Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye regler for utstilling av schäferhund i Storbritannia


Artemis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

http://www.dogworld.co.uk/product.php/163052/    German Shepherds must no longer be stacked in the ring and instead shown free standing on a loose lead only. This is one of the new set

Jaja. Jeg synes det er prisverdig at de prøver å gjøre en forskjell jeg, at de gjør tiltak for å prøve å få til forbedringer  

Den nye standarden sier:  Characteristics: Versatile working dog, balanced and free from exaggeration. Must be capable of standing comfortably and calmly, freely and unsupported in any way, in structu

Posted Images

4 minutter siden, Line skrev:

Jeg troooor kanskje bildet er ment å presentere hvordan de skal stilles, heller enn at alle skal se ut slik som denne ;) 

Men det er jo ikke lov å stille de opp... så de må jo bare stå sånn som de står. :P Det er jo ikke tillatt å stille opp hunden what-so-ever, og hunden skal gå på et løst bånd. Med mindre min hund strekker seg fra et sted til et annet, står han ikke sånn der i alle fall. Enten står han med beina innunder seg, ellers så står han med bakbeina litt ala vanlig schäferoppstilling.

Forøvrig syntes så å si alle på Cruftssiden at dette var en nydelig og sunn schäfer, og alle schäfere burde se sånn ut, noe som sier meg at folk synes det er pent med overvektige schäfere. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Men det er jo ikke lov å stille de opp... så de må jo bare stå sånn som de står. :P Det er jo ikke tillatt å stille opp hunden what-so-ever, og hunden skal gå på et løst bånd. Med mindre min hund strekker seg fra et sted til et annet, står han ikke sånn der i alle fall. Enten står han med beina innunder seg, ellers så står han med bakbeina litt ala vanlig schäferoppstilling.

Forøvrig syntes så å si alle på Cruftssiden at dette var en nydelig og sunn schäfer, og alle schäfere burde se sånn ut, noe som sier meg at folk synes det er pent med overvektige schäfere. :o

Det finnes faktisk hunder som stiller seg slik helt naturlig :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Det finnes faktisk hunder som stiller seg slik helt naturlig :) 

Ja, det gjør det selvfølgelig, men det finnes også hunder som stiller seg på helt andre måter. Og man kan jo ikke forvente at hunden stilles på en bestemt måte når det ikke er lov å røre på hunden på noe vis? Det blir jo litt bakvendt...

Min hund blir stående akkurat slik han blir stilt, så jeg kan fint stille ham opp sånn, men det er overhodet ikke naturlig for ham å stå sånn, og han står langt oftere i "schäferoppstilling" enn sånn som avbildet her.

De aller, aller fleste raser blir jo stilt opp (noen fristiller selvfølgelig), så jeg synes det er rart at man kan ha egne oppstillingsregler som gjelder kun for schäfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Ja, det gjør det selvfølgelig, men det finnes også hunder som stiller seg på helt andre måter. Og man kan jo ikke forvente at hunden stilles på en bestemt måte når det ikke er lov å røre på hunden på noe vis? Det blir jo litt bakvendt...

Min hund blir stående akkurat slik han blir stilt, så jeg kan fint stille ham opp sånn, men det er overhodet ikke naturlig for ham å stå sånn, og han står langt oftere i "schäferoppstilling" enn sånn som avbildet her.

De aller, aller fleste raser blir jo stilt opp (noen fristiller selvfølgelig), så jeg synes det er rart at man kan ha egne oppstillingsregler som gjelder kun for schäfer.

Vi bruker å si det vi i min rase, om hunden er godt konstruert så stiller den seg slik av seg selv.

Forøvrig har jeg allerede sagt at jeg synes disse reglene burde gjelde for alle raser.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er jo bygd litt annerledes og har litt andre lengder på knoklene i bakbeina (kortere), men de stiller seg naturlig sånn. Så og si alle sammen. Altså med "et bein i hvert hjørne". De fleste av mine har jeg ikke engang lært hunden å "stacke" så prøver jeg på noe sånt blir de bare forvirret :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Line skrev:

Vi bruker å si det vi i min rase, om hunden er godt konstruert så stiller den seg slik av seg selv.

