Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hundeeiee


WillyWonka
 Share

Recommended Posts

Samboeren min og jeg skal få oss valp i september. Hun er egentlig leveringsklar i dag, men siden vi er midt i flytting og driver oppussing, har vi ikke tid til valp akkurat nå. De som har henne har sagt at de kan ha henne til september (da jeg jar tre uker ferie), siden vi ikke ønsker å ta inn valpen til ett hjem av kaos :)

Bare lurer litt på om dere har noen generelle tips?

Samboeren min og jeg har hatt dyr hele livet av ulike slag (familien min hadde hund forange år siden), men dette er første gang vi skal ha ansvaret for hund selv :)

Vi har begynt å kjøpe inn litt ting så smått. Halsbånd, bånd, bur.. Liker, mat osv kommer når vi har fått litt kontroll her :)

Vi blir også å lage hundegård. Hunden er vandt med å være ute i hundegård fra hun var en uke gammel, så vi håper at det da kanskje gjør det lettere for henne når vi er på jobb.

Hunden er en blanding av border collie, New Zealand hunterway, schæfer og flatcoat, så vi er forberedt på å måtte jobbe litt :)

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gratulerer med valp :) Ser det er litt av en blanding dere skal få dere, men bare aktive brukshunder i blandingen. Det viktigste i tiden fra nå og fram ti dere henter valpen, er at oppdretter gjør en god jobb med valpen. Tar den med på turer i byen, lar den treffe nye, trygge hunder, folk, lar den oppleve nye miljøer, kjører bil med den, har den inne og vender den til det osv. Tiden fra 8-12 uker er en utrolig viktig tid for valpen. Det er pregningsperioden og det er lurt at valpen får gode opplevelser i denne perioden i forhold til hva den skal møte på som voksen. Blir valpen stående i hundegård til dere henter den, så kan den bli problematisk, fordi den ikke har opplevd annet. 

Når det kommer til innkjøp av utstyr, så ville jeg ventet til det nærmer seg hentedagen, slik at dere får kjøpt noe som passer. Det er jo relativt forskjellige raser den er blanding av, så det er ikke godt å vite hvordan den utvikler seg eller hvor stor den blir. I tillegg til det du har skrevet opp, så ville jeg kjøpt en god sele, men det kan vente til det nærmer seg hentedag, så du får kjøpt noe som passer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Veromojo skrev:

Samboeren min og jeg skal få oss valp i september. Hun er egentlig leveringsklar i dag, men siden vi er midt i flytting og driver oppussing, har vi ikke tid til valp akkurat nå. De som har henne har sagt at de kan ha henne til september (da jeg jar tre uker ferie), siden vi ikke ønsker å ta inn valpen til ett hjem av kaos :)

Bare lurer litt på om dere har noen generelle tips?

Samboeren min og jeg har hatt dyr hele livet av ulike slag (familien min hadde hund forange år siden), men dette er første gang vi skal ha ansvaret for hund selv :)

Vi har begynt å kjøpe inn litt ting så smått. Halsbånd, bånd, bur.. Liker, mat osv kommer når vi har fått litt kontroll her :)

Vi blir også å lage hundegård. Hunden er vandt med å være ute i hundegård fra hun var en uke gammel, så vi håper at det da kanskje gjør det lettere for henne når vi er på jobb.

Hunden er en blanding av border collie, New Zealand hunterway, schæfer og flatcoat, så vi er forberedt på å måtte jobbe litt :)

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Siden hunden har stått ute siden den var 1 uke?! Er hunden vokst opp inne også? Det er jo litt viktig ifht sosialisering og miljøtrening. Hvordan lever valpen den tiden den skal være ekstra hos oppdretter? Dere mister jo mye verdifull pregingstid så viktig at oppdretter tar den jobben og gjør den skikkelig, har hunden inne, tar den med på besøk, tar den med rundt i forskjellige miljø ute osv osv. Det er kanskje det jeg hadde vært mest skeptisk til. Husk at det er stor forskjell på å stå i hundegård (eller noen annen plass) alene å sammen med andre hunder. Dere må nok legge akkurat like mye tid i å trene hunden på å være alene hjemme (enten det er ute eller inne) som alle andre må. At hunden er vant til hundegården den er vokst opp i betyr heller ikke at den synes deres hundegård automatisk er grei, det er nytt miljø og flyttingen blir jo en omveltning så her må tilvennes på nytt, gradvis :) 

Med en slik blanding og dere som relativt ferske eiere ville jeg vurdert å meldt på et kurs i nærheten rundt den tiden dere får hunden. Selv om dere evt ikke vil drive med hundesport senere så er det en fin start og man får masse gode tips som er fine å ha med seg i hverdagen også :) Ellers er det jo ikke all verdens dere trenger, har man mat, bånd/halsbånd/sele, noe mykt å ligge på og klosaks så kommer man langt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun har vært ute siden da. Mor er vant til å være ute og er det omtrent 24/7. De har hundegård og de er ute i hagen når de er hjemme. De bor landlig til og vokser opp med katt som bor hos dem, naboene i alle retninger av dem har gårdsdrift så de venner seg til kyr, geiter, sau og hest.

Vi har hilst på eierne og moren

Moren er veldig sosial og lydig. Leken.

