Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke klørne korte nok...


Recommended Posts

Begge krøllene har svarte klør.... Skikkelig svarte liksom, umulig å se gjennom selv med lykt...

Jeg har klippe klør hver helg stort sett, men etter at det gikk to uker her for noen uker siden, så synes jeg ikke jeg får dem så korte som jeg ønsker igjen... Et par ganger har jeg klippet så langt at det har blødd (ikke mye, men sånn at man ser bloddråpen liksom) på et par klør på dem hver. Gjelder forbeina, virker som bakbeina slites mye mer...

Jeg ønsker meg jo å klippe AKKURAT så langt at det ikke blør, men såpass langt at nerven trekker seg litt bakover, sånn at man kan klippe bittelitt kortere neste gang og på sikt få dem så korte som jeg vil. Men jeg dæljer bare huet i veggen og får det ikke til :P

Noen som har idiotsikre tips? Er det noen tegn på at man nærmer seg nerva FØR man faktisk kommer dit? Gjerne med bilder og forklaringer :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et godt tips her tidligere i vinter om å klippe kalde klør, da trekker nerven seg bakover og man får tatt mer. På vinteren er det jo greit etter å ha vært ute på tur, nå i varmere vær kan man kanskje prøve med isbiter?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å klippe ute, da er nerva godt tilbaketrukket og neglen våt, så da er det lettere å se. Om du har hunden på fanget og klipper med hodelykt, så kan du bøye beinet slik at du ser neglen undenifra, da er det lettere å se hvor du må slutte å klippe, også på svarte klør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel går det an å se på klørne når man nærmer seg nerven, vet ikke hvordan jeg skal beskrive det, men følger man med så lærer man seg å se forskjellen. :) Men ang det å klipper klørne korte også skal nerven trekke seg tilbake, så så jeg noe som ble publisert for en liten stund siden om at nerven ikke ble hverken kortere ved ofte klipp eller lengre ved sjelden klipp, der mente de at nerven var som den var uansett og at det var individuelt hvordan den var. Aner ikke om det stemmer, men kanskje? Isåfall må man jo bare slå seg til ro med at noen hunder har litt lengre klør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Malamuten skrev:

Som regel går det an å se på klørne når man nærmer seg nerven, vet ikke hvordan jeg skal beskrive det, men følger man med så lærer man seg å se forskjellen. :) Men ang det å klipper klørne korte også skal nerven trekke seg tilbake, så så jeg noe som ble publisert for en liten stund siden om at nerven ikke ble hverken kortere ved ofte klipp eller lengre ved sjelden klipp, der mente de at nerven var som den var uansett og at det var individuelt hvordan den var. Aner ikke om det stemmer, men kanskje? Isåfall må man jo bare slå seg til ro med at noen hunder har litt lengre klør. 

Det høres logisk ut, for jeg klipper hundenes klør her så langt ned jeg kan en gang i uka, men de blir ikke noe kortere. Hundene er seks og fire år gamle,  har alltid klippet med 1-2 ukers intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Det høres logisk ut, for jeg klipper hundenes klør her så langt ned jeg kan en gang i uka, men de blir ikke noe kortere. Hundene er seks og fire år gamle,  har alltid klippet med 1-2 ukers intervaller.

Samme her og det er nok arvelig, for de fleste minibuller har lange nerver. Min har hatt det fra han var valp, og det blir ikke noe bedre selvom jeg har klippet regelmessig hele veien. Mest irriterende med klørne på innsiden på forbeina, dem må jeg klippe et par ganger i uken for at dem ikke skal gå i tredeputen :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slått meg til ro (så rolig jeg kan være i forhold til at jeg hater klør som klakker) med at blandingen har teite klør etter å ha klippet to ganger i uka siden hun kom. De har rar form, er store for føttene hennes og har sikkert litt lange nerver og når hun løfter føttene så går de i gulvet. Hvis jeg er flink til å klippe, så kan hun være stille i noen dager etter klipp, men så lager det lyd igjen. Grosseren sine har aldri laget lyd, hennes er enkle å holde korte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper omtrent sånn som er beskrevet her:
http://www.ithacapetwellness.com/Wellness_Center_for_Pets/Nail_Cutting.html

Ved at jeg starter med et skrått kutt som bilde nr. 1, deretter tar jeg sidene som på bilde 2 og kanskje litt på undersiden og litt mer på toppen igjen, slik at neglen blir rund og fin. Da blir det for det første lettere å se hvor jeg klipper, jeg unngår å klippe i nerven, og det blir mindre negl igjen = lett å slite vekk "spissen" for hunden. Jeg har sett advarsler mot å klippe i så skrå vinkel, men synes selv det fungerer veldig bra på min hurtige neglvoksende, kloklipperredde hund. Jeg har forresten også spandert en ny neglsaks (Millers er best) etter bare et år, og det var lurt! Det er helt åpenbart at den gamle var blitt litt sløv og vond for hunden.

