Gå til innhold
Hundesonen.no

Dokumentar om hundekamper i England


Aslan
 Share

Recommended Posts

https://tv.nrk.no/program/KOID25007014/statuskamp-paa-liv-og-doed#

Tilgjengelig til søndag 17. april! 

 

Relativt utrivelig dokumentar om hundekamper, hovedsaklig i Birmingham. Endel videoklipp som ikke er hyggelige overhodet (skrudde av lyden og så på andre ting imens..), men ellers interessant å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jepp jeg så den, syns det var minst like ****** hvordan de ble trent og håndtert som kampene i seg selv. Når han hang på bremsene på sykkelen i oppoverbakke etter hunden i halsbånd, wtf? Tredemølla var bare vondt av å se på, krever ikke mange hjernecellene å gjøre det der bedre for hunden enn å bare gasse på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett hele nå. Jeg vet ikke hva jeg tenker egentlig, for når de sammenliknet det med slakt av andre dyr, andre dyre sporter, så kan man liksom ikke si så mye ved mindre man boikotter alle produkter osv med animalsk innhold... Jeg skjønner at disse drittmenneskene tenker som de gjør, men det de driver med, er ikke greit, det er grusomt, tragisk og vondt å vite at dette forekommer også her i landet.

Det slo meg, at lovene som fordømmer enkelte raser, er til for å beskytte de, mot et slikt liv. Problemet er jo dette, at det skjer likevel, og jeg er sikker på at de bruker andre raser også. Disse menneskene burde fengsles, å ta i fra dem hunden for å avlive den hjelper jo ikke. De sier det jo selv, den dør jo til slutt uansett, enten av skadene etter kamp, eller så avliver de den selv.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er klippene som ikke er så hyggelige? Er litt sart på sånt, tåler litt men er det sånt program hvor magen vrenger seg litt og du tenker mye på det i flere dager etterpå?   Hvor ille er det..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig tragisk behandling av hundene. :no: Dessverre var det de forsvarte det med i dokumentaren som kanskje ga meg mest å tenke på, hvordan det er ok at dyr behandles dårlig i andre sporter/næringer uten at det er ulovlig eller møter like mye avsky.
 

1 time siden, Ozzy skrev:

Hvordan er klippene som ikke er så hyggelige? Er litt sart på sånt, tåler litt men er det sånt program hvor magen vrenger seg litt og du tenker mye på det i flere dager etterpå?   Hvor ille er det..? 

Tja, man får se hunder som slåss, men er ingen som dør eller masse blod og gørr i slagsmålene. Er vel et klipp hentet fra youtube med to sværinger som slåss som var det verste, ellers er det også med noen klipp av jakt og avliving av andre dyr.
Er ikke i nærheten av det man ser på slike PETA videoer altså, for de som har sett det og kan sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så litt av den, men måtte slå av da de to tispene skulle sloss i pit for første gang. Jeg ble kvalm, uvel og mektig forbanna. Det virket ikke som de ville sloss (den ene begynte å ri på den andre) og den ene ville bare vekk. Eier dasket henne i sida og løftet bakkroppen for å få henne til å bli sinna. Hun hoppa til slutt ut av pit'en og da slo jeg av. 

Møkkafolk! Jeg har ikke ord for hva jeg synes om slike mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dyr behandles dårlig i andre sporter/næringer er ikke et godt argument for å avle opp hunder til å skade/drepe hverandre.
Jeg syntes vinklingen på dokumentaren ble for dum der - å bruke andre dyrs lidelser som argument for at disse hundene ikke har det noe verre.
Å dra inn fasanjakt der fasaner skytes og hunder apporterer fuglene ble bare snålt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en heller dårlig dokumentar synes jeg. Den var interessant på en måte, men jeg savnet en kritisk røst på et litt høyere nivå en "jeg liker ikke at de gjør dette med hundene". Sammenligne det med produksjonsdyr og fasanjakt synes jeg var litt vel drøyt. Greit nok at også andre områder trenger å fokusere mer på dyrevelferd, men jeg synes ikke det kan sammenlignes med hundekamper.
Innen veddløpssporter finnes det en del med nok svin på skogen til at det kan sammenlignes, men det gjelder jo ikke hele sporten. Når det kommer til hundekamper gjelder det hele sporten, uten unntak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, enna skrev:

At dyr behandles dårlig i andre sporter/næringer er ikke et godt argument for å avle opp hunder til å skade/drepe hverandre.
Jeg syntes vinklingen på dokumentaren ble for dum der - å bruke andre dyrs lidelser som argument for at disse hundene ikke har det noe verre.
Å dra inn fasanjakt der fasaner skytes og hunder apporterer fuglene ble bare snålt.

