Gå til innhold
Hundesonen.no

Dalmatiner


lillisho
 Share

Recommended Posts

Heisann! Jeg spør for en bekjendt her og lurer litt på hvordan denne rasen er?  Vedkommende har forstått at det er en aktiv hund som krever litt men hadde vært kjekt å høre fra noen som kanskje kjenner til rasen personlig.  Hva er bra/negativt med rasen og hvorfor? 

Hunden skal i hovedsak være en familiehund :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at hn er nysgjerrig på dalmatineren :)

Dalmatineren er som du skriver en aktiv hund som krever litt, men spesielt vanskelig er den heller ikke. Dette er hunder som trenger å få løpe fra seg, og som trenger mer enn gåturer i bånd på fortau (men igjen, hvilke raser trenger ikke mer enn det?). Som unghunder kan de være en fin håndfull. 

Det er litt lettere å svare på konkrete spørsmål om rasen, men på generelt grunnlag kan jeg jo si at det er en glad og leken rase, som er aktiv ute og (som regel) rolig inne. Den røyter en hel del, men på den andre siden så trenger den ikke pelstell, og det er ikke behov for å bade den ofte. På kalde dager vil den trenge dekken, når det er behov for det varierer fra individ til individ. Min fryser rundt -7, alt etter vær og vind. 

Dette er en menneskeskjær rase, som liker å være med flokken sin. Derfor er ikke dette en rase man kjøper om det er tenkt at denne skal stå mye alene i hundegård. Dette er heller ikke en rase man kjøper om man ikke vil ha hund i sofaen, fordi de ender som regel i den før eller siden :lol: ( neida, det er ikke noe krav om at den skal få være i sofaen, men det er en rase som er veldig glad i nærhet, og som trives godt i en armkrok). Ønsker du å være alene på kjøkkenet er dette heller ikke rasen for deg. 

Det jeg liker aller best med rasen tror jeg, er at den er så allsidig. Den kan liksom brukes til det meste.

Spør gjerne mer konkret hva du (dvs. din bekjente) lurer på. Også kommer det sikkert flere svar i denne tråden etterhvert.

Det finnes også grupper på facebook, ta en titt der for å se hvordan hverdagslivet med rasen er, også står det mye informasjon på dalmatinerklubbens sider.

https://www.facebook.com/groups/dalmatinere/

http://www.dalmatinerklubben.no/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, det mest negative med rasen er røyting og vokting. Du vil finne hvite hår overalt, inkludert i BH-ene dine. Min er gjerne litt utenom det vanlige når det gjelder vokt, men absolutt alt skal bjeffes på. Inkludert helikopter og fly som flyr over hustaket. Det er til en viss grad trenbart, men noe vil en ikke klare å få vekk. Med andre ord, en må tåle litt lyd. Og halen er litt negativt, den slår som en piskesnert dersom du står for nærme når hunden logrer. 

Ellers er det relativt enkle hunder å oppdra, så lenge en har mat i nærheten. Synes ikke de er spesielt krevende hverken mentalt eller fysisk (sammenlignet med gjeterhunder). Så lenge en har ett regndekken og ett varmedekken kommer man langt med tanke på turer i all slags vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil skrive under på at det er en rase som krever en del aktivitet :-) De er lettlærte og morsomme hunder, de er litt lik boxeren i personlighet syns jeg. Min er veldig glad i å få jobbe både fysisk og mentalt, men det fysiske er et must for en dalmatiner :-) Røytingen er et stort minus. 

Min dalmatiner har ingen vokt og lager lite lyd, knapt hørt han bjeffe :-) Og han er alltid happy golucky!!! 

Vær obs på hd, dårlig gemytt og hudproblemer... Føler det er et stigende problem på rasen!! Gemyttmessig er prikkedyret mitt verdens beste :-) Er utrolig glad i den gutten og han er veldig stødig. Desverre er han ikke frisk... Hudproblemer. 

 

Legger ved noe bilder! 

FB_IMG_1471502659181.jpg

IMG_20160629_145713.jpg

DSC_2465.JPG

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...