Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundekurs


newbie75
 Share

Recommended Posts

Kommer vel litt an på hvem som arrangerer kurset, men det er vel rimelig vanlig praksis å ha teori første kurskveld, og at resten av kurskveldene stort sett handler om praktisk trening av hund, ofte ispedd litt teori der det passer seg. At bare en og en hund er ute samtidig er også ganske vanlig, men 10 min pr hund på en hel kurskveld var lite. På de kursene jeg har vært på har vi som regel rukket tre eller fire økter pr. hund pr kurskveld, forutsatt at hver ekvipasje får omtrent like mye treningstid (tidtaker er fint for å kontrollere det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MarieR Her leser jeg at hundene var ute i 10 minutter hver i løpet av første kvelden, i tillegg til teori.

Det er helt vanlig å ha teorikveld første kvelden, uten hund. Det er heller ikke uvanlig å jobbe med én og én hund, det varierer litt på type kurs og hvordan de jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry skulle ha forklart bedre, vært på 4 kurskvelder til nå og 10-15 min på praktisk øvelse med hunden hver gang.  Resten er snakking. Syns det ble lite praksis øvelse men tenkte kanskje det var vanlig, at vi skulle så øve mest hjemme. 

Til nå lært på plass/lineføring noe han gjør fint hjemme men tuller bare når vi skal vise der. Tannvising og en kontakt øvelse. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, newbie75 skrev:

Sorry skulle ha forklart bedre, vært på 4 kurskvelder til nå og 10-15 min på praktisk øvelse med hunden hver gang.  Resten er snakking. Syns det ble lite praksis øvelse men tenkte kanskje det var vanlig, at vi skulle så øve mest hjemme. 

Til nå lært på plass/lineføring noe han gjør fint hjemme men tuller bare når vi skal vise der. Tannvising og en kontakt øvelse. 

 

 

Det synes jeg personlig er veldig lite i allefall. 
Når jeg har kurs er første dag forbeholdt teori, hvor vi går i gjennom innlæringsteori, hundens sanser, utvikling etc, samt åpent for alle spørsmål. Her blir jeg også dermed litt kjent med deltagerne og deres hunder og legger en liten slagplan for hvordan resten av kurset legges opp.
De andre kurskveldene veksler jeg på å ha ute alle hundene samtidig, halv gruppe samtidig eller en og en. Jeg ser an hundene, men i snitt er hver hund i trening rundt fire ganger pr kurskveld. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt lite ja. Jeg ser absolutt poenget i at det meste av treningen ikke skal skje på kurs, det gjør man hjemme mellom kurskveldene. Men man må jo jobbe litt med treningen på kurset også, slik at man kan få hjelp til de utfordringene som dukker opp. Det holder ikke bare å fortelle at slik og sånn lærer du inn det og det, de aller fleste hundene følger jo ikke boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lydighetskurs er det vanlig med en til en instruksjon. Om det er 6 ekvipasjer på kurset og alle får 15 minutter trening hver blir det til sammen 1,5 time. To økter på 7 + 8 minutter hver og ei økt med fellesøvelser + teori burde det bli tid til på et to timers kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...