Gå til innhold
Hundesonen.no

Katarakt, arvelighet, avl og regler - splittet fra Akkurat Nå


Pixie
 Share

Recommended Posts

17 minutter siden, 2ne skrev:

En hund som får katarakt når den er 6 år gammel, har ikke senilkatarakt.

Ja, jeg veit det er oppdrettere som er sånn også, men på mellompuddelen er det virkelig ikke politikk for å helsesjekke så sant du ikke har tenkt å avle på den, i den grad at jeg betaler mine valpekjøpere for å helsesjekke - og det er nesten sjokkerende for resten av puddelfolket. 

Jeg har sagt det mange ganger i diskusjoner om avl, men jeg ønsker meg et opplegg som hovawart-klubben har, der alle oppdrettere må sende inn rapport, jeg tror det er årlig, om både sine egne dyr og de de har oppdrettet, og de spør om alt i den rapporten. Sånn burde det være på alle raser, så man fikk fanget opp evt problemer tidlig, i stedet for at man gjør som nå, venter til ting er et problem på store deler av rasen før man setter inn tiltak. Det forder jo at oppdrettere er ærlige, jeg veit ikke helt hvordan det blir i praksis. Derfor ønsker jeg også at diagnoser blir lagt inn på Dogweb. For folk som ikke har noe å skjule, er ikke det et problem, og folk som har noe å skjule burde ikke få lov. 

Nei, mamma er flink til å lage mat hun. Kokte grønnsaker har en uggen konsistens og smaker enten shit eller ingenting, så det kan jeg spare meg for, gitt. 3 år på internatskole med storkjøkkenmat hjalp ikke på, men det var ikke dårlig mat hjemme som var problemet mitt *forsvare mammaen sin* :aww: 

Haha ja nei, det var jo helt klart deg og mamman din jeg egentlig hintet om da jeg skrev dette innlegget :lol: :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Min erfaring som oppdretter er at valpeinteresserte spør veldig lite og ikke vet hva de skal spørre, stoler på oppdretteren, og særlig om en kan si at kullet oppfyller klubbens retningslinjer for avl.

Da er det ikke noe å tenke på. Fremre Y-sømskatarakt(merket ikke medfødt) og frilyst partner.

Tibbeklubben har jo ikke akkurat de strengeste krav til avl, men ser at de anbefaler HD-røntging og øyelysing. Det er jo også linseluksasjon på rasen (mener de kan DNA-teste for det).  Du har v

10 timer siden, Aslan skrev:

Ja, det er akkurat det alle andre sier enn idioten som eier bikkja, men vi er bare slemme som sier det nemlig :P Heldigvis droppet hun siste kullet. Dette er en dame som ikke skjønner forskjellen på gentest og øyelysning, så at hun i det hele tatt klarer å registrere valper i dogweb er fanken meg et lite mysterium :teehe: 

Ja, tror nok dessverre det er en løsning mange nok må belage seg på. 

Enig! Det ble faktisk foreslått i klubben vår, men nedstemt :hmm: 
Det snakkes jo om endringer i dogweb i den retningen, så håper det er sant og faktisk blir satt ut i live! Det hadde vært veldig greit :yes: 

Ja, det pleier vel å være sånn. Om noen sier at hunder som feiler ditt eller datt ikke bør brukes i avl, så er det bare av misunnelse og for å være slemme. Det er i hvert fall ikke for rasens beste, for den hunden er verdens beste avlshund, samme hvor mye drit den gir videre :gaah:  

Det største problemet er at det er en skam å ha avla eller eie noe som ikke er tilnærmet perfekt, til tross for at alle liker å messe om at den perfekte hunden ikke er født enda. Så er det noe, så skal det holdes hemmelig. En oppdretter fikk beskjed av en hannhundeier at h*n svarte på det det ble spurt om, da må man med andre ord være veldig spesifikk i det man spør om for å få svar på det man lurer på, med andre ord *sukk* 

Dette med dogweb gjaldt vel bare enkelte operasjoner, som bløtvevsoperasjoner på flatnesehunder f.eks? 

10 timer siden, Krutsi skrev:

Haha ja nei, det var jo helt klart deg og mamman din jeg egentlig hintet om da jeg skrev dette innlegget :lol: :fear:

Selvsagt. Og hvor hyggelig er det av deg liksom, å snakke stygt om andre sine mammaer :aww::P 

10 timer siden, Siri skrev:

Ups... har jeg visst ertet på meg folk som liker å kutte kroppsdeler av hundene sine... :aww:

Åh, er ikke det heller lov nå, plutselig? :o 

--

Folk som tviler på at aversjonstrening virker, kan få låne kroppen min en vinter. Jeg hater kulde!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...