Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke husren lengre...


Maddepadde
 Share

Recommended Posts

Hei hei!

 

Fikk en 9 uker gammel valp på mandag og han har bare gått på do ute frem til i dag:icon_confused: Vi hadde snø på terrassen, men det smeltet i dag, så han går ikke der i drt hele tatt lenger. Han har gått til døren hver gang og gått på do med en gang han går ut (både alene og sammen med meg). Nå i dag har han kun tisset ute 1-2 ganger og tisset og bæsjet resten inne. Hvorfor har han plutselig endret seg? I dag har ventet ute med han lenge på gresset og på terrassen og han har vært alene på terrassen, men nesten med en gang vi kommer inn går han på do. Da løfter jeg han ut. Hva skal jeg gjør? Veldig merkelig når han har vært sååå flink:huh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt husvarm da...

En 9 ukers valp kan man ikke påstå at "har vært husrein". Man kan ha flaks noen dager, men flaksen kan ta slutt i det valpen ikke greide å holde seg, eller fant en fin plass inne. 

Det du gjør framover, er selvsagt det alle valpeeiere gjør. Ut, ut, ut..... Etter mat, søvn og lek. Og ellers følge med som en hauk. Sett valpen på samme sted ute hver gang (hvor den alt har gjort fra seg) og stå der til ting skjer. Tar du den inn, og den snuser rundt, så er det ut igjen. Prøv å sørge for at uhell ikke skjer, men skjer det, så vask grundig, og følg nøye med om valpen går til samme plass igjen. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Blitt husvarm da...

En 9 ukers valp kan man ikke påstå at "har vært husrein". Man kan ha flaks noen dager, men flaksen kan ta slutt i det valpen ikke greide å holde seg, eller fant en fin plass inne. 

Det du gjør framover, er selvsagt det alle valpeeiere gjør. Ut, ut, ut..... Etter mat, søvn og lek. Og ellers følge med som en hauk. Sett valpen på samme sted ute hver gang (hvor den alt har gjort fra seg) og stå der til ting skjer. Tar du den inn, og den snuser rundt, så er det ut igjen. Prøv å sørge for at uhell ikke skjer, men skjer det, så vask grundig, og følg nøye med om valpen går til samme plass igjen. 

Oppdretter hadde i hvert fall trent en god del på det, men da blir det vel bare å starte på ny. Tenkte det hadde noe med snøen å gjøre for både hos meg og oppdretter har han kun gått på do på snø (og inne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Maddepadde skrev:

Oppdretter hadde i hvert fall trent en god del på det, men da blir det vel bare å starte på ny. Tenkte det hadde noe med snøen å gjøre for både hos meg og oppdretter har han kun gått på do på snø (og inne).

Det kan det godt ha, at det vandte underlaget forsvant. Så da er det bare å starte på nytt, og innarbeide vanen med å gå på bakken ute :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fordi et vant underlag forsvant, så du må vende han til det på nytt. Bare å ta han ut som vanlig og vent han ut til han går på do. Når han bare knekker "gresskoden" vil det nok gå helt fint :) 

Og dette med husrenhet kommer etterhvert når han blir eldre. Man prøver jo i størst mulig grad å begrense uhellene den har inne, men på sikt så vil det som oftest gå seg til om den blir komfortabel med å gå på do ute :)

Med siste valpen nå, har jeg lært henne til at hun får lov å tisse i dusjen, først på sånne tissematter du får kjøpt på apoteket og når de var tomme, så hadde vi ingenting der. Var vi for treige med å ta henne ut, gikk hun og tissa i dusjen, så var det bare å spyle det bort og spraye på noe eddikvann. Nå har hun blitt ganske stor og har helt sluttet å tisse i dusjen av seg selv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier. Han er nok blitt litt forvirret. :) Start på nytt. Gå ut hver gang valpen har lekt, sovet, og spist. Gi masse skryt og godbiter når han gjør ifra seg ute, ikke gi oppmerksomhet når han gjør ifra seg inne, og mens du vasker det opp. Hvis du ser at han gjør seg klar til å gjøre ifra seg så tar du han med ut, men det må skje før han gjør det. Tar du han ut for sent så er det en stor sannsynlighet for at han mistolker det som premiering. Om uhellet har vært ute så kan du vente et par min før dere går ut. 

Vask gjerne med 50/50 vann og eddik. Da fjerner du lukt fra "favorittplassene", og han vil prøve å finne seg en ny plass, som da skal bli ute. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.1.2016 at 8:59 PM, Sprettballen said:

Det er nok fordi et vant underlag forsvant, så du må vende han til det på nytt. Bare å ta han ut som vanlig og vent han ut til han går på do. Når han bare knekker "gresskoden" vil det nok gå helt fint :) 

Og dette med husrenhet kommer etterhvert når han blir eldre. Man prøver jo i størst mulig grad å begrense uhellene den har inne, men på sikt så vil det som oftest gå seg til om den blir komfortabel med å gå på do ute :)

Med siste valpen nå, har jeg lært henne til at hun får lov å tisse i dusjen, først på sånne tissematter du får kjøpt på apoteket og når de var tomme, så hadde vi ingenting der. Var vi for treige med å ta henne ut, gikk hun og tissa i dusjen, så var det bare å spyle det bort og spraye på noe eddikvann. Nå har hun blitt ganske stor og har helt sluttet å tisse i dusjen av seg selv. 

