Gå til innhold
Hundesonen.no

Agilityåret 2016


mokken
 Share

Recommended Posts

5 timer siden, mokken skrev: Legg et teppe under for å dempe smell/lyd. Etterhvert brettes det tynnere og tynnere. 

Eventuelt kan du jobbe med kun nedgangen. Lær hunden å gå mellom beina dine fra baksiden, når han kan det stiller du deg med vippen mellom beina og har den hevet 5-10 cm over bakken.Da blir det bare litt lyd og bevegelse når han går på. Øk gradvis [emoji4]

 

5 timer siden, Elita2005 skrev: Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det, for jeg har vært igjennom det samme. Derimot kan jeg ikke si at jeg er HELT over det, men har kommet til det punktet at Luiz tar vippa hver gang, og tar den på en helt OK måte. Såklart spurter han ikke som en gal til tuppen, og smeller. Men han har helt grei fart, og stopper halvveis til tuppen [emoji14] 

Nå husker jeg nesten ikke alt jeg har gjort men noen tips til treningsmåter (om du har klikkertrent hund, så er det lettere). I tillegg delte jeg momentene opp i mange små biter:

- Aldri legg godbiter på selve vippa. Det skal ikke være "luring"/lokking, men trening

- Ha en planke hjemme i hagen, som du setter en kloss/halvrund kloss under. Det blir en slags vippeplate. Shape inn at all bevegelse og lyd er GØY. Start på gress/teppe, og fortsett bort på grus og til slutt asfalt. 

- Belønne (klikk + den smarteste belønningsmetoden) for at hunden står på "vippepunktet" på vippa. Pøs på med godbiter, mens du står og "vipper".

- Hold igjen vippa slik at hunden får gått helt til tuppen av vippa, og belønn masse der. Deretter beveg vippa sakte nedover, og såklart belønning etterpå og underveis.

- Sette en stol på enden av vippa, slik at den såvidt (5 cm) er over bakken. Ta med hunden til den enden hvor vippa står 5 cm over bakken, og shape inn at hunden tråkker på vippa. Belønn masse. Hvor mer lyd = kulere og kulere belønning, men i starten er ALT masse belønning. Når hunden i iver tråkket på vippa som står 20+ cm over bakken, da begynner du å komme et stykke [emoji4] Som @mokken skriver over. Her kan det være lurt å starte med teppe under, sånn at det ikke er så mye lyd, forflytt raskt til uten teppe og om hunden blir knallgøy så kan du "overtrene" øvelsen ved å sette metall under (masse bråk). 

- Samme vippa m/stol som over, bortsett fra at hunden løftes/ledes (han er kanskje litt stor?) slik at han får gått nedover, og vippa bare "vipper" 5 cm. 

Vi holdt på med mange vippeøvelser bittelitt flere ganger i uka (hver gang vi trente) i en liten periode. Tok en liten pause fra vippa, så startet vi å trene vippeøvelser hver eneste gang igjen. Vi fikk mye ut av det hvertfall. Likevel, dette er en øvelse som jeg aldri kan "overtrene" (feks. metalllyd), og det er ekstremt sjeldent jeg ikke belønner på vippa på trening. I tillegg så holder jeg ofte igjen vippa, slik at hunden får belønning helt på tuppen og varier i hvilken grad jeg slipper ned. Jeg hadde sikkert ikke trengt å gjøre så mye ut av det omtrent hver gang, men jeg har opplevd at om det ikke er stor nok verdi i det hinderet, så blir den mye dårligere VELDIG fort. Nå er jeg derimot ikke nervøs for at han ikke skal takle nye vipper på stevner osv. 

Dette ble litt langt, og rotete... Det finnes mange flere måter å trene vippe på. Men håper du fikk noe ut av det [emoji14] 

Takk for tipsene, dere [emoji4] vi har nok øvd for lite på lyden... virker som både lyd og bevegelse fortsatt er skummelt. Hadde håpa det skulle gå seg til på magisk vis, for han har jo gått den hundrevis av ganger med bare litt holdehjelp i bakkant, og han har gått den helt alene en god del ganger før han ble redd. Men vi må nok trene lyd for seg og vipping for seg som dere foreslår! Glemte å si at vi har egen vippe - kjøpte en skikkelig billig-vippe for å ha noe å øve med [emoji4] I dag var han hvert fall ivrig på å gå bort til vippa, så kanskje han begynner å koble vippe = kjempebelønning [emoji4]

Jeg introduserte Koda for vippa ved å legge noe under oppgangen, slik at nedfeltet stod 10 cm over bakken. Så klikket jeg for labber på feltet, og etterhvert for at han slo den i bakken (gress i begynnelsen). Så økte jeg gradvis høyden, til han måtte hoppe opp med begge frambeina for å smelle den ned. Masse belønning. Rett og slett for å belønne lyd, og også bevegelsen.

