Gå til innhold
Hundesonen.no

Hotellstreiken, har du sympati?


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Arbeidsmarkedet er jo også veldig tøft for tida.

Her i Kristiansand har det vært gjentatte masseoppsigelser i oljebransjen, noe som har ført til et rush av søkere på selv de simpleste stillingene, som igjen fører til at det er vanskelig for folk flest å få jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnnChristin skrev:

25000 et eller annet tror jeg minstelønna er. Men med seks års annsenitet ville man jo fått 30.000 i mnd. I tillegg har vi jo UB tilleg og mye annet :-D

Det et ikke alle steder innen varehandel man får den typen lønning, eller ub og mye annet nei.. Jobbet i 3 forskjellige kjeder og kun 1 av dem har ub og diverse ekstra.. Men det er så og si umulig å få 100% stilling i klesbransjen så jeg tjener en del mindre enn de som streiker nå, selv med ub og annet ekstra tillegg og heller ikke lønn på minste trinn (er faglært innen varehandel og får lønn etter satsene i tariffavtalen til hk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Eller kanskje det virker lite fordi vi nordmenn egentlig hele tiden forventer høye lønninger? 

Jeg har underkant av 100 000kr ekstra i året i forhold til nybegynnerlønna her.. Men jeg har en halv tesla i studielån, og hatt vesentlig mindre år å jobbe på fordi jeg har "kastet" bort veldig mange år på skole i forhold til å begynne etter ungdomsskola.. Så da er det kanskje ikke så ille da? 

Eller så er det for lite det også. Med 100 000 ekstra i året så er du jo kvitt lånet ditt på ganske få år og vil fortsette å tjene mer enn de som ikke har tatt utdanning når det er nedbetalt. I tillegg får du kanskje en annen type jobb, kanskje en som er litt mer interessant og kanskje en som du har litt mer lyst til å jobbe med? Det er jo gjerne noen personlige grunner til at man tar den utdanningen man tar også utenom bare lønn. Og hadde lønn vært hovedfokus så finnes det jo mange utdanninger som sikrer god lønn, så da kan man jo velge det da? 

Men som sagt, ikke alle jobber som krever høyere utdanning er godt betalt heller, og det er ikke noe mer riktig det, synes ikke jeg, men da må man jobbe for det da, ikke presse ned eller holde nede allerede lavtlønnede arbeidere... Og mange av dem som kanskje ikke har studielån eller x antall år ekstra på skole har kanskje et mye større arbeidspress, det synes jeg også er verdt noen form for kompensasjon (da gjerne økonomisk). Jeg synes nå ikke noen 100% jobb, utdanning eller ikke, fortjener å sitte igjen med bittelitt mer enn normalsatsen fra nav liksom.. Jobber man å gjør en innsats så fortjener man i mine øyne å få nok betalt til å kunne leve et ok liv, også om man er enslig. Vet ikke hvordan det står til i hotellnæringen, men ser man på dagligvare så er det vell god plass til å både dele ut litt mer til sine ansatte og til å gi en litt større del av overskuddsmulighetene til bøndene istedenfor at et par stk på toppen  skal sitte igjen med milliardbeløp.

Dessuten stiller vi jo alle likt i utgangspunktet, vi kan alle velge å begynne å jobbe når vi er ferdig på videregående, eller før det, med alle fordeler og ikke minst alle ulemper det medfører, vi kan velge å ta en utdanning til noe som har god lønn eller vi kan velge å ta en utdanning som vi faktisk har lyst på å jobbe med selv om det kanskje innbefatter en ikke veldig god lønn. Også både bør og kan man kjempe for en endring om man føler at man får for lite lønn eller for dårlige vilkår..  

Men det er bare min mening :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Malamuten skrev:

Eller så er det for lite det også. Med 100 000 ekstra i året så er du jo kvitt lånet ditt på ganske få år og vil fortsette å tjene mer enn de som ikke har tatt utdanning når det er nedbetalt. I tillegg får du kanskje en annen type jobb, kanskje en som er litt mer interessant og kanskje en som du har litt mer lyst til å jobbe med? Det er jo gjerne noen personlige grunner til at man tar den utdanningen man tar også utenom bare lønn. Og hadde lønn vært hovedfokus så finnes det jo mange utdanninger som sikrer god lønn, så da kan man jo velge det da? 

Men som sagt, ikke alle jobber som krever høyere utdanning er godt betalt heller, og det er ikke noe mer riktig det, synes ikke jeg, men da må man jobbe for det da, ikke presse ned eller holde nede allerede lavtlønnede arbeidere... Og mange av dem som kanskje ikke har studielån eller x antall år ekstra på skole har kanskje et mye større arbeidspress, det synes jeg også er verdt noen form for kompensasjon (da gjerne økonomisk). Jeg synes nå ikke noen 100% jobb, utdanning eller ikke, fortjener å sitte igjen med bittelitt mer enn normalsatsen fra nav liksom.. Jobber man å gjør en innsats så fortjener man i mine øyne å få nok betalt til å kunne leve et ok liv, også om man er enslig. Vet ikke hvordan det står til i hotellnæringen, men ser man på dagligvare så er det vell god plass til å både dele ut litt mer til sine ansatte og til å gi en litt større del av overskuddsmulighetene til bøndene istedenfor at et par stk på toppen  skal sitte igjen med milliardbeløp.

