Gå til innhold
Hundesonen.no

Har hunden adferdsproblemer?


Eilmik
 Share

Recommended Posts

Fikk en elghund for 2 uker siden. Så fort deb ser mennesker, hunder, syklister eller andre dyr klikker det for han og han bjeffer og drar i båndet. Vi har jobbet med det hver eneste dag siden vi fikk han, men det blir bare verre. Idag har han dratt så hardt at han står på bakbena og istad hoppa han opp etter meg mens vi var på tur og han begynte å bjeffe. Vi har forsøkt å avlede med godbiter, ignorere, gå annen vei, være streng, men fungerer ikke. Vet at 2 uker ikke er lenge, men jeg er så sliten nå! Han hører ikke på navnet sitt heller. Vi aktiviserer han hjemme, trener mentaltrening osv., men føler det bare blir verre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg startet hele sosialiseringsprosessen på nytt. Du må nesten regne med at dette vil ta lengre tid siden du er utenfor den beste pregningsperioden, men det lar seg gjøre. Jeg ville også startet med kontakttrening i omgivelser som valpen er trygg på, og så jobbet med det på steder der du kan øke forstyrrelsene gradvis. Har du kontakt med han med forstyrrelser, så vil du også klare å få bukt med mye av utaggeringen i båndet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han mer avstand. Trenger han 200 meter fra forstyrrelsen for å være kontaktbar/trenbar, så gir du han 200 meter. Belønn masse når hunden tar kontakt med deg fremfor å fokusere på forstyrrelsen. Så kan du gradvis trene med mindre avstand. Ikke alle hunder takler å passere forstyrrelser veldig tett uansett, selv min (som jeg vil påstå er godt trent på passering) må i alle fall ha et par-tre meter for å holde kontakten med meg og ikke fokusere på andre mennesker/hunder/skiløpere/syklister/whatever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går på valpekurs. Andre kurskveld idag, men har ikke merket noen bedring siden forrige gang, heller forverring. Er ikke så lett å ha god avstand alltid. Han må gjerne dra litt, men den bjeffinga ...! Det er så ille nå at hvis vi åpner døra for å gå på tur/ ut og tisse etc., og noen sykler forbi eller står å prater i nærheten klikker det for han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...