Gå til innhold
Hundesonen.no

NKKs kåringsprøve


Lailakatrin
 Share

Recommended Posts

Hei!
 

Er det noen her som har gått NKKs kåringsprøve?
Lydighetsprogram og et spor på 200 meter med egen gjenstand til slutt?

Skal kanskje gå prøven til høsten 2016, men arrangeres veldig sjeldent her. Ca hvert andre år tipper jeg. Så man får liksom bare en sjanse og da blir det lenge til neste gang om man ikke får den godkjent. Hadde vært kjekt å høre andres erfaringer. Har aldri sett en kåringsprøve en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør at strykprosenten fort blir høy er at man stryker automatisk dersom man nuller en øvelse. Ergo er det ikke noe lurt å melde på dersom hunden er usikker på en av øvelsene, man bør være rimelig sikker på at hunden gjennomfører dem også på konkurranse. Det spiller ingen rolle om du får ti på alle andre øvelser dersom du nuller på en.

Det er også ganske strengt bedømt med tanke på antall dobbeltkommandoer, men så lenge hunden utfører øvelsen sånn noenlunde korrekt og du bruker et godkjent antall kommandoer, så består du. :) Det er jo ikke veldig mye verre enn et LP1-program + apportering + spor, så kan hunden din det, så klarer dere også kåringsprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Håper å få startet i noen LP konkurranser først for å i det hele tatt få konkurranseerfaring. Vi er bare i startgropa både på lydighet og spor så har enda ikke startet konkurranser. Men tenkte å prøve oss på appellmerket i LP og deretter kl 1 etterhvert. hunden er bare 12 mnd så i perioder er han super å trene med mens i andre perioder er han i sin egen verden :P 

Trener blodspor og har gått ut eget spor der jeg har lagt godbiter underveis for at hunden skal lete nøye på bakken og ikke løfte hodet. Men skal trene på spor med gjenstand etterhvert. Regner med at på kåringsprøven så er det bart på bakken der man skal gå ut sporet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lailakatrin skrev:

Takk for innspill. Håper å få startet i noen LP konkurranser først for å i det hele tatt få konkurranseerfaring. Vi er bare i startgropa både på lydighet og spor så har enda ikke startet konkurranser. Men tenkte å prøve oss på appellmerket i LP og deretter kl 1 etterhvert. hunden er bare 12 mnd så i perioder er han super å trene med mens i andre perioder er han i sin egen verden :P 

Trener blodspor og har gått ut eget spor der jeg har lagt godbiter underveis for at hunden skal lete nøye på bakken og ikke løfte hodet. Men skal trene på spor med gjenstand etterhvert. Regner med at på kåringsprøven så er det bart på bakken der man skal gå ut sporet? 

Ja, dersom det ikke er snø så er det nok bart ja. :) På kåringsprøven er det kun sluttgjenstand på sporet, og du kan bruke egen gjenstand + at du legger ut sporet selv, så det burde være en grei ting å trene på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

200 meter spor, egen gjenstand og lp øvelser tilsvarende tidligere klasse 1 inkludert apport.
Ikke spesielt vanskelig, og jeg skjønner ikke helt at dere synes dømmingen er streng. Men jeg har gått LP i alle år da, og der er det generelt lite slingringsmonn i det store og det hele. Dog er kåringsprøve programmet under revidering, det skal vel ut på høring til klubbene nå i disse dager.

Jeg har sett noen (5) kåringsprøver, dvs. lydighetsdelen - og jeg synes ikke det er særlig streng dømming. Heller det motsatte - om øvelsen så sånn ca. ut som den burde så ble det raust belønnet.

Grunnen til høy strykprosent er jo ene og alene fordi ekstremt mange ikke trener til kåringsprøven, de går et par spor og trener litt lydighet til ting er sånn ca. og så starter de (flere jeg vet om har trent to uker i forveien, til øvelsene var sånn ca. på plass og de bestod med ca. øvelsene sine) - for sannsynligheten for stang inn er rimelig stor.

