Gå til innhold
Hundesonen.no

Klassisk hjertorm påvist hos innsmuglet hund


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor fenger det ikke tantene å hente ex racere fra Irland? Hakket tryggere , penere å ha i sofaen er de også

Akkurat nå håper jeg på et hysteri blant folk slik at de får litt øynene opp for hva som skjer.. Men, det vil vel fortsatt være et større hysteri for at en hund sover i et bur om natta enn å hente hje

Burde ikke disse screenshotsene sendes inn til Mattilsynet og politiet? De diskuterer jo hvordan man kan unngå en evnt lov, og det er jo ikke greit !

Posted Images

Hvor vanskelig er det å forholde seg til enkle lover og regler? 
Alle hunder som smugles inn i landet, som fjuskes med vaksiner, ormekurer, papirer og fødselsdatoer fører til strammere og strammere regelverk. Og det gjelder ikke bare gatehunder, det fjuskes over en lav sko fra oppdrettere også rundt om i verden. Så lenge folk (kjøper og oppdrettere) gjør dette så vil det aldri bli lettelse i noe regelverk for de som driver med hund, avl og oppdrett seriøst, det vil bare blir strammere og strammere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, JeanetteH skrev:

Hvor vanskelig er det å forholde seg til enkle lover og regler? 
Alle hunder som smugles inn i landet, som fjuskes med vaksiner, ormekurer, papirer og fødselsdatoer fører til strammere og strammere regelverk. Og det gjelder ikke bare gatehunder, det fjuskes over en lav sko fra oppdrettere også rundt om i verden. Så lenge folk (kjøper og oppdrettere) gjør dette så vil det aldri bli lettelse i noe regelverk for de som driver med hund, avl og oppdrett seriøst, det vil bare blir strammere og strammere...

Jeg reiser endel fra og til Kristiansand og utlandet og har ALDRI møtt tollere med interesse for hverken passene eller hundene dessverre :(  De har aldri engang telt antall hunder mot antall pass ......  Så smugling er altfor enkelt.  Der er faktisk det enkleste stedet å stramme inn i første omgang. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, JeanetteH skrev:

Hvor vanskelig er det å forholde seg til enkle lover og regler? 
Alle hunder som smugles inn i landet, som fjuskes med vaksiner, ormekurer, papirer og fødselsdatoer fører til strammere og strammere regelverk. Og det gjelder ikke bare gatehunder, det fjuskes over en lav sko fra oppdrettere også rundt om i verden. Så lenge folk (kjøper og oppdrettere) gjør dette så vil det aldri bli lettelse i noe regelverk for de som driver med hund, avl og oppdrett seriøst, det vil bare blir strammere og strammere...

Den eneste grunnen til at dette skjer. Fram til menneskeheten slutter å hige etter dette, så vil smugling fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, JeanetteH skrev:

Hvor vanskelig er det å forholde seg til enkle lover og regler? 
Alle hunder som smugles inn i landet, som fjuskes med vaksiner, ormekurer, papirer og fødselsdatoer fører til strammere og strammere regelverk. Og det gjelder ikke bare gatehunder, det fjuskes over en lav sko fra oppdrettere også rundt om i verden. Så lenge folk (kjøper og oppdrettere) gjør dette så vil det aldri bli lettelse i noe regelverk for de som driver med hund, avl og oppdrett seriøst, det vil bare blir strammere og strammere...

Men denne parasitten tas vel uansett ikke av de behandlingene som er påkrevet per i dag?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, simira skrev:

Men denne parasitten tas vel uansett ikke av de behandlingene som er påkrevet per i dag?

Jeg er ikke veterinær så det kan jeg ikke svare på. Men de fleste feks spanske oppdrettere jeg kjenner behandler feks mot hjerteorm jevnlig. Og jeg lurer på om ikke de ved kommersiell innførsel må dokumentere behandling mot dette.

Men generellt, og ikke bare i denne saken: det fjuskes MYE på ALT av ormekurer, vaksiner, behandlinger osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, simira skrev:

Men denne parasitten tas vel uansett ikke av de behandlingene som er påkrevet per i dag?

Milbemax tar den ?  Akkurat den tabletten er ikke påkrevet men det er den veterinærene helst gir ut nettopp pga av . Er begrunnelsen jeg har fått ihvertfall

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Den eneste grunnen til at dette skjer. Fram til menneskeheten slutter å hige etter dette, så vil smugling fortsette.

