Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kjøpe ordentlig kylling, egg etc?


Mud
 Share

Recommended Posts

Jeg har ingen tro på at folk flest vil betale mer for mat enn de gjør i dag, og jeg har absolutt ingen som helst tro på at folk kjøper norsk kjøtt fordi det er norsk. Folk flest har et urealistisk syn både på hvor maten kommer fra og hva bønder egentlig gjør, og det å drive matproduksjon er svært lite respektert, så jeg tror at om norsk mat ble dyrere ville import av mat steget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dere vet det er ordentlig bønder som lager ordentlig egg selv om det solgt i butikken?   Samme som kjøttet.. Det kommer faktisk fra ordentlige dyr..

Jeg har tilbakevist gyldigheten av din påstand om at "dyr som mistrives er dårlig butikk.. ". Det er et flust av eksempler innenfor mat og pelsproduksjon på at dette ikke stemmer, jeg har tatt for m

Javel.   Men siden kylling og kjøtt er en forsvinnende liten del av vårt budsjett og vi er veldig opptatt av dyrevelferd er det ikke bønders såre følelser som avgjør hvor vi handler.   At ky

11 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Drite i dyrevelferd gjør den gjengse bonde kanskje ikke, men det forutsetter at den gjengse bonde har et helt annet syn på hva god dyrevelferd er enn det mange andre har. Det er umulig å drive kommersiell kjøttproduksjon og fremdeles inneha god dyrevelferd, punktum. Det vil alltid være kompromisser mellom økonomi og dyrevelferd, og dyrene er den tapende parten.

Det er fantastisk at mennesker etterspør kjøtt og egg fra dyr som har levd under bedre forhold og det er helt hårreisende at dette i det hele tatt skal bli møtt med kritikk...

Fortell meg gjerne hvorfor det er umulig å drive kommersiell kjøttproduksjon og fortsatt ha god dyrevelferd.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ut-på-tunet-høner for noen år siden. Kjente ikke særlig forskjell på smak på de eggene fremfor de vi kjøper fra butikk eller direkte fra gård. Men hønene var oppfinnsomme mht verpeplasser. Oppi grillen, i sko, i havresekken, i kunstige blomster. Og så kjeftet de fryktelig når de hadde verpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Krutsi skrev:

Fortell meg gjerne hvorfor det er umulig å drive kommersiell kjøttproduksjon og fortsatt ha god dyrevelferd.. 

Fordi det ikke er lønnsomt. Folk gidder ikke å betale for det, enkelt og greit. 

Sammenlign gjerne lovverket for hold av produksjonsdyr med hvordan de respektive dyrenes levesett egentlig er, om en klarer å åpne øynene litt ser en raskt at noe skurrer.

Man trenger ikke kjøtt hver bidige dag, til omtrent hvert eneste måltid, men det er det folket likevel forventer. Slutt å spis kjøtt hver eneste dag, til hvert eneste måltid. Kjøp kjøtt og egg fra dyr som har hatt bedre levevilkår enn hva det gjennomsnittlige produksjonsdyret har hatt, selv om det kjøttet er dyrere. Viltkjøtt er også et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elisabeth00 skrev:

Fordi det ikke er lønnsomt. Folk gidder ikke å betale for det, enkelt og greit. 

Sammenlign gjerne lovverket for hold av produksjonsdyr med hvordan de respektive dyrenes levesett egentlig er, om en klarer å åpne øynene litt ser en raskt at noe skurrer.

Man trenger ikke kjøtt hver bidige dag, til omtrent hvert eneste måltid, men det er det folket likevel forventer. Slutt å spis kjøtt hver eneste dag, til hvert eneste måltid. Kjøp kjøtt og egg fra dyr som har hatt bedre levevilkår enn hva det gjennomsnittlige produksjonsdyret har hatt, selv om det kjøttet er dyrere. Viltkjøtt er også et godt alternativ.

Kom med reelle eksempler.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Krutsi skrev:

Kom med reelle eksempler.. 

