Gå til innhold
Hundesonen.no

Margbein bra mot tannstein, fra forskning.no


Mirai
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det mangler en særdeles viktig faktor i artikkelen når det kommer til tannstein: arv. 
Nå var vel undersøkelsen gjort for å finne ut om margbein er effektivt for å fjerne tannstein, men jeg synes de burde tatt med en viktig faktor som arv mht utvikling av tannstein.

Mine hunder får bein sånn tid om annen, og alle, så nær som Willy, har vært ivrige gnagere. Jeg ser like vel at selv ikke Willy har mer tannstein enn det "gnagerne" har hatt. Han har stort sett spist tørrfôr og tidvis Vom&Hundemat. Nå kan det selvsagt hende at briarder er i en særstilling med lite utvikling av tannstein, men jeg tviler vel litt på det *ler*.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tviler ikke på at gnaging på harde bein etc hjelper mot tannstein, men det er nok som Siri sier, flere ting som har betydning. Mine hunder spiser det samme og gnager omtrent like mye. Allikevel er det han på 8 år som har minst tannstein (unntatt unghunden på 10 mnd da, han har selvfølgelig ingen ting). 8-åringen har aldri skrapa tannstein og har så godt som ingen ting. 3-åringen har skrapa en gang og har mer enn eldstemann. Samme for og samme gnaging :) Men jeg merker at det minsker i perioder de får nok å gnage på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat nå, Papillon skrev:

Bare de ikke mister biter av tennene av gnaging på steinharde ben, som mine kan gjøre. Blir fort ganske korte tenner da. ;) 

Mine gamle hunder har alltid manglet biter av tennene sine pga all gnagingen... av og til smeller det godt når de ligger der og gnager, og jeg ser bare tannbitene sprute liksom :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

 

Mine gamle hunder har alltid manglet biter av tennene sine pga all gnagingen... av og til smeller det godt når de ligger der og gnager, og jeg ser bare tannbitene sprute liksom :lol: 

Æsj, da velger jeg heller litt tannstein ass :lol: Men mykere ben har jeg gitt med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mennesker har vel dannelsen av tannstein noe å si med enzymene i spyttet, er nærliggende å tenke det er sånn hos hunder også. Mener tannlegen sa at de som har mer/mindre/mangler et visst enzym, får mer tannstein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist vi dro på gratis tannsjekk ble det anbefalt en ordentlig tannrens på Odin. Han hadde da sin første tannrens i en alder av 9 år. Men så har han også nesten alltid hatt god tilgang på ymse tyggeting.

Kovu har ikke like bra tenner, men heldigvis ikke veldig dårlig, så lite han liker å pusse tenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Tviler ikke på at margbein fjerner tannstein - men tar i samme slengen lett med seg både tannemalje og deler av (om ikke hele) tenner. Ikke egnet som hundemat akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poter skrev:

På mennesker har vel dannelsen av tannstein noe å si med enzymene i spyttet, er nærliggende å tenke det er sånn hos hunder også. Mener tannlegen sa at de som har mer/mindre/mangler et visst enzym, får mer tannstein. 

I så fall mangler vel svært mange hunder et enzym eller to :P

Her ser jeg i hvertfall enorm forskjell i forhold til tygging/ikke. Det samme i min egen kjeft, faktisk. Jeg har en tann eller to på ene siden av kjeften, som skulle vært fikset for noen år siden. Dermed tygger jeg nesten utelukkende med andre siden. Det er kun et sted det oppstår tannstein, gjett hvor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Det der med tannstein er sånn både-og. Det er blitt vist at Dentastix og disse andre vidundermidlene som selges mot tannstein ikke har effekt fordi det er for mykt. Seigt kjøtt, rå ribbesvor, og bein kan være med på å pusse tennene til hundene. Og så sant de ikke er veldig disponerte for tannstein så fungerer det. Det MÅ ikke være margbein. Det er bedre for tennene totalt sett å gi mykere bein enn akkurat det. 

Moren til Aragon (papillonen) har fjernet flere tenner pga tannstein og tannkjøttbetennelse. Og tenna hennes er blitt pusset. 
Aragon har fått bein, seigt kjøtt, og jeg har pusset. Men hjørnetenna ser ikke ut som oftest, og bakover i munnen ser det ut som at det begynner å danne seg noe. Akkurat det får bli sjekket med dyrlegen når han skal vaksineres. 
Så det er ikke så enkelt som forskning.no vil ha det til, for da skulle ikke han heller hatt noen problemer med det. 
Det er nok mer slik som @Siri sier; Arvelige faktorer som spiller inn i tillegg. Noe bedring kan det bli om man gir slike ting i stedet for å ikke gjøre noe som helst. Men helt fri er det ikke alle som blir. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke direkte sammenheng med trådtittel, men kjenner flere som bruker Plaque ex Forte fra Dr. Clauder. Strør det på maten hver dag i en uke, og så skraper de vekk tannstein med neglene bare. Var svært skeptisk først, men når så mange sier de har god erfaring med det, så må det kanskje ligge noe i det? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gi margbein til Teo, for han tygger, tygger, tygger og tygger til rubbel og bit er spist opp.... :| Og det ser jeg på som potensielt farlig for han... Den hunden eier ikke næringsvett når det kommer til tyggebein.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...