Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har et hus som leietaker vil flytte ifra snart. Noen tipset meg om at nav flyktningetjeneste var ute etter boliger til flyktninger. Snakket med ei nav dame idag. Hun sa at vi måtte leie direkte til den aktuelle familien og ha kontakt med dem. Eneste nav hjalp med var depositum.

Jeg er veldig usikker på dette, for har hørt endel negative erfaringer med tanke på skader på hus. At de ikke har behandlet det bra og tatt vare på det. Det er stor hage og vil at de skal ta vare på den, men det kan jo være vanskelig med kommunikasjon hvis språket er dårlig syns jeg. 

Er det noen som har erfaring eller kjenner noen som leier ut til flyktninger? 

Skrevet

Tror det kommer ann på hvor integrerte de er og hva NAV dekker av skader. Jeg vet at når de kommer til Norge blir det ofte mye skader ved at det "pusses opp" og snekres lure løsninger som de er vant med i hjemlandet. 

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Du får vel snakke med dem og spørre de aktuelle personene, akkurat som med noen fra Norge? De er forskjellige personligheter de også, akkurat som alle andre. Har de vært noen mnd i Norge, så kan de nok greit med Norsk :) Mange kan Engelsk også. Jeg ville nok vært litt skeptisk til å leie ut til noen jeg ikke kunne kommunisere med, men om de er flyktninger eller norske ser jeg ikke at skal ha noe å si. Fortell dem at hagen må holdes i orden og at det ikke skal røykes inne (om du ikke syns det er greit). Røyking inne er vanlig i ganske mange andre land.

Skrevet

Det er jo selvfølgelig forskjell fra familie til familie som leier, og gjerne også hvordan de har vært vant med å stelle hus før. Jeg har ikke leid ut selv, men jeg har hørt fra mange hva de har opplevd og en gjenganger virker å være fuktskader. Dette kommer nok av at de ikke lufter noe særlig og kanskje har andre vaskevaner enn vi har her. Men som sagt, kan være de har vært uheldige og uansett skiller det vel fra person til person, man vet ikke hvordan det er å leie ut til andre fremmede heller,uansett hvor de er fra, før man har dem der. Tenker også litt på språkbarrierer og misforståelser som fort kan komme.

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Guest Snusmumrikk
Skrevet
2 timer siden, Celeritas skrev:

Det er jo selvfølgelig forskjell fra familie til familie som leier, og gjerne også hvordan de har vært vant med å stelle hus før. Jeg har ikke leid ut selv, men jeg har hørt fra mange hva de har opplevd og en gjenganger virker å være fuktskader. Dette kommer nok av at de ikke lufter noe særlig og kanskje har andre vaskevaner enn vi har her. Men som sagt, kan være de har vært uheldige og uansett skiller det vel fra person til person, man vet ikke hvordan det er å leie ut til andre fremmede heller,uansett hvor de er fra, før man har dem der. Tenker også litt på språkbarrierer og misforståelser som fort kan komme.

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Eller noe så enkelt som at de ikke er vant til trehus :)

Skrevet

Jeg ville ha vært lott skeptisk.. Ikke fordi de er flyktninger.. Men pga feks depositum fra nav.. Sett deg godt inn hva de dekker eller ikke, for det er mange som har brent seg på at nav har egne forutsetninger for ting..

i tillegg ville jeg ha vært nøye mtp hvor de får inntekten sin ifra. Går nav feks inn med bostøtte, så betales dette ikke direkte til huseier og man derfor være trygg på at vedkommende er redelig.. 

