Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeklubb Osloområdet, hvilken?


Orca
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Jeg tenkte melde meg inn i NKK via en brukshundklubb nå som jeg skal få meg valp. Vil gjerne være medlem i en klubb som kan tilby kurs og treninger, gjerne i hall på vinteren. Jeg bor i oslo, så treninger og kurs må være innenfor rimelig avstand. Vet ikke helt hva jeg vil drive med enda, men er interessert i lydighet, og vil gjerne ta kurs i muligens smeller, spor eller bruks. Både hobby og konkurranse, men ikke sånn supersatsing. Jeg vet liksom ikke helt enda hva jeg kommer til å like best. Men vil gjerne inn i et godt og sosialt miljø. 

Pris er og litt viktig. Hva foreslår du? Oppgi gjerne:
 Medlemspris per år og hva det inkluderer

Eventuell årlig treningsavgift

Hvor treningene foregår

Om de arrangerer kurs

Prisnivå feks på valpekurs og lydighetskurs

Generelle kommentarer

 

Synes det er litt vanskelig, alle nettsidene ser jo bra ut. Har kikket på:
Asker Hundeklubb

Oslo og Omegn Dressurklubb

Stovner Hundeklubb

Noen som vet noe mer om disse? :)

Jeg vurderer å gå et valpekurs, så håpte finne en klubb som tilbyr dette til våren. Men det er vel også aktuelt å gå valpekurs hos noen andre som ikke er tilknyttet NKK og, så kom gjerne også med forslag til dette! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om de forskjellige prisene og tilbudene, men man hører på "rykter" som går over flere år og ut i fra de og hvor folk kommer fra på konkurranser så vil jeg si at både Asker og Stover er gode alternativer. De fleste klubbene har vel også valpekurs vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt off topic, men BLIR det valp nå?? Omg. Vi er jo like trege, så hvis du endelig skal ha valp må jo jeg også det :P Iiiiiik!! 

Jeg har trent agility med Stovner og likte det veldig godt. Utover det vet jeg ikke mtp andre typer kurs og slikt. Går du kurs hos Din beste venn hundeskole kan du være med i gratis treningsgrupper etterpå. Jeg har veldig sansen for dem jeg. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OODK sin bruksgruppe er relativt fersk, men raskt voksene i aktivitet og medlemmer de siste par årene. Det er minst et par soniser der fra før. @Marie er vel der blant annet. De har jevnlig kurs med innleide instruktører.

Medlemsavgift er rundt 300 kr, da kan du delta på alle fellestreninger og fritreninger hele året. Noen grupper har instruktørtreninger hvor man betaler litt ekstra. Om vinteren prøver de å leie lokaler, sist vinter og nå til vinteren er det hallen til EKT på Ekeberg. Det betales ekstra for, type 600 for nå i vinter. Klubben har ikke valpekurs, dessverre, kun kurs fokusert på de ulike hundesportene.

Jeg trener i rallygruppa der, og synes det er godt miljø. Lydighetsgruppa preges litt av gamle travere som ikke er så flinke til å inkludere nye men bruksgruppa er såppas ny i seg selv.

Jeg har sjekket ut Stovner et par ganger, men er litt forvirret av prisstrukturen deres. Sikkert noen her som er medlemmer å kan forklare. Men det er ihvertfall rundt 300 kr for å være medlem, og så en tusenlapp eller to for å få være med og trene, og enda mer for å få trene i hallen på Kløfta. Har hørt litt ymse om gjengse metoder der, men det varierer også på gruppe tenker jeg. De er også en mye større klubb enn de andre, med mye aktivitet.

Asker har jeg hørt lite men mest bra om. Jeg lurer på om ikke @Teserere holder bla. valpekurs der? Og @Kaja gikk der en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle finne ut hvilken hundeklubb jeg skulle trene i så var det flere ting som var aktuelt for meg. Jeg tenker at alle de tre klubbene du foreslår er fine, men at du må tenke over hvilke kvaliteter som er viktigst for deg. Det kan være lurt å prøvetrene/besøke en gang i hver klubb om du finner ut at flere av dem er aktuelle - det måtte jeg:icon_redface:

Valget mitt falt til slutt på Stovner hundeklubb - fordi det passet meg og mine aktiviteter best. 

Stovner hundeklubb

Medlemspris per år og hva det inkluderer:

Grunnkontigent (inkluderer bare medlemskap i klubben og betales en gang i året): 300,-
Egen nøkkel til Grorud treningsanlegg (tilgang til hinder og klubbhus):  100,- i året (husker dessverre ikke om det er en høyere avgift første gang man får nøkkel) - man må ikke ha nøkkel dit, men veldig greit om man skal egentrene agility og skal trene alene.