Nail%20cutting%20composite.001.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Tusen takk for innspill!

Jeg tror jeg skal kjøpe ny klotang (har googlet og sett mange anbefaler Millers,villig til å prøve!!), og gjøre et forsøk på å klippe "rundt", så kanskje det slites litt tilbake etter hvert...

Veldig takknemlig for tips, å ha to stykker som klakker rundt i laminaten her kan bli irriterende i lengden (i tillegg til at jeg synes det er mye finere med korte klør.... også får jeg det ikke til.... :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Millers. Knallfin tang, men har hatt den 1,5 år, og begynner å bli ganske sløv...

Jeg har også en med lange klør som jeg aldri får så korte jeg vil. Klipper og klipper, men aldri opplevd at han ikke klakker i gulvet når han går. Vurderer å gi det opp og bare innfinne meg med at klørne hans er sånn [emoji14]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Helianthus skrev:

Nail%20cutting%20composite.001.jpg

Jeg bruker samme metoden. Her er en video om emnet. Jeg har fått betydelig(kanskje 0,5cm) kortere klør på min på noen uker med den metoden. Men hun slutter aldri å klakke på gulvet pga måten hun går på. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svarte klør på min schäfer, og der kan man se hvor man skal slutte å klippe. Når du kommer til en hvit prikk i kloa, så er det rett før du klipper sånn at det begynner å blø. Jeg har prøvd å tatt bilde av det så du kan jo se om du får noe ut av det. Den hvite prikken ser på en måte litt mykere ut enn selve kloa om du skjønner.

 

Kloklipp.jpg

RED: Noen hunder har klørne sine på en sånn måte at det nesten er umulig å få de til å ikke klikke. Det kommer litt an på hvordan poten er utformet. Jeg klipper begge mines klør på samme måte. Schäferen klikker ikke i gulvet, men whippeten klikker. Begge har forholdsvis korte klør(synes jeg da). Jeg klipper også hver uke og bruker Millers klotang. Bruker også klosliper innimellom på schäferen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld så jeg etter om jeg så noen endringer inni kloa, og da så jeg faktisk noe som så ut som et "mattere"/"mykere" punkt inni der... Så da klippet jeg til jeg kom dit, og så lot jeg det være...

Grunnen til at jeg har hengt meg opp i klakking i gulvet er at de gjorde ikke det før.... Men de startet etter at jeg hoppet over litt intervall i klippingen...

Da skal jeg kjøpe ny klosaks (tror den jeg har begynner å bli litt sløv, det var enklere å "skale" av tidligere, og så klippe minst en gang i uka, så får vi se om det hjelper.

Tusen takk for tips altså, setter VELDIG stor pris på det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ulrikke skrev:

I går kveld så jeg etter om jeg så noen endringer inni kloa, og da så jeg faktisk noe som så ut som et "mattere"/"mykere" punkt inni der... Så da klippet jeg til jeg kom dit, og så lot jeg det være...

Grunnen til at jeg har hengt meg opp i klakking i gulvet er at de gjorde ikke det før.... Men de startet etter at jeg hoppet over litt intervall i klippingen...

Da skal jeg kjøpe ny klosaks (tror den jeg har begynner å bli litt sløv, det var enklere å "skale" av tidligere, og så klippe minst en gang i uka, så får vi se om det hjelper.

Tusen takk for tips altså, setter VELDIG stor pris på det!

Da har du nok hunder med en slik type utforming at det går an :) Jeg har hoppet over en gang innimellom, sånn at det har gått to uker, og da har schäferen begynt å klikke, det tar heldigvis ikke så lang tid før det er tilbake til normalen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Man klipper mm for mm til klippeflaten er helt sort med bare en tynn hvit bue. Da har man klippet langt nok. 

Jeg hater lyse klør, får aldri frallen sine klør korte. De to andre har sorte klør - mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...