Gå til innhold
Hundesonen.no

Katarakt, arvelighet, avl og regler - splittet fra Akkurat Nå


Pixie
 Share

Recommended Posts

Hvor vanlig er det egentlig at hunden får katarakt? Lusker runt på Dogweb og lurer på om det er verdt å ha i bakhuet at valpens far (født 2008) har fått påvist to små fortetninger i høyre linse i år. Er det helt normalt i forhold til alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Min erfaring som oppdretter er at valpeinteresserte spør veldig lite og ikke vet hva de skal spørre, stoler på oppdretteren, og særlig om en kan si at kullet oppfyller klubbens retningslinjer for avl.

Da er det ikke noe å tenke på. Fremre Y-sømskatarakt(merket ikke medfødt) og frilyst partner.

Tibbeklubben har jo ikke akkurat de strengeste krav til avl, men ser at de anbefaler HD-røntging og øyelysing. Det er jo også linseluksasjon på rasen (mener de kan DNA-teste for det).  Du har v

27 minutter siden, Pixie skrev:

Hvor vanlig er det egentlig at hunden får katarakt? Lusker runt på Dogweb og lurer på om det er verdt å ha i bakhuet at valpens far (født 2008) har fått påvist to små fortetninger i høyre linse i år. Er det helt normalt i forhold til alder?

Det finnes flere forskjellige typer katarakt, og det er vel kun fremre Y-sømskatarakt som tillates brukt i avl om de tidligere har vist seg som gode avlsdyr, om jeg husker korrekt. Det er også raseavhengig hva som er greit, på min rase er det ikke vanlig f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Line skrev:

Det finnes flere forskjellige typer katarakt, og det er vel kun fremre Y-sømskatarakt som tillates brukt i avl om de tidligere har vist seg som gode avlsdyr, om jeg husker korrekt. Det er også raseavhengig hva som er greit, på min rase er det ikke vanlig f eks.

Det er mange typer av katarakt som kan gå i avl, men av de som man vet er arvelige er det bare fremre Y-sømskatarakt som anbefalingene sier man kan bruke, med forsiktighet mot frilyst partner, i avl.
Veldig mange katarakter er hverken medfødte eller arvelige, men er sekudære i etter skader, andre typer av sykdommer (f.eks. diabetes mellitus), noen juvenile katarakter kan være ernæringmessig relatert (hvis de ikke får morsmelk av tispa). osv. Som regel kan øyelyseren se forskjell på de arvelige og de ervervede da :)

 

2 timer siden, Anette skrev:

Nop, men de har et institutt i barcelona som opererer slike skrullinger som meg og cavalier king charles spaniels :P (neida de operer bare mennesker :P

Fikk faktisk svar på veldig kort tid etter jeg postet her: "They believe that you are suffering from what we call the Neuro-Cranio-Vertebral Syndrome or Filum Disease with a descent of the cerebellar and syringomyelia, possibly also scoliosis." Så da blir det tur til barcelona for konsultasjon og evnt operasjon i januar håper jeg. Heller en veldig low risk operasjon enn mulig koma og død som riksen tilbyr meg..... 

Håper på et positivt utfall for deg!

 

Tror jeg bare skal sløve i kveld. Var ikke i form i går, og skal jobbe 18,5 t i helga.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Det er mange typer av katarakt som kan gå i avl, men av de som man vet er arvelige er det bare fremre Y-sømskatarakt som anbefalingene sier man kan bruke, med forsiktighet mot frilyst partner, i avl.
Veldig mange katarakter er hverken medfødte eller arvelige, men er sekudære i etter skader, andre typer av sykdommer (f.eks. diabetes mellitus), noen juvenile katarakter kan være ernæringmessig relatert (hvis de ikke får morsmelk av tispa). osv. Som regel kan øyelyseren se forskjell på de arvelige og de ervervede da :)

Ja, jeg snakket kun om de arvelige. Det er liksom det vi snakker om på vår rase i alle fall, tenke ikke på andre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Line skrev:

Ja, jeg snakket kun om de arvelige. Det er liksom det vi snakker om på vår rase i alle fall, tenke ikke på andre :) 

Jeg tenkte på de da vi ikke vet noe om faren til @Pixies hund, kan jo være han har hva som kalles senilkatarakt (katarakt med utbrudd tidligst ved 6 års alder, høyere alder for noen raser). Eller at den er som en følge av andre faktorer. Uansett pleier arvelige katarakter og vises før hunden er oppi åra. Mange av de allerede ved 1-2 års alder, selv om noen først vises ved 5-6 års alder.

 

Vakre boxere og schäfere med rette rygger de som ser slik ut @Siri og @Line :P
Schäferen er jo garantert amerikansk, men er boxeren det også?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Snøfrost skrev:

Det er mange typer av katarakt som kan gå i avl, men av de som man vet er arvelige er det bare fremre Y-sømskatarakt som anbefalingene sier man kan bruke, med forsiktighet mot frilyst partner, i avl.
Veldig mange katarakter er hverken medfødte eller arvelige, men er sekudære i etter skader, andre typer av sykdommer (f.eks. diabetes mellitus), noen juvenile katarakter kan være ernæringmessig relatert (hvis de ikke får morsmelk av tispa). osv. Som regel kan øyelyseren se forskjell på de arvelige og de ervervede da :)

Da er det ikke noe å tenke på. Fremre Y-sømskatarakt(merket ikke medfødt) og frilyst partner.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snøfrost skrev:

Vakre boxere og schäfere med rette rygger de som ser slik ut @Siri og @Line :P
Schäferen er jo garantert amerikansk, men er boxeren det også?

