Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesvindel. Er det fremdeles et problem?


Firefly
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Tekopp skrev:

Hvilke svindler menes det?

Hunder som ikke eksisterer som skal "gis bort, må bare betale frakten fra afrika der hunden ikke kommer inn", miniatyrvalper fra valpefabrikker, hunder som selges flere ganger, valper og selgere som forsvinner i det man betaler depositum osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! I stor grad!

Jeg holder øye med fransk bulldogmiljøet. Rasen har dessverre fått en meget dårlig timet popularitetsboost. Om den er kjendis-skapt eller moteskapt (det er franske bulldoger på ALL reklame og masse puter, klær, og møbler for tiden) vet jeg ikke. Dette har vært en relativt liten rase i Norge, og det er ikke mulighet for at oppdretterne som eksisterte før populariteten får dekket etterspørselen.

Jeg tror ikke jeg tar sterkt i når jeg tipper at 50% av valpene folk har kjøpt i 2015 er enten smuglerhunder, puppymills, "renrasede" uten stamtavler, folk som har tatt penger/depositum for valper som ikke eksister, osv. Det er tragisk, og det er spesielt ille fordi denne rasen har så desperat behov for seriøs avl på grunn av helsen.

Folk vil ha valp med en gang, og har ikke tålmodighet til å stå over et år på venteliste. Folk vil også ha valp tilgjengelig i nærområdet, ikke reise langt for å hente. Folk vil også ha de billigere enn 20.000 kr, som dessverre er hva prisen til en renraset frenchie ligger på. Og man trenger jo tross alt ikke stamtavle, for man er jo ikke interessert i utstilling.

Jeg er engasjert i rasen, og jeg vet jeg sa jeg følger med i miljøet, men for å være helt ærlig prøver jeg å la være for min egen del. Det er bare deprimerende å se på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tragisk at folk blir lurte, og noen handler i veldig god tro. Men, og kall meg gjerne kynisk og slem, noen "fortjener" det de får. Når de tar den billigste og letteste veien, spesielt etter så mye fokus som det har vært, så tar de en sjanse. Er noe for godt til å være sant, så er det gjerne det. Kjenner jeg har litt den samme manglende sympatien som de som faller for Nigeriabrev. 

Dette er grunnen til at jeg kjøpte min chi fra en godt renommert oppdretter. Chi har jo samme problemer som @Eloise nevner om frenchiene. Jeg kunne fint ha fått en chi til halvparten av det jeg betalte for Ayla (som forvørig kom med rabatt pga navlebrokk), for jeg driter i utstilling, og føler meg absolutt ikke skikket til avl i og med at hun er min første hund. Men jeg ville ikke risikere å bli lurt, ei heller å støtte en puppymill. Da betalte jeg heller ekstra. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...