Har komt seg smått nå, så satser på at det går seg fort til:D Veldig smart den dusj greia, skulle gjort det her å, men dusjen er i 2. etasje:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Mirah said:

Som de andre her sier. Han er nok blitt litt forvirret. :) Start på nytt. Gå ut hver gang valpen har lekt, sovet, og spist. Gi masse skryt og godbiter når han gjør ifra seg ute, ikke gi oppmerksomhet når han gjør ifra seg inne, og mens du vasker det opp. Hvis du ser at han gjør seg klar til å gjøre ifra seg så tar du han med ut, men det må skje før han gjør det. Tar du han ut for sent så er det en stor sannsynlighet for at han mistolker det som premiering. Om uhellet har vært ute så kan du vente et par min før dere går ut. 

Vask gjerne med 50/50 vann og eddik. Da fjerner du lukt fra "favorittplassene", og han vil prøve å finne seg en ny plass, som da skal bli ute. :) 

Ah, har aldri tenkt på at de kan se på det som belønning, takk for tips! Skal prøve vann og eddik:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt vintervalp som mente det at man måtte alltid tisse på snø. Nå er det mye snø der jeg er fra, og det forsvinner ikke over natten, så morsomt å observere valpen etterhver når våren kommer. Virkelig krise når den siste hvite flekken fra i går ikke er der mer:frantics::lol::lol: Trikset er bare å vente han ut, så skjønner har det etterhvert ;)

Hvis du ser valpen begynner å lete etter et sted inne å gjøre enten det ene eller andre - rett ut. Og rekker du ikke før han setter i gang, bare løfter du han og rett ut (om du har mulighet. Veldig vanskelig om du bor i blokk). Forhåpentligvis greier du avbryte det han holder på med, for så å rose når han avlsutter det hele ute. De ser ikke det som en belønning altså..

Det virker ikke som han er "uskikkelig", han er bare forvirret på hvor tisseplassen hans ute er tatt veien:icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, tutle said:

Har selv hatt vintervalp som mente det at man måtte alltid tisse på snø. Nå er det mye snø der jeg er fra, og det forsvinner ikke over natten, så morsomt å observere valpen etterhver når våren kommer. Virkelig krise når den siste hvite flekken fra i går ikke er der mer:frantics::lol::lol: Trikset er bare å vente han ut, så skjønner har det etterhvert ;)

Hvis du ser valpen begynner å lete etter et sted inne å gjøre enten det ene eller andre - rett ut. Og rekker du ikke før han setter i gang, bare løfter du han og rett ut (om du har mulighet. Veldig vanskelig om du bor i blokk). Forhåpentligvis greier du avbryte det han holder på med, for så å rose når han avlsutter det hele ute. De ser ikke det som en belønning altså..

Det virker ikke som han er "uskikkelig", han er bare forvirret på hvor tisseplassen hans ute er tatt veien:icon_confused:

haha! de er noen raringer disse valpene:P Bor ikke i blokk (heldigvis), så nå prøver jeg å ta han ut titt og ofte, og terrasse døren står også åpen så han kan gå ut om han trenger. Han går ut innimellom, men oftest er det kjekkere å gå inne:innocent: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kan vi slite litt med enda, og valpen her er blitt 16 uker. Alt dette væromslaget virker og være en ekstra utfordring.  Gruff liker heller ikke og gjøre fra seg stort andre plasser enn på tomta vår, så han kan holde seg hele turen for så og vente til han er hjemme. Er vi litt for rask inn døra etter gått en tur, så risikerer vi uhell inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sissi said:

Sånn kan vi slite litt med enda, og valpen her er blitt 16 uker. Alt dette væromslaget virker og være en ekstra utfordring.  Gruff liker heller ikke og gjøre fra seg stort andre plasser enn på tomta vår, så han kan holde seg hele turen for så og vente til han er hjemme. Er vi litt for rask inn døra etter gått en tur, så risikerer vi uhell inne. 

Utrolig frustrerende, men det går seg nok til for oss begge etterhvert (håper jeg:P). Min har også begynt å gå på do med en gang vi kommer inn, det er kjedelig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maddepadde skrev:

Utrolig frustrerende, men det går seg nok til for oss begge etterhvert (håper jeg:P). Min har også begynt å gå på do med en gang vi kommer inn, det er kjedelig det.

Ja det går jo den riktige veien hele tiden. Ting tar bare litt tid. Han var helt tørr en periode også. Men nå har vi jo hatt besøk av min mor med hennes lille chihuahua par uker. Hun er ikke helt renslig. Så mulig det har satt han tilbake litt igjen i tillegg til væromslaget.. 

Men man må jo trøste seg med de aller aller fleste hunder blir helt renslige :)  Det tar bare litt lengre tid for noen. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sissi skrev:

 Gruff liker heller ikke og gjøre fra seg stort andre plasser enn på tomta vår, så han kan holde seg hele turen for så og vente til han er hjemme. Er vi litt for rask inn døra etter gått en tur, så risikerer vi uhell inne. 

Sånn var schäferen også som liten. Vi var 3 timer på hundeklubben, ikke så mye som en DRÅPE. Men når hun var hjemme måtte hun ut hele tiden. Ikke snakk om hun holdt i 3 timer da nei. For henne var det vanskeligst å tisse andre steder enn hjemme, hun kunne finne på å bæsje på tur. Men det tok ganske lang tid før hun lærte seg til å gå på do på tur. Ikke for det, jeg ble også vant med å be henne tisse før vi gikk inn. Og så plutselig en dag var det ikke et problem lenger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maddepadde skrev:

Valpen har holdt seg fint i 8-11 timer om natten, men for første gang i natt hoppet han ned fra sengen å bæsjet og tisset:no:

Veldig flink som hoppet ned av sengen da ;) Så noe har han jo forstått, man går ikke på do i sengen... ikke bare bare og holde seg om man er nøden.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...