Når vi begge jobber dagvakter vil det bli 9 timer alene på det lengste.. Ikke stor fan av det..

Vi har en uke felles ferie, men jeg har totalt tre uker (vet at det er litt kort tid)

Så vurderer jeg og spørre mine kollegaer om å få bytte mine dagvakter til sen i ett par uker. Da vil der være snakk om ca 4 timer før samboeren kommer hjem.

Vet det er krevende raser, men både samboeren min og jeg er forbedret på å skulle jobbe mye :) så planlegger vi å melde oss på kurs og agiliti. Vi skal få ordnet gjerdet rundt hagen da vi har ett mål med tomt som den vil få bruke når vi er hjemme.

Eierne vil starte med alene-treningen, men ting er jo annerledes når den.kommer hit. Nye folk, nytt området osv, så regner med vi egentli må starte litt forfra.

Har kontakt med eierne og får bilder med jevne mellomrom. Har ikke spurt hvor mye sosialisering de får, men vet at hun har vært med på besøk.

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Veromojo skrev:

Ja hun har vært ute siden da. Mor er vant til å være ute og er det omtrent 24/7. De har hundegård og de er ute i hagen når de er hjemme. De bor landlig til og vokser opp med katt som bor hos dem, naboene i alle retninger av dem har gårdsdrift så de venner seg til kyr, geiter, sau og hest.

Fint at den blir sosialisert med andre dyr. Ville nok ønska at den hadde fått vært en del inne og blitt vant med det også, kanskje spesielt ift. renslighetstrening osv.

3 minutter siden, Veromojo skrev:

Når vi begge jobber dagvakter vil det bli 9 timer alene på det lengste.. Ikke stor fan av det..

Vi har en uke felles ferie, men jeg har totalt tre uker (vet at det er litt kort tid)

Så vurderer jeg og spørre mine kollegaer om å få bytte mine dagvakter til sen i ett par uker. Da vil der være snakk om ca 4 timer før samboeren kommer hjem.

Ja, jeg ville prøvd å byttet slik at den ikke trenger å være så lenge alene. Vel er hunden blitt noen måneder, men den må jo vennes gradvis til å være alene i nytt hjem også. 9 timer etter bare 3 uker i nytt hjem hørtes voldsomt ut. Så får du byttet vakter slik at det bare blir 4 timer, så tror jeg det er mye bedre.

3 minutter siden, Veromojo skrev:

Vet det er krevende raser, men både samboeren min og jeg er forbedret på å skulle jobbe mye :) så planlegger vi å melde oss på kurs og agiliti. Vi skal få ordnet gjerdet rundt hagen da vi har ett mål med tomt som den vil få bruke når vi er hjemme.

Det er bra dere skal på kurs. Det er en stor fordel ;) 

3 minutter siden, Veromojo skrev:

Har kontakt med eierne og får bilder med jevne mellomrom. Har ikke spurt hvor mye sosialisering de får, men vet at hun har vært med på besøk.

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Den sosialiseringen er superviktig. Spesielt med tanke på hvert fall schäferen i blandingen. BCn også forsåvidt. Den NZ-rasen vet jeg ikke noe om, men ser det er en gjeter/vokter av noe slag, så vil tro den også krever tidlig sosialisering. Det er viktig å få lagt et godt grunnlag mens den er liten, så dere slipper kjipe problemer på grunn av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding :) skal snakke med de som har henne om disse tingene. De har hatt hunder i mange år, også valper, men kan ikke huske om de har hatt så mange kull.

Regner med de vet dette med sosialisering, men skal nevne alle disse tingene likevel. Er viktig for oss at den har det så bra som mulig, og jo bedre grunnarbeid de har gjort, jo bedre gunnlag har den jo :)

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at det er kjempeviktig at valpen blir miljøtrent på forskjellige miljøer. Siden oppdretter bor slik de gjør er det kjempeviktig at valpen tas med til bymiljø, veterinær, dyrebutikk osv så den opplever steder med mye folk og trafikk. Rotrening i slike situasjoner er superviktig siden det er raser i den som kan være veldig "på" og ha lett for stress. Samt at den får oppleve trafikk og f.eks. sykler og får trent på at ikke sykler skal gjetes...

En valp som vokser opp i hundegård på landet kan fort få virkelige stressproblemer ved miljøskifte om den ikke får oppleve forskjellige miljøer fra starten. Det er ikke nok å ta den med på besøk om det betyr å flyttes over til hundegården på nabogården i et par timer. Valpen må få være med inn, få hilse på andre folk, få hilse på barn og eldre, få hilse på andre dyr, og måtte lære seg å håndtere både det å være i aktivitet men likevel kunne fokusere på mennesket og det å være i ro selv om omgivelsene er aktive.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :)

Vi bor i Bergen, men utenfor sentrum, så hun kommer ikke direkte fra landet og inn til ett bråkete sentrum.

Men ser absolutt hva dere mener og jeg skal snakke med de som har henne. De virket som veldig oppegående folk,så vil tro det der ordner seg.

Jeg driver å leser litt på de ulike rasene i henne, og vi har en bok om hverdagslydighet, og jeg blir nok å lese en del her inne også på andres erfaringer. Vi gleder oss veldig og ønsker jo at hun skal ha det så bra som mulig :)

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...