Gå til innhold
Hundesonen.no

Kompis angrepet og drept


QUEST
 Share

Recommended Posts

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei fy fader. Stakkars gutt!  Kan ikke familiens barn ta ut valpen så den får tisse uten at det er familiens feil at valpen blir angrepet og drept, så er det noe seriøst galt med hundeholdet i norge.

Voksen dame med to hunder , hvorav en sint som hun ikke klarer å holde ,velger å gå bort til barn med liten valp.... Hvor dum er det lov å være?

Helt forferdelig     Over hodet ikke sikkert at saken hadde vært noe annerledes om voksne hadde vært med, men en ting hadde vært annerledes, og det er at barnet hadde sluppet å stå alene å e

Selv en syvåring bør kunne trygt ferdes i nabolaget med familiens lille hund.  En hund som dreper hvalper ( eller voksne for den del) 'ut av det blå' , har ingen plass i samfunnet. Det later til å være en økende tendens til å plassere ansvaret hos offeret, og det er riv,ruskende galt, enten det dreier seg om mennesker eller dyr. 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
6 minutter siden, QUEST skrev:

Selv en syvåring bør kunne trygt ferdes i nabolaget med familiens lille hund.  En hund som dreper hvalper ( eller voksne for den del) 'ut av det blå' , har ingen plass i samfunnet. Det later til å være en økende tendens til å plassere ansvaret hos offeret, og det er riv,ruskende galt, enten det dreier seg om mennesker eller dyr. 

Du kan helt fint ta med deg stråmenna dine annetsteds hen. 

Her er det faktisk flere ting enn ei drittbikkje uten livets rett og ja jeg tenker faktisk først og fremst på hvor i ******* foreldra er hen for barnets velferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fryktelig trist! Men jeg må undres litt på om dette kunne ha vært unngått om det var en voksen som var ute med valpen, og ikke et lite barn. Ikke for å legge skylden på eierne av valpen i den forstand, en hund skal ikke drepe en annen hund, det er ikke greit! Men hadde en voksen vært med hunden, så kan det tenkes at vedkommende hadde fått rasket valpen opp i armene og beskyttet den fra å bli bitt. Det er så klart spekulasjoner, det er ikke sikkert utfallet ville blitt noe annerledes. Det sto lite detaljer om hvordan det skjedde. Jeg synes likevel det er kritikkverdig å la så små barn få lov til å lufte hunden ute alene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sprettballen skrev:

Dette er fryktelig trist! Men jeg må undres litt på om dette kunne ha vært unngått om det var en voksen som var ute med valpen, og ikke et lite barn. Ikke for å legge skylden på eierne av valpen i den forstand, en hund skal ikke drepe en annen hund, det er ikke greit! Men hadde en voksen vært med hunden, så kan det tenkes at vedkommende hadde fått rasket valpen opp i armene og beskyttet den fra å bli bitt. Det er så klart spekulasjoner, det er ikke sikkert utfallet ville blitt noe annerledes. Det sto lite detaljer om hvordan det skjedde. Jeg synes likevel det er kritikkverdig å la så små barn få lov til å lufte hunden ute alene. 

Eller det kan tenkes at den voksne hadde blitt angrepet av denne hunden.. Forøvrig så vokste jeg nok opp i en veldig uansvarlig familie.. Jeg gikk tur med familiens hund i den alderen men men.. Jeg  er enig i at det ville være uansvarlig og sende en 7 åring ut med en stor og sterk hund.

Det avføder forresten en annen  interessant diskusjon.. Det finnes nemlig godt  voksne, som også har så stor og sterk hund, at de ikke klarer og holde den igjen. ( jeg har truffet  på en slik, en enorm hund som dro eieren etter seg, på tørre asfalten. Takk og lov , så var hunden bare nysgjerrig på mine, hadde den ikke vært det, tør jeg ikke tenke på resultatet..)

