Margrete Skrevet 4. Desember 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2015 Sonenorakel vet alt! Jeg fant meg selv bakende på smultringer, fulgte oppskriften og deigen er liksom ikke deig, den er mer tykk røre. Det er mange år siden jeg har lagd smultringer så jeg husker ikke hvordan den skal se ut. Nå skal den jo stå til i morgen, blir det bra da? Eller må jeg satse på mer mel? 5egg 250g sukker ½dl smeltet TINE Meierismør 1½dl TINE Kremfløte 1½dl TINE Kulturmjølk 1ts hornsalt 1ts malt kardemomme 750g hvetemel (skulle det være noen tvil har jeg brukt oppskriften fra TINE ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 4. Desember 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2015 Den skal vel være relativt flytende? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stine Skrevet 4. Desember 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2015 Jeg mener også etter å ha vært med farmor å lage smultringer for mange herrans år siden at den skal være litt flytende Den skal ikke være som en bolledeig liksom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zitka Skrevet 4. Desember 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2015 Hvordan får man trykket ut smultringene hvis deigen er flytende? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 4. Desember 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2015 Man kan lage en type smulteringer med flytende røre, hvis man har en sånn beholder til å tyte ringer ut av og rett opp i frityrgryta. Men ekte smulteringer har ganske fast deig, som kjevles og stenses ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stine Skrevet 4. Desember 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2015 2 minutter siden, Krutsi skrev: Hvordan får man trykket ut smultringene hvis deigen er flytende? Den skal ikke være flytende som vaffelrøre, men heller ikke så fast som en bolledeig liksom. En mellomting kanskje Farmor hadde sånn greie som @Pringlen prater om da, kanskje derfor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 4. Desember 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2015 6 minutter siden, Stine skrev: Den skal ikke være flytende som vaffelrøre, men heller ikke så fast som en bolledeig liksom. En mellomting kanskje Farmor hadde sånn greie som @Pringlen prater om da, kanskje derfor? Jupp, men det er ikke egentlig smulteringer. Gullringer, tror jeg det heter. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zitka Skrevet 4. Desember 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2015 Bestemor kjevler ut sine :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 4. Desember 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2015 Ifølge denne oppskriften skal de kjevles ut, så da burde ikke deigen være så flytende?http://www.tine.no/oppskrifter/kaker/vafler-og-smakaker/smultringer-og-berlinerkuler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margrete Skrevet 4. Desember 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2015 Ja det er den jeg bruker @Lillekrapyl Kjenner jeg er litt spent på om det er "deig" i morgen og ikke tykk røre, for jeg har ikke sånn tut til å trykke ut med. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Busann Skrevet 4. Desember 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2015 Smultringdeigen jeg bruker er en tykk røre når den er ferdig, tykkere ganske stiv røre når den har fått kjølt seg. Og så bruker jeg så lite mel som mulig under utbaking, men nok til at det går ann å kjevle den ut. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margrete Skrevet 4. Desember 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2015 25 minutter siden, busann skrev: Smultringdeigen jeg bruker er en tykk røre når den er ferdig, tykkere ganske stiv røre når den har fått kjølt seg. Og så bruker jeg så lite mel som mulig under utbaking, men nok til at det går ann å kjevle den ut. Ah takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Busann Skrevet 4. Desember 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2015 Jeg blir hvert år like overrasket når jeg ser hvor myk den røra er, og må alltid motstå fristelsen til å putte i mer mel. Jeg bruker mormors gamle oppskrift, så er så uspesifisert at det står "mel til passe deig". 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margrete Skrevet 5. Desember 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2015 Ja i denne røra sto det hell i nesten alt melet, jeg må innrømme jeg helte i alt melet. Motsto fristelsen til å putte i mer mel *stolt* Så får vi se i løpet av dagen da, om det blir smultringer eller om jeg blir sint til slutt 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margrete Skrevet 5. Desember 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2015 Seeee, det gikk bra :D 13 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Siri Skrevet 5. Desember 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2015 10 minutter siden, Margrete skrev: Seeee, det gikk bra :D Dæven du er flink altså!!!! Imponert (det æ'kke ironisk ment en gang ) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 5. Desember 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2015 Wow! Fine også jo! Godt jobba! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts