Gå til innhold
Hundesonen.no

Snart har vi ikke råd til å ha kjæledyr


Guest Maries
 Share

Recommended Posts

Vel, det spørs jo. Det er jo de som går over ild og vann for at hunden skal leve et par år til.. Det sier seg jo selv at det blir dyrt med cellegift og kneleddsproteser. Mange veterinærer virker også ivrige på å 'fikse' mest mulig. Ting som kanskje det heller hadde vært bedre å la hunden slippe... 

Kan jo ta et eksempel med egen hund, hun får fettkuler som kommer og går, og vår forrige veterinær var bombesikker på at dette var farlige saker som måtte fjernes. Det var nok kreft. Som sagt så gjort, det var fettkuler, helt ufarlige for hunden. Hun har fått et par nye etter denne episoden, vår gamle veterinær vil operere igjen, vår nye veterinær mener at det ikke er noe vits å utsette hunden for operasjoner. Man dør ikke av en fettkul. 

Det lønner seg med forsikrig ja, men det lønner seg også å være bevisst på hvilken veternær man vil bruke. Hør rundt, ring rundt og still spørsmål. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, forsikring koster ikke mange hundrelappene pr mnd for mange raser, og her har man jo da mulighet til å velge en rase som ikke er kjent for å være veldig syk og dermed koster mye mer å forsikre. I tillegg kan man jo sette av noen få hundrelapper pr mnd til en egen bufferkonto til hunden siden forsikring også har egenandel, eller i verste fall, om man er dårlig på å spare, ha et kredittkort liggende tilfelle krise. 

Jeg skal ikke bagatellisere dårlig råd, men det er nok ikke veterinærene som er problemet om folk ikke har råd til å ha hund, da det finnes muligheter som gjør at det er koster minimalt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvis det er veterinærregninger som gjør at folk ikke har råd til å ha hund, så står det jammen dårlig til i hundenorge. Alikevel er det sikkert greit å sjekke priser. I hvertfall med rutinesaker som vaksine, pass osv. Og skulle hunden skade seg, så er det jo en del saker i det senere som viser store prisforskjeller. Så greit å ha oversikt.

Jeg burde strengt tatt ha sagt opp alt av hundeforsikring, for det kommer aldri til å betale seg, selv om (fordi?) mine raser er de billigste å forsikre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall viktig å sjekke priser hos flere veterinærer. Hvis folk er flinke til å gjøre det så vil jo veterinærene passe på å ikke være dyrest. Hvis folk ikke gjør det så kan jo veterinærene ta det de vil.

I tillegg er jeg enig med de som sier at man må vurdere litt hvor mye man er villig til å punge ut for at en syk hund skal bli litt friskere og leve litt lenger. Man må la hodet styre litt også, ikke bare følelsene, for å si det sånn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, yurij skrev:

Jeg er en sånn som syns det er dyrt. Nesten 1000 kr pr mnd i markkurer og stempel fordi man reiser mye feks. Før de ble Anicura stemplet de gratis :/  Så sånt smått fjant syns jeg er irriterende dyrt. 

Ting koster, selvsagt, det er vell få av oss som synes at dyrlege generelt er billig, men det har jo ikke så mye med artikkelen å gjøre. Har man råd til å reise så mye og ha flere hunder (regner jeg med når det blir 1000kr i markkur?) så er det vell ikke snakk om å ikke ha råd til å ha hund lengre. For det er jo ikke akkurat sånn at reiser og ormekurer er noe man må gjøre for å kunne ha hund eller livsnødvendig behandling som man må kunne stå for når man har valgt å ta ansvar for et dyr. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Ting koster, selvsagt, det er vell få av oss som synes at dyrlege generelt er billig, men det har jo ikke så mye med artikkelen å gjøre. Har man råd til å reise så mye og ha flere hunder (regner jeg med når det blir 1000kr i markkur?) så er det vell ikke snakk om å ikke ha råd til å ha hund lengre. For det er jo ikke akkurat sånn at reiser og ormekurer er noe man må gjøre for å kunne ha hund eller livsnødvendig behandling som man må kunne stå for når man har valgt å ta ansvar for et dyr. :) 

Det var bare et eksempel på en tjeneste som er priset helt ut av proposjoner. Den lille artikkelen handlet også om fri prissetting. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Det var bare et eksempel på en tjeneste som er priset helt ut av proposjoner. Den lille artikkelen handlet også om fri prissetting. 

