Gå til innhold
Hundesonen.no

Fullfòring på vom og hundemat, mengde.


Kristine55
 Share

Recommended Posts

Hei :) Jeg begynnte med v&h for 4 dager siden, kjøpte først pølsene, men ble mye blod og gris så byttet til kjøttbollene. Billy veier 5,5 kg og jeg har fått beskjed om at han skal få 2 på morgen og 2 på kvelden, men jeg syns det så utrolig lite ut :hmm: Så de to siste dagene har han fått dobbelt av det, altså 8 kjøttboller, men han blir jo ikke mett virker det som, det jeg gir forsvinner på 5 sekunder, kan jo være fordi han syns det er så snadder selvfølgelig :) Men hvor mange kjøttboller gir dere til deres små hunder som fullfòrer? Bily kan absolutt legge på seg litt.. Takker på forhånd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kristine55 skrev:

Hei :) Jeg begynnte med v&h for 4 dager siden, kjøpte først pølsene, men ble mye blod og gris så byttet til kjøttbollene. Billy veier 5,5 kg og jeg har fått beskjed om at han skal få 2 på morgen og 2 på kvelden, men jeg syns det så utrolig lite ut :hmm: Så de to siste dagene har han fått dobbelt av det, altså 8 kjøttboller, men han blir jo ikke mett virker det som, det jeg gir forsvinner på 5 sekunder, kan jo være fordi han syns det er så snadder selvfølgelig :) Men hvor mange kjøttboller gir dere til deres små hunder som fullfòrer? Bily kan absolutt legge på seg litt.. Takker på forhånd :) 

Jeg regna ut at min som veier litt over ti kilo skal ha ca 140 gr om dagen, dvs 70 gr per måltid. Det er tre kjøttboller. Vi forer halvt, så fullfor ville gitt seks kjøttboller pr måltid. Siden din er halve hans vekt kan vi si halve hans behov, altså seks kjøttboller daglig. 

Min erfaring er at Uno får bedre metthetsfølelse med tørrfor i tillegg enn med bare kjøttboller, sikkert fordi tørrforet inneholder noe fiber som gir magen mer å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristine55 skrev:

Tusen takk for svar :) Da skal jeg prøve og blande det med litt tørrfòr og se om det hjelper :) Bare sleipingen ikke siler ut nå som han har fått smaken på vom :P

Jeg setter på tekokeren og moser de tre kjøttbollene med litt varmt vann. Ikke så mye at det blir suppe, bare nok til at jeg kan helle det over tørrforet og blande det inn. Når alt smaker kjøttbolle spiser han tørrforet også. Om jeg bare legger kjøttbollene oppå sluker han bare dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Tips: Tin bare noen timer i kjøleskapet, og del pølsene mens de enda er helt faste, men går lett å skjære opp i dagsrasjoner med en stor og god kniv. Helt minimalt med klin. :) 

Å blande med væske gir og mer metthesfølelse. Ellers gir biter med kjøt/fiskt mer metthetsfølelse enn kvernet, kan evt blandes litt i eller gis alene som måltid nå og da.

Min som veier bare litt mer (men er en eldre hund) får 125g V&H daglig. 2% av den ideelle kroppsvekten er -veiledende- til voksne hunder.

Superskul hund forresten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svar dere :) Da skal jeg blande det skikkelig inn i tørrfòret så håper jeg han blir mett :) Prøvde det med pølsene, men så mye enklere med kjøttbollene, var plutselig masse blod i kjøleskapet fra den ene pølsa så da orka jeg ikke bruke det mer :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nå har vi gått over på blokk, men da vi brukte pølser så gjorde vi som beskrevet over, noen timer i kjøleskapet så tar vi dem ut å deler opp i passe biter til en eller to dagsrasjoner, legger det vi trenger i en boks i kjøleskapet og resten går tilbake til fryseren og taes opp en og en bit når vi trenger. Blodet kommer ikke før de tiner mer så gjør man det slik slipper man. Gir du maten fryst så får jo hunden litt mer å jobbe med også så kanskje den føler at den har spist litt mer? Her forer vi også halvt om halvt ca og våre hunder blir heller ikke mette på bare vom. De blir vell aldri mette uansett (matvrak), men merker at de er mer sultne på bare vom. De blir forøvrig for harde i magen også så halvforing fungerer best her uansett. Mine spiser både tørrfor og vom uansett, men bruker å tilsette en del vann rett før servering for at de skal føle seg litt mettere. Ang mengde så har jeg ikke hund som er så liten og ikke har jeg brukt kjøttbollene noe særlig så vet ikke hvor mye ca hver av de veier, men det er jo lett å regne ut da om du har (eller kjøper en billig) kjøkkenvekt også veier du. Også regner du ut hvor mye hunden din skal ha ut i fra hvor mye den veier. De skal ha ca 2% av kroppsvekt som voksne. Det er alltid individuelle forskjeller så man må antagelig tilpasse litt, men det er jo en fin plass å begynne også legger man til litt eller tar av litt om hunden blir tynn/tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