Jeg tar høyde for at bedømmelsen har blitt strengere de siste to årene, for det er vel ca. 3 år siden sist jeg var å så på kåringsprøve sist, men jeg tror ikke det har blitt noe særlig vanskeligere.

Så - litt lydighetstrening så øvelsene sitter og noen spor, så burde det gå strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Belgerpia skrev:

200 meter spor, egen gjenstand og lp øvelser tilsvarende tidligere klasse 1 inkludert apport.
Ikke spesielt vanskelig, og jeg skjønner ikke helt at dere synes dømmingen er streng. Men jeg har gått LP i alle år da, og der er det generelt lite slingringsmonn i det store og det hele. Dog er kåringsprøve programmet under revidering, det skal vel ut på høring til klubbene nå i disse dager.

Jeg har sett noen (5) kåringsprøver, dvs. lydighetsdelen - og jeg synes ikke det er særlig streng dømming. Heller det motsatte - om øvelsen så sånn ca. ut som den burde så ble det raust belønnet.

Grunnen til høy strykprosent er jo ene og alene fordi ekstremt mange ikke trener til kåringsprøven, de går et par spor og trener litt lydighet til ting er sånn ca. og så starter de (flere jeg vet om har trent to uker i forveien, til øvelsene var sånn ca. på plass og de bestod med ca. øvelsene sine) - for sannsynligheten for stang inn er rimelig stor.

Jeg tar høyde for at bedømmelsen har blitt strengere de siste to årene, for det er vel ca. 3 år siden sist jeg var å så på kåringsprøve sist, men jeg tror ikke det har blitt noe særlig vanskeligere.

Så - litt lydighetstrening så øvelsene sitter og noen spor, så burde det gå strålende.

Det jeg reagerer mest på er at dommerne starter prøven med å ønske velkommen og si at deltagerne må bare senke skuldrene for dette er bare en anleggsprøve.. Men det blir ikke dømt som en anleggsprøve.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belgerpia skrev:

200 meter spor, egen gjenstand og lp øvelser tilsvarende tidligere klasse 1 inkludert apport.
Ikke spesielt vanskelig, og jeg skjønner ikke helt at dere synes dømmingen er streng. Men jeg har gått LP i alle år da, og der er det generelt lite slingringsmonn i det store og det hele. Dog er kåringsprøve programmet under revidering, det skal vel ut på høring til klubbene nå i disse dager.

Jeg har sett noen (5) kåringsprøver, dvs. lydighetsdelen - og jeg synes ikke det er særlig streng dømming. Heller det motsatte - om øvelsen så sånn ca. ut som den burde så ble det raust belønnet.

Grunnen til høy strykprosent er jo ene og alene fordi ekstremt mange ikke trener til kåringsprøven, de går et par spor og trener litt lydighet til ting er sånn ca. og så starter de (flere jeg vet om har trent to uker i forveien, til øvelsene var sånn ca. på plass og de bestod med ca. øvelsene sine) - for sannsynligheten for stang inn er rimelig stor.

Jeg tar høyde for at bedømmelsen har blitt strengere de siste to årene, for det er vel ca. 3 år siden sist jeg var å så på kåringsprøve sist, men jeg tror ikke det har blitt noe særlig vanskeligere.

Så - litt lydighetstrening så øvelsene sitter og noen spor, så burde det gå strålende.

Da skulle du sett den jeg gikk i vår :-) Folk strøk på både lineføring og fvf, på en øvelse som glatt hadde fått 5 og mer enn 5 også om de gikk kl1 lp.

