Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivaksine - erfaringer?


Alvira
 Share

Recommended Posts

Arthur har slitt med eksem i ca ett år nå, kviselignende og klør lite. Vi har behandlet utbruddene med kortison og antibiotika. Han er utredet for allergi hos min vanlige veterinær, vi har også vært hos spesialist. Vi har kommet frem til at midd er hovedproblemet, og landet på immunterapi som førstevalg mtp behandling. Spesialisten jeg var hos mente at dette ville være det beste alternativet for Arthur, særlig da han er ung og hun ikke opplevde utbruddene hans så ille at Atopica var nødvendig. 

Vi begynner med behandling på nyåret. Jeg er heldig, og kjenner de som jobber på vetrinærkontoret godt, så å sette sprøytene der, og senere hjemme, blir heldigvis rent praktisk enkelt :) Så, er det noen som har erfaringer med immunterapi hos hund? Effekt? Bivirkninger? Reaksjoner på vaksinene? Pris? Vi driver både med utstilling og rally, jeg klarer ikke å finne ut om immunterapi står på dopinglisten og om jeg må søke dispensasjon. Noen som vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste vår er allergisk mot det meste og får immucept hver måned. Hun har gått på det i en del år og vi er veldig fornøyde. Hunden har faktisk ikke vært hos veterinæren for annet enn ordinær vaksine de to siste årene. Før det var hun fast inventar på klinikken med kløe og ørebetennelse hver måned.

Vi setter alt av sprøyter i forbindelse med behandlingen selv og betaler vel 2000-3000 for ett års forbruk tror jeg.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Polfarer skrev:

Eldste vår er allergisk mot det meste og får immucept hver måned. Hun har gått på det i en del år og vi er veldig fornøyde. Hunden har faktisk ikke vært hos veterinæren for annet enn ordinær vaksine de to siste årene. Før det var hun fast inventar på klinikken med kløe og ørebetennelse hver måned.

 

Vi setter alt av sprøyter i forbindelse med behandlingen selv og betaler vel 2000-3000 for ett års forbruk tror jeg.

 

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

 

 

Takk! Så flott at dere har god effekt :) Den prisen var jo ikke så ille, hva var prisen for utvikling av vaksinen? Ja, planen er å sette sprøytene på sikt selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Polfarer skrev: Eldste vår er allergisk mot det meste og får immucept hver måned. Hun har gått på det i en del år og vi er veldig fornøyde. Hunden har faktisk ikke vært hos veterinæren for annet enn ordinær vaksine de to siste årene. Før det var hun fast inventar på klinikken med kløe og ørebetennelse hver måned.

 

Vi setter alt av sprøyter i forbindelse med behandlingen selv og betaler vel 2000-3000 for ett års forbruk tror jeg.

 

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

 

 

Takk! Så flott at dere har god effekt [emoji4] Den prisen var jo ikke så ille, hva var prisen for utvikling av vaksinen? Ja, planen er å sette sprøytene på sikt selv [emoji4] 

Veldig usikker på hva det kostet. Eneste jeg vet er at vi har fått dekket alt av forsikringen. Kan høre med min far når jeg snakker med han neste gang, han har nok oversikt :)

Vår går nå på en ganske lav dose så de to første årene med behandling var nok noe dyrere.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28. november 2015 kl. 15.07.49, Polfarer skrev:

Veldig usikker på hva det kostet. Eneste jeg vet er at vi har fått dekket alt av forsikringen. Kan høre med min far når jeg snakker med han neste gang, han har nok oversikt :)

Vår går nå på en ganske lav dose så de to første årene med behandling var nok noe dyrere.

 

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

 

 

Kjempeflott, takk! Får dessverre ikke dekket det av forsikringen :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal starte med dette til Yoshi etter jul.

Vi betalte ca 2100 for blodprøve deretter må vi ut med 2300 for analyse og 3000 for serum. Det er mulig å få immunterapi både i serum til sprøyte, dråper til oralt og piller. Ville forhørt meg ang dette, vi tenker å prøve å få det i piller. Har ikke mulighet til å reise til vet for å sette sprøyte, og er ikke keen på å gjøre det selv heller.

Den første runden med immunterapi man får varer i 6 mnd, deretter koster det 3000 for nytt serum som holder i ca 1 år. Så må man kjøpe nytt serum en gang i året, og hunden får da immunterapi hver 4 uke.

Dette er infoen jeg fikk av vår veterinær.

Immunterapi pleier å fungere på de fleste hunder har jeg hørt, og de fleste gode lange liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Alvira skrev:

Kjempeflott, takk! Får dessverre ikke dekket det av forsikringen :( 

Hvorfor ikke? Hvilket forsikringselskap har du?

Ayla har gått på allergivaksinasjon i halvannet år, dog med 3 mnds pause i starten av året pga rot fra leverandøren av vaksinen. Ayla har også middallergi, men slår ut kun på øynene. Tårekanalene hennes er også svingete, så hun renner fort. 

Det er ikke noe problem å sette sprøytene hjemme, men jeg anbefaler deg å tørrtrene litt. Altså holde i nakkeskinnet og late som du setter en sprøyte, men at hetta er på, samt gjøre hunden vant til selve sprøyta i forhold til lukt og nærhet. Øv gjerne på selve stikket også, for jeg opplevde at Ayla plutselig skvatt av stikket, og at jeg da traff noe som gjorde vondt. Da fikk hun en veldig aversjon mot sprøyter, og måtte faktisk ha på munnkurv de neste gangene. Så gikk det greit igjen. Jeg belønner også hver gang, med noe ekstra godt, som hjemmelaget hundekjeks.

