Gå til innhold
Hundesonen.no

Heng på 2-4 min??


Carolineee
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Har vært å parret tispen min denne uken, og lurte på et parr ting angående dette. Vi var der på dag 11 og dag 13, hun stilte seg opp begge dagene og alt gikk som det skulle. Men når de sto i "heng" så vred hun seg liksom unna, selvom jeg satt ved siden av og koset med hun. De sto derfor ikke i heng mer enn 2-4 minutter noen av dagene. Men virket som har var ferdig når han trakk den ut, men andre dagen var den lenge ute etterpå før den gikk inn. Noen som har noen erfaringer med dette? Hva er sannsyligheten for at hun er drektig selvom?

Også kommer mitt andre spørsmål: Hvilken dag regner man fra i forhold til fødsel, er det første dagen med parring eller andre?  også ser jeg at det er normalt for chihuahua og føde fra dag 63 +-2 dager, hva er deres erfaringer med dette? Noen som har opplevd at de kommer tidligere enn det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere tisper som har blitt drektig uten heng, så lenge hannhunden faktisk har tømt seg i tispa, ikke utenfor. Lengden på henget påvirker heller ikke antall valper.

Jeg er litt usikker på om jeg klarer å se for meg scenarioet du beskriver - hang de, eller "hang" de? Har hannhunden svulmet opp utenfor henne, er det derfor det tok tid før penis trakk seg tilbake? 

Uansett, det er sæden og ikke henget som gjør tispa drektig, så lenge hun har eggløsning og alt annet fungerer. Det er tisper som går tomme etter veltimede parringer med langt heng også, så det er umulig å spå noe utfall.

Befruktning kan skje opptil 48 timer etter parring, det er så lenge sæden kan leve om parring er litt for tidlig i forhold til eggløsning. Dermed er det vanskelig å beregne nøyaktig termin - din tispe kan ha blitt befruktet på dag 11, men også på dag 15. Personlig setter jeg meg slingringsrom når termin kan forventes, og legger ikke planer fra første mulige termindag og utover. Når jeg tar ultralyd, regner jeg derimot alltid termin ut fra siste parring, slik at jeg ikke kommer for tidlig på ultralyd - sist var tispa parret på fredag, lørdag og søndag - og da tok jeg ultralyd mandag 4.5 uke etter første parring, siden anbefaling er UL 28 dager ut i svangerskapet.

Rasespesifikke spørsmål er det trolig lettere å få mange svar på om du spør din oppdretter, raseklubben eller andre rasekanaler. Det er ikke veldig mange chi-oppdrettere her inne. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...