Nei, det er ikke et godt argument for hundekamper (finnes da ingen gode argumenter). Jeg opplevde vinklingen litt som å synliggjøre lignende problemer, for kjernen i dokumentaren var vel hvordan hundene (dyr) ble behandlet og avlet opp for å slåss som underholdning for oss mennesker? Da er det til en viss grad relevant å ta opp at andre dyr behandles like dårlig i andre sporter/næringer, enten for underholdning eller mat, uten at det rettferdiggjør hundekamper på noe vis.
Personlig opplevde jeg det ikke som en dokumentar laget for å gi hundekamper mer aksept, heller tvert i mot, med en tilnærming som ikke bare kvernet på noe vi alle er enige om; "at hundekamper er forkastelig", men også lot seerne tenke litt videre rundt behandlingen av dyr.

Fasanjakten skjønte jeg heller ikke helt hvorfor de tok med, selv om jeg tenker de ikke hadde noe erfaring med jakt og oppsøkte det bare for å få med seg "grusomme/provoserende" bilder, i likhet med alle klippene de brukte med andre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ozzy skrev:

Hvordan er klippene som ikke er så hyggelige? Er litt sart på sånt, tåler litt men er det sånt program hvor magen vrenger seg litt og du tenker mye på det i flere dager etterpå?   Hvor ille er det..? 

Mindre ille enn jeg fryktet først, det skal sies, men ikke trivelig allikevel. Det var ingen klipp som endte med døden, syns og det verste var klippet de hadde med fra Kashmir. Det var mest fokus på det rundt og historikken, ikke på filming av hundekampene i seg selv, det var det kanskje bare en 2-3 klipp av om jeg husker riktig. Treningssekvensene var nesten vel så ille syns jeg, ikke blodmessig, men bare rett og slett...slemt. Selv om de snakket mye om at de bare var opptatt av å gjøre det positivt for hunden.

Nei, en bra dokumentar var det ikke, men var interessant å se et lite eksempel på miljøet rundt dette som jo dessverre eksisterer. Og spesielt overbevist av argumentene og retorikken til de som støttet det ble jeg ikke heller akkurat, ikke spesielt imponert kan man si :no: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var fint at man dro paralleller mellom organiserte hundekamper og dyr som mishandles på det groveste i matvareindustrien. Hvordan kan man bruke så mye energi på å skrike opp om hundekamper og gomle i seg kjøtt med god samvittighet? For det er mange av oss som garantert ikke ofrer produksjonsdyrene en tanke mens de deler "stop dogfighting"-bilder og lignende på facebook. Og det er jo faktisk et overlegent antall produksjonsdyr som lider kontra hunder som mishandles i hundekampmiljøer. Jeg synes ikke noen av delene er ok og hundekamper er avskyelige, men det ER ofte slik at vi viser mye sterkere engasjement for kjæledyr i forhold til produksjonsdyr. Og jeg mener det er viktig å sette fokus på dobbeltmoralen her.

Det er viktig at man kan se helhetlig på dette med mennesker og dyrehold. Jeg må si at det er minst like ille å se en skadeskutt fasan som sleper seg langs bakken med sine siste krefter før den til slutt blir drept - alt for underholdningsverdien i det. Hva **** er forskjellen på dette og hundekamper, sånn etisk sett? At det er en fugl og ikke "menneskets beste venn"? For å være helt ærlig så har jeg savnet en dokumentar som har vinklet det slik.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist er det like avskyelig,  hvordan vi mennesker behandler dyrene om det er matvare,pels industrien eller for underholdning.  Et liv er et liv( nå prater jeg ikke om at man skal spise bare grønnsaker eller ikke dra på jakt, men respekten av livet og måten dyr I feks masseproduksjon av koteletter og biff må gjennom ) Grådighet ser ingen grenser,  så dessverre går det på bekostning av dem som er det svakeste ledd. I dette tilfelle dyrene. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...