Bivirkninger har vi ikke merket noe til, men vi ser at øynene renner mer i dagene etter sprøyta og i dagen før neste dose, nå som vi er setter en gang i måneden. I begynnelsen skal sprøytene settes oftere, de to første med 3 dagers mellomrom, mener jeg å huske, og deretter økes tiden mellom hver dose, samtidig som dosen økes. Vi merker effekt i perioden mellom dosene, men hvor god den er har nok også sammenheng med våre husmorevner, eller mangel på sådan.

Pris aner jeg ikke, har ikke turt å spørre etter at vet'n sa det var "svindyrt". Forsikringen vår i Agria dekker alt, vi betaler ikke engang egenandel. 

Vi konkurrerer ikke i noe som helst, så kan ikke hjelpe deg med dopingspørsmålet. Send en mail til NKK ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lene_S skrev:

Hvorfor ikke? Hvilket forsikringselskap har du?

Ayla har gått på allergivaksinasjon i halvannet år, dog med 3 mnds pause i starten av året pga rot fra leverandøren av vaksinen. Ayla har også middallergi, men slår ut kun på øynene. Tårekanalene hennes er også svingete, så hun renner fort. 

Det er ikke noe problem å sette sprøytene hjemme, men jeg anbefaler deg å tørrtrene litt. Altså holde i nakkeskinnet og late som du setter en sprøyte, men at hetta er på, samt gjøre hunden vant til selve sprøyta i forhold til lukt og nærhet. Øv gjerne på selve stikket også, for jeg opplevde at Ayla plutselig skvatt av stikket, og at jeg da traff noe som gjorde vondt. Da fikk hun en veldig aversjon mot sprøyter, og måtte faktisk ha på munnkurv de neste gangene. Så gikk det greit igjen. Jeg belønner også hver gang, med noe ekstra godt, som hjemmelaget hundekjeks.

Bivirkninger har vi ikke merket noe til, men vi ser at øynene renner mer i dagene etter sprøyta og i dagen før neste dose, nå som vi er setter en gang i måneden. I begynnelsen skal sprøytene settes oftere, de to første med 3 dagers mellomrom, mener jeg å huske, og deretter økes tiden mellom hver dose, samtidig som dosen økes. Vi merker effekt i perioden mellom dosene, men hvor god den er har nok også sammenheng med våre husmorevner, eller mangel på sådan.

Pris aner jeg ikke, har ikke turt å spørre etter at vet'n sa det var "svindyrt". Forsikringen vår i Agria dekker alt, vi betaler ikke engang egenandel. 

Vi konkurrerer ikke i noe som helst, så kan ikke hjelpe deg med dopingspørsmålet. Send en mail til NKK ;)

Takk for utfyllende svar! :) Jeg bor med en vetrinærassistent som kan sette sprøyter, så det skal nok gå kjempebra :) 

hvorfor ikke forsikringen dekker det vet jeg ikke. De dekker førstegangsdiagnostisering opp til 3000 og det er det. Jeg har Frende og har egentlig vært kjempefornøyd frem til nå! Tror jeg skal sende en klage, da vilkårene egentlig er ganske misvisende på akkurat dette. Det kan jo være jeg kommer noen vei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 29. november 2015 kl. 21.02.21, Red Merle skrev:

Vi skal starte med dette til Yoshi etter jul.

Vi betalte ca 2100 for blodprøve deretter må vi ut med 2300 for analyse og 3000 for serum. Det er mulig å få immunterapi både i serum til sprøyte, dråper til oralt og piller. Ville forhørt meg ang dette, vi tenker å prøve å få det i piller. Har ikke mulighet til å reise til vet for å sette sprøyte, og er ikke keen på å gjøre det selv heller.

Den første runden med immunterapi man får varer i 6 mnd, deretter koster det 3000 for nytt serum som holder i ca 1 år. Så må man kjøpe nytt serum en gang i året, og hunden får da immunterapi hver 4 uke.

Dette er infoen jeg fikk av vår veterinær.

Immunterapi pleier å fungere på de fleste hunder har jeg hørt, og de fleste gode lange liv.

Dette svaret har jeg gått helt glipp av gitt, tusen takk for nyttig info! Det var mye billigere enn jeg hadde sett for meg egentlig, da er det helt levelig at forsikringen ikke dekker det. 

Vetrinæren min snakket med laboratoriumet, og de informerte at det var apoteket i Norge (de må sende via apotek i Norge) som la på en klekkelig sum. Har du hørt noe om dette?

Jeg har landet på sprøyter. Min Roomie jobber hos den veterinæren jeg bruker, så blir enkelt gjennomførbart å gi ham sprøyter der den første perioden, da hun bare tar ham med seg på jobb :) 

På 30. november 2015 kl. 17.56.19, Anette skrev:

Ga mer og mer epilepsi anfall så måtte slutte med immunterapien. Ble for hardt på kroppen.

OK, høres ikke kjekt ut! Hadde hunden din epilepsi i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja her er midt i behandlinga nå. Han har jo allergi som går på luftveiene, og har ikke hatt noen symptomer annet enn at han fikk hårløse flekker da han gikk på Labb en periode (før jeg visste at han var allergisk). Han har vært ganske stygg i pelsen etter at vi begynte på behandlinga, matt og veldig lite pels på krysset, nesten en hårløs flekk, men veterinæren sa at det er vanlig at ting blir verre før det blir bedre. Har ikke betalt noe enda, får det som forsikringssak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...