Gå til innhold
Hundesonen.no

Non Stop Nomesele - noen som har prøvd?


Recommended Posts

Er det noen her som har prøvd Non Stop sin Nomesele? Hvordan har den fungert i forhold til freemotion selen og i forhold til nomesele fra f.eks breeders?

Virker som de fleste bruker freemotion ut av Non Stop sine seler. Den kan vel justeres litt, men nomeselen kan ikke det.

Non Stop freemotion: http://www.non-stopdogwear.no/produkter/free-motion-trekksele/
Non Stop nomesele: http://www.non-stopdogwear.no/produkter/nansen-nomesele/
Breeders nomesele: https://www.felleskjopet.no/sok/?search=nomesele

Non Stop sine er vel litt dyrere enn Breeders, men kanskje litt bedre kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt smaksak. Jeg synes verken freemotion eller nomeselen fra nonstop satt godt på. Freemotion gled ut på sidene konstant hele tiden, og nomeselen likte jeg ikke hvordan satt på skuldrene.  For meg så ble det "enkleste er det beste" og breeders sitter best på mine.  Enkleste er nok å prøve på og se hva som passer din hund best :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på butikkene her i byen og sett, men bare funnet en plass der de hadde Non Stop Nome men de hadde så få størrelser inne så har ikke tatt med hunden for å prøve enda (må nok be dem bestille inn flere størrelser for å få prøvd).

Hunden min er bare litt over 1 år så skal prøve å vente litt til siden han antagelig blir bredere og forandrer litt på kroppen en stund til.

Har også hørt andre si at nomeselen virker til å passe bedre på colliekroppen enn free motion gjør. Free motion ser litt trangere ut rundt halsen, enn nomeselen? 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke freemotion ligger noe godt, den er veldig utstabil og sklir på sidene. Jeg har nomeselen til begge mine settere, og den ligger veldig bra på de :) Pluss for hvordan de har konstruert krysset i nakken, slik at selen ligger stabilt mellom skulderbladene :)

 

Hva slags sele som er bra kommer an på hva slags fasong hunden din har, man må nesten bare prøve seg fram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to freemotion seler og syns ikke de var noe bra (trodde str var feil først og kjøpte en til) de var alt for bevegelig på hunden og tålte ikke at en hund kom noe skjevt i trekk uten å vri seg å ligge 90 grader omtrent ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har vi tilslutt fått tak i nomesele fra Kennel. Nesten helt fritt for kennel eller Breeders seler i byen. Det er visst non stop freemotion som gjelder.

Når selen er stram så når den hvite løkken over haleroten og foran på selen så er den på kanten der brystbensspissen er. Altså kveler den ikke og glir heller ikke ut på sidene av skulderbladene.

Synes dere den ser passelig ut? Poden blir nok å legge seg litt ut vi jeg tro men selen var på tilbud til 167 kr så måtte bare slå til? og ikke så farlig om den må byttes ut senere.

Ikke så lett å ta bilde alene men på bilde 1 er selen stram og på nr 2 er den slakk.

20160114_172524.jpg

20160114_171622.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kunne nok nådd en anelse lengre bak ja. Har sett på bilder og tilpasninger og virker som noen liker å ha løkka et godt stykke bak halerota mens andre har den der Mikke har den nå.

Men xl var den siste de hadde inne så var ikke mulig å prøve xxl men vet jo nå at når han antagelig vokser litt ut av denne så vil nok xxl passe bedre og da kan jeg bare bestille på nettet.

Tar forresten treningen veldig rolig og det er mer tilvenning enn trening siden han er bare 14 mnd straks. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser slett ikke så ille ut, muligens litt kort, men ikke så lett å se på bildene. Det viktigste er jo hvordan den fungerer i bruk. Er forresten usikker på om kennel sin nomesele finnes i større størrelse? Str XL er den samme som passer til min setterhann(66cm høy og 30 kg). Da den ble gammel og slitt så kjøpte jeg Troll sin nomesele i str 5(sort). Godt fornøyd med den. Størrelsen over(str6) er i alle fall for stor til min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men jeg ville også foretrukket den lengre bak. Men ellers ser den fin ut :) 

