Gå til innhold
Hundesonen.no

Dirigering feltsøk


Sofie & Aska
 Share

Recommended Posts

Følger..
Jeg har ingen dirigering av hunden i feltsøket. Tanken min er hunden ikke skal returnere til fører før den har noe å levere. Altså den skal søke til den finner. Og til mindre jeg blander meg inn i søket til bedre er det.

Men hvis noen andre har ett annet opplegg vil jeg gjerne lære om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Avani. har ingen dirrigering.

Jeg starter i et hjørne og sender hunden, og avhengig av hvor jeg ser hun kommer/finner så beveger jeg meg lengre bort og sender videre. Min er veldig selvstendig og løper og søker hele feltet om jeg står i et hjørne hele tiden menne jeg beveger på meg for det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar hunden min få søke uten å blande meg inn. Snakker jeg til henne bryter hun jobben sin og returnerer kvikt tilbake til meg p.g.a hun er veldig var for mine signaler men jeg roser selvfølgelig jobben hun gjør der ute hvis terrenget er såpass åpent at jeg ser henne der ute. 

Jeg legger ut gjenstander både langt ute i felte og i midten. Så får hun plukke det hun vil. Men har også jobbet litt med korridor da har jeg en fig. Langt ute som vifter med en gjenstand og på vei inn slipper han gjenstanden i midten av korridoren for å få inn at hunden skal gå i samme retning som jeg sender fig. kommer inn og stiller seg blant de andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Innlæringen finner hunden kun gjenstander i linje ut fra meg. Ergo så lærer hunden av erfaring at det lønner seg å søke ut og inn på på høyde med der jeg står. Jeg korrigerer ikke eller roper de inn om de er andre steder i feltet, men gir de denne erfaringen. De fleste hundene jeg har hatt søker dermed hele veien ut og inn fra der jeg er, også erfarer de etterhvert å også følge opp luktbilder utenfor linjen, men da sørger jeg for at jeg er på "linje" med hunden de fleste tilfellene. Så hunden tror fortsatt at den er på høyde med meg :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Lærer de dere da å løpe langt ut, og så finne de gjenstandene som ligger tett på eller i midten "på veien?"

Jeg har ingen dirrigering nå, men jeg holder på og lærer henne signal for å løpe langt ut hvertfal. 

Jeg har heller ikke annen dirigering i feltet enn at jeg forflytter meg på linja og varierer hvor jeg sender hunden fra. 

På trening kjører jeg omtrent bare gjenstander langt ut og også godt ut i hjørnene så de må dekke hele feltet for å finne. Når vi har holdt på en stund kan jeg legge gjenstander litt lenger inn i feltet også, men det gjør jeg bare en sjelden gang og ikke for langt inn. Jeg vil at de alltid skal tenke ut i feltet, så får de heller begynne å lete andre plasser om de ikke finner noe der ute. Når man kommer på konkuranse og de kan ligge hvor som helst så får de jo gjerne de som ligger nærme i nesa på tur ut og vil nok finne de uansett. Jeg har ikke hatt noen spesiell innlæring på å sende de dit jeg peker forøvrig, men jeg vet jo som regel hvor ting ligger å prøver å sende dem ut fra det beste punktet ifht vind osv så de finner de fra der jeg sender og da får  man gjerne at de løper sånn omtrentlig ut fra der jeg sender ihvertfall. :) Kommer feks vinden fra venstre så sender jeg på venstre hjørne først så jeg slipper at jeg sender fra høyre kant også slår de på den som ligger til venstre og havner i andre enden

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lære de at det kan ligge en gjenstand lenger ut selv om de finner en nære har jeg gitt påvirkning på den som blir lagt langt ut, og bare sluppet en gjenstand nære som hunden ikke ser. Når jeg slipper hunden i søk og den finner den nærmeste gjenstanden så har den fortsatt minne om den som ligger langt ute og løper ut for å plukke den etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg lærer dem å løpe rett ut når jeg sender fra meg. Det skjer i nyinnlæring i korridorer. Jeg bruker ingen annen dirigering, men hvis hunden ikke har dekket en del av feltet sender jeg rett ut i det området. De får søke relativt fritt, men kommer innom meg (både på eget initiativ og ved at jeg roper) og sendes ut på nye områder innimellom,  så jeg er sikker på at vi dekker alt. 

Jeg bruker forøvrig gjenstander både nært og langt ut helt fra start. Når man har hunder med mye spring i beina er det lett at de bare løper ut og slår på nesa ute på 40-50 meter hvis de ikke har erfaring med at de kan finne over alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags påvirkning bruker dere i starten for å lære dem å løpe rett ut?

Det jeg har brukt nå er "patruljering" i bånd ut til enden av feltet, der lar jeg henne finne/se gjenstanden (men ikke få tak i den) og holder henne igjen mens jeg sier "oooj se der!" eller liknende. Så går jeg tilbake til start og så sender jeg henne. 

Tidligere har jeg bare sluppet henne og latt henne søke vilkårlig. Hadde dekkmarkering på alt før, og trente mest på søk etter små gjenstander, der jeg vektla lite påvirkning fra meg, og at hun skal finne uavhengig av hvordan i forhold til meg. Men så fant jeg plutselig ut at jeg skulle konkurrere litt i bruks da, og i tillegg må vi bestå et feltsøk før vi går opp til A-godkjenning i NRH. Så jeg har byttet til apport i feltet og oppdaget behovet for å kunne sende henne langt ut "når jeg vil". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ingen dirigering, da dette for meg er en øvelse hunden skal bruke vind/trekk og finne selvstendig.
Jeg lærer inn ved å kjøre korridorer, legger feks 2/3 ting i hver korridor og lar hunden finne ( bruker også mye påvirkning; altså at hunden får se at det legges ut ting, varierer påvirkning ettersom hva jeg ønsker at hunden skal lære).
Kjører korridorer i gangen bare i begynnelsen, da får en også jobbet inn at utenfor der jeg står ligger det noe.
Dvs si at jeg kan kjøre 3 korridrer i løpe av en økt, men det ligger alltid bare ting i den korridoren vi går i. Så legges det ut i neste osv. 

I startet legger jeg alltid tingene på 50 meter, fordi det er lettere å få de til å søke nære enn langt ut. Så påvirkning langt ut, og sende. Når de har tatt dette med at de skal ut å lete, så kan jeg legge noen nære også. Også kan jeg kjøre 50x50 felt, 30x50 felt 20x 50 felt osv. Går ofte tilbake på trening å kjører korridorer, og har mange økter med etablert felthund med påvirkning også. 

Nye steder, bruker jeg alltid påvirkning på trening, og jeg varierer alltid på om det er skog, gress, stubbåker, høyt gress, grustak, feks,. Er bare fantasien som stopper en i hvor en ikke kan legge et felt.

I startet kan det også være lurt å bruke vinden, slik at hunden får feks motvind og får hjelp av ferten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...