Gå til innhold
Hundesonen.no

Økologiske egg inneholder mer giftstoffer enn konvensjonelle


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er omdiskutert. Minstekravet hos økologisk er 3 døgn mener jeg, men de jeg har snakket med velger enten å ta dem før eller la dem gå myye lenger, nettopp fordi at etter 3 døgn er båndet mellom mor

Jeg tror jeg har lest det meste som ble skrevet etter den episoden av Folkeopplysningen, og jeg har absolutt ikke tenkt å slutte å kjøpe økologisk, for å si det sånn. Men det er en interessant diskusj

Jeg tenker at det på mange måter er supert at konvensjonelt i Norge er så bra at det er få ting som skiller det fra økologis, det sier jo litt om landbruket i Norge. Utlandet (annet enn Sverige) er he

Ja, så det. 

Den høye andelen giftstoffer, skyldes trolig bruk av fiskemel i fôret til verpehønene. I konvensjonell eggproduksjon i Sverige, tilsettes aminosyren metionin i syntetisk form i fôret, men dette er ikke tillatt i økologisk produksjon.

Håper de finner en annen brukbar kilde til metionin.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.. herregud. VAFFAN tror folk, østersjøen er det mest disskøsstinge avhølet i nordeuropa, hele området er en SKAM for oss skandinavere som bare PÆLMER (se for dere dette i stil med Atle Antonsen) ut dritt og hva det måtte være i nærmest urensa form rett ut i bottenvika og ned til bornholm-sjøen som det heter på fagspråket. Det baltiske hav er nærmest omringet av tung industri på alle kanter - Sverige, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Russland, Polen - stålfabrikker, betongfabrikker, paper pulp processing plants, kjemikalieproduksjon  - for ikke å snakke om all dritten (bokstavelig talt) som kommer ut av alle fergene som raver rundt innaskjærs og uttaskjærs. Jeg var regelrett rystet over å se hvor texas det var gjennom 1 måned på havet, med drita polakker i fiskebåter som seilte sin egen sjø - og krigsskip med skyteøvelser. Store "no sail zones" med gammalt ræl fra krigens dager - asbest, radioaktivitet, tungmetaller enmasse.

Dette på toppen av en minimal oksygeninflux i området, som gir fantastiske forhold til flere algearter som gjør vannet til en giftig suppe i varme sommermåneder.

Ingen har lyst å spise fisk som fanges i Østersjøen, og det er jo en grunn til at den fisken som går til DYREFOR gjør nettopp det. Fordi den ikke bare er kjip og fra Østersjøen, men fordi den er EKSTRA kjip, og fra Østersjøen. Den er ikke er egnet som menneskemat. Hvilken mindre oppegående noldus fant så ut at hey, det blir sikkert bedre om vi maler opp fisken og så forer den til dyr, som så blir menneskemat. "Problem solved"... :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
8 minutter siden, Krutsi skrev:

Og det der er vel en av de mest omstridte episodene jeg har hørt om på lenge.. det er skrevet mye som taler imot det NRK gikk ut med her.. 

Ja det var argumentet sitt. Noe konkret du tenkte på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
14 minutter siden, Krutsi skrev:

At man ikke bør bruke den episoden for å argumentere imot økologisk pga den er veldig omstridt.. 

Jo takk, jeg skjønte det. Derfor jeg spurte om noe mer konkret, Google var lite behjelpelig. Hvis du tenker på Oikos så blir deres motsvar plukka i fillebiter her: http://www.dagbladet.no/kultur/okologi-bevegelsen-baseres-pa-ideologi-ikke-forskning/63419667 og ja av en navnebror A.W. Blomkvist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har lest det meste som ble skrevet etter den episoden av Folkeopplysningen, og jeg har absolutt ikke tenkt å slutte å kjøpe økologisk, for å si det sånn. Men det er en interessant diskusjon som gir litt å tenke på for oss som sverger til økologisk, og ikke minst for de som ukritisk tror at alt du får kjøpt i norske butikker er ok.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kåre Lise skrev:

Maten er nå en ting, dyrenes velferd og det med homeopati visste jeg faktisk ikke før jeg så programmet. Vanvittig galskap. https://www.nrk.no/viten/oko-rettleiar-anbefaler-homeopati-1.8399154

Det med homøopati tror jeg er temmelig fjernt for de aller fleste økobønder. Det blir litt usaklig å dra inn i diskusjonen synes jeg.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Det med homøopati tror jeg er temmelig fjernt for de aller fleste økobønder. Det blir litt usaklig å dra inn i diskusjonen synes jeg.

