Gå til innhold
Hundesonen.no

Reise med valp Spania - Nordland


Avokado1
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg henter vårt nye familiemedlem i midten av juli,en blandingsvalp fra Spania. Jeg håper vi kan unngå diskusjoner om dét emnet. I allefall, jeg har aldri reist med valp før, men har sjekket mye med sas og norwegian samt sett etter best mulige billetter. 

Men, jeg bor langt oppe i nord uten å nevne nøyaktig sted, og må fly i to timer bare herfra - Oslo og Oslo - hit. Den beste ruten jeg har funnet til nå, går fra Oslo klokken 6, er i Spania klokken 10, og så får jeg overta valpen og sjekke den inn løpet av 2,5 timer. Deretter flyr vi tilbake til Oslo klokken 12:40. Fra Oslo går det fly til ca hjemplass klokken 20:50, og siden jeg bestiller billettene separert må jeg sjekke valpen inn på nytt. Jeg rekker for håpentligvis å lufte ham litt først. 

Et annet alternativ er å overnatte en natt i Oslo etter ankomst fra Spania før vi reiser hjem. Dette tenker jeg er lurt slik at valpen ikke får alt for mye på en gang, det blir jo tross alt rundtom 7-8 timers flying om vi gjør alt i ett. Bare 5-6 den ene dagen om vi deler det opp.

Men er det så lurt, egentlig? Jeg er redd den da vil roe seg ned og tro alt er fint, for så å bli dratt inn i den fæle flyboksen igjen og utvikle noe, kanskje redsel for bil (hver gang han har bilet ender han opp i et fly).

Jeg har reist én gang med hund før, men hun var 2-4 år på det tidspunktet og det gikk fort over. Hun vart overlykkelig over å få komme ut av buret, men viste ingen form for stress i etterkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i nord bor du, og hvor skal du fly til / fra i Spania?

Norwegian har direkte flyvninger Tromsø / Alicante hver mandag vår, sommer og høst.

Vi reiser minst en gang i året di med våre hunder.

5 timers flytid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om valpen er under 8kg så kan du ha den med inn i kabinen på innenlandsstrekningen (Spania-Norge må alle dyr inn i lasterommet), så da gjør det nok ikke så mye å overnatte i Oslo. På den annen side så er sikkert valpen deilig trøtt om du velger å ta hele strekningen på samme dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10. juni 2016 at 3:59 PM, Avokado1 skrev:

Men er det så lurt, egentlig? Jeg er redd den da vil roe seg ned og tro alt er fint, for så å bli dratt inn i den fæle flyboksen igjen og utvikle noe, kanskje redsel for bil (hver gang han har bilet ender han opp i et fly).

Når reisetiden er 7 timer for valpens del ville jeg reist samme dag. Til det over vil jeg si du ikke skal bekymre deg så alt for mye. Dersom du har tilgang på bil og det blir litt flere bilturer på dere så skjønner nok valpen at mønsteret brytes. Tror ikke en gjentagelse på to ganger skal ha så mye å si fra eller til :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med SAS får du ha valpen i kabinen hele vegen (også Malaga-Oslo, i tillegg til Oslo-Tromsø). Det tar totalt ca 7 timer, avgang fra Malaga 11.00 og ankomst tromsø 18.00. Mellomlanding i Oslo på 1 time.

Pris fra 2500kr én veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen er 5 måneder på tidspunktet jeg henter ham, så han er akkurat for stor for kabinen. I tillegg mener jeg de ikke tillater dyr i kabinen på utenlandsreiser?

Og Tromsø er en god omvei fra hjemme, så det ville blitt dyrt i lengden *ler*

Men jeg har funnet en god rute med Norwegian, hvor vi lander i Oslo klokken 16 og skal ta fly videre hjem klokken 19:50 mener jeg det var. Da har jeg vel god tid på å lufte ham og gi ham vann før vi må sjekke inn igjen. Og etter det blir det nok aldri fly på gutten igjen, så jeg tror ikke han blir å frykte bilen eller lignende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Avokado1 skrev:

Valpen er 5 måneder på tidspunktet jeg henter ham, så han er akkurat for stor for kabinen. I tillegg mener jeg de ikke tillater dyr i kabinen på utenlandsreiser?

Ikke noe problem, rundt samme pris til Evenes om det er dit du skal. Eller Bodø. Eller Alta. Same-same.

Hvilken valp er det da? Det går jo ikke på alder, men størrelse. Så hvor mange mnd den er er jo egentlig irrelevant, så lenge den går nedi en sånn bag så er det all clear :) 

Ingen problem å ha valp i kabinen med andre flyselskap enn Norwegian, jeg har selv flydd med både Lufthansa og SAS ned i Europa med valp i kabinen. Synes det er den beste måten, for man får ganske ofte lov (sett bort fra en gang jeg var uheldig :P ) å ha valpen på fanget. En 2 timers flytur Oslo-München er noe av det mest fantastiske jeg har gjort, med en sovende Basenji i fanget :wub: 

12513589_10156375693235167_5503652288335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...