Forøvrig har jeg allerede sagt at jeg synes disse reglene burde gjelde for alle raser.

Og hos min rase, så sier vi at en godt konstruert schäfer stiller seg opp som en schäfer. :) En schäfer har dog aldri blitt stilt opp som på bildet til crufts, den har blitt stilt opp i en "three point stack" siden man begynte å stille dem ut for omtrent 100 år siden, og det er også slik det øyensynlig er vanlig at de stiller seg opp av seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 time siden, Tuvane skrev:

Men det er jo ikke lov å stille de opp... så de må jo bare stå sånn som de står. :P Det er jo ikke tillatt å stille opp hunden what-so-ever, og hunden skal gå på et løst bånd. Med mindre min hund strekker seg fra et sted til et annet, står han ikke sånn der i alle fall. Enten står han med beina innunder seg, ellers så står han med bakbeina litt ala vanlig schäferoppstilling.

Forøvrig syntes så å si alle på Cruftssiden at dette var en nydelig og sunn schäfer, og alle schäfere burde se sånn ut, noe som sier meg at folk synes det er pent med overvektige schäfere. :o

Hvis dere trener like mye på at de skal stille seg naturlig som dere har trent på en manipulert oppstilling så går det nok kjempefint skal du se. :D

Selvfølgelig synes de det, det sier jo bare litt om hvor mye misfostra ræl de har sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Joachim skrev:

Hvis dere trener like mye på at de skal stille seg naturlig som dere har trent på en manipulert oppstilling så går det nok kjempefint skal du se. :D

Selvfølgelig synes de det, det sier jo bare litt om hvor mye misfostra ræl de har sett. 

Nå er NKK-utstillinger innendørs noe av det verste jeg vet om her på denne jord, så det er vel heller tvilsomt jeg jeg noen gang kommer til å innfinne meg på Crufts eller noe tilsvarende.

Og selvfølgelig kan du trene hunden til å stille seg opp, men det blir jo like manipulerende å trene hunden til å stå på en måte som er unaturlig for hunden å stå på, som å flytte på beina til hunden. Same shit, different wrapping. Da vil jeg vel heller lære hunden å stille seg opp på en måte som er naturlig for hunden å stå på, dvs tree-point stack, som schäferen har stått i på oppstilte bilder siden tidenes morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bikkja står, beror da først og fremst på bygningen. En dromedar-formet schäferhund med underbein så lange som et vondt år, vil aldri kunne stille seg med flat overlinje og "et bein i hvert hjørne". Tittet på en slik senest i går. Den sto som en banan uansett hvor kort stoppen var...

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for at disse reglene bør legges inn under FCI sine regler, ingenting ville gjort meg lykkeligere :) Det vil vise schæferen vår slik den er i hverdagen og ikke slik den er på bilder eller på utstilling. Det hadde vært greit å sette på enda mer bremser på utviklingen. Om vi vil eller ei Crufts er en av verdens største utstillinger og den som vinner der, vil bli profilert. Så når schæfere som knapt kan bevege seg vinner og når høyt opp, vil folk se til den. Utviklingen skjer snikende og da kan man like så godt sette inn fulle bremser og stoppe det. Det vil strittes i mot, men slik er det med alle ekstreme forandringer. Schæferen har alltid blitt vist slik og det er jo ikke rart folk stritter da. MEN det er ikke så vansklig å lære en schæfer å gå frem, strekke seg ut og samtidig stille seg opp. Alle andre raser trenes jo på, så hvorfor kan ikke vi lære våre hunder å stille seg korrekt opp. Ikke overdrive, men noe slik som Jaktlykke la ut. Naturlig oppstilt.