Vi får bare være enige i om at vi har forskjellig mening når det gjelder hva som er god dyrevelferd. Jeg har ingen interesse i å diskutere etikk og moral noe videre med deg. Det er veldig mye god informasjon tilgjengelig om emnet om man bare er interessert. Start med å les uavhengig informasjon om de forskjellige dyreartene, og gå deretter gjennom lovverket angående hold av produksjonsdyr. Kombiner dette med det faktum at folk vil ha billig kjøtt, gjerne til hvert eneste måltid... Om du likevel velger å stikke hodet i sanden og nekte å anerkjenne problemene innenfor norsk landbruk er det ikke mye jeg kan gjøre for å endre dette.

Det er ikke mulig å drive produksjon av kjøtt på en måte som tilfredsstiller krav til god dyrevelferd og samtidig tilfredsstiller folks krav til pris og mengde. Bøndene vil (naturligvis) drive lønnsomt, og da er det dyrene som må betale.

Jeg gjentar:
Det er fantastisk at mennesker etterspør kjøtt og egg fra dyr som har levd under bedre forhold og det er helt hårreisende at dette i det hele tatt skal bli møtt med kritikk...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Vi får bare være enige i om at vi har forskjellig mening når det gjelder hva som er god dyrevelferd. Jeg har ingen interesse i å diskutere etikk og moral noe videre med deg. Det er veldig mye god informasjon tilgjengelig om emnet om man bare er interessert. Start med å les uavhengig informasjon om de forskjellige dyreartene, og gå deretter gjennom lovverket angående hold av produksjonsdyr. Kombiner dette med det faktum at folk vil ha billig kjøtt, gjerne til hvert eneste måltid... Om du likevel velger å stikke hodet i sanden og nekte å anerkjenne problemene innenfor norsk landbruk er det ikke mye jeg kan gjøre for å endre dette.

Det er ikke mulig å drive produksjon av kjøtt på en måte som tilfredsstiller krav til god dyrevelferd og samtidig tilfredsstiller folks krav til pris og mengde. Bøndene vil (naturligvis) drive lønnsomt, og da er det dyrene som må betale.

Jeg gjentar:
Det er fantastisk at mennesker etterspør kjøtt og egg fra dyr som har levd under bedre forhold og det er helt hårreisende at dette i det hele tatt skal bli møtt med kritikk...

Og jeg mener det er dårlig diskusjonsteknikk og komme med løse påstander man ikke vil verken forklare med et eksempel eller utdype.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Krutsi skrev:

Og jeg mener det er dårlig diskusjonsteknikk og komme med løse påstander man ikke vil verken forklare med et eksempel eller utdype.. 

Jeg synes egentlig at lovdataen det ble linket til tidligere er dokumentasjon nok. 

Jeg ville aldri vært komfortabel med et slikt dyrehold. 

Jeg har vært inne i et hønsefjøs en gang i mitt liv, det kommer jeg aldri til å glemme. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-12-1494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mud skrev:

Jeg synes egentlig at lovdataen det ble linket til tidligere er dokumentasjon nok. 

Jeg ville aldri vært komfortabel med et slikt dyrehold. 

Jeg har vært inne i et hønsefjøs en gang i mitt liv, det kommer jeg aldri til å glemme. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-12-1494

Så når noe av dette er fastslått av loven, så er det humbug? 

 

§ 7.Fjørfeanlegg

Fjørfeanlegg skal være utformet slik at:

- dyra i størst mulig grad får ivaretatt fysiske og psykiske behov, herunder atferdsbehov
- dyra kan utføre normale bevegelser
- netting og annet materiale i bur er av god utforming og kvalitet
- det er liten risiko for skade på dyra, herunder ved innsett og uttak
- gulv, vagle og annet materiale ikke påfører dyra ubehag
- vaglen i minst mulig grad hindrer fremkommeligheten for dyra
- det er enkelt å foreta en grundig inspeksjon av samtlige dyr
- det er mulig å gi dyra godt stell og behandling
- dyra ikke kan rømme.

?Del paragraf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Krutsi skrev:

Så når noe av dette er fastslått av loven, så er det humbug? 