Russisk :P 

27 minutter siden, Pixie skrev:

Da er det ikke noe å tenke på. Fremre Y-sømskatarakt(merket ikke medfødt) og frilyst partner.

Det skal absolutt tenkes på. For at hunder med fremre Y-sømskatarakt skal brukes i avl er veterinærenes anbefaling at de brukes med forsiktighet og at de allerede før diagnose skal ha vist at de er gode avlshunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Russisk :P 

Det skal absolutt tenkes på. For at hunder med fremre Y-sømskatarakt skal brukes i avl er veterinærenes anbefaling at de brukes med forsiktighet og at de allerede før diagnose skal ha vist at de er gode avlshunder.

Hm. Ifølge dogweb er dette første kullet hans. Skal sjekke søsken osv litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Hm. Ifølge dogweb er dette første kullet hans. Skal sjekke søsken osv litt nærmere.

Noen raseklubber godtar det, fordi det er vanlig på rasen og dermed vanskelig å utelukke. Sjekk med dem hva de sier.

Fra avlsanbefalingene:

" Katarakt (utviklingskatarakt)  Hunder med arvelig katarakt bør ikke brukes i avl  Unntak er hunder med fremre Y-sømskatarakt (på attesten avkrysset som «ant.sut.l»), disse kan med forsiktighet brukes i avl hvis de ellers representerer gode avlsdyr. De bør da parres med hund fri for tilsvarende katarakt"

For at en hund skal kunne komme under kategorien gode avlsdyr må de ha vist at de er gode avlsdyr, var vår konklusjon i avlsrådet i snuserklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, 2ne skrev:

Det er ikke helt rettferdig å bedømme rygglinja på ei bikkje ut fra et bilde der den mer eller mindre prøver å henge seg i en sele, vel? 

Nei, det er ikke mange typer katarakt som kan gå i avl, da har disse øyelyserene ombestemt seg de siste årene. De aller fleste kataraktene er arvelige, selv om de ikke er medfødte, det hunder stort sett får er utviklingskatarakt, om den er bakre polkatarakt eller y-søms-katarakt er uvesentlig, det sier bare hvor i øyet katarakten sitter. Det skal veldig mye til/en stor skade til for at det skal bli katarakt ut av det. Var det jeg fikk beskjed om da jeg skreiv om katarakt for belgerklubben (som ikke syns at katarakt er en big deal.. Kanskje vi skal kalle det grå stær i stedet, da veit dem i hvert fall hva det er). 

God bedring til Ayla :hug: Om det er noen trøst, så har du det antageligvis verre enn henne :) 

Vel i følge en av verdens fremste på øyne hos hunder, så er det en god andel katarakter som ikke er arvelige/medfødte fordi de er sekundære. Nå er det vel ikke anbefalt å avle på hund med diabetes f.eks. (diabetes er jo arvelig!) men selve katarakten er en følgesykdom. Selv om de fleste tilfeller av katarakt er å ha en arvelig komponent, så finne det mange andre grunner til at hunder kan utvikle katarakt også. Jeg har aldri sagt at mange hunder med katarakt ikke har en arvelig type, men at det finnes mange andre årsaker, sekundære katarakter. Men også at en øyelyser kan normalt sett se forskjell på dette. Typisk har også de ervervede både en annen type plassering, en annen progresjon, og kan oppstå på et utypisk tidspunkt i forhold til de arvelige typene (som jo varierer fra rase til rase, hva som er mest utbredt på den rasen). Min egen rase har midtre og bakre pol katarakt som mistenkt arvelige typer (ikke bekreftet så langt).

 

@Lene_S huff, så ekkelt! Håper det går bra med henne!

 

Denne britiske boxeren står i alle fall normalt, og kan ikke si jeg jubler over overlinjas helling her heller...

8.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Snøfrost skrev:

Vel i følge en av verdens fremste på øyne hos hunder, så er det en god andel katarakter som ikke er arvelige/medfødte fordi de er sekundære. Nå er det vel ikke anbefalt å avle på hund med diabetes f.eks. (diabetes er jo arvelig!) men selve katarakten er en følgesykdom. Selv om de fleste tilfeller av katarakt er å ha en arvelig komponent, så finne det mange andre grunner til at hunder kan utvikle katarakt også. Jeg har aldri sagt at mange hunder med katarakt ikke har en arvelig type, men at det finnes mange andre årsaker, sekundære katarakter. Men også at en øyelyser kan normalt sett se forskjell på dette. Typisk har også de ervervede både en annen type plassering, en annen progresjon, og kan oppstå på et utypisk tidspunkt i forhold til de arvelige typene (som jo varierer fra rase til rase, hva som er mest utbredt på den rasen). Min egen rase har midtre og bakre pol katarakt som mistenkt arvelige typer (ikke bekreftet så langt).

Okay, har du noen kilder på det? For som sagt, det var ikke det jeg fikk beskjed om da jeg spurte øyelysere om katarakt for noen år siden, det er fortsatt ingen forandringer i avlsanbefalinger når det kommer til katarakt, og flere raseklubber anbefaler at hunder med katarakt ikke avles på - hvilket da er grunnløst, om en god andel av kataraktene ikke er arvelige. Det er ytterst få hunder som har medfødt katarakt, men utviklingskatarakt er utbredt på flere raser. Trodde jeg da, men det er vel neppe sånn om katarakt er en følgesykdom eller resultat av en skade. 