Nå har jeg en hund de aller fleste synes mangler både det ene og det andre, så er kanskje ikke så rart jeg vil ha naturlig stilte hunder :P

Også har jeg ett lite ønske, kan vi ikke snakke om schæferen uten å kalle den og deres ulemper for stygge ting. Bruk ord som ikke er direkte provoserende er dere snille. Det er ikke videre saklig og kalle de frosker og dromedarer er det vel? Til litt hjelp: Frosk = overdrevne bakbeinsvinkler, dromedar = overdreven rygg og lavt kryss.  Det gjelder alle rasediskusjoner, by the way. 
 

 

 

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, jaktlykke skrev:

Som denne her :)  Jeg har ikke greie på schäfer, men akkurat denne frøkna synes jeg er en pen utgave :)

IMG_9267.JPG

Den står jo ikke med parallelle bakbein? Den står jo sånn som schäfere pleier å stille seg opp. Forøvrig en fin hund.

11 timer siden, Pringlen skrev:

Hvordan bikkja står, beror da først og fremst på bygningen. En dromedar-formet schäferhund med underbein så lange som et vondt år, vil aldri kunne stille seg med flat overlinje og "et bein i hvert hjørne". Tittet på en slik senest i går. Den sto som en banan uansett hvor kort stoppen var...

Nå er jo ikke dette noe fantastisk bilde, men ryggen er rett og heller ikke før man kommer til krysset. Sånn ser tross alt de fleste schäfere ut når de ikke er oppstilt. Veldig nedrøytet her, ift nederste bilde.

JaroOppstilt2.jpg

Versus sånn, som han stilte seg opp på tur en dag tidligere i sommer, når han så noe spennende. Sto i litt feil vinkel da jeg tok bildet, så bakparten ser uforholdsmessig liten ut.

JaroOppstilt.jpg

Og evt et proft oppstilt bilde helt til slutt. Med litt mer pels enn det han har i år.11334359_266540250182962_574812682_n.jpg

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For the record; eksempelet jeg nevnte er virkelig jævelig bygget. Ekstrem på alle måter, derfor står den i bananknekk uansett. Jeg håper virkelig ikke et forbud mot stacking fører til nettopp flere slike hunder. Det kan det jo fort gjøre, når den ekstreme bygningen fører til at den stiller seg naturlig i "utstillingsposisjon"??

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ulempen med måten schäferen stilles opp på er jo at den fremelsker overdrevne vinkler og bananformet rygg. Det er jo ikke sånn at en sånn endring i oppstilling vil fikse alt over natten, men det er et skritt i riktig retning for at ikke den usunne kroppsformen skal fremelskes. Nå kreves det faktisk usunne vikler for å få stilt opp hunden skikkelig. Det syns jeg det er riktig at de går bort i fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Ulempen med måten schäferen stilles opp på er jo at den fremelsker overdrevne vinkler og bananformet rygg. Det er jo ikke sånn at en sånn endring i oppstilling vil fikse alt over natten, men det er et skritt i riktig retning for at ikke den usunne kroppsformen skal fremelskes. Nå kreves det faktisk usunne vikler for å få stilt opp hunden skikkelig. Det syns jeg det er riktig at de går bort i fra. 

Synes du Jaro ser usunn ut? Jeg er enig i at det er ett skritt i riktig retning.

Bananrygg = konkav rygglinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Margrete skrev:

Synes du Jaro ser usunn ut? Jeg er enig i at det er ett skritt i riktig retning.

Bananrygg = konkav rygglinje.

Jaro, er det hunden det ble lagt bilde av over her? Han har også overdrevne vinkler ja. Det er ikke noen annen aktivitet enn å stilles opp og løpe rett frem i trav på helt flatt underlag, som sånne vinkler er en fordel i. Ikke veldig konkav rygglinje da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jaro, er det hunden det ble lagt bilde av over her? Han har også overdrevne vinkler ja. Det er ikke noen annen aktivitet enn å stilles opp og løpe rett frem i trav på helt flatt underlag, som sånne vinkler er en fordel i. Ikke veldig konkav rygglinje da :) 

Hvis du mener at han er overvinklet, så er det nok ikke håp for schäferen. Det finnes flere overvinklede schäfere, men jeg kan ikke akkurat påstå at han er en av dem. :P Rygglinja hans er helt rett den når han står rett opp og ned, som vist ovenfor.