Datt hunden litt av i helomvendingene to ganger (den falt ikke helt bort, bare litt av) så vips 0!! Jeg trener og går lp og følte absolutt at jeg fikk mye strengere bedømmelse på mine øvelser enn jeg har fått i lp. Så på prøven jeg gikk så var strykprosenten relativt stor. Enkelte falt av på fellesdekk, men de fleste som falt av nullet på fvf eller lineføring på en øvelse jeg såg på som mer enn bestått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to første kåringene jeg gikk med mine to briardtisper var helt ok - ikke noe å si på bedømmelsen og vi karret oss til bestått karakter i alle øvelsene (selv om jeg omtrent måtte dytte den ene gjennom sporet). Da jeg gikk med Willy synes jeg også det var veldig mye strengere bedømmelse... jeg fikk også trekk fordi han kikket bort fra meg to-tre ganger under lineføringen/fvf (mens han ellers gikk med full kontakt), og jeg fikk trekk for at han satte seg opp ved innkomst etter dekk fra holdt. I regelverket står det at øvelsen er over når fører har snudd helt om. Da skal vel ikke innkomsten bedømmes en gang. 

Det ER mye lettere å få en null i bruks enn på LP fordi de dømmer dobbeltkommandoer mye strengere. I en vanlig brukskonkurranse har det jo som oftest ikke så mye å si om man får en null - men på kåringen er det jo som nevnt over og ut når du pådrar deg den nullen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Belgerpia skrev:

200 meter spor, egen gjenstand og lp øvelser tilsvarende tidligere klasse 1 inkludert apport.
Ikke spesielt vanskelig, og jeg skjønner ikke helt at dere synes dømmingen er streng. Men jeg har gått LP i alle år da, og der er det generelt lite slingringsmonn i det store og det hele. Dog er kåringsprøve programmet under revidering, det skal vel ut på høring til klubbene nå i disse dager.

Jeg har sett noen (5) kåringsprøver, dvs. lydighetsdelen - og jeg synes ikke det er særlig streng dømming. Heller det motsatte - om øvelsen så sånn ca. ut som den burde så ble det raust belønnet.

Grunnen til høy strykprosent er jo ene og alene fordi ekstremt mange ikke trener til kåringsprøven, de går et par spor og trener litt lydighet til ting er sånn ca. og så starter de (flere jeg vet om har trent to uker i forveien, til øvelsene var sånn ca. på plass og de bestod med ca. øvelsene sine) - for sannsynligheten for stang inn er rimelig stor.

Jeg tar høyde for at bedømmelsen har blitt strengere de siste to årene, for det er vel ca. 3 år siden sist jeg var å så på kåringsprøve sist, men jeg tror ikke det har blitt noe særlig vanskeligere.

Så - litt lydighetstrening så øvelsene sitter og noen spor, så burde det gå strålende.

Jeg har sett noen de siste årene, og da har ikke bedømmelsen vært noe strengere enn i LP i alle fall, men det varierer sikkert fra dommer til dommer. Har hunden utført øvelsen sånn ca noenlunde på riktig måte, så har den fått bestått. Utfører den ikke øvelsen får den naturlig nok 0, og da stryker man, fordi man må ha bestått i alle øvelser. De jeg har sett stryke (forsåvidt ganske mange), har strøket pga at de har misset på en øvelse, ikke fordi de har fått en strengt bedømt fvf/lineføring. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk godkjent kåringsprøve med schäferen min for noen uker siden. Jeg startet for at vi skulle få prøveerfaring, for det er en prøve som er helt unødvendig for han å ha, siden utstilling er det siste vi kan satse på. En grå og forvokst bruksschäfer stiller nok ikke akkurat først i køen for utstillingschampionat. ? 

Du må ha 5 eller høyere i alle lydighetsøvelsene, og da er det ikke åpnet for store feil noe sted, og derav en god del som stryker. Siden det nok er den enkleste veien til brukskrav, er det nok mange "utstillingshunder" som stiller for å oppnå cert-/championatkravet for rasen, uten å være godt nok forberedt. Hvor strengt det bedømmes varierer sikkert, men jeg syntes ikke dommerne var strenge i alle fall. 

Sporet er enkelt om hunden vet hva spor går ut på. Jeg hadde gått bare et skogsspor på forhånd, for å se om han forsto noe, og vi fikk full pott av begge dommerne på prøva. Jeg brukte en vanlig IPO gjenstand, som han markerte ved funn, men det er lov å bruke nesten hva som helst i slutten, og folk hadde med seg bamser og baller i alle størrelser ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...