Dessuten stiller vi jo alle likt i utgangspunktet, vi kan alle velge å begynne å jobbe når vi er ferdig på videregående, eller før det, med alle fordeler og ikke minst alle ulemper det medfører, vi kan velge å ta en utdanning til noe som har god lønn eller vi kan velge å ta en utdanning som vi faktisk har lyst på å jobbe med selv om det kanskje innbefatter en ikke veldig god lønn. Også både bør og kan man kjempe for en endring om man føler at man får for lite lønn eller for dårlige vilkår..  

Men det er bare min mening :) 

Sånn for å bruke min privatøkonomi som et eksempel: så betaler jeg ca 2000kr i mnd i studielån og da vil jeg være ferdig når jeg er rundt 40 år.. 

At man får så og så mye av nav betyr jo ingenting annet enn at satsene til nav skal tilsvare en "vanlig" lønning.. For de skal da ikke være dårligere stilt enn de som jobber? Men det handler jo også om hvilken bås man havner i hos nav.. Jeg vet om folk som går på nav, aldri tatt vgs og sitter igjen mer i mnd enn meg.. Fordi nav betaler bolig osv for de.. 

det vil aldri være rettferdig, og man vil aldri tjene nok.. Men å si at nesten 300 000kr i inntekt i året, i grunnlønn, er ingenting er feil, synes jeg.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Krutsi skrev:

Sånn for å bruke min privatøkonomi som et eksempel: så betaler jeg ca 2000kr i mnd i studielån og da vil jeg være ferdig når jeg er rundt 40 år.. 

At man får så og så mye av nav betyr jo ingenting annet enn at satsene til nav skal tilsvare en "vanlig" lønning.. For de skal da ikke være dårligere stilt enn de som jobber? Men det handler jo også om hvilken bås man havner i hos nav.. Jeg vet om folk som går på nav, aldri tatt vgs og sitter igjen mer i mnd enn meg.. Fordi nav betaler bolig osv for de.. 

det vil aldri være rettferdig, og man vil aldri tjene nok.. Men å si at nesten 300 000kr i inntekt i året, i grunnlønn, er ingenting er feil, synes jeg.. 

Nei, minstesatsen til nav går på overlevelse.. Uføretrygd osv er jo gjerne knappe 70% av det man har tjent mens man jobbet (om man har rukket å være i jobb). Noen får sikkert til å få litt ekstra ut av navsystemet, men det er nok ikke normalen. 

Du kan jo godt bruke din privatøkonomi som eksempel, men tjener du 100 000 mer i året enn ufaglærte på din arbeidsplass så har du jo i teorien 100 000 mer i året å bruke på studielån, men du kan selvsagt velge å prioritere annerledes også, men du vil jo fortsatt ha en del ekstra i lønn som du kan prioritere å bruke som du vil, enten det er å bli kvitt studielån som jo er en av argumentene som blir brukt til at faglærte skal tjene mer eller du kan velge å bruke lengre tid på det å disponere pengene til andre ting. 

Det er helt i orden, jeg synes det er lite for 100% jobb, uansett og jeg støtter gjerne streiken for det. Nå er det jo andre og viktigere kampsaker her også, men om så ikke så synes jeg det hadde vært godt nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Malamuten skrev:

Du kan jo godt bruke din privatøkonomi som eksempel, men tjener du 100 000 mer i året enn ufaglærte på din arbeidsplass så har du jo i teorien 100 000 mer i året å bruke på studielån,

Nei, man har ikke 100' mer å betale ned studielånet med, man trekker jo en god del skatt av de pengene også i tillegg til at man må betale renter. 

Men øker man de laveste lønningene, for så å si at de med høyere utdannelse bør ha mer, da forskyver man bare problematikken. Dette fordi økt minstelønn fører til generell prisøkning, og tillegget blir spist opp av høyere kostnader. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krilo skrev:

Det et ikke alle steder innen varehandel man får den typen lønning, eller ub og mye annet nei.. Jobbet i 3 forskjellige kjeder og kun 1 av dem har ub og diverse ekstra.. Men det er så og si umulig å få 100% stilling i klesbransjen så jeg tjener en del mindre enn de som streiker nå, selv med ub og annet ekstra tillegg og heller ikke lønn på minste trinn (er faglært innen varehandel og får lønn etter satsene i tariffavtalen til hk).

Mhm,her tenkte jeg de som har tariffavtale. Butikkyrket ellers er møkk betalt. Jeg tjener mer nå i kassa på kiwi enn jeg tjente som butikksjef i en annen type butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Line skrev:

Nei, man har ikke 100' mer å betale ned studielånet med, man trekker jo en god del skatt av de pengene også i tillegg til at man må betale renter. 

Men øker man de laveste lønningene, for så å si at de med høyere utdannelse bør ha mer, da forskyver man bare problematikken. Dette fordi økt minstelønn fører til generell prisøkning, og tillegget blir spist opp av høyere kostnader. 

Poenget er jo det samme da, man har mer i lønn(selvsagt minus skatt som er en del av det å få lønn og renter som er en del av alle lån) og den delen av lønna som er større enn det de ufaglærte får har man i teorien tilgjengelig til å betale ned studielån. 100 k i året utgjør ganske mye pr mnd, selv etter å ha betalt skatt av det. Man kan selvsagt velge å disponere det annerledes, men da har man jo valgt å disponere den goden på en måte som passer en selv bedre. Lønnsvekst og prisvekst er naturlig, når prisveksten går i været og ikke minstelønnen følger med da er det et større problem enn at de to vokser i takt sammen. 

Men for å gjenta meg selv, jeg synes en del yrker, både ufaglærte og en del av de som krever høyere utdanning, er for lavt lønnet og jeg støtter gjerne slike streiker. Min mening :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...