Her ser du derimot et eksempel på ekstrem overvinkling bak. Heldigvis er det få som har blitt tilgodesett med sånne vinkler.

2019101.jpg

Oppstilling kan gjøre veldig mye med en hund - se bare her.Schäfer oppstilling.jpg

Og her... ikke schäfer en gang.

Schäfer oppstilling BC.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2016 at 3:01 PM, Tuvane skrev:

Det er vel med fare for å høres litt bedrevitende ut, at de britiske og amerikanske schäferne i stor grad er helt egne linjer som egner seg best som sofapoteter. :P De blir veldig sjelden gjort noe annet med enn utstilling.

Så både britiske og amerikanske schäfere er litt sånne skrekkeksempler som ingen i verken Norge eller Tyskland bryr seg noe særlig om. I Tyskland må alle hunder som skal brukes i avl meritteres i IPO/SCHH og avlskåres, og i Norge må man minst ha bestått ferdselsprøve, FA eller k-test, samt ta en avlsgodkjenning med skuddprøve for å kunne avle (såfremt man avler innenfor schäferhundklubben).

I Tyskland har de heldigvis endelig begynt å ta størrelsen på alvor, og det blir ikke lengre skrevet på kåringer at hunden er 65 cm og "an der grossengrenze stehender", men det blir faktisk skrevet reell høyde, og hundene blir jevnlig kontrollmålt for å få en gjennomsnittshøyde. Det samme med avkom, og det blir etter hvert etablert en "høydeindeks" som sier noe om hvor godt hunden nedarver normal størrelse. I tillegg er det stor fokus på overvinkling i bakparten, samt løse haser. Gemyttmessig hadde jeg lite å påpeke da jeg var på siegershow i fjor, de aller fleste hundene jeg så var tilgjengelige, rolige og det var lite utagering. Når det gjaldt stress så var nok det verre hos eierne enn hos bikkjene. ;)

Men er det ikke da bra at de tar noen grep i et værstingland da? Om tyskerne er så mye bedre som du skriver så trengs det kanskje ikke noen endring der? Britene har kanskje tatt grep der de anser at problemet ligger / oppstod hos deres sofapoteter? 

Bruker britene kun britiske dommere på utstillingene sine? Og dømmer disse kun i Storbritannia?

Er det forresten lov å spørre om knærne på voksne hunder er jevnt over bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yurij skrev:

Er det forresten lov å spørre om knærne på voksne hunder er jevnt over bra? 

Aldri hørt om noen som har hatt problemer med knærne, faktisk. Det som er problematisk er albuer og hofter - på disponerte/affiserte dyr, og rygg. Dessverre litt for få som røntger ryggen, der er det nok endel grums hos eldre dyr, spesielt hos de som har blitt brukt hardt på det ene eller andre viset. Personlig røntget jeg ryggen sist bikkja var sedert (høst 2014), og jeg kommer til å røntge igjen dersom han skal sederes igjen, men med mindre jeg ser noen spesiell grunn til å røntge ryggen pga symptomer ol, så sederer jeg ikke kun for å røntge ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1. august 2016 at 7:42 PM, Joachim skrev:

Mulig jeg ikke har fulgt med men det er jo ikke dyrevelferden i å stille opp men problemet har nå vært siden 80-tallet at schæferen har utviklet seg gjennom avl til å bli den frosken den er blitt for å se "bra"  ut oppstilt. Så kunne man argumentere med at de er oppstilt når de ser helt ****** lidene ut. Det funker jo ikke lenger med denne endringen.

Takk @Line 

Ideelt sett så burde alle raser vært 'fristilt' det er mye stygg handling ute og går.. Dog frykter jeg at 'kreative' eiere/ handlere ville trent hunden hjemme, til å fristille seg på 'riktig' måte..Jeg er ikke sikker på at den treningen nødvendigvis ville vært så dyrevennlig..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...