Gå til innhold
Hundesonen.no

Klassisk hjertorm påvist hos innsmuglet hund


Gjest
 Share

Recommended Posts

Sør for Dovre finnes flere av de myggarter som er vektor for svineriet og de kan fint overleve sommeren.

Kopiert inn svar ang dette gitt av vetrinær Sturla Molden (på fb)

"Mattilsynet trodde ikke noen av de 70 myggartene som kan spre hjerteorm fantes i Norge, men ved en rask sjekk fant jeg at to av de viktigste er registrert i Sør-Norge: liten husmygg (Culex pipiens) og malariamygg (Anopheles maculipennis). Det gjelder Sørlandet, Østlandet nord til Lillehammer og et enkelststående funn i Hordaland. Det gjenstår imidlertid å sjekke ganske mange andre myggarter. Jeg kan derfor ikke garantere at ingen virksomme vektorer fins nord for Dovre. På grunn av antall døgngrader som kreves for at parasitten skal utvikle seg til L3-larver myggen (ca 2-3 uker ved 20-25 grader) er spredningspotensialet uansett mindre dess lenger nord man kommer. Smittebærende vektorer vil riktignok dø ut om vinteren, men parasitten kan overvintre i endeverten. Siden den er vanskelig å behandle og ofte blir oversett ved klinisk undersøkelse er det en reell risiko."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor fenger det ikke tantene å hente ex racere fra Irland? Hakket tryggere , penere å ha i sofaen er de også

Akkurat nå håper jeg på et hysteri blant folk slik at de får litt øynene opp for hva som skjer.. Men, det vil vel fortsatt være et større hysteri for at en hund sover i et bur om natta enn å hente hje

Burde ikke disse screenshotsene sendes inn til Mattilsynet og politiet? De diskuterer jo hvordan man kan unngå en evnt lov, og det er jo ikke greit !

Posted Images

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...