At en øyelyser kan se forskjell på arvelig og ikke arvelig katarakt tar jeg med en klype salt, da en og samme hund kan få arvelig hos en øyelyser og ikke arvelig hos en annen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, 2ne skrev:

Okay, har du noen kilder på det? For som sagt, det var ikke det jeg fikk beskjed om da jeg spurte øyelysere om katarakt for noen år siden, det er fortsatt ingen forandringer i avlsanbefalinger når det kommer til katarakt, og flere raseklubber anbefaler at hunder med katarakt ikke avles på - hvilket da er grunnløst, om en god andel av kataraktene ikke er arvelige. Det er ytterst få hunder som har medfødt katarakt, men utviklingskatarakt er utbredt på flere raser. Trodde jeg da, men det er vel neppe sånn om katarakt er en følgesykdom eller resultat av en skade. 

At en øyelyser kan se forskjell på arvelig og ikke arvelig katarakt tar jeg med en klype salt, da en og samme hund kan få arvelig hos en øyelyser og ikke arvelig hos en annen :P

Jepp, og den enkelste er vel å henvise til øyelyserne selv:

"Katarakt, medfødt:
 Hunder med medfødt katarakt bør ikke brukes i avl.
 Hunder med misdannelse i linsen, herunder lenticonus og linsecolobom bør ikke brukes i avl.
 Unntak er hunder med katarakt hvor klar, ikke-arvelig årsak til katarakt kan påvises"

 

og
"Katarakt (utviklingskatarakt)
 Hunder med arvelig katarakt bør ikke brukes i avl
 Unntak er hunder med fremre Y-sømskatarakt (på attesten avkrysset som «ant.sut.l»), disse kan med forsiktighet brukes i avl hvis de ellers representerer gode avlsdyr. De bør da parres med hund fri for tilsvarende katarakt
Pulverulent nukleær katarakt
Hunder med pulverulent nukleær katarakt kan brukes i avl, men bør fortrinnsvis parres med hund fri for slike forandringer."

 

og boka fra Kirk N. Galatt, Essentials of Veterinary Ophthalmology, 3rd ed. 2014 har underseksjoner som: Cataracts Associated with Systemic Diseases, Cataracts Associated with Medications or Other Toxic Substances, Diatary Deficiencies, Injury to the Lens, Age-Related Cataracts, Cataracts Resulting from Inflammations and Lens-Associated Inflamation. Kapitlet heter: Canine Lens: Cataract, Luxation and Surgery.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Snøfrost skrev:

Jepp, og den enkelste er vel å henvise til øyelyserne selv:

"Katarakt, medfødt:
 Hunder med medfødt katarakt bør ikke brukes i avl.
 Hunder med misdannelse i linsen, herunder lenticonus og linsecolobom bør ikke brukes i avl.
 Unntak er hunder med katarakt hvor klar, ikke-arvelig årsak til katarakt kan påvises"

 

og
"Katarakt (utviklingskatarakt)
 Hunder med arvelig katarakt bør ikke brukes i avl
 Unntak er hunder med fremre Y-sømskatarakt (på attesten avkrysset som «ant.sut.l»), disse kan med forsiktighet brukes i avl hvis de ellers representerer gode avlsdyr. De bør da parres med hund fri for tilsvarende katarakt
Pulverulent nukleær katarakt
Hunder med pulverulent nukleær katarakt kan brukes i avl, men bør fortrinnsvis parres med hund fri for slike forandringer."

 

og boka fra Kirk N. Galatt, Essentials of Veterinary Ophthalmology, 3rd ed. 2014 har underseksjoner som: Cataracts Associated with Systemic Diseases, Cataracts Associated with Medications or Other Toxic Substances, Diatary Deficiencies, Injury to the Lens, Age-Related Cataracts, Cataracts Resulting from Inflammations and Lens-Associated Inflamation. Kapitlet heter: Canine Lens: Cataract, Luxation and Surgery.

Okay, det var ikke helt det jeg spurte om :P Alle skjønner at hunder med arvelig katarakt ikke bør brukes i avl (vel, i min drømmeverden gjør de i hvert fall det), men det jeg lurte på var jo om du hadde en kilde på dette: 

1 time siden, Snøfrost skrev:

Vel i følge en av verdens fremste på øyne hos hunder, så er det en god andel katarakter som ikke er arvelige/medfødte fordi de er sekundære.

For det er nettopp den delen jeg har snakket med norske øyelysere om, i og med at oppdrettere mer enn gjerne skylder på skader og sykdommer som har gitt hundene katarakter, bare fordi å kunne bruke de i avl allikevel. Og ja, jeg veit at katarakt kan være et resultat av en skade, og jeg veit at man kan få katarakt av enkelte sykdommer, det jeg ikke visste var at det var "en god andel katarakter som ikke er arvelige fordi de er sekundære". Jeg finner ikke noe når jeg googler heller, snarere tvert i mot, da får jeg opp sånt som dette: 

Katarakt (ikke medfødt) av Ellen Bjerkås

Det er beskrevet mange årsaker til katarakt, og av og til kan det være vanskelig å avgjøre hvorvidt kataraktforandringer skyldes arv eller andre faktorer. Vi har imidlertid klare kriterier for når kataraktforandringer anses å være arvelige.