Nå er min riktignok beintøff på felthindre, så kan ikke love at det hjelper din noe, men tror ikke det er noe dumt å prøve. Da får han jo stått på bakken og tatt det litt i eget tempo. [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hopp 3 i dag, 3. plass og Cert!      

Keo hentet med seg noe hjem fra helga, om enn ikke napp   Vi hadde det veldig morro, banene var enkle, men sinnsykt(!) mye rett frem. Keo overrasket stort på lørdag med nyyydelig fremmadsendinger, b

Jeg husker ikke hva jeg hadde satt meg som mål for 2016, men jeg håpet på et napp eller 2 i kl. 2. Ved inngangen til året hadde vi ingen napp i AG1. Nå er vi ferdignappet i AG2! Vi VANT til og med et

Posted Images

På 3. mai 2016 at 5:39 PM, tonjek skrev:

Tren inn uavhengig slalom fra dag 1! 2x2 er suverent, og man får gjerne en mye bedre slalom enn ved lokking.

Jeg har trent inn slalom med 2x2 (og noe hjelp med bøyler et par treningsøkter), og Koda har generelt gode slalomer (ihvertfall til å være så fersk). Vær også obs på å trene inn begge sider, ser det er veldig mange som trener inn ene siden, og sliter lenge med å lære inn andre siden etterpå.

Ellers er også startprosedyre (sitt og bli) lurt å være nøye på fra starten. Mange som brenner seg her også. emoji4.png

Hm, på kurset har vi lært slalom med lokking, men vi har jo ikke gjort det så mye da, så det gjør kanskje ikke noe å plutselig bytte? Bra du sier det med å trene begge sider, det er noe jeg ellers fort ville glemme å tenke på. Startprosedyre må vi jobbe med, ja! Heldigvis begynner sitt og bli å bli bra, så det skal vi få til! 

På 3. mai 2016 at 9:25 PM, Elita2005 skrev:

Mitt kuleste tips er: tren MASSE grunnferdigheter!!:D Hvor flinkere hunden din er på dem, hvor fortere blir dere rå på banen:) 2x2 slalom er et lite "must" for god og selvstendig slalominngang, og ikke hast videre, ikke alle er supertrenere og klarer det på 12 dager. Ellers så burde du raskt velge om du skal ha løpende felt (RC) eller 2på2av. 

Hva vil egentlig løpende felt si? Vi har lært 2 på 2 av, hvis det betyr at bakbeina skal være på og frambeina av, haha... 

På 4. mai 2016 at 9:31 AM, mokken skrev:

 Hold på kriteriene dine - alltid! Jeg deltok på en bronsemerkeprøve med Lykke der jeg bevisst gikk inn å disket henne fordi hun flakset av vippen. Alle de andre fikk bestått bronsemerkeprøve, men de fleste av de holdt ikke på felt kriteriene sine.  På et tidspunkt får de svi for den. Har også disket samme hun fra konkurranse fordi hun tyvstartet, hun ble bært tilbake på start og gikk et bra løp etterpå. Ro rundt start er for min del veldig viktig :ahappy:

Jeg har forøvrig ikke brukt hverken 2x2 eller lokking på slalomen. Ettersom jeg ikke har gressplen tilgjengelig til 2x2 trening så utgikk det. Har dog brukt baklengs shaping, med bra resultat på Harly. Lykke er et lite kapittel for seg selv, men det gjelder på langt flere områder enn slalom :lol:

Dersom du har en hund med lite selvstendighet og fart fremover så hadde jeg trent endel fremover sending med jevne mellomrom. Jeg kjenner flere kl 3 hunder i klubben som stadig vekk sliter med å  holde standardtiden fordi de ikke kan sendes fra fører. Det er ingenting fysisk som tilsier at ikke de hundene kan løpe fortere enn førerene. 

Høres veldig fornuftig ut! Må nok absolutt jobbe med fremadsending ja, Kenzie er generelt en klegg på meg, også på agilitybanen. Farten er der da, så vi må nok bare jobbe med at hun skjønner at hun har lov til å gå vekk fra meg (hun har jo tidligere fått mye belønning for å holde seg i nærheten tidligere, så er nok litt der det sitter også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3. mai 2016 at 5:39 PM, tonjek skrev: Tren inn uavhengig slalom fra dag 1! 2x2 er suverent, og man får gjerne en mye bedre slalom enn ved lokking.

