Gå til innhold
Hundesonen.no

dobbelt bilbur stor hund


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Hei dere.

Vi skal kjøpe ny bil og vil da ha en bil med plass til et skikkelig hundebur til to store hunder. Alaskan malamuter på 40-45 kg. 

Lurer på om noen har formeninger om de største dobbelbura fra variocage eller hercules er store nok for to mutter?

Det største er vel 106 cm bredt. Det er variocage.

Det andre er 96 cm tror jeg. 

Synes det høres smalt ut men noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wildlife skrev:

Hei dere.

Vi skal kjøpe ny bil og vil da ha en bil med plass til et skikkelig hundebur til to store hunder. Alaskan malamuter på 40-45 kg. 

Lurer på om noen har formeninger om de største dobbelbura fra variocage eller hercules er store nok for to mutter?

Det største er vel 106 cm bredt. Det er variocage.

Det andre er 96 cm tror jeg. 

Synes det høres smalt ut men noen erfaringer?

Jeg har dobbeltbur som er 110 bredt til en hollender og en malle, henholdsvis 23 og 26 kg, ca 60 cm høye på manken og det er i minste laget. Kunne hvertfall ikke hatt noe mindre. For en malamute på 40-45 kg (vil vell raskt være 70cm pluss på manken) så blir det nok rimelig trangt. Ville ikke hatt noe mindre enn 125 til to sånne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundehenger kan jo være et kjekt alternativ da. Enkel å koble på og av alt ettersom, blir ikke like varm som bil på sommeren, man får ha hele bagasjerommet til andre ting enn hund, man slipper hår, sand osv inne i bilen, og man får ekstra lagringsplass til hundeting. Minuset er jo at det koster litt. Ellers har man jo caravelle feks hvor man får både 5 seter og god plass bak. Skillevegg mellom baksete og bagasjerom kan nok være et alternativ slik at hundene kan utnytte plassen i bagasjerommet slik de selv ønsker. Evt pic up med gjennkledd platt eller hundekasse bak på platten (lik hundehenger).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka caravelle mn likte ikke plass utnutttelsen da vi skal ha nyere bil. Henger er nok praktisk når vi skal på hytta og slikt men ellers litt stress og tungvindt:/ 

hvordan gjør dere andre det med hund rundt 40 kg pluss når dere har flere hunder? Overhodet ikke mulig med normal bil? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wildlife skrev:

Sjekka caravelle mn likte ikke plass utnutttelsen da vi skal ha nyere bil. Henger er nok praktisk når vi skal på hytta og slikt men ellers litt stress og tungvindt:/ 

hvordan gjør dere andre det med hund rundt 40 kg pluss når dere har flere hunder? Overhodet ikke mulig med normal bil? :)

 

Hadde ikke noe god løsning på det da jeg hadde to malamuter nei. Det var enten begge to løse i bagasjerommet eller å ha en i bur i bagasjerommet og en i bur i baksetet/legge ned setene( men da har man jo bare to seter igjen). Da hadde jeg en pajero. Vi hadde caravelle en periode, den var gull. Her blir det nok henger ved første mulighet. Den er jo ikke iveien for noe å det er lettere å koble av hengeren enn å begynne å ta ut bur om man trenger bilen til andre ting. Pick up med permanent hundekasse på planet og 5 seter inni er jo også kjekt :) Ellers er det vell de store amerikanerne som kommer nærmest normal bil, ifht både seter og plass i bagasjerom. Kanskje det er plass i ssang young sin rhodius? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Wildlife skrev:

Vi må ha plass til barna også. Ville hatt 60 til hver i bredden ja men vet ikke om det er mulig en gang å finne i suv eller stasjonsvogn. :/

Men kanskje bedre med sånn grind og skillevegg? Eller spesiallaga bur?

Jeg er veldig fornøyd med spesiallaget bur, der har jeg fått de målene jeg vil ha, samt støvkant og nødutgang. Bestilte hos kelabur :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter med det samme. Har riktig nok ikke mutter men ingenting under 30kg og 60cm mankehøyde. Enten kan vi ha med hundene + folk, eller hundene + bagasje..

Vi kommer til å gå for hundegrind nå når vi ønsker å beholde bilen og i tilegg ha fem seter. Ingen bur gir nok plass til hundene dersom vi skal få det inn i bagasjerommet, og med grind så kan de utnytte plassen bedre. :)

Vil gjerne vite det om dere finner en bil som har plass til både store hunder, passasjerer og bagasje, for det har nemlig ikke vi klart hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Kan legge ut målene til mitt dobbeltbur til malamuter. De har fin plass :) Har hatt både hannhunder og tisper i burene, men ikke mutter i den vektklassen du snakker om. De muttene jeg har og de som jeg har mest med å gjøre ligger alle under 40 kg (både tisper og hanner). 

Høyde: 72 cm
Bredde: 114 cm 
Dybde: 80 cm 

Malamutene mine foretrekker å ligge i krøll, og tar opp omtrent halve buret vanligvis :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

jeg hadde to hunder og bur hvor dem fikk 55 cm hver til å strekke ut labbene på Dem var begge 62 cm høye. Det gikk i grunnen greit til gamlingen fikk for mye forkalkinger i ryggen og ikke klarte å snu seg i buret legre. Det var flatcouted retriever hane og strihåret vorsteh tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Benedikte skrev:

Hvordan bestilte du det? Hvordan kontaktet du dem?

Jeg ringte først og snakket med han, også sendte jeg alt på mail etterpå sånn at han hadde det skriftlig. Fikk tips om at han ikke sjekker mail så ofte.

"Kontaktskjemaet" på hjemmesiden er visstnok veldig ustabilt så jeg ble frarådet å bruke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, July 16, 2016 at 0:21 AM, Heidihj skrev:

Kan legge ut målene til mitt dobbeltbur til malamuter. De har fin plass :) Har hatt både hannhunder og tisper i burene, men ikke mutter i den vektklassen du snakker om. De muttene jeg har og de som jeg har mest med å gjøre ligger alle under 40 kg (både tisper og hanner). 

Høyde: 72 cm
Bredde: 114 cm 
Dybde: 80 cm 

Malamutene mine foretrekker å ligge i krøll, og tar opp omtrent halve buret vanligvis :P 

 

På Saturday, July 16, 2016 at 0:01 AM, tonjek skrev:

Min border collie på 22 kg har 60 cm bredt bur. Syntes ikke han kan ha noe mindre. Så 100-110 cm på to mutter høres altfor trangt ut. Mulig grind er beste løsningen da, ja (eller stor varebil).

Må nevne at tråden er gammel og vi har funnet fin løsning på det☺ vi har nå et variocage dobbelbur hvor vi har stillt skilleveggen så han har ca 65 cm i bredde. Den andre delen er litt mindre nå og vil nok ikke holde til ei voksen tispe. Så da kommer vi til å kjøpe oss kela bur spesiallaga etterhvert. ☺

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...