Arvelig katarakt klassifiseres ofte etter utbredelse i bakre polkatarakt som ligger i bakre del av linsen, fremre y-sømskatarakt som ligger foran i linsen, kortikal katarakt som finnes i ulike deler av linsen, nukleær katarakt som ligger i kjernen midt i linsen og skalt punktata-katarakt som viser seg som små fortetninger i linsekjernene. Ved total katarakt er hele linsen forandret og det er ikke lenger mulig å se inn på netthinnen.

Kataraktforandringer vurderes i utgangspunktet som arvelige, men med noen viktige unntak. Katarakt blir ikke vurdert som arvelig hvis det kan vises til en forutgående skade eller sykdom som kan ha forårsaket forandringene. Katarakt hos gamle hunder, såkalt senil katarakt, er vanlig og vurderes ikke som arvelig hvis forandringene utvikles på små hunder etter fylte 11 år, etter 9 år hos middelsstore hunder og etter 7 år hos store hunder. Men hvis ikke hunden har vært regelmessig øyelyst kan det være vanskelig å fastslå hvorvidt det dreier seg om arvelig eller senil katarakt. Man finner også av og til små kataraktforandringer i den ene av linsene. Da tilrås det at hunden blir undersøkt på nytt etter en gitt tid, vanligvis 6 eller 12 måneder, for å se om forandringene utvikler seg. I mellomtiden har hunden en attest der det er krysset av i rubrikken for ”Mistenkt”.

--

Arvelig katarakt av Ernts Otto Ropstad og Hege Jøntvedt Engum pdf-fil

Arvelig katarakt er beskrevet hos et stort antall hunderaser, og listen over affiserte raser blir stadig lengre. Arvelig katarakt kan være medfødt eller ervervet. Medfødt katarakt ses ofte sammen med andre forandringer i øynene.

For å kunne betegne linseforandringer som arvelig (hereditær) katarakt, tas utgangspunkt i følgende kriterier:

• Kataraktforandringene som diagnostiseres kan ikke tilskrives tidligere øyeskade.
• Kataraktforandringene finnes i det ene eller i begge øyne.
• Svært små, ensidige kataraktforandringer vil måtte følges med gjentatt undersøkelse for å kunne avgjøre om de er arvelig betinget

--

Det finnes en primær og en sekundær katarakt (av Birgitte Grann Greve) pdf-fil

Primær katarakt: Nesten alle disse kataraktene skyldes arvelige faktorer. Noen er medfødte, dvs valpene er blinde allerede ved fødselen, andre utvikler seg over år. Anlegget er der, så det er bare spørsmål om tid før forandringen kommer.
Sekundære katarakter: Er ervervede katarakter som kommer pga skader, stoffskiftesykdommer (som sukkersyke), betennelser og degenerasjoner. Hos polarhund ser starten på den arvelige katarakten helt annerledes ut, enn disse sekundære kataraktene.

For at det skal oppstå en katarakt i linsen må enten selve linsen skades ved f. eks et stikksår helt inn til linsen, eller det må være intense eller langvarige ubehandlete betennelses tilstander inni selve øyet. En betennelse i conjunktiva, det rosa vevet som omgir øyet, eller i hornhinnen er ikke nok til at linsen blir påvirket. Den ligger så godt beskyttet nettopp for å unngå at ytre skader skal ødelegge linsen fantastiske struktur.

Linsen får næringen sin fra væsken som omgir den og store forandringer inni denne væsken kan medføre forandringer i linsen. Et eksempel på dette er den katarakt som kan oppstå i forbindelse med sukkersyke.

Linsen produserer nye linsefibre innenfor linsekapselen hele livet. Etter hvert som dyrene blir eldre blir det helt fullt av linsefibre og linsen blir ikke lenger helt gjennomsiktig. Den blir da etter hvert grålig, ikke pga katarakt, men pga at den er helt full. Dette er en naturlig aldringsprosess og man ser den på alle gamle hunder. Pupillen (det svarte hullet) blir da ofte noe større og man ser oftere gjennskinnet av øyets bakgrunn. Lyser man mot en hund i mørket kan man se et orange, rødt, grønt eller gult ”øye”.

--

Så det tolker jeg som at det skal en forholdsvis alvorlig skade eller sykdom til for at hunden skal få sekundærkatarakt, dvs at de aller fleste hunder har den arvelige katarakten, og ikke sekundærkatarakt. For jeg antar at folk ville huska om øyet på hunden hadde hatt et alvorlig sår, en langvarig infeksjon, eller at de ville sett andre symptomer på sukkersyke før de oppdaget katarakt hos hunden. 

Jeg er oppriktig nysgjerrig, for en hannhund jeg er sånn halvinteressert i (eller, han skulle ha vært brukt i en kombinasjon jeg er interessert i), har fått diagnosen "Katarakt, partiell cortex främre, lindrig. Ej ärftlig", så vi har diskutert det, er han noe å bruke allikevel, er det arvelig allikevel osv, nettopp pga det jeg har sitert og skrevet over her. Han har ikke hatt noen skade eller sykdom som tilsier at det er en sekundærkatarakt. Han er 3 år nå, så det er ikke senil-katarakt, liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Siri skrev:

Jeg ville ikke tatt sjansen på en slik hannhund... katarakt så ung... skeptisk :)