Jeg har trent inn slalom med 2x2 (og noe hjelp med bøyler et par treningsøkter), og Koda har generelt gode slalomer (ihvertfall til å være så fersk). Vær også obs på å trene inn begge sider, ser det er veldig mange som trener inn ene siden, og sliter lenge med å lære inn andre siden etterpå.

Ellers er også startprosedyre (sitt og bli) lurt å være nøye på fra starten. Mange som brenner seg her også. [emoji4]

Hm, på kurset har vi lært slalom med lokking, men vi har jo ikke gjort det så mye da, så det gjør kanskje ikke noe å plutselig bytte? Bra du sier det med å trene begge sider, det er noe jeg ellers fort ville glemme å tenke på. Startprosedyre må vi jobbe med, ja! Heldigvis begynner sitt og bli å bli bra, så det skal vi få til! 

På 3. mai 2016 at 9:25 PM, Elita2005 skrev: Mitt kuleste tips er: tren MASSE grunnferdigheter!![emoji3] Hvor flinkere hunden din er på dem, hvor fortere blir dere rå på banen[emoji4] 2x2 slalom er et lite "must" for god og selvstendig slalominngang, og ikke hast videre, ikke alle er supertrenere og klarer det på 12 dager. Ellers så burde du raskt velge om du skal ha løpende felt (RC) eller 2på2av. 

Hva vil egentlig løpende felt si? Vi har lært 2 på 2 av, hvis det betyr at bakbeina skal være på og frambeina av, haha... 

På 4. mai 2016 at 9:31 AM, mokken skrev:  Hold på kriteriene dine - alltid! Jeg deltok på en bronsemerkeprøve med Lykke der jeg bevisst gikk inn å disket henne fordi hun flakset av vippen. Alle de andre fikk bestått bronsemerkeprøve, men de fleste av de holdt ikke på felt kriteriene sine.  På et tidspunkt får de svi for den. Har også disket samme hun fra konkurranse fordi hun tyvstartet, hun ble bært tilbake på start og gikk et bra løp etterpå. Ro rundt start er for min del veldig viktig :ahappy:

Jeg har forøvrig ikke brukt hverken 2x2 eller lokking på slalomen. Ettersom jeg ikke har gressplen tilgjengelig til 2x2 trening så utgikk det. Har dog brukt baklengs shaping, med bra resultat på Harly. Lykke er et lite kapittel for seg selv, men det gjelder på langt flere områder enn slalom :lol:

Dersom du har en hund med lite selvstendighet og fart fremover så hadde jeg trent endel fremover sending med jevne mellomrom. Jeg kjenner flere kl 3 hunder i klubben som stadig vekk sliter med å  holde standardtiden fordi de ikke kan sendes fra fører. Det er ingenting fysisk som tilsier at ikke de hundene kan løpe fortere enn førerene. 

Høres veldig fornuftig ut! Må nok absolutt jobbe med fremadsending ja, Kenzie er generelt en klegg på meg, også på agilitybanen. Farten er der da, så vi må nok bare jobbe med at hun skjønner at hun har lov til å gå vekk fra meg (hun har jo tidligere fått mye belønning for å holde seg i nærheten tidligere, så er nok litt der det sitter også).

Ikke noe problem å bytte over, nei. Veldig mange som bruker lokking, men ser også veldig mange hunder som er hjelpeavhengige i slalomen. De går bare slalom hvis eier går ved siden av og veiver med armene mellom pinnene. Det fungerer jo det også, men jeg vil mye heller ha en hund jeg kan sende alene inn i slalomen og så løpe fra/løpe andre veien. Ved 2x2 lærer jo hunden selve oppgaven, og ikke bare å følge etter hendene dine.

2av2på er bakbeina på feltet og frambeina på bakken, ja. Løpende felt er når hunden bare løper over feltet uten å stanse, men fortsatt har en labb på feltet. Mye vanskeligere å lære inn, spesielt på de større hundene, og større sannsynlighet for å få feil. Mange med løpende felt har også trent inn 2av2på først.

