Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge med valpefor?


Katharina
 Share

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe noen nye store poser med hundemat innen noen dager og jeg har en som akkurat har fyllt 1 år. Lurer på om jeg skal kjøpe kun en siste sekk med valpefor nå eller om jeg kun skal kjøpe voksenfor? Hun er mellomstor og på forsekken står det valper opp til 1 år. Hvor lenge forer dere med valpefor? Valpen på 1 år har ikke fått sin første løpetid hvis det har noe å si og hun oppfører seg som en valp på fem måneder. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt den siste sekken med valpefor. Uten å være for sikker så er vel valpeforet beregnet med tanke på størrelsen på hver forbit og næringsinnholdet som en valp skal ha. Så oppførselen tror jeg ikke har noe å si. Spør i butikken der du handler foret for å være sikker. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare synser, men jeg tenker vel at det har noe å si hvor valpete hun er i kroppen. Om hun er så godt som utvokst og noenlunde "ferdig" i kroppen, men bare trenger å bygge masse, kan hun sikkert gå over til voksenfor. Om hun fortsatt vokser ville jeg fortsatt med valpefor.

Det er iallfall sånn jeg har tenkt med min egen som er 7 mnd og hadde en veldig vekstspurt mellom 3 til 5 mnd men har vært ganske stabil siden da og er over rasestandard. Han er lang og hengslete, typisk tenåring, så jeg tror han har nådd sin voksenstørrelse og på en måte ikke trenger det ekstra valpeforet gir. Han får derfor både valpefor og voksenfor, han trenger bare å bygge muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi er akkurat passert året og får tørrfôr og V&H. Når jeg kjøpte neste lass med V&H så kjøpte jeg voksenfôr, men fôrer ferdig sekken jeg har med valpefôr. Kommer til å kjøpe voksenfôr til henne neste gang jeg kjøper tørrfôr :) Så jeg ville bare gått over på voksenfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Haha, som eier av en hund med utrolig sensitiv mage måtte jeg le litt av dette En lettelse ulik noen annen, altså! Så bra at han kom seg  Så kjekt at dere har kommet skikkelig i gang med trening!
    • Sommeren har flydd forbi! Lenge siden jeg har postet her.  Tempo har vært på sommerferie og blitt passet for første gang i flere dager. Da var han hos mine foreldre og deres to hunder, begge tisper. Da tror vi kanskje han våknet litt som kommende unghund der han ble forelsket i Joya som hadde løpetid 😍😂 Da jeg kom tilbake kunne jeg og tydelig se testiklene hans 🙈 Før har jeg måtte leite og kjenne for å se at begge to er på plass enda. Nå var de lett å se 😂 Alle valpetennene har og falt ut 😁  Før ferien fikk Tempo være brakkerigg hund da jeg skulle gjøre en jobb på Atlantic riggen som lå inne til kai. Tempo ble god venn med en i brakken som hadde han på kontoret sitt mens jeg var ombord riggen. Det var flere andre som hadde med hunder der og Tempo ble og gode venner med flere av de ☺️ Dessverre har vi og hatt noen kjipe opplevelser. Rett før jobbturen klarte han å spise en nektarinstein. Han svelget den hel, så det var frykten for om den kom gjennom tarmene. Heldigvis kastet han den opp rett før vi skulle dra den dagen. Etter ferien fikk han en grisehale. Dette har han tidligere tålt helt fint, kanskje noe mer bløt avføring rett etterpå, men ellers helt fin. Denne gangen fikk han sprutdiare. Det rant flytende væske av han i over 1 døgn. Formen ellers var fin, han drakk, hadde fin farge på tannkjøttet og var aktiv. Etter pre/probiotika behandling, skånefor i form av ris og tørrfôr for mageproblemer stabiliserte det seg endelig! Aldri vært så glad før for å se en normal bæsj. I perioden etterpå gikk vi gradvis over til vanlig for og introduserte godbiter, så trening har vi dermed hengt litt bakpå med.  Men nå har vi kommet i gang med treningen! Vi har gått spor, trent feltsøk og litt lydighet. Utrolig hvor mye han husker etter en lenger pause. Vi har noen utfordringer på feltsøktet, men jeg tror kanskje noe av det løses i samme slengen som vi øver på å plukke og avlevere pinner i sporet. Vi har startet å trene på det, også får vi se hvordan feltsøket blir på neste økt ☺️
    • Alle hunder skal sove mye i løpet av et døgn, inkludert valper. Alt fra 16-20 timer søvn er normalt i løpet av et døgn for en hund og en valp. Må bare signere Spaniels igjen. Viktig å beskytte valpen fra å få i seg ting den ikke skal spise. Jeg har vært heldig med alle mine at de ikke har spist særlig på ting de ikke skal, men jeg har likevel opplevd en stor frykt når de har fått i seg ting de ikke burde (da mens jeg har vært tilstede). Ikke gøy å oppleve. 
    • Takk for oppdatering, lykke til videre! Et ubedt råd fra meg. Når hun kikker fra terrassen ville jeg forsterket/belønnet roen og at hun ikke bjeffer. Det er utrolig positivt at hun ikke allerede gjør det, men det er jo en rase med sterkt vaktinstinkt, og dette utvikler seg typisk i unghundtiden. Håper det fortsetter slik det er nå!
    • Tenkte jeg kunne oppdatere mitt eget innlegg!  Jeg endte opp med å adoptere hunden ovenfor, og det har gått kjempebra :-). Vi var to stykker som hentet hunden, slik at jeg kunne være i baksetet å klappe, kose og roe ned henne så mye som mulig. Hun pep og klagde endel i bilturen på vei hjem, men sovnet med hodet i fanget mitt etter en liten time. Hjemme piper hun litt i ny og ne, men mest rett før og etter mat og like før tur. Schæfere er jo velkjent for å pipe litt, og hun er såpass ung (4 mnd) at det ikke er noe problem men vi skal jobbe med det. Hun finner alltid roen etter noen minutter. På tur er hun helt topp. Sover fint i seng med meg om natten, og liker å sitte på terassen å kikke på folk, biler og andre hunder som kommer forbi. På tur og ellers rundtom er hun litt redd hunder bak seg, og blir nervøs og vil la de gå forbi. Ikke særlig driven på mat når hun er ute, for hun er litt stresset, dog koser hun seg rundt blokka vår innenfor inngjærdet område men utenfor er hun litt nervøs ennå. Alt i alt tror jeg det skal gå kjempbra! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...