Forøvrig foretrekker jeg nok heller vanlig nome etter å ha lest og spurt diverse folk. Jeg syns freemotion ser så "feil" ut ift. trekk og slikt. Sikkert en grei sele til andre ting. Og vet om flere som også syns det. Jeg skal gå til innkjøp av nomesele på yngstehunden. Forøvrig har jeg enda en nomesele fra Breeders, den runder vel snart 10 år og den holder fortsatt, ingen skader eller noe, så den er jeg veldig fornøyd med! Har ikke brukt den såååå masse, men de gangene jeg den har blitt brukt har den gått igjennom en del, haha. Hadde den passet yngstehunden min hadde jeg definitivt brukt den fremfor å kjøpe ny! Dumme størrelseforskjell :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freemotion sitter helt utmerket på aussiene mine :) Har prøvd veldig mange vanlige nomeseler (kennel, breeders, gresshoppa og yukon ihvertfall), og de er enten for trange i halsen og passe lange, eller passe i halsen og for lange i lengden. Dog har Tonks vokst ut av sin freemotion str.5, den er litt vel trang og kommer for høyt opp i halsen, og er spent max ut ellers, så vi må nok bytte den i en str.6. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er jo TO ting som er viktig med nomesele, og det er at den er lang nok og at den er stram nok i halsen, på langhåra hunder så skal det nesten være litt vanskelig å få den på, dermed er det ikke bare å kjøpe rett lengde i butikken - passer den foran og ikke i lengden så har man et problem, for en størrelse opp vil jo føre til slakk i halsen og det vil man jo ikke ha. Sverger til seleverkstedet for nomesele, da er man sikker på at selen passer og blir lang nok osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok å holde meg til nome seler siden det er flere med langhåret  collie som synes de passer bedre enn non stop sine. 

Skal se om jeg ikke finner noen som har kennel sin i strid xxl så får vi prøvd den og kan evt bestille på nettet siden de ikke har flere av kennel merket i byen her. Må bare se at det ikke blir for vidt over skuldrene og rundt halsen da.

Kennel nome Selges billig på nettet ser jeg ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Belgerpia skrev:

Sverger til seleverkstedet for nomesele, da er man sikker på at selen passer og blir lang nok osv.

Nå ja, jeg var der og skulle ha sele til Willy - og fikk anbefalte en sele som satt akkurat som den på bildet over her... I bruk var den i korteste laget og laget gnagsår bak albuene. 

53 minutter siden, maysofie skrev:

Ville bare tipse om at MR Koppel syr nomesele på mål i ønsket farge til 450kr, rask levering etter min erfaring, i tilfelle du får vansker med størrelser :) 

Det som er vanskelig med å få sydd seler på mål er jo at man må greie og måle riktig da.... jeg fikk en sele fra Bjørkis som bare var helt hårreisende feil *ler*. Jeg hadde nok ikke helt skjønt hvordan man skulle måle helt riktig :). 

Jeg må innrømme at jeg - med mitt bruk - som sjelden er turer på OVER 20 km per gang - foretrekker seler som heller er bittelitt romslige enn de som sitter så man knapt får dem av og på. De fleste selene som jeg har prøvd har vært for korte i bryststolpen slik at de gnager bak albuene - så da har vi endt opp med en størrelse større, litt mer romslig rundt halsen, men tett nok, og da har det gått greit. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Siri skrev:

Nå ja, jeg var der og skulle ha sele til Willy - og fikk anbefalte en sele som satt akkurat som den på bildet over her... I bruk var den i korteste laget og laget gnagsår bak albuene. 

Det som er vanskelig med å få sydd seler på mål er jo at man må greie og måle riktig da.... jeg fikk en sele fra Bjørkis som bare var helt hårreisende feil *ler*. Jeg hadde nok ikke helt skjønt hvordan man skulle måle helt riktig :). 

Jeg må innrømme at jeg - med mitt bruk - som sjelden er turer på OVER 20 km per gang - foretrekker seler som heller er bittelitt romslige enn de som sitter så man knapt får dem av og på. De fleste selene som jeg har prøvd har vært for korte i bryststolpen slik at de gnager bak albuene - så da har vi endt opp med en størrelse større, litt mer romslig rundt halsen, men tett nok, og da har det gått greit. 

Problemet med for store nomeseler er jo at trykket kommer på skuldrene. Litt lang er ikke noe problem så lenge de ikke presser inn bak ribbeina, men store i halsen er ikke bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...