 Nå har vi gått over på blokk, men da vi brukte pølser så gjorde vi som beskrevet over, noen timer i kjøleskapet så tar vi dem ut å deler opp i passe biter til en eller to dagsrasjoner, legger det vi trenger i en boks i kjøleskapet og resten går tilbake til fryseren og taes opp en og en bit når vi trenger. Blodet kommer ikke før de tiner mer så gjør man det slik slipper man. Gir du maten fryst så får jo hunden litt mer å jobbe med også så kanskje den føler at den har spist litt mer? Her forer vi også halvt om halvt ca og våre hunder blir heller ikke mette på bare vom. De blir vell aldri mette uansett (matvrak), men merker at de er mer sultne på bare vom. De blir forøvrig for harde i magen også så halvforing fungerer best her uansett. Mine spiser både tørrfor og vom uansett, men bruker å tilsette en del vann rett før servering for at de skal føle seg litt mettere. Ang mengde så har jeg ikke hund som er så liten og ikke har jeg brukt kjøttbollene noe særlig så vet ikke hvor mye ca hver av de veier, men det er jo lett å regne ut da om du har (eller kjøper en billig) kjøkkenvekt også veier du. Også regner du ut hvor mye hunden din skal ha ut i fra hvor mye den veier. De skal ha ca 2% av kroppsvekt som voksne. Det er alltid individuelle forskjeller så man må antagelig tilpasse litt, men det er jo en fin plass å begynne også legger man til litt eller tar av litt om hunden blir tynn/tykk.

Tusen takk for utfyllende svar :) Jeg syns det var så mye lettere med kjøttbollene selvom jeg egentlig syns det er morro og kutte og kokkelere litt til dyra :) hehe, har bestilt en sekk med royal canin dermacomfort jeg skal blande med vomen så får jeg inderlig håpe matvraket blir mett.. Har en veldig aktiv hund så er greit at han får mye mat nå en periode da jeg prøver og få han opp i vekt litte grann selvom folk mener han er i fin form :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Kristine55 skrev:

Tusen takk for utfyllende svar :) Jeg syns det var så mye lettere med kjøttbollene selvom jeg egentlig syns det er morro og kutte og kokkelere litt til dyra :) hehe, har bestilt en sekk med royal canin dermacomfort jeg skal blande med vomen så får jeg inderlig håpe matvraket blir mett.. Har en veldig aktiv hund så er greit at han får mye mat nå en periode da jeg prøver og få han opp i vekt litte grann selvom folk mener han er i fin form :) 

Ja, med liten hund hadde nok jeg også valgt kjøttbollene, med 3 store blir det veldig dyrt :P  Det er ganske stor forskjell på de forskjellige vom variantene også, fra den med mest kalorier til den med minst er det rundt 20% forskjell i kaloriinnhold pr kg om jeg ikke husker helt feil, det kan jo utgjøre en del ekstra mat for hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Ja, med liten hund hadde nok jeg også valgt kjøttbollene, med 3 store blir det veldig dyrt :P  Det er ganske stor forskjell på de forskjellige vom variantene også, fra den med mest kalorier til den med minst er det rundt 20% forskjell i kaloriinnhold pr kg om jeg ikke husker helt feil, det kan jo utgjøre en del ekstra mat for hunden. 

Når jeg brukte pølsene brukte jeg den med 100% lam, men vanskelig og få tak i det i kjøttboller så kjøpte active, den de fleste bruker som er blanding av både svin, kylling, storfe og laks og han sluker det :P Den med lam brukte jeg over 1 mnd på og få han til og bare smake, var veldig skeptisk :P Ja det blir veldig dyrt med det om man har stor hund, de fleste kjøper vel blokkene da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristine55 skrev:

Når jeg brukte pølsene brukte jeg den med 100% lam, men vanskelig og få tak i det i kjøttboller så kjøpte active, den de fleste bruker som er blanding av både svin, kylling, storfe og laks og han sluker det :P Den med lam brukte jeg over 1 mnd på og få han til og bare smake, var veldig skeptisk :P Ja det blir veldig dyrt med det om man har stor hund, de fleste kjøper vel blokkene da :) 

Den "vanlige", altså den som heter bare active er den med mest kalorier av de 3 active variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får ikke Kiwi kjøttbollene, men jeg kjøper 5 kg pølser. 
Men ut ifra at hver kjøttbolle er ca 25 gram, så hadde ikke Kiwi fått mer enn 4 til dagen. 
Hun er på kronisk slankekur. Hun veier forresten 8 kg.

Får hun andre ting i løpet av dagen, så får hun kun 50 gram av v&h.

Burde vel gå over til kylling- eller lamvarianten til Kiwi. *tenke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Havanaisen vår på 5,4kg får fire kjøttboller daglig + litt tørrfôr. Fyller også på med vann før hu får maten. Hu blir ikke mett, men det gjør hu aldri. Hu stjal 100 gram tørrfôr og to kjøttboller av valpen en gang, rett etter hu hadde spist sin egen mat. Hu blei så full i magen at hu gikk og stønna, men løp rett ut på kjøkkenet for å tigge mer mat... Hu er på konstant leit etter noe å spise, så det er vel noen hunder som faktisk aldri får nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...