Det har ikke blitt gjort heller, nettopp fordi at jeg har gått ut fra at det er arvelig, selv om veterinæren sier den ikke er det. For han har ikke hatt noen skade vi veit om, og han har ingen sykdom vi veit om (selvsagt, for da ville han neppe blitt vurdert uansett). Men om veterinærer lett kan se om det er en arvelig katarakt eller ikke, så burde man jo kunne vurdere han allikevel, fordi han har ting å tilføre med tanke på hofter og mentalitet. Han er ikke bare fri for HD sjøl, liksom, han har 4 søsken som er fri også - det er sjeldent på mellompuddel :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg er oppriktig nysgjerrig, for en hannhund jeg er sånn halvinteressert i (eller, han skulle ha vært brukt i en kombinasjon jeg er interessert i), har fått diagnosen "Katarakt, partiell cortex främre, lindrig. Ej ärftlig", så vi har diskutert det, er han noe å bruke allikevel, er det arvelig allikevel osv, nettopp pga det jeg har sitert og skrevet over her. Han har ikke hatt noen skade eller sykdom som tilsier at det er en sekundærkatarakt. Han er 3 år nå, så det er ikke senil-katarakt, liksom :P 

Ja, dessverre er det en del oppdrettere som prøver å bortforklare katarakter fordi de KAN erverves. I de aller, aller fleste tilfeller er de ikke det. Men jeg nevnte de ervervede fordi jeg ikke har noen bakgrunnsinfo overhodet ang hunden som først ble nevnt. For alt jeg visste kunne han vært medisinert, hatt infeksjon el.l. som gav en mild puktkatarakt. Evt at han har en variant av senil katarakt.

Personlig er jeg ikke helt komfortabel med at senilkatarakt er "greit" heller. Noen små punkter er vel greit, men en del gamle hunder får jo langt mer enn noen få punkter. Ville jo sett an hunden og tidligere øyelysningsresultater før jeg turde bruke den konklusjonen.
På svenske resultater står det ofte "ej ärftlig", på norske "ikke medfødt" på hunder med katarakt, fordi man ikke helt VET om dette er tilfellet, men i de aller fleste tilfeller er det mistenkt arvelig fordi om det ikke er bevist arvelig. Jeg skulle hatt temmelig mye mer øye-historikk bakgrunn for å bruke en hund med katarakt i avl selv.

fra boka nevnt ovenfor: "Cataracts occurring in young to middle-aged, purebred dogs comprise the most common type of cataract seen clinically in veterinary medicine. Only in a minority of affected breed has a heritable basis and mode of transmission been conclusively established. The frequent characteristic anatomic localization and appearance of the lens opacity in the initial stages, characteristic age of onset and course of progression, bilateral nature, and absence of other demonstrable ocular disorders that might cause cataract formation, suggest than in most of the other breeds, these cataracts likely also have a heritable basis"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, 2ne skrev:

Det har ikke blitt gjort heller, nettopp fordi at jeg har gått ut fra at det er arvelig, selv om veterinæren sier den ikke er det. For han har ikke hatt noen skade vi veit om, og han har ingen sykdom vi veit om (selvsagt, for da ville han neppe blitt vurdert uansett). Men om veterinærer lett kan se om det er en arvelig katarakt eller ikke, så burde man jo kunne vurdere han allikevel, fordi han har ting å tilføre med tanke på hofter og mentalitet. Han er ikke bare fri for HD sjøl, liksom, han har 4 søsken som er fri også - det er sjeldent på mellompuddel :P 

Det er jo nettopp dette som er så vanskelig med avl :D. Alle disse avveiningene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snoffe skrev:

Hadde endelig overskudd til å vaske badet (bare alt for lenge siden sist:icon_redface:)

Får ikke vekk setningen over, har vært der i 1 uke eller noe :P

Uansett..

Jeg har et par øredobber som jeg ikke vil bruke (fikk dem av eksen i bursdagsgave, som kjøpte de sammen med sin nåværende kjæreste mens vi fremdeles var sammen... dere forstår tegningen). Øredobbene er kjøpt på Svalbard, og er formet som en helt enkel figur av en isbjørn. Vet ikke om de er sølv men de er "sølvfarget". Jeg bar bare prøvd dem på. De er veldig søte.

Så kjære soniser, er det noen som har lyst på dem? De er gratis :) 

Kan fikse bilde på mandag. 

 

 

Kan ikke forstå du ikke vil ha de :P

 

13 minutter siden, 2ne skrev:

Det har ikke blitt gjort heller, nettopp fordi at jeg har gått ut fra at det er arvelig, selv om veterinæren sier den ikke er det. For han har ikke hatt noen skade vi veit om, og han har ingen sykdom vi veit om (selvsagt, for da ville han neppe blitt vurdert uansett). Men om veterinærer lett kan se om det er en arvelig katarakt eller ikke, så burde man jo kunne vurdere han allikevel, fordi han har ting å tilføre med tanke på hofter og mentalitet. Han er ikke bare fri for HD sjøl, liksom, han har 4 søsken som er fri også - det er sjeldent på mellompuddel :P 

De skriver nok ikke arvelig så lenge det ikke er helt fastslått at det faktisk ER arvelig. Standard Puddel har en arvelig katarakt da som er i midtre cortex, autosomal recessiv og opptrer fra 1 års alder.

