet for å legge valpen på rygg, da det bare har gjort til vanskeligere. Her er mine heiteste tips, hvorav det viktigste nok er å skynde seg sakte: 

 

Hmm skal prøve dette etterpå. Det godteritrikset var smart, eneste problemet med min er at ho ikke er sååå glad i godbiter! Men skal prøve dette etterpå.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, doglady skrev:

Jaa kan prøve :) men hvis hun fortsatt nekter/ikke vil sitte stille, skal jeg bare la henne gå? 

Det spørs litt på hvordan hun nekter tenker jeg, det skal jo være en positiv opplevelse, men du vil jo ikke ha en drittunge som får viljen sin uansett :lol: 

Jeg går jo litt imot mitt eget råd, for her er de pent nødt til å vente til alle klør er klipt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Det spørs litt på hvordan hun nekter tenker jeg, det skal jo være en positiv opplevelse, men du vil jo ikke ha en drittunge som får viljen sin uansett :lol: 

Jeg går jo litt imot mitt eget råd, for her er de pent nødt til å vente til alle klør er klipt :P 

Ja nettopp det jeg tenker også. Ikke så lett det der haha :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt der, neglene skal bare bli klipt. Hun spreller, når hun er rolig får hun godbit. Jeg klipper også når hun er rolig. Hun får heller aldri komme ned før hun har sluttet å sprelle og er rolig. Til slutt fant hun ut at hun bare måtte sitte i ro. 

Så det lønner seg å være rolig, da går det kjappere og hun kommer ned kjappere. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, doglady skrev:

Men altså blir ikke klørne for lange da? Hvis jeg skal vente en uke til liksom :P 

Hvis de blei klipt for ei uke sida, så er det jo grenser for hvor lange de får blitt på den tida, tenker jeg. Viktigere med godt grunnlag så du kan klippe så ofte du vil siden, enn å kjempe seg til noen millimeter uten at hun har lært seg hvordan det skal gjøres. 

Min framgangsmåte er prega av å ha en rase som trur den bestemmer over sin egen kropp, og som gir SVÆRT tydelig uttrykk for det dersom den ikke liker ting. Så for å lære hundene at kroppene deres tilhører meg, og all berøring er av et gode, så har jeg skynda meg langsomt, og kan i dag klippe negler på hundene akkurat hvor og når det passer meg. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til å tvinge igjennom kloklipp, etter å ha endt opp med en hysterisk hund som til slutt måtte dopes ned for å få klipt klør. Her er vi etter lang tilvenning der at jeg igjen kan klippe selv uten bedøvelse, men jeg lar det aldri gå så langt at hunden rekker å stresse seg opp så det blir stort sett ei klo i slengen. Min står i vinduskarmen når jeg klipper, da har hun ikke mulighet til å stikke av samtidig som hun er i fin arbeidshøyde. Belønner også skikkelig med det beste hun vet ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine får snop etter endt klipping, så de står tålmodig på rekke og rad og venter på tur og venter på at sistemann skal bli ferdig :) Men dette er jo voksne hunder som er godt vandt til klipping, når de var yngre fikk de snop under klipping og :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS, men filmsnutten din hjalp meg veldig @SandyEyeCandy ! :) valpen min er 4 mnd og jeg har brukt å holde henne, så fikk hun slikke på baconost tuben etter hver negl jeg klippet, men det ble ikke lettere. Fikk klippet begge fremlabbene nå, etter å ha sett filmen din, og fant ut at å ligge i fanget og gi godbiter funka mye bedre enn med tubeost. Vekslet på å klippe, og å bare berøre labben med kloklipperen før hun fikk godbit. Tok oss god tid men samtidig var vi ferdige på et blunk. Mulig dette bare var en engangshendelse men kommer til å trene på det mye!! Valpen min svelger dog alle godbiter hele...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg å bestememr når jeg begynner og når ejg avslutter klippingen av klør, men på valper som kan tilvennes så kan jeg være nede i en klo om dagen. Da kan jeg heller klippe litt og kose masse. Alle som jeg har hatt har jo blitt rimelig store så vi har vendt til å ligge på rygg mellom beina mine fra dag en. Brukt bare klipp ros og kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke lage ny tråd om dette siden denne finnes, men hva er enkleste måte å klippe klørne på bakbeina?! Nå har jeg gjort slik som i filmen til @SandyEyeCandy på fremlabbene(tar seriøst bare 5 min, har aldri gått så fort unna) men det funker ikke på baklabbene... finner ikke noen måte som er lett liksom. Og rykker og napper til seg beina uansett. Har prøvd å ha henne liggende litt på siden men hun bare gjemmer bakbeina under kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Sprettballen skrev:

Hos mine har det funka bra å ha med en medhjelper som kontinuerlig gir tubeost mens jeg klipper. Gjør dette de første ukene før jeg begynner å klippe alene og bare gir godbit for hver klo, så for hver labb og til slutt bare når vi er ferdig :)

Gjorde dette før. Funka ikke så veldig bra men skal prøve igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaisen skrev:

Vil ikke lage ny tråd om dette siden denne finnes, men hva er enkleste måte å klippe klørne på bakbeina?! Nå har jeg gjort slik som i filmen til @SandyEyeCandy på fremlabbene(tar seriøst bare 5 min, har aldri gått så fort unna) men det funker ikke på baklabbene... finner ikke noen måte som er lett liksom. Og rykker og napper til seg beina uansett. Har prøvd å ha henne liggende litt på siden men hun bare gjemmer bakbeina under kroppen

Hvis du setter en lang godbit i munnen mens hun er på fanget/armen og lar henne holde på med den mens du vrir bakbeinet litt utover så du får sett hva du klipper, så bør det gå greit. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Hvis du setter en lang godbit i munnen mens hun er på fanget/armen og lar henne holde på med den mens du vrir bakbeinet litt utover så du får sett hva du klipper, så bør det gå greit. :) 

Jeg kan ikke gi henne store godbiter fordi hu svelger uten å tygge, så hun setter i halsen :( skjedd flere ganger, jeg trodde hun skulle kveles og måtte fysisk ned i halsen å ta bort det som satt fast. Har prøvd å la henne gange på oksehudrull og dentastix, men hun bare stikker for hun vil ligge i fred å kose seg:no: jeg får vel bare prøve meg frem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kaisen skrev:

Gjorde dette før. Funka ikke så veldig bra men skal prøve igjen :) 

Det er jo ikke sånn at selv om dette funka bra for oss, så funker det for alle da ;) Begge mine har vært veldig matmotiverte som små, så de har ikke vært så vanskelige å avlede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Jeg kan ikke gi henne store godbiter fordi hu svelger uten å tygge, så hun setter i halsen :( skjedd flere ganger, jeg trodde hun skulle kveles og måtte fysisk ned i halsen å ta bort det som satt fast. Har prøvd å la henne gange på oksehudrull og dentastix, men hun bare stikker for hun vil ligge i fred å kose seg:no: jeg får vel bare prøve meg frem

Men hele poenget med å ha godbiten i munnen din er jo at hun IKKE skal få den, bare være opptatt av å prøve å få tak på den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SandyEyeCandy skrev:

Men hele poenget med å ha godbiten i munnen din er jo at hun IKKE skal få den, bare være opptatt av å prøve å få tak på den. :) 

Det så ut som du mente at hun skulle gi hunden en lang godbit å holde på med, ikke at hun skulle ha den i munnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...