Gå til innhold
Hundesonen.no

Atlanterhavsveien.


Guest vivere
 Share

Recommended Posts

Det kommer litt an på hva man er ute etter. Og så vet jeg ikke helt hva som står i turistbrosjyrene. :P

Men om man vil gå tur så er Trollkyrkja fint, en bratt men ikke alt for krevende tur, til noen huler i fjellet.

Tyskerbunkerene på Julneset i Molde.

Farstadstranda (fuglereservat)

Mulig dette står i brosjyrene. Er vokst opp for nærme, så jeg har ikke vært der så mye, egentlig. :P Men stort sett så er det natur som er greia rundt der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke Hamsun som skrev På gjengrodde stier? Det er vel der vi er tror jeg. Turområder, bygdetun med historie, urtehager, severdigheter som er litt mindre besøkt av den gemene hop, egentlig det meste utenfor allfarvei :)

Kyststrekningen fra Stavanger til Trondheim er ubeskrevet for oss. I år har vi tenkt Åndalsnes til Trondheim og videre langs kystriksveien til Bodø. Derfra med hurtigruten til Kirkenes og tilbake til Østlandet med bil. Mellom 4 til 6 uker avhengig av vær og føre,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstikker fra Åndalsnes: Kjør Trollstigen over til Valldal, kjør til Linge og ta ferga over til Eidsdal. Istedenfor å følge strømmen fra Eidsdal til Geiranger tar dere av til høyre til den lille bygda Norddal, spiser på Petrine´s (fantastisk god mat basert på lokale råvarer med kjekjøtt, reinskjøtt osv alt etter sesong) før dere kjører opp en svingete smal grusvei til Herdalssetra. Her kan dere overnatte i leid sel(hytte), standard kan variere etter ønske. Supert utgangspunkt for fotturer i fjellet, fjellvann man kan fiske i enten fra robåt eller fra land, herlig seter. Et sånt sted som fester seg i hjertet enten man sitter ved bålet om kvelden eller våkner med morgentåka liggende på setervollen. Vil dog anbefale at man på forhånd booker sel og sjekker at man ikke er der samtidig som det anløper cruiseskip i Geiranger, det hender de sender busslaster med folk opp og det ødelegger mye av godfølelsen.

http://www.herdalssetra.no

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg visste ikke at Herdalssetra var en turistattraktsjon. :P

Sleksnavnet kommer fra Norddal og vi var på setra i forbindelse med et slektsstevne for hundre år siden. Veldig morsomt, og ja, definitivt en tur hvis man skal "oppleve Norge". Trollstigen bør stå på lista fra før, men ta en svingom oppom Trollveggen først, om man ikke har sett den før. Den er noen km forbi avkjøringen til Trollstigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bud står nok i brosjyrene, fint å gå kystlinja også. Jeg synes hjertøya er veldig fint, men må besøkes på en fiiin-fin sommerdag. Der finnes også "Schwitters hytta" om det skulle være av interesse. Farstadstranden står ikke i brosjyrene (som jeg vet) og jeg pleier alltid tipse folk om den. Kjempefin strand som tydeligvis alt for få vet om. Melen er kjempefint, men hvis dere skal innom Åndalsnes er det massemasse kjempefine fjellturer der :) Melen har veldig fin utsikt over Fræna og Kr.sund, samt mot sjøen, men det er helt spektakulært skue i Åndalsnes. Trollveggen, Trolltindene, Romsdalshorn osv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, simira skrev:

Oi, jeg visste ikke at Herdalssetra var en turistattraktsjon. :P

Sleksnavnet kommer fra Norddal og vi var på setra i forbindelse med et slektsstevne for hundre år siden. Veldig morsomt, og ja, definitivt en tur hvis man skal "oppleve Norge". Trollstigen bør stå på lista fra før, men ta en svingom oppom Trollveggen først, om man ikke har sett den før. Den er noen km forbi avkjøringen til Trollstigen.

Det er vel omtrent 1000 år siden jeg var på Trollstighytta. Mitt første klatrekurs i Romsdalstindene med "tindebestigeren" Arne Randers Heen. Heen var dengang en eldre mann (vel, vi ungdommene som var på kurs og bodde på Setnesmoen syntes det), knøttliten men sprek som en fjellgeit :). Heen døde såvidt jeg husker på Åndalsnes rundt 1990/1991.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Oi, jeg visste ikke at Herdalssetra var en turistattraktsjon. :P

Sleksnavnet kommer fra Norddal og vi var på setra i forbindelse med et slektsstevne for hundre år siden. Veldig morsomt, og ja, definitivt en tur hvis man skal "oppleve Norge". Trollstigen bør stå på lista fra før, men ta en svingom oppom Trollveggen først, om man ikke har sett den før. Den er noen km forbi avkjøringen til Trollstigen.

Jeg er fra området og promoterer Herdalssetra skamløst, har jobbet der noen somre og elsker stedet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Pixie skrev:

Jeg er fra området og promoterer Herdalssetra skamløst, har jobbet der noen somre og elsker stedet :-)

Pikenavnet er Grønningsæter, det er flere av oss oppi der vet jeg. ;)

Jeg husker det var 400 geiter på Herdalssetra, det var imponerende for en liten jente! Hadde dessverre ikke tid til å stikke innom setra da vi kjørte forbi i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4. februar 2016 at 0:47 PM, simira skrev:

Pikenavnet er Grønningsæter, det er flere av oss oppi der vet jeg. ;)

Jeg husker det var 400 geiter på Herdalssetra, det var imponerende for en liten jente! Hadde dessverre ikke tid til å stikke innom setra da vi kjørte forbi i fjor.

Har noen Grønningsæter på andre sida fjorden også :ahappy: Det var vel rundt 350 geiter første året jeg jobba der, det er et flott syn når de kommer springende ned fjellsida fra nattbeite. Det er dessverre noen år siden jeg har vært der også, vanskelig å få tid til det når man bor så langt unna. Men håper på å få en tur i sommer, har lyst å introdusere valpen for fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...