Gå til innhold
Hundesonen.no

Vorsther


olga
 Share

Recommended Posts

Kort eller stri er hovedsakelig en smakssak. Strihåren må nappes, det slipper du med kort. Den vil også kunne kladde i pelsen på snøføre. Det slipper du med kort. Du kan selvsagt være heldig å få en trimmefri SV, men det er ingen garanti. Tradisjonelt har det vært noe større hårviltinteresse i SV enn KV, men i dagens fugleavlede Nordiske linjer, er det neppe noe særlig forskjell der. Du kjøper jo uansett valp etter premierte foreldre, og godt dokumenterte linjer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎05‎.‎2016 at 10:11 AM, olga skrev:

Er klar over det ang korthår.

Hunden skal primært brukes til jakt., jaktprøver og apportprøver.

Så "trekkhundvorstherlinjer" er ikke aktuelt.  Selv om det er et stort pluss at alle vorsthere stort sett trekker svært bra.

Ikke enormt stort belegg, men mitt inntrykk er at det ofte er lettere å lykkes på jaktprøver med korthår kontra strihår. Noen år siden jeg var på jaktprøver, men synes ofte det er mer fart og trøkk i korthår.
Ville sjekket med folk i vorsthermiljøet og ikke her inne hvor det er få som kjenner rasen.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg kjenner ikke så stort på jaktprøver men i dagliglivet har jeg hatt to SV og har nå en KV 

SV napping måtte til to ganger i året. Behagelige tisper. Den ene jaktet i sitt korte liv Den andre jaktet kun gaupe. 

UT fra den tur/jakt erfaringen jeg hadde med dem så var det rim i barten og snø over ryggen. Begge var fine i gemytt og dekken det var fremmedord fram til det var tja 20 minus. Potesokker mente den ene at en kunne ake med.

KV ha jeg har kan jeg ikke si så mye ut fra fordi han har slark i hofte, kne og hel på den ene bakfotten og viste interesse for fugel utrolig seint. Søstre har gjort det utrolig godt i jaktsammenheng da. Først nå faktisk ser jeg interesse for fugel, men rådyr har vært interessant lenge. Gemytte er godt og han er forsiktig og vennlig av seg til det meste. Røyter hele året. Er happy go lucky for det meste alle tre som jeg har hatt.

Hva jeg ville hatt? Tja vanskelig å si. Kommer vel mer an på linjene man kjøper enn på om det er kort eller stri i forhold til jakt, dem nermer seg hverandre. Pelsen så isolerer stri bedre enn kort. Men så komemr det jo ann på hvor mye mer som er effektivt.for deg 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nyfrelst strihåreier må jeg selvfølgelig si at du må gå for en med bart! Vi valgte primært strihår for å få en mer hardfør hund, men den vi har fått fryser ganske lett. Det er mulig det et en brukerfeil, for ingen andre jeg har møtt fryser så mye som han. :P Jaktlig kan jeg ikke si så mye ennå for høsten blir vår første sammen og han er jo ung ennå. Han jakter alt som kryper og går og tok tidlig stand på fugl. Han har like stor interesse for alt men et heller ikke etter fuglelinjer. Sporer som en gud. Lett å trene. Bart er best! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kristina skrev:

Som nyfrelst strihåreier må jeg selvfølgelig si at du må gå for en med bart! Vi valgte primært strihår for å få en mer hardfør hund, men den vi har fått fryser ganske lett. Det er mulig det et en brukerfeil, for ingen andre jeg har møtt fryser så mye som han. :P Jaktlig kan jeg ikke si så mye ennå for høsten blir vår første sammen og han er jo ung ennå. Han jakter alt som kryper og går og tok tidlig stand på fugl. Han har like stor interesse for alt men et heller ikke etter fuglelinjer. Sporer som en gud. Lett å trene. Bart er best! 

Strihårshunder har ingen fordeler kontra korthår ift vær og vind, altså. Eneste forskjellen er at de iser/kladder på enkelte snøfører. Men de ser finere ut, da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...