 Det bør være greit at en syvåring rusler en tur i nabolaget med familiens hund, uten å være i livsfare. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forferdelig :( 

 

Over hodet ikke sikkert at saken hadde vært noe annerledes om voksne hadde vært med, men en ting hadde vært annerledes, og det er at barnet hadde sluppet å stå alene å evt føle seg ansvarlig for det som har skjedd. Altså for barnets del. Det ene og alene er grunn til at jeg ikke synes det er greit at barn er ute alene med hunder. Ikke fordi dette er greit eller noe altså, for det er det absolutt ikke og det er bare tragisk, og ikke fordi det blir noen andre sitt ansvar enn den som var ansvarlig for den hunden som angrep, for det er det over hodet ikke. Men fordi man vet at uhell skjer innimellom og barn bør slippe å stå i slike ting alene. Trenger jo ikke å være snakk om drap heller liksom, ille nok bare det blir en slosskamp, og ikke minst kan jo barnet komme i veien og det kan jo også gå ille. 

 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Eller det kan tenkes at den voksne hadde blitt angrepet av denne hunden.. Forøvrig så vokste jeg nok opp i en veldig uansvarlig familie.. Jeg gikk tur med familiens hund i den alderen men men.. Jeg  er enig i at det ville være uansvarlig og sende en 7 åring ut med en stor og sterk hund.

Det avføder forresten en annen  interessant diskusjon.. Det finnes nemlig godt  voksne, som også har så stor og sterk hund, at de ikke klarer og holde den igjen. ( jeg har truffet  på en slik, en enorm hund som dro eieren etter seg, på tørre asfalten. Takk og lov , så var hunden bare nysgjerrig på mine, hadde den ikke vært det, tør jeg ikke tenke på resultatet..)

 Det bør være greit at en syvåring rusler en tur i nabolaget med familiens hund, uten å være i livsfare. 

Det er ikke sikkert, det vet vi ikke noe om. Det er ikke sånn at et hund som er aggressiv mot andre hunder nødvendigvis er aggressiv mot mennesker. Men er jo så klart enig i at sånt som dette ikke bør skje og at man burde kunne gå tur med hunden uten å være redd for at det skal komme en fremmed hund og drepe hunden din!

Jeg synes ingen skal gå tur med en hund de ikke mentalt og fysisk kan kontrollere. 

Jeg synes det er uansvarlig å sende et så lite barn ut med hund alene fordi barn som er så små ikke er spesielt flinke til å bedømme konsekvenser av sine handlinger. De kan derfor sette seg selv eller hunden i skumle situasjoner(og nei, jeg mener IKKE at det var barnet/hunden sin feil i dette tilfellet). Det handler om å ikke gi barn mer ansvar enn man tror de er modne nok til å faktisk håndtere.

Jeg gikk også tur med andres hunder når jeg var på den alderen, men jeg synes ikke det var noe mer ansvarlig for det om. Jeg burde ikke fått lov.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg synes ingen skal gå tur med en hund de ikke mentalt og fysisk kan kontrollere. 

Da er det vel dama med staff som ikke burde gått tur med hunden sin da, ikke ungen med valpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at en 7-åring ikke bør ha ansvaret for å gå tur med en valp. Akkurat det må vurderes etter hvordan både barn og hund er. Men i denne saken var 7-åringen ute og luftet valpen på en gressflekk rett ved huset deres. Såpass trygg bør man kunne føle seg i en slik situasjon at det ikke blir sett på som et veldig stort problem med en valp på et par kg. 

Det er heller den andre eieren som bør ha kjeften her. 
For det første virker det ikke som at hun har forstått risikoen. Det er ikke uvanlig med samkjønnsaggresjon hos Staff, så hvorfor i all verden lot hun disse hundene hilse i det hele tatt? En Staff er heller ikke all verdens tung, så hvordan har hun klart å unngå å holde den igjen? 

Det var kanskje ikke verdens lureste ide å la et barn lufte en valp der og da. Selv ville jeg hatt barnet med meg på kurs for å gi mest mulig kunnskap og forståelse først av alt. 
Men den som har opptrådt mest uaktsomt her er uten tvil dama med to hunder hun tydeligvis verken har forståelse for eller kontroll på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, *Kat84* skrev:

En ting er at en 7-åring ikke bør ha ansvaret for å gå tur med en valp. Akkurat det må vurderes etter hvordan både barn og hund er. Men i denne saken var 7-åringen ute og luftet valpen på en gressflekk rett ved huset deres. Såpass trygg bør man kunne føle seg i en slik situasjon at det ikke blir sett på som et veldig stort problem med en valp på et par kg. 