Men ignenting av dette er pga forskjell om det er nordmenn eller ikke :) 

Skrevet

Vel, man skal være rimelig sneversynt om man ikke aksepterer at folk fra andre kulturer er ... folk fra andre kulturer. Med andre vaner, etikk og moralbilde av verden rundt oss. Når det var sjakk OL i Tromsø ble flere utleide leiligheter fullstendig ramponerte av utøvere som ikke hadde forståelse for hvordan man oppfører seg i en norsk normal leilighet. Det er bare sånn det er. Det betyr ikke at man sier menneskene er mindre verdt eller at man ser ned på de, det betyr bare at man aksepterer at folk på denne jordkloden har forskjellig utgangspunkt og forskjellige måter å gjøre ting på.

http://www.nordlys.no/nyheter/huset-sa-ut-som-en-svinesti-etter-sjakk-ol-spillerne/s/1-79-7555654

Kan jo også si at en kompis av meg jobber som rengjører i en større by i Norge. En del av de synene han har hatt når han kommer inn i kommunale boliger med asylsøkere er direkte helseskadelig. Mange ganger må de advare barnevernet og tilkalle ekstra spesialhjelp for å få bort all skitt, skadedyr og søppel som samler seg opp. Dører må byttes, rørsystem må stakes opp og tak må males. I noen tilfeller er det fullstendig totalrenovering som må til pga vannskader. Det er ikke like mange tilfeller av dette ved kommunale boliger hvor narkotikamisbrukere eller liknende bor.

Men det er jo forsåvidt mindre interessant at det blir skader..... Hvis NAV eller hvem det nå er som står ansvarlig for utplassering av asylsøkerene er villig til å dekke alle skader som oppstår... Da er det jo bare å gå for det. Gratis oppussing! Det finnes mange campingeiere i grissgrende strøk i nordnorge som nå får "gratis opppussing" ved at de ikke bare får komp for å ha asylsøkere i sine fasiliteter, men også garantert vil få en del skader som dekker nyoppussing av slitasje tilbake fra 70-tallet.

Skrevet
14 timer siden, mara skrev:

"De" er like ulike som resten av "oss".

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Uten noen sammenligning forøvrig, så er det ikke sånn at alle er vant til å leve sånn som vi gjør i Norge. Har du noen gang tatt en nærmere titt på noen av studentboligene på Kringsjå, så finner du at det er en viss forskjell på "oss" og "dem" når det kommer til hva man anser som normal levestandard, renhold, hygiene mm.

Personlig ville jeg ha vært forsiktig med hvem jeg tok inn i et utleiehus, når man først har skrevet under en leiekontrakt, så sitter utleier med skjegget i postkassa dersom ting ikke går som planlagt. Det er svært vanskelig å få kastet ut noen, og det er svært vanskelig å få dekket skader leier har påført dersom leier bestrider skadene. Kjenner til folk som har endt opp med å leie ut til narkomane, og selv det at man stadig vekk fant sprøyter og brukerutstyr i egen hage var ikke nok til å få kastet dem ut. Så lenge de betalte leie, så var det helt ok at de hadde et narkoreir i leiligheten og at det foregikk kjøp og salg av narkotika der.

"Garantien" fra NAV er dessverre ikke noe å skryte av, så jeg ville ha vært forsiktig med hvem jeg tok inn. Du kan selvfølgelig finne en perfekt familie som er ryddige og greie, og du kan finne familien fra ******* som raserer huset og du ikke får kastet ut. Gjør grundig research og sørg for å møte evt leietagere på forhånd, sånn at du er sikker på at dere har samme syn på hva som er greit og ikke greit ift renhold, vedlikehold mm.

Skrevet

Takk for svar. Jeg har lest litt rundt på nettet og der var det en del dårlige erfaringer, mye pga fukt/vann skader og slikt. (ødelagte gulv for eksempel) Det er litt det jeg er redd for, at det skal bli slikt. Vet jo ikke hva de er vant til fra før, og drive opplæring til noen som ikke er god i språket kan være utfordrende. Det har ingenting med at de er utlendinger. Hvis vi privat skal leie ut, så kan vi jo velge selv hvem vi skal la bo der. Med Nav så blir det jo en tildeling fra dem.  Også at vi ikke får noe garanti fra Nav annet enn depositum. Skader vil kunne fort blir dyrere enn depositumet. Det var også bindingstid på 3 år, det gjør det desto vanskeligere ved evnt problemer.

Vi har vel konkludert med at vi skal prøve å selge i første omgang. Så får vi heller vurdere Nav på nytt igjen hvis vi ikke får noe tilbud.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...