Er den egentlig det? Det er jo noe som ikke er livsnødvendig, noe man i aller høyeste grad kan velge og ta seg råd til eller ikke. Akkurat den tjenesten er vell hverken tidskrevende eller krevende på annet vis, så timesbetalingen for å stemple pass å dele ut ormkur er kanskje høy om man ser sånn på det, men prissetting kommer jo an på helheten av tilbudet dyreklinikken har å tilby. Dvs at de kan jo godt overprise en ting for å tjene inn til noe annet, ekstra utstyr/kompetanse/tilbud som tross alt er kjekt å ha om man skulle ha behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er det et valg om man skaffer seg hund eller ikke. Jeg hadde ikke egen hund på over ti år, da jeg ikke ønsket ansvaret eller utgiftene. Nå har jeg valgt ansvaret og utgiftene. Det er jo mer enn veterinær som koster. Det er også ulike prisalternativer. Jeg må ikke velge å gå på kurs eller velge å kjøpe x antall ulike seler. Jeg har også valgt å forsikre henne i tilfelle da jeg ikke har en buffer på 70.000,- akkurat nå og vil ikke komme i en situasjon hvor jeg må selge leiligheten... 

Men man må også være kritisk til veterinær. En veterinær mente at hunden min trengte full hjerteutredning, jeg skjønte ikke helt det da en annen veterinær (på samme klinikk) hadde sagt at det ikke var noe å bry seg om og jeg hadde aldri merket noe på hunden min. Forsikringen hadde dekket utredningen, men utredningen er også stressende for hunden så jeg ville ha en second opinion. Den andre veterinæren ble neste sint og oppgitt over veterinæren som skulle ha hjertutredning på hunden min. Han klarte å høre en veldig svak lyd, men siden hun er frisk og rask så slapp hun utredning. Hun går også til kontroll en gang i året for sikkerhets skyld. 

En annen jeg hørte om fikk beskjed om at alle tennene til en hund måtte trekkes. Hun fikk også en second opinion, da måtte tre tenner trekkes.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
16 timer siden, Malamuten skrev:

Tja, forsikring koster ikke mange hundrelappene pr mnd for mange raser, og her har man jo da mulighet til å velge en rase som ikke er kjent for å være veldig syk og dermed koster mye mer å forsikre. I tillegg kan man jo sette av noen få hundrelapper pr mnd til en egen bufferkonto til hunden siden forsikring også har egenandel, eller i verste fall, om man er dårlig på å spare, ha et kredittkort liggende tilfelle krise. 

Jeg skal ikke bagatellisere dårlig råd, men det er nok ikke veterinærene som er problemet om folk ikke har råd til å ha hund, da det finnes muligheter som gjør at det er koster minimalt.

Forsikring koster MYE etterhvert, og det blir dyrere og dyrere etterhvert som veterinærene utvider tilbudene til hva de behandler. Snart har man ikke råd til forsikring heller.

Og jo, veterinærene er et lite problem - eller rettere sagt, eierne bak de større konsernene er et problem.
La oss ta et eksempel. En vaksine koster kr 25 i innkjøp til veterinæren - legg på ei kroner for sprøyta, og kostprisen er 26 kroner.
Så skal selvsagt noen stikke den i hunden. På kvitteringen vil man fort se at selve vaksinen koster mellom 300 og 500 kroner, i tillegg betaler man gjerne 150,- for "materiell" - og så kommer honorar på toppen, og vips koster det kr 1000,- å vaksinere hunden.
Det er jo ran.

Da er det godt det finnes klinikker som har et litt mer edruelig forhold til prissetting - 450,- kroner for vaksinering er innenfor, da er 200 kroner for vaksina, og resten honorar. 

Når vi skulle id-merke, vaksinere og sjekke valper nå - så ringte jeg rundt, jeg shoppet for billigste tjeneste. Prisdiffen mellom dyreste og billigste var 1300,- kroner. Den billigste skulle ha kr 600,- pr. valp - helsebok, chip og vaksine. Den dyreste skulle ha 1925,- for samme pakka.
Prisdiffen mellom billigste og den billigste av de dyre var 695,- kroner.

Vi valgte den billigste - kr 600,- pr. valp - om jeg ønsket pass istedet for helse/vaksinasjonsbok - så ville det kostet kr 300,- i tillegg pr. valp. Vi valgte ikke pass.
Hos den rimeligste av de dyre, hvor pakken uten pass kostet 1295,- kroner pr. valp, var det tillegg på kr 400,- pr. valp om de skulle ha pass.

 

14 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Jeg forstår faktisk veldig godt at veterinærbesøk er en økonomisk kjempeutfordring hvis man lever på veldig lite penger, og det er det for eksempel mange unge mennesker som gjør.

 

Det er en utfordring for en del som bor alene med en inntekt også. 

