Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som stresser over vindvær, ødelegger ting


Jimmy84
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har en Staffordshire Bull Terrier på 7 år. Mener problemene har kommet ca de to siste årene. Jeg har hatt han i 4 av de 7 årene.
Jeg har fulltidsjobb og bor alene i blokk.
Det er når det er til del kraftig vindvær ute at han begynner å bli ukomfortabel inne. Om jeg er hjemme så er han bare ukomfortabel går rundt er urolig. Han slapper best av på badet der det bråker mest i leiligheten. Går vi ut logrer han med halen og er i hundre igjen.

Verre er det når jeg er på jobb eller bare er ute å gjør noe. Da stresser han blir veldig andpusten og har første gangene brutt seg ut av buret. Bur har jeg nå kuttet ut, men han har gått løs på lister, dørkarm, garding, gardinstang og nå sist fått biti på knottene som man styrer varmen på komfyren min. Fikk også startet komfyren og dyttet ting på den så det var flaks jeg kom hjem da jeg kom hjem.

Håper det var noe fornuftig i det jeg skrev nå.

Om ikke jeg får noen løsning på dette problemet er jeg redd jeg ikke kan ha han lenger her. Ødeleggelser, nestenbrann og sånn han stresser kan ikke fortsette.

Håper noen her inne kan komme med tips eller personer kontakte evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et (relativt) nytt problem ville jeg startet med en fullsjekk hos vetrinæren for å utelukke at det er noe fysisk galt. Smerter, nedsatt hørsel/syn e.l. Det er utrolig hvor mye noe galt kan påvirke, selv ting man ikke nødvendigvis tenker at kan henge sammen. 

Ellers er det jo kanskje noe som er vanskelig å trene på da det både er uforutsigbart og vanskelig å gjenskape, men du kan jo i første omgang prøve iharmoni feks, funker på noen hunder og absolutt verdt forsøket, og evt adaptil. Og kanskje du kan ha hunden på badet når den er alene? Om du ikke har det allerede. Om ingenting annet funker så har man jo også clomicalm(angstdempende), men usikker på hvor mye det kan hjelpe iom at det kun skal brukes en begrenset periode sammen med trening og dette problemet er vanskelig å trene på, men det skader jo ikke å prøve da. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Malamuten skrev:

Om det er et (relativt) nytt problem ville jeg startet med en fullsjekk hos vetrinæren for å utelukke at det er noe fysisk galt. Smerter, nedsatt hørsel/syn e.l. Det er utrolig hvor mye noe galt kan påvirke, selv ting man ikke nødvendigvis tenker at kan henge sammen. 

Ellers er det jo kanskje noe som er vanskelig å trene på da det både er uforutsigbart og vanskelig å gjenskape, men du kan jo i første omgang prøve iharmoni feks, funker på noen hunder og absolutt verdt forsøket, og evt adaptil. Og kanskje du kan ha hunden på badet når den er alene? Om du ikke har det allerede. Om ingenting annet funker så har man jo også clomicalm(angstdempende), men usikker på hvor mye det kan hjelpe iom at det kun skal brukes en begrenset periode sammen med trening og dette problemet er vanskelig å trene på, men det skader jo ikke å prøve da. 

iharmoni har jeg. adaptil har jeg. Usikker tid egentlig. par års tid som han har mislikt det. Skal ha årlige sjekken nå snart så får høre der og. Badet er en ide men tanken på herverk der inne skremmer jo en del,. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han ødelagt så mye på badet da? Om det er lister han går på så er vell de like greie å bytte uansett om de er på badet eller andre plasser? Hva om du har han på badet med radio på i tillegg? Da hører han kanskje ikke så mye til vinden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Malamuten skrev:

Får han ødelagt så mye på badet da? Om det er lister han går på så er vell de like greie å bytte uansett om de er på badet eller andre plasser? Hva om du har han på badet med radio på i tillegg? Da hører han kanskje ikke så mye til vinden. 

Det støyer jo mest på badet i leiligheten, men virker som han trives best der da. Har vært inne på tanken å ha han inne der ja. Får se an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jimmy84 skrev:

Noen her inne som kan anbefale eller helt utelukke muligheten for ¨bruke energi og penger på hundepsykolog eller personer som driver med alternativ? 

"Hundepsykologer" har stort sett utdannelse innen etologi og trening (de bør i alle fall det), så de kan sannsynligvis hjelpe deg med et treningsopplegg, på lik linje med en god hundetrener. Hva mener du med alternativt, da? Hvis du sikter til hundetolker eller hva de kaller seg, så kan du utelukke det, ja, for det går ikke an. :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundepsykolog har man vel ikke lov til å kalle seg, ettersom psykolog er en beskyttet tittel. Atferdskonsulent er vel den betegnelsen som brukes mest, og jeg har i alle fall fått god hjelp med min hund av en konsulent fra Norsk Atferdsgruppe for Selskapsdyr. Dyrt var det heller ikke.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Hundepsykolog har man vel ikke lov til å kalle seg, ettersom psykolog er en beskyttet tittel. Atferdskonsulent er vel den betegnelsen som brukes mest, og jeg har i alle fall fått god hjelp med min hund av en konsulent fra Norsk Atferdsgruppe for Selskapsdyr. Dyrt var det heller ikke.

Hundepsykolog er ikke en beskytta tittel, så det kaller folk seg over en lav sko. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Hundepsykolog er ikke en beskytta tittel, så det kaller folk seg over en lav sko. :lol:

"Uriktig bruk av tittel, eller annonsering av virksomhet på en måte som kan gi inntrykk av at personer har autorisasjon som helsepersonell, er lovstridig. Dette følger blant annet av helsepersonelloven § 74 og lov om alternativ behandling m.v § 8. Også bruk av tittel som inneholder eller kombineres med ordet ”psykolog”, vil være ulovlig dersom det brukes om personer som ikke har autorisasjon eller lisens som psykolog. Dette gjelder for eksempel betegnelser som idrettspsykolog, fargepsykolog osv."

http://www.psykologforeningen.no/medlem/loenn-og-arbeidsvilkaar/juridiske-artikler/psykolog-er-en-beskyttet-tittel

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Wilhelmina skrev:

Åh, en fargepsykolog! :heart::lol: 

Jeg håper jo at alle de som kaller seg hundepsykolog gjør det fordi det er en litt mer folkelig og tilgjengelig arbeidstittel enn feks etolog, og ikke bare noe de sier fordi det høres fancy ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...