Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastar opp på natta/morgonen


Bellare
 Share

Recommended Posts

Lille Hera på knappe 3 mnd. har dei siste fire dagane kasta opp på natta/morgonen. Kan vere alt i frå ein til fleire gangar, men det er aldri ellers på dagen, kun før vi har stått opp. 
Tok det opp med veterinæren i går når vi var inne for vaksinering og helsesjekk, men fikk kun spørsmål om kva fôr ho går på (Canagan og vom), og det var det. 

Har hørt om dei som har opplevd liknande, og at fôrskifte har fått ein stopper på problemet. Men vil tru ho hadde starta kaste opp tidlegare også, og ikkje kun no dei siste fire dagane?
Ho er ellers ein veldig livlig og aktiv kvalp med stor matlyst!

Nokon som har tips til kva det kanskje kan komme av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Når får hun siste måltidet? Er det oppkast av mat, eller bare magesyre? Om det er magesyre så kan det komme av at magen er tom rett og slett. Pippi får siste måltidet rett før vi legger oss, for ellers kaster hun opp iløpet av natten, da bare magesyre :)

Litt usikker, er stort sett heilt i ørska og rekker ikkje sjekke før ho har gaffla det i seg igjen. Mandags morgon var det i vert fall ikkje kun magesyre, men rakk ikkje sjå om det var mat som kom opp.

Akkurat nå, simira skrev:

Blir det for lenge mellom to måltider kanskje? Når får hun siste måltid på dagen?

Stort sett rundt 22-23, men hender det har blitt seinare også, alt etter når vi skal legge oss. Har vert inne på den tanken også, men syns det er litt merkeleg at ho skal starte med det først no :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bare magesyre så vil jeg anta at der er fordi det er for lenge siden sist måltid. Jeg har hatt flere hunder som har vært litt sensitive ifht sånt og selv om de får for til samme tid hver dag så kan det godt variere litt, noen ganger går det bra, andre ganger ikke. Og i perioder så kan det være flere dager på rad og andre perioder lenge uten noe som helst, så det kan godt variere litt. 

Hva får hun til mat på kvelden? Jeg ser ihvertfall her at vom/råfor tydeligvis fordøyes mye raskere og det går mye kortere tid fra sist måltid før Vims begynner å kaste opp syre enn om hun får tørrfor. 
 

Det kan jo være at hun er litt uggen i magen av andre grunner også, men da er det litt rart at det bare skjer på natten tenker jeg. Derimot så er det jo veldig klassisk at det er kun på natt/morgen de kaster opp om det er pga tom mage da det gjerne går lengre mellom måltidene da enn på dagen (ihvertfall på valper som antagelig får mer enn 2 måltider pr dag?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bare magesyre så vil jeg anta at der er fordi det er for lenge siden sist måltid. Jeg har hatt flere hunder som har vært litt sensitive ifht sånt og selv om de får for til samme tid hver dag så kan det godt variere litt, noen ganger går det bra, andre ganger ikke. Og i perioder så kan det være flere dager på rad og andre perioder lenge uten noe som helst, så det kan godt variere litt. 

Hva får hun til mat på kvelden? Jeg ser ihvertfall her at vom/råfor tydeligvis fordøyes mye raskere og det går mye kortere tid fra sist måltid før Vims begynner å kaste opp syre enn om hun får tørrfor. 

 

Det kan jo være at hun er litt uggen i magen av andre grunner også, men da er det litt rart at det bare skjer på natten tenker jeg. Derimot så er det jo veldig klassisk at det er kun på natt/morgen de kaster opp om det er pga tom mage da det gjerne går lengre mellom måltidene da enn på dagen (ihvertfall på valper som antagelig får mer enn 2 måltider pr dag?) 

Ho får vom og tørrfôr + masse godbitar iløpet av dagen når vi er ute. Får mat stort sett 3 gangar om dagen, der midtmåltidet består av enten vom eller tørrfôr ☺

Ingen oppkast i natt då ?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler måltid rett før leggetid og siste luftings (altså ikke fast tidspunkt om dere ikke alltid legger dere til fast tidspunkt) og ganske med en gang etter dere har stått opp igjen. Generelt pass på at det ikke går for mange timer mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...