14 timer siden, Malamuten skrev:

Er den egentlig det? Det er jo noe som ikke er livsnødvendig, noe man i aller høyeste grad kan velge og ta seg råd til eller ikke. Akkurat den tjenesten er vell hverken tidskrevende eller krevende på annet vis, så timesbetalingen for å stemple pass å dele ut ormkur er kanskje høy om man ser sånn på det, men prissetting kommer jo an på helheten av tilbudet dyreklinikken har å tilby. Dvs at de kan jo godt overprise en ting for å tjene inn til noe annet, ekstra utstyr/kompetanse/tilbud som tross alt er kjekt å ha om man skulle ha behov.


Prisen varierer veldig, men flere klinikker i området der jeg bor gjør dette gratis. Inkludert Anicura Follo dyreklinikk mener jeg å huske.


Veterinær er dyrt, og joda - det er fint med fancy shit utstyr, men da får de faktisk ta betalingen for det på de aktuelle tjeneste og ikke nødvendigvis rane oss som ikke benytter oss av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Belgerpia skrev:


Forsikring koster MYE etterhvert..


Veterinær er dyrt, og joda - det er fint med fancy shit utstyr, men da får de faktisk ta betalingen for det på de aktuelle tjeneste og ikke nødvendigvis rane oss som ikke benytter oss av sånt.

Tja, jeg betaler hhv 1000 og 1500 kr i forsikring pr år på mine to hos agria, det er vell i snitt ganske nøyaktig 100 kr mnd pr hund, det er ikke dyrt synes jeg, men klart, hunderaser med mye sykdom koster også en del mer å forsikre, men ifht tema i artikkelen ang råd til å ha hund så har man jo da valget om å velge en rase man har råd til å forsikre da. :) 

Det kan du synes, og du har jo da også valget om å benytte deg av en klinikk som har et dårligere tilbud, jeg personlig setter pris på at vi har et tilbud vis at om vi skulle trenge det, selv når det gjelder ting man kanskje sjeldent har bruk for, men som likevell er kjekke og ha om man skulle havne i en situasjon hvor det er nødvendig(snakker da om nødvendig behandling for å redde liv e.l., ikke "fancy ting" og ekstratjenester utover medisinsk behandling/utstyr. Da synes jeg heller de kan ta ekstra for stempel i pass til reisende osv(som ikke er livsnødvendig) om det hjelper dem å holde bedre kvalitet på utstyr. Og jeg støtter gjerne "min" klinikk også når det gjelder vaksiner og slikt selv om det kanskje finnes noen som er rimeligere. Det koster ikke så mye tross alt. Her oppe er det noen få som tar helt syke priser, men her er det gjerne ikke prisene i seg selv som er ille, det er bare at de skal gjøre så mye ekstra når de holder på og dermed går prisen i været også. Men det går vell mer på direkte svindel enn prissetting. Om å gjøre å skvise mest mulig ut av kunden (eller aller helst forsikringen). Men her har man jo valget om å ikke oppsøke disse og som forbruker kan man skape konkurranse mellom de forskjellige aktørene og være med på å presse prisen ned også. Også gjelder det å finne balansegangen da mellom pris og tilbud, for de fleste har sikkert noe å gå på, men en plass går jo grensen for hvor lite de kan ta for sine tjenester før det faktisk må gå utover noe av tilbudet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Belgerpia mulig det er forskjell på om du er fast kunde eller ikke, men jeg ringte de for å høre på pris i fjor, da hadde jeg ormkur selv og hadde kun behov for stempel i pass og at de overvar at jeg putta pilla i bikkja. Det skulle Follo dyreklinikk ha 260 kr pr. hund  (jeg er ikke fast kunde) og Langhus dyreklinikk skulle ha 100 kr for samme tjeneste.

At det lønner seg å ringe rundt for å høre på priser, er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Det er i alle fall viktig å sjekke priser hos flere veterinærer. Hvis folk er flinke til å gjøre det så vil jo veterinærene passe på å ikke være dyrest. Hvis folk ikke gjør det så kan jo veterinærene ta det de vil.

I tillegg er jeg enig med de som sier at man må vurdere litt hvor mye man er villig til å punge ut for at en syk hund skal bli litt friskere og leve litt lenger. Man må la hodet styre litt også, ikke bare følelsene, for å si det sånn.

Jeg gjorde det for første gang i år, sjekket priser og dro til en annen veterinær enn vanlig.

Dette var den årlige tannpussen på alle 4 hundene, og jeg sparte 6000 kroner på å dra litt ut av byen.

Denne differansen er ALT for stor på en relativt enkel jobb.

Jeg er en lojal kunde, men til slutt er grensa nådd.

 

 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...