Dette, og karmapoengene folk tror de får ved å "redde en stakkars gatehund":vegg:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men ikke. Når jeg fikk en veldig syk hund her så ble den faktisk sjekket for både hjerteorm, lungeorm mm på bakgrunn av at hun hadde vært på hundeutstilling og hennes unge alder gjor at hun bare var normalt behandlet med ormekur. De anså (Anicura Oslo og NVH) at det fantes ett realistisk grunnlag for at hun kunne få en slik smitte pga all import som blir gjort inn til NO som ikke har fulgt regelverk og folk som ikke følger opp vaksiner/ormekurer/flåttmidler o.l. etter import og opphold i utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bjornal skrev:

Vestkantfruene som må "redde" disse "stakkars" gatehundende gir nok blaffen i det når det gir mest cred i omgangskretsen å gjøre noe "godt" slik alle de andre fruene gjør...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet du? Det er ikke vestkantfruene jeg frykter mest, for de har som regel penger til å få det ordnet uansett.. Det er værre med den vanlige Ola nordmann som skal spare noen kroner.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du? Det er ikke vestkantfruene jeg frykter mest, for de har som regel penger til å få det ordnet uansett.. Det er værre med den vanlige Ola nordmann som skal spare noen kroner.. 

Joa, men det er vestkantfruene som er trendsettere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Den eneste grunnen til at dette skjer. Fram til menneskeheten slutter å hige etter dette, så vil smugling fortsette.

Selvsagt, det heter jo kommersiell import ..... Helt utrolig at de åpnet for noe sånt i det hele tatt . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest for 14 dager siden leste jeg på ett norsk forum på FB om hvordan man kan unngå kommersiell innførsel og regelverket rundt dette. X antall ganger leser man om hvordan man skal unngå kontroll. X antall ganger leser man om hvordan man kan unngå å vente helt til 12 uker + 21 dager (4 mnd) og hente med en gang. 

Joda, det er sikkert "mindre" smitte hos en oppdretter. Og rabies er vel ikke det man egentlig er mest redd for da det forholdvis lett kan isoleres. Men med tanke på hvor mange oppdrettere og selgere/oppdrettere som er villig til å endre datoer ++ i div papirer så kan de fort være like skyldig i smitte transport: vi snakker russland, Italia, Spania, Brasil. De er ikke bare Finland og Danmark her liksom. Kjenner forøvrig til 3 tilfeller av hjerteorm hos en oppdretter i DK for 4 år siden etter at en voksen tispe ble importer og tok med seg smitte som gikk over til to valper. Det er ikke så langt unna oss som vi tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Krutsi skrev:

Akkurat nå håper jeg på et hysteri blant folk slik at de får litt øynene opp for hva som skjer.. Men, det vil vel fortsatt være et større hysteri for at en hund sover i et bur om natta enn å hente hjem en stakkars gatehund..

Noen av oss klarer å være hysteriske på begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så mye sykdommer og smitte som mennesker drar med seg over grensa da. Det burde bli forbudt å dra på ferie til Spania og lignende land. 

Hunder er i Norge har det i alle fall rent og pent frem til de blir avlivet de. Og de har hatt et hjem, så de kjenner til et godt liv så de dør lykkelige. 


Et par kommentarer når man sier man er mot import av gatehunder. Og når man viser til at det er hunder på omplasseringssentre her i landet som vil bli avlivet om ikke de får nye hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Justisia skrev:

Tenk så mye sykdommer og smitte som mennesker drar med seg over grensa da. Det burde bli forbudt å dra på ferie til Spania og lignende land. 

Hunder er i Norge har det i alle fall rent og pent frem til de blir avlivet de. Og de har hatt et hjem, så de kjenner til et godt liv så de dør lykkelige. 


Et par kommentarer når man sier man er mot import av gatehunder. Og når man viser til at det er hunder på omplasseringssentre her i landet som vil bli avlivet om ikke de får nye hjem. 

RENT OG PENT?

Gud hjelpe meg. Det bør jo ikke overraske, men folk er f*** meg dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
4 timer siden, Bjornal skrev:


Joa, men det er vestkantfruene som er trendsettere.

Enig med du og som dette programmet med de rikmannsfruene så er det god grunn til å frykte disse for de har midler til å pøse på med gatehunder i gigantiske kvanta bare for at de selv skal få pusse på fasaden og gi en følelse av eksistens i en ellers begredelig selvutslettende selvfølelse som trofeer for sine rike menn. De burde vært tvangssendt til psykologen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...