Det boka "mi" mener med at man ser forskjell er jo av de grunner jeg har sitert ovenfor. De ser at det er en typisk "mistenkt arvelig", men skriver vel "ikke arvelig" fordi de ikke VET. Det det er jo ganske strenge kriterier de legger til grunn til å gi en diagnose. Det ser man jo også at de skriver "mistenkt" f.eks. på en hund med temmelig tette iridocornealvinkler, de VET det 100% sikker "diagnose" men i stedet for å skrive "mild" så skriver de "mistenkt" da de ikke vet helt hva slags effekt det vil ha for hunden. Jeg styrer nå unna uansett, tett nok i massevis for meg til at jeg heller ser på en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Det er jo nettopp dette som er så vanskelig med avl :D. Alle disse avveiningene... 

Den som leter den finner... Valpens farmor (født 2001) har påvist "små senile kataraktforandringer i venstre linse" i 2010. Hun har 16 avkom, hvorav valpens far(født 2008) med venstre Y-sømskatarakt påvist 2015, en hann(født 2004) med påvist Cortival katarakt i begge øyne 2009, en hann(født 2004) med påvist ant.sut.l i venstre øye 2009. Av de resterende avkommene er kun en øyelyst etter 2010 og flere er ikke øyelyst i det hele tatt.

Jeg har sendt mail til raseklubbens avlsveiledning for å spørre etter deres anbefalinger ang bruk av avlsdyr med påvist katarakt. Oppdretter har oppgitt at hun følger raseklubbens retningslinjer og at alle tester som kan tas på rasen er godkjente så valpene har friske gener så lang tilbake de kan sjekke. Er vel HD-statistikken hun tenker på, den er glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne faktisk fins det en ganske ung AK som ble påvist katerakt av en eller annen type. Den ble oppført som "arvelighet kan ei bedømmes". Så jeg tror veterinærer er ganske sikre på det når de skriver det ned i diagnosen.

men om du liker hannhunden hva med å høre om de er villig til å få en second opinion? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Pixie skrev:

Den som leter den finner... Valpens farmor (født 2001) har påvist "små senile kataraktforandringer i venstre linse" i 2010. Hun har 16 avkom, hvorav valpens far(født 2008) med venstre Y-sømskatarakt påvist 2015, en hann(født 2004) med påvist Cortival katarakt i begge øyne 2009, en hann(født 2004) med påvist ant.sut.l i venstre øye 2009. Av de resterende avkommene er kun en øyelyst etter 2010 og flere er ikke øyelyst i det hele tatt.

Jeg har sendt mail til raseklubbens avlsveiledning for å spørre etter deres anbefalinger ang bruk av avlsdyr med påvist katarakt. Oppdretter har oppgitt at hun følger raseklubbens retningslinjer og at alle tester som kan tas på rasen er godkjente så valpene har friske gener så lang tilbake de kan sjekke. Er vel HD-statistikken hun tenker på, den er glimrende.

Tibbeklubben har jo ikke akkurat de strengeste krav til avl, men ser at de anbefaler HD-røntging og øyelysing. Det er jo også linseluksasjon på rasen (mener de kan DNA-teste for det). 

24 minutter siden, Stine skrev:

Og jeg kan også fortelle at 86% sjokolade får vekk akkevittsmaken, men søren det smakte dritt selv! Så nå hoster jeg, er kvalm og har en bitter kakaosmak i kjeften, not my day...

Du har virkelig dagen i dag, du :lol: 

12 minutter siden, SFX skrev:

Jeg er så lik pappa at jeg har vært i tvil om mamma er mora mi...

Hahhahahaa :P 

12 minutter siden, SFX skrev:

Willy er et hamster :wub:

EN hamster, frøken, EN hamster... :aww:
hamster.jpg.13db09fd7783a0541878f3df5a38

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Snøfrost skrev:

Ja, dessverre er det en del oppdrettere som prøver å bortforklare katarakter fordi de KAN erverves. I de aller, aller fleste tilfeller er de ikke det. Men jeg nevnte de ervervede fordi jeg ikke har noen bakgrunnsinfo overhodet ang hunden som først ble nevnt. For alt jeg visste kunne han vært medisinert, hatt infeksjon el.l. som gav en mild puktkatarakt. Evt at han har en variant av senil katarakt.

Personlig er jeg ikke helt komfortabel med at senilkatarakt er "greit" heller. Noen små punkter er vel greit, men en del gamle hunder får jo langt mer enn noen få punkter. Ville jo sett an hunden og tidligere øyelysningsresultater før jeg turde bruke den konklusjonen.
På svenske resultater står det ofte "ej ärftlig", på norske "ikke medfødt" på hunder med katarakt, fordi man ikke helt VET om dette er tilfellet, men i de aller fleste tilfeller er det mistenkt arvelig fordi om det ikke er bevist arvelig. Jeg skulle hatt temmelig mye mer øye-historikk bakgrunn for å bruke en hund med katarakt i avl selv.

fra boka nevnt ovenfor: "Cataracts occurring in young to middle-aged, purebred dogs comprise the most common type of cataract seen clinically in veterinary medicine. Only in a minority of affected breed has a heritable basis and mode of transmission been conclusively established. The frequent characteristic anatomic localization and appearance of the lens opacity in the initial stages, characteristic age of onset and course of progression, bilateral nature, and absence of other demonstrable ocular disorders that might cause cataract formation, suggest than in most of the other breeds, these cataracts likely also have a heritable basis"

Dette med senilkatarakt snakket jeg også med disse øyelyserene om, og det de sa var at det er det samme som utviklingskatarakt, men de kaller det senilkatarakt om bikkja er gammel. Det som gjør meg litt grinete, er at de ikke er enige om når ei bikkje regnes som gammel - min groenendael fikk nemlig utviklingskatarakt siste gangen jeg øyelyste henne, mens en ett år yngre hund fikk senilkatarakt i samme tidsrommet. De bør jo være konsekvente, nettopp fordi oppdrettere er så villige til å overse arvelige sykdommer når det viktigste blir å ha kull, og ikke drive oppdrett. 