Treningsavgift, og da kommer det an på hva du skal trene:

Men treningsavgiften består av en grunnavgift på 1500,-. Da kan man fri-trene lydighet, smeller, rally eller/og bruks inne og ute. Det er hjelpere på enkelte av de oppsatte lydighetstimene på kvelden. 
 

Skal man trene agility så må man i tillegg betale en hinderavgift på 250,-. Så da blir det 1750,- . Da kan man fri-trene lydighet, bruks og/eller agility. 

Skal man ha plass på partitrening i agility. Så må man i tillegg betale en instruktøravgift på 300,- Men man betaler ikke noen hinderavgift, så det blir 1800,-. Da kan man fri-trene lydighet, bruks og/eller agility, og man får plass på fast partitrening. Dette inkluderer plass på partitrening med instruktør hver uke (ikke instruktør i sommer-/vinterferie). Partiene er faste, og man vet alltid hvor mange som vil være på trening (aldri "for" mange). 

Så kommer det an på om man vil trene hele året (inne på Kløfta og ute på Grorud eller ute i Fetsund) om man betaler 1 eller 2 ganger i året. Det er sånn at man kan bruke både inne og uteområdene hele året - uansett. Men partitreninger/oppsatt lydighet/brukstreninger er fra ca. mai-september ute, og resten av året inne. 

Eksempel på hallfordeling fra ca. september - mai. Hallen er 20 x 60 meter. 

Skjermbilde 2016-11-27 kl. 12.20.09.png

 

Bruks har egne priser for forskjellige partitreninger (alt står på http://www.stovnerhundeklubb.no/index.php/priser-for-trening)

Men det er ikke sånn at du må betale over 3000,- i halvåret om du vil trene agility og lydighet. Håper det kom klart frem:)

Jeg går på partitrening i agiliy hele året og betaler 4000,- i året for 1 hund. Det er forskjellige rabattregler når man trener med flere hunder, og neste halvår kommer jeg til å betale 4000,- for den ene hunden min, mens den andre som skal ha fritrening agility kommer jeg til å betale 1000,- for første halvår (fritrening agility), og 1050,- andre halvår (fordi vi forhåpentligvis starter på partitrening i agility).  

For en som trener lydighet/bruks fritrening inne og ute, så blir det 3300,- i året. 

Treningene foregår på Grorud, Kløfta og i Fetsund. Lydigheten har også frivillige-organiserte treninger i Strømmen/Lillestrøm områdene. De er veldig aktive. Bruks er jeg litt usikker på hvor de har ute-treningene sine, om det er utelukkende på Grorud eller om det er andre steder og. Agility er utelukkende på Grorud og Kløfta. 

Stovner hundeklubb er flinke til å arrangere kurs. Men jeg har bare gått forskjellige agilitykurs for dem, i tillegg til partitreningene. De har vært veldig rimelige i pris, men flere agilitykurs er rimeligere enn feks. lydighet. 

Prisen på valpekurs og lydighetskurs varierer. Valpekurs er feks. 1700,- for medlemmer. Lydighetskurs varierer nok med hvem som holder kurset. 

Generelt så synes jeg Stovner hundeklubb er en kjempefin klubb å trene i, og siden jeg startet på partitreninger så var det veldig lett å bli kjent med mennesker og få et sosialt nettverk. Vi har blitt en veldig fin gjeng (som stadig utvider seg). Vi drar ofte på stevner, trener sammen både fritrening og parti og har det generelt veldig hyggelig. Innenfor alle klubber vil det alltid være noen "gamle-travere", men jeg finner ikke det som et stort problem i Stovner hundeklubb - i hvert fall ikke om man klarer å ta normalt med plass. 

Mine grunner for at jeg valgte Stovner hundeklubb var pga. gode treningsmuligheter hele året, og mye tid til egentrening. Det var også et veldig stort pluss for min del at treningene var organiserte, og gjorde det lett å bli kjent med alle. Når man møter de samme fjesene minst en dag i uka over en lengre periode, så er det umulig å ikke få noen venner :) Prisen er ganske høy i Stovner hundeklubb, men mtp treningsmuligheter og kvaliteten på instruktørene og parti - så synes jeg det går helt fint. 

Jeg kan slenge med at både lydighet og bruksgruppen er veldig aktive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud og jemini... er det virkelig mulig å betale 4000 kr pr år for å få trene hund? Hvor ble det av de hyggelige klubbene der ildsjelene stod på og kontingenten dekket alt man hadde behov for? For meg har hundesport mistet litt av sjarmen etter at mange begynte å ha egne haller og ingen tåler å trene ute i litt dårlig vær. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Herregud og jemini... er det virkelig mulig å betale 4000 kr pr år for å få trene hund? Hvor ble det av de hyggelige klubbene der ildsjelene stod på og kontingenten dekket alt man hadde behov for? For meg har hundesport mistet litt av sjarmen etter at mange begynte å ha egne haller og ingen tåler å trene ute i litt dårlig vær. 

