Gå til innhold
Hundesonen.no

Bil med plass til to hunder og fire mennesker


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger en hundebil med plass til to hunder og fire mennesker. Dette blir nr. 2-bilen, så den skal ikke være for kostbar og den trenger ikke å ha plass til bagasje utover ett dobbeltbur bak. Det er sjelden det skal være med flere enn meg (sjåføren), så det er heller ikke så viktig at det er veldig god plass til beina i baksetet og sånn.

Jeg vurderer Hyundai i40, Kia Sportage og Qashqai (evt +2). Er det noen som vet hva slags bur jeg får plass til i Sportage og Qashqai? Er det plass til to mellomstore hunder (18 kg/50 cm mangkehøyde) i bagasjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg kjører for tiden en Kia Sportage. For å få plass til dobbeltburet mitt må jeg ha setene nedlagt, men det er jo burets lengde det går på. Har en belger og en setter, og skulle jeg hatt buret kort nok til at setene kan være oppreist syns jeg burplassen deres blir litt for liten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hundene da... vi får ikke plass til våre to i vanlig personbil/stasjonsvogn. Men med medium og mindre hunder så ville jeg sett på Subaru Forester.

Vi har en Subaru forester 2014 modell hjemme. Er ikke veldig god plass i den altså. Min er riktignok 70 cm høy og 50 kg tung men hun har problemer med å få snudd seg bak i der. Tror det ville blitt trangt med to meidumhunder i bur [emoji14]

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt veldig glad i Mitsubishi jeg da. Outlander er jo stor, mens ASX som jeg har nå er noe mindre og dermed rimeligere. Jeg har et Hercules bur i bagasjerommet og tror det skal være mulig med et dobbeltbur som tar hele bagasjerommet. Dybdestr på buret er small, men til Lady som er rett under 20kg så er det mer enn stort nok. Bilen passer for oss siden vi bare er to personer, så da kan jeg bruke baksetet til bagasjen jeg ikke får plass til i bagasjerommet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Helianthus skrev:

Jeg vil ha en relativt ny bil med ryggekamera og navigasjon :icon_redface: så da begrenser det seg med valg. X-trail og Forester blir for dyre, mens Qashqai og Sportage blir for små. Da ligger det fortsatt an til Hyundai i40, som er en veldig god bil, men litt kjedelig siden vi allerede har en :)

Hva med outlander? Har en selv, men som varebil. Genial hundbil! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Pringlen skrev:

Sett på dacia duster? Det er jo fine suver nesten gratis. Men, ja, de er jo så billige at man blir mistenksom :P

Jeg var og så på den, men bagasjerommet var knøttlite. Derfor endte jeg opp med ASX, tar man en bruktbil på noen år med maks utstyr så er den ikke så veldig mye dyrere enn billigste variant av Duster.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Mitsubishi Grandis? Den kan du jo få som 7seter blandt annet så burde ha god nok plass. :) Ikke ille drivstoffforbruk heller, vi kjørte sammen med noen i en grandis til sverige og de brukte kanskje en halv tank til grensa. (Fra stavangerområdet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
2 timer siden, Helianthus skrev:

Jeg vil ha en relativt ny bil med ryggekamera og navigasjon :icon_redface: så da begrenser det seg med valg. X-trail og Forester blir for dyre, mens Qashqai og Sportage blir for små. Da ligger det fortsatt an til Hyundai i40, som er en veldig god bil, men litt kjedelig siden vi allerede har en :)

Hva vil relativt ny si for deg? Ut fra første innlegg tenkte jeg nemlig automatisk litt gammel bil, noe "min" sportage er. (2008).

De nyere sportagene tror jeg nok er litt større. 

Har du tenkt i retning Touran? Greit plass bak med fem seter, og så kan jo setene tas ut etter preferanse og behov :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pringlen skrev:

Sett på dacia duster? Det er jo fine suver nesten gratis. Men, ja, de er jo så billige at man blir mistenksom :P

Jeg har hatt samme tanker - de er virkelig mistenksomt billige! Det skyldes nok at de er litt sånn Lada var for 100 år siden. Kjørekomforten er ikke den helt store i følge tester, men jeg har også hørt pene ting om den fra folk som har den selv.

52 minutter siden, Christine skrev:

Hva vil relativt ny si for deg? Ut fra første innlegg tenkte jeg nemlig automatisk litt gammel bil, noe "min" sportage er. (2008).

De nyere sportagene tror jeg nok er litt større. 

Har du tenkt i retning Touran? Greit plass bak med fem seter, og så kan jo setene tas ut etter preferanse og behov :) 

Jeg må nok prøve å finne noen mål på bagasjen på Sportage, men sjekket billistene for variocage, herkules og artfex, og såvidt jeg kunne se passer ingen av dobbeltburene til Qashqai eller Sportage. Qashqai + 2 har plass til dobbeltbur. Touran er også aktuelt. Der er ikke prisene så ille heller. 

Kriteriene mine er 2013 eller nyere (til nød 2012), kr. 200 000,- eller mindre og maks 80 000 km. Plass til M/L dobbeltbur, ryggekamera og integrert navigasjon. Kort sagt nesten ny bil nesten gratis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du har ikke kjempestore hunder. Så de fleste stasjonsvogn biler med litt bagasjerom må duge? 

Om du fiks bur som er skreddersydd får du jo også utnyttet mye plass. 

Jeg har feks en litt gamlere audi a4, dypden er rundt 70cm. Desverre stikker hjulbuene inn i bagasjerommet, som stjeler en del breddeplass. Men i nyere stikker de ikke ut- så der er det jo god plass! 

Men anyway, slenger meg på outlanderbølgen, sjekk den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Veldig fornøyd med plassen i min Grandis. God plass til 4-5 mellomstore hunder uten å bruke baksetene, og 2-3 om jeg setter setene inn (3 om skilleveggen ikke er i buret, synes det blir litt trangt med veggen i, men det er nå meg). Har akkurat nå to 3'er-bur pluss reservehjul mellom gitteret og det fastmonterte buret som er sveisa til bilen. Masse plass oppå de to burene. Bruker normalt bare det store buret, og har de to løse til når jeg skal ha med ekstra hunder. Det fastmonterte buret har plass til stellebord og tøybur oppå. Har tidligere vært fornøyd med Space Wagon, omtrent samme plass baki, om ikke en anelse bredere, men lavere under taket, og også Sportage, men det var en eldre modell, og kort. Ville likt den lange modellen bedre, ellers var den god og kjøre, deilig med 4wd. Den nye sportagen er det bittelite bagasjerom i. Plass til et lite dobbeltbur, men jeg synes det er for trangt til at jeg synes ser komfortabelt ut. De kunne f.eks. aldri ligget utstrakt i et bur på den størrelsen. Har sittet på med ei venninne som hadde denne. Hun har bytta den ut nå, var ikke fornøyd med den som hundebil. Mannen er på sin andre Touran nå, fin hundebil med god plass, men litt vel mye kluss med de synes jeg, og den er litt vel lav (bakkeklaring). Han har jo ikke samme behovet for å kjøre i skogen som meg etter han konverterte til IPO, så han overlever med den som den er :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...