 

Pappa har drevet økologisk, og jeg tror han (og flere) hadde sett dumt på deg hvis man begynte å legge ut om bruk av homeopati i økologisk gårdsbruk :aww: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
7 minutter siden, Krutsi skrev:

Pappa har drevet økologisk, og jeg tror han (og flere) hadde sett dumt på deg hvis man begynte å legge ut om bruk av homeopati i økologisk gårdsbruk :aww: 

Da burde pappa lese seg litt opp på rettledningen som er basert på EU-direktivene for økologisk drift. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Da burde pappa lese seg litt opp på rettledningen som er basert på EU-direktivene for økologisk drift. :) 

Men det er fortsatt ikke en vanlig del av norsk økologisk landbruk, uansett hva som står i rettledningen.. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
24 minutter siden, Krutsi skrev:

Sånt generelt når man sammenligner økologisk og konvensjonelt, så hjelper det lite å hente informasjon fra utlandet. For konvensjonelt her er ikke det samme som konvensjonelt i utlandet..

Når du kommer med sånne påstander må du nesten være så snill å være bittelitt mindre hemmelighetsfull. I forhold til hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er omstridt med folkeopplysning-episoden? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg har ikke tatt særlig stor stilling til dette med økologisk landbruk og jeg kan ikke så mye om det. Utenom at jeg kjøper økologiske egg når jeg kjøper egg, pga. hønene har bedre dyrevelferd. Ut over det har jeg ikke prioritert å kjøpe økologiske grønnsaker kontra konvensjonelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Når du kommer med sånne påstander må du nesten være så snill å være bittelitt mindre hemmelighetsfull. I forhold til hva? 

Konvensjonelt i Norge er mer tilnærmet økologisk i utlandet enn konvensjonelt i utlandet. Dette er hovedsakelig mtp dyrevelferd, medisinbruk, god dyrehelse, sprøytemidler osv. I tillegg er gårdene våre små, kortere distanser fra gård til slakteri og det er generelt få uhell eller "skandaler".. 

1 minutt siden, Sprettballen skrev:

Hva er det som er omstridt med folkeopplysning-episoden? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg har ikke tatt særlig stor stilling til dette med økologisk landbruk og jeg kan ikke så mye om det. Utenom at jeg kjøper økologiske egg når jeg kjøper egg, pga. hønene har bedre dyrevelferd. Ut over det har jeg ikke prioritert å kjøpe økologiske grønnsaker kontra konvensjonelle. 

Enkelt sagt så kommer vel folkeopplysningen til konklusjonen at økologisk og konvensjonelt er like "bra". At det ikke er noe bevis at mat er sunnere osv. Her kan du lese http://www.nationen.no/landbruk/nar-musa-skremmer-elefanten-eller-folkeopplysning-om-du-vil/

Men igjen, det har faktisk kommet frem at økologisk mat har flere sunne fettsyrer i seg enn konvensjonelle varer.. http://www.matmerk.no/no/okologisk/helse-og-livsstil/forskere-har-fastslaatt-at-oekologisk-er-sunnere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Krutsi skrev:

Sånt generelt når man sammenligner økologisk og konvensjonelt, så hjelper det lite å hente informasjon fra utlandet. For konvensjonelt her er ikke det samme som konvensjonelt i utlandet..

Er alle matvarer til salgs i norske butikker nødvendigvis fra norge? Det er da både irsk kjøtt og blåbær fra peru på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det på mange måter er supert at konvensjonelt i Norge er så bra at det er få ting som skiller det fra økologis, det sier jo litt om landbruket i Norge. Utlandet (annet enn Sverige) er helt umulig for oss i Norge å sammenlikne oss med. Derfor vi bør kjøpe norske og svenske produkter så langt det lar seg gjøre og unngå å kjøpe fra resten av europa (med noen få unntak...). 

Jeg har jobbet sammen med mange som forsker på økologisk landbruk og synes et av problemene med folkeopplysningsprogrammet var at de stilte feil spørsmål. Regelverket rundt økologisk landbruk er til tider veldig problematisk og gjør det vanskelig for bønder som vil drive økologisk. Ergo får man som Odin - halvøkologiske bønder. 

Dyrevelferdsmessig er det mye positivt med økologisk i forhold til konvensjonell, men noen problemer der også på bla parasittbekjempelse og karantene tider osv... Bare det at mange dyreslag må ha tilgang på uteareal veier opp for mye annet for meg iallefall...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...