Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store hundebok-tråden


Monikawt
 Share

Recommended Posts

Da er jeg inne på tanken om å bestille noen nye hundebøker, så da kommer følgende spørsmål: 

Hvilke bøker er det verd å ha?

altså, gode bøker. Innen atferd, trening, forskjellige sporter, helse osv. :) 

 

edit: endret tittel. Her kan vi diskutere hundebøker! Fortelle hvilke bøker man har lest, hva som er positivt/negativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, simira skrev:

Control Unleashed er min "must-have". På talefot med hunden er også kjekk å ha. Har flere bøker jeg synes har vært nyttige,men det komme rlitt an på hvordan man trener og hva man er interessert i.

Jeg er helt enig i Control Unleashed, sikkert ikke så overraskende :) Det er en bok som passer for alle hunder i alle aldre med alle typer utfordringer  eller for å forebygge/få en lydig og grei hund. Den finnes i en Puppy-versjon også.

Andre bøker som jeg kommer på blir mer avhengig av ståsted og fokus.
Vil man ha en bok OM hunder, hvor de kommer fra og hvorfor de ble som de ble, så er Coppingers bok "Dogs".

Vil man trene mot konkurranse (eller bare lære å lære hunden), er "Från valp till stjärna" av Maria Brandel et must-have. Den er veldig bra, og gjør en grundig jobb med å forklare prinsippene for innlæring på en forståelig måte. Hvis jeg skulle bare kjøpe én bok så hadde jeg ikke klart å velge mellom denne og Control Unleashed.

"Plenty in life is free" av Kathy Sdao, er en tankevekkende bok på mange måter. Den kommer som et svar til den "snille" lederskapstrenden i USA, og tildels også blant norske atferdsterapeuter, hvor hunden skal jobbe for privilegiene (Nothing in life is free - NILIF). Mange burde lese den. Kathy Sdao tar et oppgjør med NILIF, og gudskjelov for det. En hyggelig bok av en som er på hundenes side :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke egentlig vil gjøre noe annet enn å aktivisere hunden så liker jeg The power of positive dog training av Pat Miller. Den viser hvordan man lærer inn en del triks og hverdagslydighet både med klikker og med lokking. Den har et positivt grunnfeste uten å være ren klikker eller ren lokking bok. 

Ellers er jeg enig i Control Unleashed - bare ikke kjøp den på norsk, den er pinlig på norsk.

Synes Mine av Jean Donaldson er veldig god om ressursforsvar. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper et lite hjørne av tråden, siden det er ganske relevant;

Hvordan er det å bestille bøker fra Amazon? Frakt og slikt? Kjenner jeg burde fylle opp hylla mi med gode bøker, i og med at jeg har en hund som er rimelig vrien for tiden.

(Ellers tar jeg gjerne imot tips til bøker om både aggresjon/fryktaggresjon og ressursforsvar.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper et lite hjørne av tråden, siden det er ganske relevant;

Hvordan er det å bestille bøker fra Amazon? Frakt og slikt? Kjenner jeg burde fylle opp hylla mi med gode bøker, i og med at jeg har en hund som er rimelig vrien for tiden.

(Ellers tar jeg gjerne imot tips til bøker om både aggresjon/fryktaggresjon og ressursforsvar.)

Null stress å bestille fra Amazon. Det er ikke toll/moms på bøker. Jeg tar vanligvis det billigste fraktalternativet og da tar det ca 30 dager før de kommer. Estimert leveringsdato bruker å stemme ganske greit, eller så kommer det raskere.

Har hatt ett par pakker som ikke har kommet (forsvunnet underveis, jeg har bestilt mye fra de i perioder) har det vært null problem å få ny eller pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper et lite hjørne av tråden, siden det er ganske relevant;

Hvordan er det å bestille bøker fra Amazon? Frakt og slikt? Kjenner jeg burde fylle opp hylla mi med gode bøker, i og med at jeg har en hund som er rimelig vrien for tiden.

(Ellers tar jeg gjerne imot tips til bøker om både aggresjon/fryktaggresjon og ressursforsvar.)

Null stress å bestille fra Amazon. Det er ikke toll/moms på bøker. Jeg tar vanligvis det billigste fraktalternativet og da tar det ca 30 dager før de kommer. Estimert leveringsdato bruker å stemme ganske greit, eller så kommer det raskere.

Har hatt ett par pakker som ikke har kommet (forsvunnet underveis, jeg har bestilt mye fra de i perioder) har det vært null problem å få ny eller pengene tilbake.

Får bare opp frakt til UK når jeg søker opp, gjør jeg noe galt, eller vil det bare si at de ikke sender til utlandet?

(Jeg bruker kun ebay, så Amazon er helt nytt for meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tonjek skrev:

Får bare opp frakt til UK når jeg søker opp, gjør jeg noe galt, eller vil det bare si at de ikke sender til utlandet?

(Jeg bruker kun ebay, så Amazon er helt nytt for meg.)

Den UK-frakten du ser er kanskje at det er gratis frakt for bestillinger innenlands. Det er riktignok enkelte varer som ikke sendes til Norge, men bøkene har alltid blitt sendt til Norge. Er det amazon.co.uk du er på, eller den amerkianske siten? Uansett hva går bruker så kommer frakten nesten helt til sist i kjøpeprosessen. Da får du opp flere alternativer, hvor du velger den som passer deg best. Vanligvis tar jeg den midt i mellom, men forrige gang hastet det så jeg tok express, og bøkene kom på 2-3 dager.  Det kostet meg like mye i frakt som en norsk nettbutikk!

En annen nettbutikk for å handle hundebøker i, er dogwise.com, som har et fantastisk utvalg. Og https://www.cleanrun.com/ er gode på hundebøker og -videoer, både nedlastbare og fysiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...