Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen med chinese crested her?


Nestle
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har ønsket meg hund i flere år, og nå ser det endelig ut til at det kan bli noe av. I tenårene hadde jeg en Dverg-Schnauzer. Jeg er 22 år og bor alene, og akkurat nå er jeg sykmeldt så jeg verken jobber eller studerer.  På grunn av sykdom så er jeg i perioder nødt til å være veldig rolig. Jeg ser etter en rase som kan klare seg med mindre turer, men som også kan like seg på lengre turer i f.eks. skogen. Jeg kommer til å ha med meg hunden overalt, og tenker at den også kan være med i kabinen om jeg skulle f.eks besøkt noen i andre byer. Hunden kommer ikke til å være mye alene, men den må kunne være alene en arbeidsdag når det blir tid for meg å jobbe igjen.

Rasen jeg har sett mest på nå er Chinese Crested Powder Puff.  Jeg kjenner dessverre ingen med denne rasen, så kanskje noen her kunne gitt meg litt innblikk? Virker som en veldig tilpasninsdyktig rase, med hunder som ikke har noe i mot å være på tur eller å ligge i sofakroken. Jeg har også sett på Bichon Havanais, men disse virker å være litt mer som  terrier?

Dette blir min første hund som jeg oppdrar fra valp, så at den er lettlært er bare en fordel ;)

 

Takk for alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nakenhund. :) Veldig kjekk hund som aldri sier nei takk til aktivitet. Veldig smart og lærevillig. En racer på klikker og agility. Går ikke lei de (få) gangene vi trener lydighet i motsetning til blandingen jeg har. Mye energi, elsker folk. Har ikke opplevd at hun ikke vil gå mer på tur etc. Jeg går 1,5 time tur i skogen hver dag i raskt tempo, lengre i helgene. Jogger også 5-7 km et par ganger i uka halve året (funker ikke når hun må ha på mye klær/er vått/snø etc). Hun har aldri problemer med å henge med. Varme er ikke et tema. Kan bli solbrent, hiver på litt solkrem hvis vi skal grille el. 

Hun er naken og veldig var på ytre påvirkning som regn, snø, vind, våt asfalt, søle, blader, kvist etc. Jeg synes dette er et problem og ofte kjedelig for hunden og meg. Starter det plutselig å regne må jeg forte meg hjem osv. Har jeg med for lite klær/feil påkledning går jeg og bekymrer meg over at hun fryser hele tiden. Har ofte med skift i sekken. Jeg vet ikke hvordan dette er med puff.

Hun er en liten gledesspreder og alle blir sjarmert i senk. Hun er virkelig herlig! :D Elsker kos og nærhet. Sover under dyna eller inntil hodeputa mi om natta. Må være med på badet om morgenen og ligger alltid ved meg i sofaen. :wub:

Så er det det negative. Det er øyesykdommer på rasen og du MÅ kjøpe en som har øyelyste foreldre. Min har et ekstremt stressnivå og er ganske skjør i nøtta, noe som har ført til at hun er aggressiv mot fremmede hunder. Hunden min blir 9 i år og er nesten blind av arvelig katarakt. Ikke gøy. 

Pass på helsesjekker og gemytt. Møt mamma og pappa! De skal IKKE være redde eller trekke seg unna mennesker. De skal elske deg fra sekundet de møter deg og være en liten sirkusklovn! De kan være vanskelig å få til å være alene hjemme siden de knytter seg sånn til eieren. Regn med litt ekstra tid her. Det er litt pelsstell på puffen, spesielt som unghund. Den må gres kjapt hver dag og barberes i ansiktet innimellom. Den har ikke pels, men hår og røyter dermed minimalt. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

"veldig var på ytre påvirkning som regn, snø, vind, våt asfalt, søle, blader, kvist etc. Jeg synes dette er et problem og ofte kjedelig for hunden og meg. Starter det plutselig å regne må jeg forte meg hjem osv. Har jeg med for lite klær/feil påkledning går jeg og bekymrer meg over at hun fryser hele tiden. Har ofte med skift i sekken." Akkurat som om jeg skull beskrevet det selv ang min havanais, denne har jo heller ikke pels (men hår) og hvertfall min er ekstremt var for kulde og dårlig vær.

Min er derimot en lavaktiv hund. Kunne nok ikke tenkt meg rasen igjen da jeg personlig ønsker en med mer energi som elsker lengre turer, selv om en del havanais selvsagt også kan ha mer energi enn min, så er det jo generelt en rase som ikke krever mye mosjon, men nettopp tid med eieren(e) bare og være med på det som skjer. Virker dermed som det kan være en rase som kan passe deg dette og. Absolutt ikke terrierliknende, dette er generelt myke hunder. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn det med aktivitet. Min er så aktiv fordi jeg ønsker det selv. Er jeg syk en uke eller faren min passer henne en helg (da får hun så og si ikke tur) er ikke dette noe problem. Hun tar det hun får. Aldri destruktiv inne, bare sover/koser, men kan virke understimulert når du ført kommer deg ut på tur etter en periode med lav aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2016 at 6:19 PM, Nestle skrev:

okei, takk for alle svar! Virker som om jeg har truffet riktig på rase :)

Noen som har erfaring med Kennel Moelmo?

Ei venninne har derfra. :)

Naken - kjekk liten sak som jeg digger. Blir med på alt, eller kan ligge under dyna med meg hele dagen :D

Inntrykk av at det kommer mye bra hunder fra moelmo. :) Men sjekk litt linjer, mange synes jeg er litt for nervøse!

Jeg digger den lille kroppen og sier aldri nei til å passe henne :P

Hun er bare 2,5-3 kg. Men i følge rasestandard skal de vell være større :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...