Det er heller den andre eieren som bør ha kjeften her. 
For det første virker det ikke som at hun har forstått risikoen. Det er ikke uvanlig med samkjønnsaggresjon hos Staff, så hvorfor i all verden lot hun disse hundene hilse i det hele tatt? En Staff er heller ikke all verdens tung, så hvordan har hun klart å unngå å holde den igjen? 

Det var kanskje ikke verdens lureste ide å la et barn lufte en valp der og da. Selv ville jeg hatt barnet med meg på kurs for å gi mest mulig kunnskap og forståelse først av alt. 
Men den som har opptrådt mest uaktsomt her er uten tvil dama med to hunder hun tydeligvis verken har forståelse for eller kontroll på. 

De fikk vel ikke hilse, slik jeg leser det fikk den ene staffen hilse og det gikk helt greit, og så slet den andre seg. Rett og slett et tragisk uhell. Om damen glapp båndet akkurat i det hunden rykket til, eller bånd eller halsbånd røk, det kan man bare spekulere i. Jeg er rimelig overbevist om at damen ikke lot hunden slite seg med vilje.

Når det gjelder barn og lufting av hund så er det selvfølgelig en vurderingssak, og jeg er enig i at en 7-åring bør kunne lufte hunden rett utenfor huset. Å gå tur er noe helt annet, og dette tilfellet er en av flere grunner til at de ikke bør det. Jeg møtte to barn, på rundt 6-8 med en chihuahuavalp her om dagen, den eldste løftet valpen med seg og bar den etter etter båndet i flere meter da den trakk for å komme lengre unna mine (vi var på hver vår side av en vei, med god avstand, jeg kunne ikke øke avstanden på min side). Altså 20 cm over bakken, hun dro den ikke bare etter båndet... (og ja, jeg sa fra at det måtte hun ikke gjøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to tragiske saker her:

1) Person med aggressiv hund som burde ha kontroll over hunden sin / ikke ha hund.

2) Familie som lar en liten gutt som knapt kan ta vare på seg selv, gå tur alene med en valp. Det gjør man ikke. Uansett hvem naboene er. 

 

To tragiske skjebner for to hundeliv, som ville fått andre liv hadde de havnet i familier som tok ansvar for sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, simira skrev:

De fikk vel ikke hilse, slik jeg leser det fikk den ene staffen hilse og det gikk helt greit, og så slet den andre seg. Rett og slett et tragisk uhell. Om damen glapp båndet akkurat i det hunden rykket til, eller bånd eller halsbånd røk, det kan man bare spekulere i. Jeg er rimelig overbevist om at damen ikke lot hunden slite seg med vilje.

Når det gjelder barn og lufting av hund så er det selvfølgelig en vurderingssak, og jeg er enig i at en 7-åring bør kunne lufte hunden rett utenfor huset. Å gå tur er noe helt annet, og dette tilfellet er en av flere grunner til at de ikke bør det. Jeg møtte to barn, på rundt 6-8 med en chihuahuavalp her om dagen, den eldste løftet valpen med seg og bar den etter etter båndet i flere meter da den trakk for å komme lengre unna mine (vi var på hver vår side av en vei, med god avstand, jeg kunne ikke øke avstanden på min side). Altså 20 cm over bakken, hun dro den ikke bare etter båndet... (og ja, jeg sa fra at det måtte hun ikke gjøre).

Jeg håper ikke at hun gav mulighet for begge å hilse i hvert fall. 
Uansett så synes jeg hun burde holdt avstand. 

Helt tragisk hvor mye rart man ser når det kommer til barn og hund. Jeg har møtt flere som har flexibånd eller veldig langt bånd uten å tenke på at de må korte det inn når de treffer andre hunder.  
Sjef ville ikke skadet andre hunder av aggresjon, men det er fort gjort at det blir dødelig utfall uansett om han blir leken og klarer å trakke på en liten valp eller blir ivrig med labbene på annet vis. Det er typisk han å "slå" rundt seg når han leker, så han får ikke være i kontakt med de som er mye mindre enn seg pga det. 

Og så har man slike tilfeller som du beskriver. Stakkars hund :( 
Det er derfor jeg mener at man som eier og forelder bør sørge for at barna har den kunnskapen som trengs i tillegg til at de har en modenhet som gjør det forsvarlig å lufte hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kangerlussuaq skrev:

Det er to tragiske saker her:

1) Person med aggressiv hund som burde ha kontroll over hunden sin / ikke ha hund.