Jeg foretrekker helt klart 2av2på. Det er en mer konkret oppgave for hunden. Jeg lærer min at han ikke får gå av feltet før jeg sier ifra. Men det vil jo også si at jeg faktisk kan sende ham videre så fort jeg ser en labb på feltet, slik at han ikke nødvendigvis stopper helt opp. Det gjør vi en gang iblant, men går alltid tilbake til å stoppe han på feltet etterpå, slik at det ikke blir en vane at han ikke trenger å stoppe. Han skal stoppe helt hvis jeg ikke ber ham fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

@Mackenzie Tror de fleste på nybegynnerkurs introduserer slalom ved hjelp av lokking. Noen er dog flinke til å si at det også fins flere metoder.

Jeg lærte inn slalom på setteren ved hjelp av lokking, og på terven brukte jeg 2x2-metoden, og jeg foretrekker helt klart 2x2. På setteren måtte jeg lenge bruke hjelpemidler som har vært vanskelig å få bort, men nå har slalom begynt å løsne. Han er fremdeles veldig avhengig av at jeg løper ved siden av gjennom hele slalomen, og at jeg er ved hans side når han skal søke inngang. Terven er mer selvstendig i slalomen, og er også mye raskere. Noe av dette går jo også litt på det at det er to helt forskjellige raser med ulik motivasjon, men jeg kommer helt klart til å bruke 2x2 på kommende hunder, uavhengig av rase :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, tonjek skrev:

Jeg introduserte Koda for vippa ved å legge noe under oppgangen, slik at nedfeltet stod 10 cm over bakken. Så klikket jeg for labber på feltet, og etterhvert for at han slo den i bakken (gress i begynnelsen). Så økte jeg gradvis høyden, til han måtte hoppe opp med begge frambeina for å smelle den ned. Masse belønning. Rett og slett for å belønne lyd, og også bevegelsen.

Nå er min riktignok beintøff på felthindre, så kan ikke love at det hjelper din noe, men tror ikke det er noe dumt å prøve. Da får han jo stått på bakken og tatt det litt i eget tempo. emoji4.png

Prøvde noe a la dette i dag :) Jeg satte vippa inntil en kant, sånn at den ene enden stod ca 5 cm over bakken, og belønna labbetouch på feltet. Burde definitivt gjort det på gress eller med en genser eller noe under, for det var hardt underlag der vi var, så det smalt litt for mye for hans smak! Jeg trodde det ville gå fint siden det ikke ble mye lyd av 5 cm og en labb. Men han gikk da hvert fall bort og prøvde igjen - yay! Skal øve mye mer på lyden, for det er tydelig at det er fryktelig skummelt med mye lyd. Han har alltid vært litt lydsensitiv. Det er nok veldig lurt å belønne alt han selv gjør med vippa, uansett om det fører til lyd eller til bevegelse. Før han ble skremt og vi øvde på å gå over, var det mange måneder hvor en trener holdt vippa i bakkant og hjalp ham litt, så når han begynte å ta den uten hjelp, var det nok en for stor overgang å plutselig skulle lage massevis av lyd OG bevegelse selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme fra vår tredje kveld på agilitykurs, og dermed også vår tredje gang med å trene agility noensinne. Derfor er jeg så fantastisk stolt av udyret mitt, som avslutta kvelden med å løpe denne banen, uten så mye som å blunke i mellom hinderne, og det i en rasende fart:

t5fxh0.png

Jeg veit det ikke egentlig er store greiene, men fysøren jeg er kjempefornøyd likevel! Banen løp vi i begge retninger et par ganger. Flinke, gode hunden min:wub: Gleder meg så til fortsettelsen!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til helgen er det stevne igjen, gleder meg veldig til agilityhelg med lille elleville :ahappy: Også gress da! Det er jo rene skjære luksusen her på vestlandet!  

Den sorte er påmeldt også, men etter helgens kurs så er jeg ikke helt sikker på om hun stiller til start. Vi får brife banene også se det an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keo hentet med seg noe hjem fra helga, om enn ikke napp :) 
Vi hadde det veldig morro, banene var enkle, men sinnsykt(!) mye rett frem. Keo overrasket stort på lørdag med nyyydelig fremmadsendinger, bakbytter og flick, noe som har vært vanskelig tidligere. Selv med en avstikker til nyankommet familie ved sidelinjen kom vi oss gjennom men en fin tid, selve banearbeidet gikk raskt og bra :ahappy: Søndag rotet vi mye, med 6 strake tunneler og bane bestående hovedsaklig av 4 rettfrekker gikk det som forventet. 