Det blir ikke god kvalitet av at instruktørene ikke får betalt.

Instruktørene trenger betaling, ordentlig utstyr er ikke billig og å ha trygge treningsområder hele året er supert. Sånt er ikke gratis:) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke hundeklubber noen støtte? Vi i hestemiljøet kan f.eks søke tippemidler for å bygge eget anlegg til trening. Høres jo ut som helt ville priser! Men forstår jo at det må til om man ikke har noen støtte i ryggen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener i Asker hundeklubb og er veldig fornøyd. Det er mange aktive medlemmer på alle nivåer, og klubben satser bredt med både agility, rally, bruks og lp. Vi har 2 treningsbaner, en primært for agility (Sollihøgda) og en for resten (Vettre). Om vinteren leier de forskjellige grenene seg inn i enten drammen hundepark (lp/rally/bruks) eller ridehus i Lier. Det arrangeres mye kurs, og det leies også inn eksterne instruktører. Vi har valpekurs/grunnkurs/bronsemerkekurs hver vår/høst, pris 1500 medl/1700 ikkemedl.

Fra hjemmesiden:

Vi har eget treningssted både på Vettre og på Sollihøgda. Rally, Bruks, LP og Agility juniorer trener på Vettre, mens øvrig Agility trener på Sollihøgda. For å finansiere driften av banene våre, ser vi oss nødt til å be om en treningsavgift. Treningsavgiften på Vettre for lydighet, bruks og rallylydighet er kr 600,- pr år. Du kan trene alle tre grenene med så mange hunder du vil. Dersom du i hovedsak trener agility, er treningsavgiften 1200,- per år som betales til agilitykontoen . Det er rabatt for hund to, tre osv. Dersom du ønsker å trene litt agility ved siden av, men dette er en “bi-gren”, betaler du mellomlegget på 600,- til klubbens konto

Som medlem får du:

  • Kunnskap om et positivt hundehold
  • Sosialt fellesskap gjennom trening, temakvelder og fellesarrangementer
  • Ukentlig egentrening i agility, bruks, rallylydighet og lydighet
  • Nyttige kurs
  • 3 utgaver av klubbens medlemsblad “Apport”, 10 utgaver av NKKs medlemsblad “Hundesport” per år
  • Medlemsrabatt hos:  “4 poter”: 10% på alt utstyr (gjelder ikke fôr, godbiter og kosttilskudd)
  • Medlemsrabatt hos “Pets Asker”: 10% på fôr, 15 % på resten av butikken
  • Medlemsrabatt hos Dyreforexpressen: 15% rabatt på hele sortimentet i butikken og i nettbutikken (www.dyreforexpressen.no(gjelder ikke hundefôr og tilbudsvarer)
  • Medlemsrabatt hos Asker dyrepensjonat: 10% på alle døgnopphold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Elita2005 skrev:

Det blir ikke god kvalitet av at instruktørene ikke får betalt.

Instruktørene trenger betaling, ordentlig utstyr er ikke billig og å ha trygge treningsområder hele året er supert. Sånt er ikke gratis:) 

Men instruktørene blir ikke bedre av å få betalt heller :) - men de er kanskje mer villig til å stille opp da. 
Neida, jeg mener ikke at folk ikke skal få betalt, men jeg synes det begynner å gå ut over alle grenser når man må betale flere tusen kroner for å få lov til å trene i en hundeklubb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Siri skrev:

Men instruktørene blir ikke bedre av å få betalt heller :) - men de er kanskje mer villig til å stille opp da. 
Neida, jeg mener ikke at folk ikke skal få betalt, men jeg synes det begynner å gå ut over alle grenser når man må betale flere tusen kroner for å få lov til å trene i en hundeklubb. 

Det handler vel litt om treningsområder da, når klubbene har mange aktive medlemmer. Treningsutstyr (agilityutstyr feks) koster mye penger både i innkjøp, vedlikehold og lagring. Feks i Asker som jeg bor er det svær få friområder man bare kan okkupere sånn 20-30 hundefolk hver kveld uten å bli jaget. Det er mange som skal parkere biler osv. Dette er jo et større problem i tettbebygde strøk enn rundt på bygdene, det er også dyrere å leie treningsplasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Siri skrev:

Herregud og jemini... er det virkelig mulig å betale 4000 kr pr år for å få trene hund? Hvor ble det av de hyggelige klubbene der ildsjelene stod på og kontingenten dekket alt man hadde behov for? For meg har hundesport mistet litt av sjarmen etter at mange begynte å ha egne haller og ingen tåler å trene ute i litt dårlig vær. 