49 minutter siden, Siri skrev:

Det er jo nettopp dette som er så vanskelig med avl :D. Alle disse avveiningene... 

Ja. Det burde jo være så enkelt som at 1 + 1 er 2, syns jeg *sukk* 

44 minutter siden, Snøfrost skrev:

De skriver nok ikke arvelig så lenge det ikke er helt fastslått at det faktisk ER arvelig. Standard Puddel har en arvelig katarakt da som er i midtre cortex, autosomal recessiv og opptrer fra 1 års alder.

Det boka "mi" mener med at man ser forskjell er jo av de grunner jeg har sitert ovenfor. De ser at det er en typisk "mistenkt arvelig", men skriver vel "ikke arvelig" fordi de ikke VET. Det det er jo ganske strenge kriterier de legger til grunn til å gi en diagnose. Det ser man jo også at de skriver "mistenkt" f.eks. på en hund med temmelig tette iridocornealvinkler, de VET det 100% sikker "diagnose" men i stedet for å skrive "mild" så skriver de "mistenkt" da de ikke vet helt hva slags effekt det vil ha for hunden. Jeg styrer nå unna uansett, tett nok i massevis for meg til at jeg heller ser på en annen hund.

Ja, men dette er en mellompuddel, de avles ikke om hverandre og har forskjellige helse-issues :) I følge Optigens sider blir bare bare 6 % av småpudlene diagnostisert med katarakt, og det er jo ikke et kjempe-problem syns jeg. Men på puddel har vi jo både feilstilte øyehår, PRA, og PRCD-PRA, så vi skal være obs på øynene. Men så har vi leddproblemer som PL, legperthes og HD, så hvor pirkete får vi vært når veterinæren skriver "ikke arvelig", liksom? 

13 minutter siden, JeanetteH skrev:

@2ne faktisk fins det en ganske ung AK som ble påvist katerakt av en eller annen type. Den ble oppført som "arvelighet kan ei bedømmes". Så jeg tror veterinærer er ganske sikre på det når de skriver det ned i diagnosen.

men om du liker hannhunden hva med å høre om de er villig til å få en second opinion? 

Jeg kan ikke bruke hannen, det er broren til Leah ;) Men han ble vurdert til en tispe jeg har vurdert å bruke broren til på Leah, det er bare det at de ikke har gidda å røntge broren *sukk* Men ja, planen er å vente til et evt neste kull, og øyelyse han på nytt. Da er vel både Leah og søsteren i Finland øyelyst på nytt også, så får vi bare krysse fingrene for at det ikke er arvelig katarakt der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, 2ne skrev:

Dette med senilkatarakt snakket jeg også med disse øyelyserene om, og det de sa var at det er det samme som utviklingskatarakt, men de kaller det senilkatarakt om bikkja er gammel. Det som gjør meg litt grinete, er at de ikke er enige om når ei bikkje regnes som gammel - min groenendael fikk nemlig utviklingskatarakt siste gangen jeg øyelyste henne, mens en ett år yngre hund fikk senilkatarakt i samme tidsrommet. De bør jo være konsekvente, nettopp fordi oppdrettere er så villige til å overse arvelige sykdommer når det viktigste blir å ha kull, og ikke drive oppdrett. 

Ja. Det burde jo være så enkelt som at 1 + 1 er 2, syns jeg *sukk* 

Ja, men dette er en mellompuddel, de avles ikke om hverandre og har forskjellige helse-issues :) I følge Optigens sider blir bare bare 6 % av småpudlene diagnostisert med katarakt, og det er jo ikke et kjempe-problem syns jeg. Men på puddel har vi jo både feilstilte øyehår, PRA, og PRCD-PRA, så vi skal være obs på øynene. Men så har vi leddproblemer som PL, legperthes og HD, så hvor pirkete får vi vært når veterinæren skriver "ikke arvelig", liksom? 

Jeg kan ikke bruke hannen, det er broren til Leah ;) Men han ble vurdert til en tispe jeg har vurdert å bruke broren til på Leah, det er bare det at de ikke har gidda å røntge broren *sukk* Men ja, planen er å vente til et evt neste kull, og øyelyse han på nytt. Da er vel både Leah og søsteren i Finland øyelyst på nytt også, så får vi bare krysse fingrene for at det ikke er arvelig katarakt der..

Ja, senilkatarakt er jo egentlig utviklingskatarakt med seint gjennombrudd. Så jeg forstår jo at man har brukt bikkja i avl før den ble 8 eller 11 liksom. Men jeg synes jo man fortsatt skal være oppmerksom på fenomenet. Det at de ikke er konsekvente er jo et problem, i alle typer av sykdommer.

