Gå til innhold
Hundesonen.no

Avviser forslag om rapportplikt


maysofie
 Share

Recommended Posts

Fra NKK's artikkel.

Avslår forslag om rapportplikt på operasjoner

NKK sendte 18. juni vedlagte brev til Mattilsynet vedrørende innføring av rapportplikt på operasjoner i respirasjonsorganene. Forslaget om rapportplikt ble også fremmet i et møte med Mattilsynet 08. april. I brevet påpeker NKK at innføring av rapportplikt på denne typen inngrep vil være et svært viktig verktøy for å bedre hundehelsen i Norge.

NKK fikk svar på brevet 26. oktober 2015. Som det fremgår av Mattilsynets svar avslår de å innføre rapportplikt på operasjoner i luftveiene for å lindre plager som følge av ekstreme eksteriørtrekk hos hund.

Skuffet og overrasket

 - NKK er overrasket og skuffet over avslaget, da vi mener rapportplikten kunne vært et viktig virkemiddel i arbeidet med å styre avlen i riktig, sunn retning. Vi er av den oppfatning at tiltak som dette vil vise seg å bli nødvendige, og minner om at denne problemstillingen også har vekket stor engasjement hos våre svenske naboer, hvor mange hundre veterinærer tidligere i år skrev under på et opprop for å få frem en endring i avlen, sier NKKs administrerende direktør Trine Hage.

NKK vil fortsette å se på hvordan vi kan kartlegge pusteproblemer hos kortsnutede hunder. Inntil videre oppfordrer vi eiere av kortsnutede hunder som opereres i luftveiene til å sende inn opplysninger og veterinærjournal til den aktuelle raseklubben. NKK arbeider også med å tilby en funksjonstest for flere kortsnutede raser. Mer informasjon om dette kommer tidlig i 2016.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper veterinærene selv vil synes dette er viktig. Er det ikke sånn at veterinærene har en avtale med NKK som går på at alle HD/AD-bilder skal sendes inn uansett? Kan det ikke gå an å få til en lignende avtale om disse operasjonene?

EDIT: Leste begrunnelsen fra MT, og må si jeg forstår til en viss grad argumentene deres. Men det må kunne gå an å få til en middelvei her, i hvert fall i første omgang, for å kartlegge problemet. At veterinærene rapportere om operasjon og grunnlaget for den, men unnlater å oppgi navn på hund eller eier. Da vil man i det minste få en viss oversikt og en statistikk å forholde seg til, og dermed noe å jobbe videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si meg uenig med Mattilsynets mening. Jeg tror ikke at dette ville stå i veien for at hunder fikk nødvendige operasjoner. Hvis noen er så kyniske og bryr seg så lite om hunden sin at de vil la den lide for å ikke ta den ut av avl, så er de nok også så kyniske at de ikke vil betale 15.-20.000 kr ut av egen lomme for en sånn operasjon uansett (forsikringsselskapene har begynt å reservere seg for lengst). Samtidig vil man jo ha muligheten til å sjekke om tidligere kull eller søsken har blitt opererte, så en oppdretter vil ikke kunne snike seg unna dette bare ved å droppe operasjon på egen hund.

At flere kull ville være uregistrerte eller importerte/smuglet enn det er i dag kan jeg se som et mulig problem, men det vil være en mulig følge av ALLE innstramminger. Skal man bruke det som argument, så kan man like gjerne droppe alt av tiltak, inkludert NKKs egne planer og raseklubbenes krav.

Jeg er skuffet, det legger jeg ikke skjul på.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette var en kjedelig avgjørelse fra MT. Jeg hadde håpet de ville latt hensynet til at dyr med helseplager grunnet eksteriør skulle veie tyngre enn dette. I følge dyrevernloven så burde jo et slik tiltak ikke vært problematisk. Jeg forstår det koster å håndheve, men skrev ikke NKK at de ville koste/utarbeide dette systemet selv?

Håper raseklubber og oppdrettere rapporterer på frivillig basis. På den måten kan man kanskje gå en annen vei, berømme de som er åpne og håpe at det sprer seg fra de som starter til de som står steilt imot (for det er det sikkert noen som gjør pr idag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...