Nå har vi litt tanker fremover når Keo kommer hjem i juni, vi må starte helt på nytt på slalåmen og prøve finne en nøkkel på at Keo bygger seg opp i stress/frustrasjon, spesielt etterhvert i en konkurransehelg hvor siste løpet et bare prusting og kela :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par klipp fra gårsdagens trening. Det går relativt greit, men finner likevel en del å plukke på. Selv om jeg prøver å minne meg selv på at vi ikke har trent et år engang. [emoji14]

Legger også merke til når jeg ser på videoer av meg at jeg ofte veiver unødvendig mye med armene.

Han gikk forøvrig litt sakte i går, men med såre poter er han unnskyldt. [emoji14]

https://vimeo.com/166624979

Fant ut at jeg fikk veldig dårlig tid hvis jeg skulle løpe på oversiden av de røde hindrene, så gjorde et forsøk på å sende ham i tunnelen og selv løpe på nedsiden. Fungerte greit det også. [emoji4]

https://vimeo.com/166625137

Ikke lenge igjen til vi debuterer i kl 1. Blir i Drammen nå i juni. Kjenner jeg er kjempenervøs, og håper at vi får en grei bane og at Koda ikke drar med seg halvparten av pinnene. Han har en tendens til å slurve en del når han hopper, og river ofte til og med når vi hopper lavt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot slutten av dag 2 på en travel stevnehelg. Fredagen ryker jeg på dårlig mutitaskingskills. Jobbe i ring, briefe og gå i en annen ring ble litt hektisk selv med god hjelp av andre som hentet hund og var vikar for meg så første løpet til Harly ble bare kaos. Stakkars hund... 

Senere var det team sprint, Harly gikk sammen med Lizz, som i fjor. Fin fin bane og en 2. Plass. 

FB_IMG_1463234226241.jpg

 

I dag har Lykke imponert noe helt vannvittig (målt i Lykkeskala selvsagt). 3 av 3 korrekte starter, ingen tjuvstarter. 6 av 6 felt og ikke minst så jobbet hun vannvittig bra i alle 3 løpene. 10 feil i ag1, vegring på en skjult tunellinngang (wtf skjult tunellinngang i Kl 1???) + 1 riv. Morsom men ganske krevende Kl 1 bane. I hoppen var jeg usikker på om vi skulle  stille til start for det var noen linjer der som ikke var noe ålrigth. Vi tok det rolig så fikk det heller gå så som så. Flink hund som gjorde alt hun kunne. Deretter var det åpen AG,  nydelig bane av Jenni Lehtinen! Litt vanskelig ift vårt nivå men det var ordentlig gøy å prøve seg. Henger ganske bra med til salmen som er hinder 17 men der drar vi på en feil og siden hun synes den er vanskelig så vil jeg ikke pirke på det når hun alt har gått 2 stykker feilfrie tidligere på dagen. Bra gjennomført av lille Lykke, jeg er imponert! :wub:

Ag3 med Harly var en fin bane men da begynte fører å kjenne på kroppen at 2 t søvn i natt var litt lite så vi surret det til med en disk. Samme med hopp 3, fin bane, trøtt fører og endel feil underveis. Bra jobbet av kelpisene!  :ahappy:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot slutten av dag 2 på en travel stevnehelg. Fredagen ryker jeg på dårlig mutitaskingskills. Jobbe i ring, briefe og gå i en annen ring ble litt hektisk selv med god hjelp av andre som hentet hund og var vikar for meg så første løpet til Harly ble bare kaos. Stakkars hund... 

Senere var det team sprint, Harly gikk sammen med Lizz, som i fjor. Fin fin bane og en 2. Plass. 

FB_IMG_1463234226241.jpg

 

I dag har Lykke imponert noe helt vannvittig (målt i Lykkeskala selvsagt). 3 av 3 korrekte starter, ingen tjuvstarter. 6 av 6 felt og ikke minst så jobbet hun vannvittig bra i alle 3 løpene. 10 feil i ag1, vegring på en skjult tunellinngang (wtf skjult tunellinngang i Kl 1???) + 1 riv. Morsom men ganske krevende Kl 1 bane. I hoppen var jeg usikker på om vi skulle  stille til start for det var noen linjer der som ikke var noe ålrigth. Vi tok det rolig så fikk det heller gå så som så. Flink hund som gjorde alt hun kunne. Deretter var det åpen AG,  nydelig bane av Jenni Lehtinen! Litt vanskelig ift vårt nivå men det var ordentlig gøy å prøve seg. Henger ganske bra med til salmen som er hinder 17 men der drar vi på en feil og siden hun synes den er vanskelig så vil jeg ikke pirke på det når hun alt har gått 2 stykker feilfrie tidligere på dagen. Bra gjennomført av lille Lykke, jeg er imponert! :wub:

Ag3 med Harly var en fin bane men da begynte fører å kjenne på kroppen at 2 t søvn i natt var litt lite så vi surret det til med en disk. Samme med hopp 3, fin bane, trøtt fører og endel feil underveis. Bra jobbet av kelpisene!  :ahappy:

Gratulerer med flinke kelpiser! [emoji1]

(Og for en fin sele [emoji16])

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagens stevne ble vel så fin når man tenker på opplevelsen og samarbeidet med frøken Lykke. Vi begynte dagen med AG 1, en fin bane av Sandra Deidda. Av en eller annen grunn faller Lykke av stigen.  Jeg pratet med bane mannskapet som satt like ved og oppgangen var fin så hun synes det var merkelig at hun falt av. Lykke tok det hele på strak arm, med feltapparat følger det en jobb så hun samlet seg fint og fant korrekt posisjon på nedgangen. Den disken tar vi med et smil, flink jente! Hopp 1 banen til Agnes Tòth var super, litt teknisk og fine linjer. Skjulte tunellinnganger må vi nok trene på ja for når Lykke ikke så inngangen hoppet hun over tuneller istedenfor og plukket med seg et hinder i samme slengen. Mye bra alikevel. 2 av 2 korrekte starter søndagen, 2 av 2 korrekte slalomer - 1 med vanskelig inngang, fine felt og ellers fin fin flyt til henne og være. Supert! :cheerleader:

Harly tok med seg et riv i AG 3 og blir nr 4 av 32 startende! Fy søren så så bra! :D I hopp 3 banen tar jeg en feilvurdering på briefing som fører til at det blir endel kluss og etterhvert disk, men veldig morsom bane av Jenni! Kjempefin helg, god stemning, og mange morsomme og utfordrende baner. Håper dette blir et fast stevne fremover. Tommel opp til "lille" Os Hundeklubb som har forberedt og gjennomført et så stort stevne!  I dag sov vi til 12, vel fortjent! :lol:

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig trent litt agility igjen. Twiggy er hormonell for tiden, så det går opp og ned med hvor på hun er og hvor mye belønningene er verdt. 

Bruker 2 metoder på slalåmen parallelt, klikker inn hele, og trener 2+2 på innganger. Ikke trent hele på lenge, og idag var det akkurat som det gikk opp et lys! Haha, kom til slutten av slalåmen, så gikk hun liksom rundt en usynlig pinne for å få en godis til :teehe: 

Og begynner å bli veldig flink til å vente før første hinder når jeg går inn i banen! Tror jeg må trene masse på det, for hun har rakett i rompa :fear:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert og jeg gikk 7 løp i helgen, vi. 3 uoffisielle og 4 offisielle. I de uoffisielle ble det 2 feilfrie og ett med en vegring, og i de offisielle ble det 3 feilfrie i klasse 2 (!), hvorav to andreplasser med napp og en fjerdeplass (litt surt, siden nappet røyk) og en disk! Jeg har aldri opplevd noe lignende før. Det var gøy! Det må vi få til igjen :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt og Koda sitt første stevne er allerede til lørdagen! Jeg er så spent at jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg! [emoji28]

Meldt på både agility og hopp, og målet er å klare ihvertfall 1 av 2 uten disk. Klarer vi begge uten disk, er jeg kjempefornøyd [emoji1]

Felt går ganske greit om dagen, han løper til bunnen og står til han får klarsignal. Oppfelt på møne jobber vi med om dagen, for jeg syntes han treffer litt høyt oppe, selv om han treffer feltet.

Slalomen går bedre igjen om dagen, men han kan være litt følsom på enkelte innganger, så her burde jeg se an inngangen og finne ut om jeg kan løpe ifra, eller om jeg burde stå igjen for å la ham finne inngangen selv.

Men han river mange pinner. Så selv om resten skulle gå fint, får vi nok noen feil på det. Han er rett og slett ikke så opptatt av å la pinnene ligge. Får jobbe med det fremover.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til @tonjek :ahappy:

---------------

 

Har en veldig motivasjonsbrist om dagen og er fryktelig usikker på om jeg skal melde på neste stevne. Påmeldingsfristen nærmer seg og jeg vipper hverken mot å delta eller stå over. Det er jo ikke så mange stevner her borte så jeg tipper at jeg kommer til å angre dersom  jeg ikke melder på. 

Om noen har gode motivasjonstips for fører så kom gjerne med innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...