Har ikke så greie på puddelavl, fordi om jeg har sittet med inntrykket av storpuddel ikke blander seg med de mindre ;)
Det med hvor pirkete man skal være er alltid et avveiningsspørsmål. Er bikkja strålende på allle andre måter, partner og hele slekta til partner og helst noen av slekta til bikkja med katarakten klassifisert som ikke arvelig også er fri. Så er det jo ikke verdens undergang å bruke ham. Spesielt ikke dersom rasen har andre helseproblemer og/eller andre hensyn som bør veie langt sterkere. Det finnes jo ikke en perfekt hund. Så uansett hvem man velger å bruke så blir det jo en avveiining for og imot.

Jeg har selv brukt urøntget hund i avl, rasen har så og si ikke noen problemer med HD og statistikken på morssiden er fri over hele linja (og A på de aller aller fleste, også bak den urøntgede hannen). Foreløpig er disse valpene ikke røntget da, men det kommer neste år på noen av dem i alle fall. Min + sikker en eller to valpekjøpere (var 4 i kullet). Kan jo være jeg tråkka i salaten, men så langt er jeg fornøyd - og uvitende :lol:
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Snøfrost skrev:

Ja, senilkatarakt er jo egentlig utviklingskatarakt med seint gjennombrudd. Så jeg forstår jo at man har brukt bikkja i avl før den ble 8 eller 11 liksom. Men jeg synes jo man fortsatt skal være oppmerksom på fenomenet. Det at de ikke er konsekvente er jo et problem, i alle typer av sykdommer.

Ja, men det forutsetter jo at folk øyelyser voksne hunder, og det gjøres vel bare på hanner som fortsatt går i avl? 

Sitat

Har ikke så greie på puddelavl, fordi om jeg har sittet med inntrykket av storpuddel ikke blander seg med de mindre ;)
Det med hvor pirkete man skal være er alltid et avveiningsspørsmål. Er bikkja strålende på allle andre måter, partner og hele slekta til partner og helst noen av slekta til bikkja med katarakten klassifisert som ikke arvelig også er fri. Så er det jo ikke verdens undergang å bruke ham. Spesielt ikke dersom rasen har andre helseproblemer og/eller andre hensyn som bør veie langt sterkere. Det finnes jo ikke en perfekt hund. Så uansett hvem man velger å bruke så blir det jo en avveiining for og imot.

Jeg har selv brukt urøntget hund i avl, rasen har så og si ikke noen problemer med HD og statistikken på morssiden er fri over hele linja (og A på de aller aller fleste, også bak den urøntgede hannen). Foreløpig er disse valpene ikke røntget da, men det kommer neste år på noen av dem i alle fall. Min + sikker en eller to valpekjøpere (var 4 i kullet). Kan jo være jeg tråkka i salaten, men så langt er jeg fornøyd - og uvitende :lol:
 

Ja, jeg ville nok neppe brukt en urøntget mellompuddel i avl, vi har vel sånn omtrent 12 % som blir røntget, og ca 40 % av de har HD, så jeg er mer opphengt i hofter enn øyne, for å være helt ærlig. Vi har jo PRCD-PRA som vi DNA-tester for, også øyelyser vi innen et år for disse andre sykdommene, i tillegg til PL-sjekk. Siden de har sjekket for øyne og knær lenger og i større grad enn de gjør for hofter, så har hofter blitt viktig for meg, selv om jeg ikke tror at en mellompuddel nødvendigvis plages av HD.

Leah er jo nesten unik der, i et kull på 6 valper er 5 røntget, 4 av de er fri, 1 har C. Stort sett så røntger man bare avlshundene, og knapt nok det, det ble innført krav om kjent hoftestatus i 2013, tror jeg det var. Til nå er 3 av mine 5 valper røntget, og de 2 siste skal visst røntges de også, og da har jeg sinnsykt mye mer info om HD på mine linjer enn nesten alle andre mellompuddel-oppdrettere i Norge, jeg tror det er 1 til som maser på valpekjøperene sine om røntging og som klarer å få de såpass engasjerte at de faktisk gjør det. 

Øyne er også noe som bare sjekkes på avlshunder, men der er problemet mer dette med feilstilte øyehår enn katarakt og PRA. Det tas ikke spesielt alvorlig, så jeg tror det var 22 % som hadde denne diagnosen, om jeg ikke husker feil. Langt flere enn de som har katarakt i hvert fall, og PRA-hunder avles jo ikke på. Vi bruker bærere av PRCD-PRA i avl, men siden alt som går i avl er testa (så vidt jeg veit), så får vi jo ingen affiserte, i og med at vi bruker bærere på de som er fri. 

Åh, et annet problem er matadoravl. Veit ikke om det er sånn i alle raser (joda, det veit jeg :P ), men det er en 4-5 hanner det er nesten klin umulig å komme utenom, om man ikke skal dra langt i gokk for å pare - og det er ingen garanti det heller, for de har jo blitt brukt all over the world, evt har avkom etter seg all over the world. Og det er ikke det at jeg tror det er noe galt med disse hannene, jeg håper da virkelig ikke det! Men jeg fikk ikke med meg at en av disse ligger bak Ali (jeg var ikke på mitt aller mest våkne i fjor :P ), og da faller jo mange hanner av fordi jeg ikke vil linjeavle på han (selv om det neppe er et problem, så ser jeg heller ingen grunn til å gjøre det). Da faller det noen hanner bort fra Leahs liste også, siden jeg alt har brukt en hannhund med denne hannen i stamtavla på henne, og da begynner det å bli vanskelig. 

Noen slapp på en femmer *kremt* Og jeg har ikke engang skrevet noe om mentalitet :lol: Kanskje jeg bare skal gå og legge meg.. hehe

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...