Hadde jeg LETT betalt i den tiden vi trente agility i hvertfall, det fungerer bare ikke på blankis i sidelengs snøstorm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde trent like aktivt som tidligere så hadde jeg nok vurdert Stovner pga. hallen, rett og slett. Men jeg synes de tar vel mye betalt for vanlig trening, uten bruk av hall, og de har ganske begrenset med instruksjon på treningene såvidt jeg kan se. Med det antallet medlemmer de har så dekker de mye instruktørutdanning og instruktørlønn med de avgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen priser! Er det vanlig? Hundeklubben jeg har trent litt med her tar 500,- i treningsavgift(Stavanger). Da har man uteområde å trene på + hall, tilgang til agilityhinder og det som er. Der er det også med instruktør på agilitytreningene.

Den andre klubben jeg har trent litt i, betaler jeg 150,- i året i treningsavgift(Sandnes), der er LP-treningene og utstillingstreningene med instruktør, pluss de har rally-treninger. Disse har riktignok ikke et "eget" treningsområde, men trener på en gusbane på en skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det koster jo penger hvis man vil ha eget område å trene på? Jeg kan bare snakke for meg selv som bor i Asker, men her finnes det ikke friområder man kan trene organisert på, det er bebyggelse overalt, og vi ha blitt jaget fra de områdene vi har brukt (parker, skoler osv) fordi skolene/kommunen trenger det selv. Vi er mange aktive i klubben fordelt på mange grener, og kan være opptil 30 stk på fellestreninger, hver ukedag. Etter flere års dialog med kommunen har vi endelig fått leie litt plass til å lage en bane og ha brakka vår, og det er rimelig dyr leie! Men alternativet er at medlemmene må spre seg rundt på små gressletter og det blir ikke like sosialt. Dessuten er lys et problem i vinterhalvåret, da skolene slukker lys tidlig og gresslettene ikke har belysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Siri said:

Herregud og jemini... er det virkelig mulig å betale 4000 kr pr år for å få trene hund? Hvor ble det av de hyggelige klubbene der ildsjelene stod på og kontingenten dekket alt man hadde behov for? For meg har hundesport mistet litt av sjarmen etter at mange begynte å ha egne haller og ingen tåler å trene ute i litt dårlig vær. 

Selv med ildsjeler koster halleie penger. Her i byen har det vært begrenset med hall-muligheter, og siste to år har en hall midt i byen ca (Ladesletta) hatt utleie. Den koster kr 1000 per dag/ettermiddag. minumun 500 kr per kveld for et par timer. Om en klubb skal leie hallen en uke dag per uke blir det 4000 kr per måned. Så de mest aktive betaler da ca 400 - 500 kr per mnd, med sesongkort. Hvilket fort blir 4000 kr per år. De færreste klubber har treningsgrupper med så mange aktive at det blir "billig" å leie i stkpris på hver aktiv. I tillegg er hallen kald, og skitten. Men det har vært tak over hodet, og toalett og innlagt vann der.  Vi har vært to instruktører som har stillt opp, ene eller begge,  hver mandag fra kl 15 - 22. Uten ett rødt øre. Skulle vi tatt betalt for å være der i tillegg til å ta betalt for halleie, hadde ingen garantert hatt råd til å trene der.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Eidsvoll har vi en liten hall og der betaler vi 1000 kr i året for å få trene inne + 350 (tror jeg det er) i medlesavgift. 

Trangt på fellestreninger, men går greit enn så lenge. Vi har jobbet mye dugnad for å få satt opp hallen vår (den har crappy dekke, men håper å få bytte ut det etterhvert). Vi prøver å holde mye gratis og dugnadsbasert, men det sliter veldig på de aktive medlemmene som stiller opp. Samme menneskene som stiller opp på alt, og det er jo sånn 20 - 30 stk kanskje... 

Jeg skjønner at man vil trene i Stovner og har vudert det selv pga Kløftahallen ikke er så langt unna meg og det er gode muligheter til å trene der. Men jeg bestemte meg for å ikke gjøre det i år siden arbeidstidene mine i år gjør det vanskelig å komme meg dit annet enn på fellestreninger... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med Stovner. Det koster litt, men synes definitivt det er verdt det. Veldig gode treningsfasiliteter, stor oppvarmet hall, hyggelig og sosialt miljø, flinke instruktører. På partitreningen i agility som vi går på, bruker vi være ca 10 ekvipasjer og to instruktører, hele hallen til disposisjon og to/tre baner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...