2) Familie som lar en liten gutt som knapt kan ta vare på seg selv, gå tur alene med en valp. Det gjør man ikke. Uansett hvem naboene er. 

 

To tragiske skjebner for to hundeliv, som ville fått andre liv hadde de havnet i familier som tok ansvar for sine hunder.

Kan legge til pkt nr 3.  Selvsagt en staff.....  (Og da får vel folk vann på mølla...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Det er to tragiske saker her:

1) Person med aggressiv hund som burde ha kontroll over hunden sin / ikke ha hund.

2) Familie som lar en liten gutt som knapt kan ta vare på seg selv, gå tur alene med en valp. Det gjør man ikke. Uansett hvem naboene er. 

 

To tragiske skjebner for to hundeliv, som ville fått andre liv hadde de havnet i familier som tok ansvar for sine hunder.

Jeg tolker det slik at gutten luftet hunden praktisk talt utenfor hageporten, ikke at han gikk tur med den. Og at staffen ikke tilhørte damen som gikk med den.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg tolker det slik at gutten luftet hunden praktisk talt utenfor hageporten. Og at staffen ikke tilhørte damen som gikk med den.

Det er jo revnende likegyldig hvor barnet var alene med valpen så lenge barn og valp er alene. Omså hjemme alene, mye dritt kan skje da og. Det går selvsagt stort sett greit, men når planetene stiller seg på rekke og dritten treffer vifta - så blir alt så veldig mye verre når det er et barn alene med en hund som knapt vet opp/ned på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fy fader. Stakkars gutt!  Kan ikke familiens barn ta ut valpen så den får tisse uten at det er familiens feil at valpen blir angrepet og drept, så er det noe seriøst galt med hundeholdet i norge. Sånt skal ikke skje. Uansett hvem som holder i båndet til valpen.  

 

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Raksha skrev:

Nei fy fader. Stakkars gutt!  Kan ikke familiens barn ta ut valpen så den får tisse uten at det er familiens feil at valpen blir angrepet og drept, så er det noe seriøst galt med hundeholdet i norge. Sånt skal ikke skje. Uansett hvem som holder i båndet til valpen.  

 

Er det noen som har sagt det da? Det er ikke essensen i det som blir sagt, det er veldig satt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Er det noen som har sagt det da? Det er ikke essensen i det som blir sagt, det er veldig satt på spissen.

Jo, det er jo essensen i det som blir sagt "hadde noen andre hold i båndet så..." "tragisk men dog" " Det er jo revnende likegyldig hvor barnet var alene med valpen så lenge barn og valp er alene." 

Det legges riktignok ikke all skyld på familien, men mer enn nok. Det er ufint, det er stygt. Det er et syn på hundehold jeg nekter å støtte. 

 

 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Da er det vel dama med staff som ikke burde gått tur med hunden sin da, ikke ungen med valpen. 

Jeg mener nå likevel at barnet ikke skulle vært alene med valpen på generelt grunnlag. Men om eieren ikke greide å holde igjen sin aggressive hund så skulle heller ikke hun gått tur med den. Har man en såpass aggressiv hund må man ta sine forhåndsregler og hvert fall bruke munnkurv "hvis om at" f.eks. båndet skulle ryke eller noe skulle skje så hunden kommer seg løs med andre hunder til stede. 

Jeg sier ikke at utfallet hadde trengt å bli noe annerledes om det var en voksen som var ute med valpen, og skylden legges helt og fult på hun som luftet den aggressive hunden. Men jeg mener likevel at en 7-åring er for liten til å være ute alene med valpen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg mener nå likevel at barnet ikke skulle vært alene med valpen på generelt grunnlag. Men om eieren ikke greide å holde igjen sin aggressive hund så skulle heller ikke hun gått tur med den. Har man en såpass aggressiv hund må man ta sine forhåndsregler og hvert fall bruke munnkurv "hvis om at" f.eks. båndet skulle ryke eller noe skulle skje så hunden kommer seg løs med andre hunder til stede. 

Jeg sier ikke at utfallet hadde trengt å bli noe annerledes om det var en voksen som var ute med valpen, og skylden legges helt og fult på hun som luftet den aggressive hunden. Men jeg mener likevel at en 7-åring er for liten til å være ute alene med valpen. 

Spot on, kunne ikke sagt det bedre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...