 

§ 7.Fjørfeanlegg

Fjørfeanlegg skal være utformet slik at:

- dyra i størst mulig grad får ivaretatt fysiske og psykiske behov, herunder atferdsbehov
- dyra kan utføre normale bevegelser
- netting og annet materiale i bur er av god utforming og kvalitet
- det er liten risiko for skade på dyra, herunder ved innsett og uttak
- gulv, vagle og annet materiale ikke påfører dyra ubehag
- vaglen i minst mulig grad hindrer fremkommeligheten for dyra
- det er enkelt å foreta en grundig inspeksjon av samtlige dyr
- det er mulig å gi dyra godt stell og behandling
- dyra ikke kan rømme.

?Del paragraf

Nope. Og legg merke til formuleringen "I størst mulig grad ". 

 

Verpehønene har krav på 15 cm vagle per høne. 15 cm.

Dyrettettheten i et hønsefjøs er helt perverst høy, og dette er rimelige usympatiske dyr som har gitt navn til begrepet hakkekylling. 

Hvordan man kan tro at det er god dyrevelferd å ha 15 slakteklare kyllinger per m2 er meg helt ubegripelig.  

 

Selvfølgelig er det ikke det. 

Mattilsynet vet det. Bøndene vet det. Alle vet det. 

Det er derfor formuleringene slik som "I størst mulig grad " " ikke påfører dyrene unødig lidelse ". 

Altså : gjør det beste ut av de økonomiske forholdene, ikke plage de mer enn det man må. Livet de lever er plage nok.  

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mud skrev:

Nope. Og legg merke til formuleringen "I størst mulig grad ". 

 

Verpehønene har krav på 15 cm vagle per høne. 15 cm.

Dyrettettheten i et hønsefjøs er helt perverst høy, og dette er rimelige usympatiske dyr som har gitt navn til begrepet hakkekylling. 

Hvordan man kan tro at det er god dyrevelferd å ha 15 slakteklare kyllinger per m2 er meg helt ubegripelig.  

 

Selvfølgelig er det ikke det. 

Mattilsynet vet det. Bøndene vet det. Alle vet det. 

Det er derfor formuleringene slik som "I størst mulig grad " " ikke påfører dyrene unødig lidelse ". 

Altså : gjør det beste ut av de økonomiske forholdene, ikke plage de mer enn det man må. Livet de lever er plage nok.  

Jeg er enig i at alt ikke er optimalt, men det kan ikke bare lastes bøndene.. Jeg har sett hobby-høns som har det værre.. 

Det er ikke sånt at det unnskylder nødvendigvis alt.. Men hvis dyrene skal ha det fullstendig optimalt, burde man slutte med alt dyrehold egentlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg er enig i at alt ikke er optimalt, men det kan ikke bare lastes bøndene.. Jeg har sett hobby-høns som har det værre.. 

Det er ikke sånt at det unnskylder nødvendigvis alt.. Men hvis dyrene skal ha det fullstendig optimalt, burde man slutte med alt dyrehold egentlig.. 

Det er rimelig langt fra optimalt,  synes du ikke? 

Det er en dyretragedie uansett hvordan man vrir og vrenger på det. 

Nei, man kan ikke sette all skyld på bøndene,  ei heller forbrukerne.  

Mattilsynet og regjeringen bør ta sin store del av skylden.  Det BURDE strengt tatt ikke vært lov.  Uansett hvor billig kyllingfilét nordmenn vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mud skrev:

Det er rimelig langt fra optimalt,  synes du ikke? 

Det er en dyretragedie uansett hvordan man vrir og vrenger på det. 

Nei, man kan ikke sette all skyld på bøndene,  ei heller forbrukerne.  

Mattilsynet og regjeringen bør ta sin store del av skylden.  Det BURDE strengt tatt ikke vært lov.  Uansett hvor billig kyllingfilét nordmenn vil ha. 

Hvis de driver 100% etter lovverket, så er det ikke bra.. Men de fleste JEG kjenner, har gjerne bedre forhold enn lovverket.. Feks sauefjøset til mine foreldre kan vel romme 120 vinterforet sauer etter lovverket.. Det har aldri vært så mange sauer i det fjøset, unntatt under lammingen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Hvis de driver 100% etter lovverket, så er det ikke bra.. Men de fleste JEG kjenner, har gjerne bedre forhold enn lovverket.. Feks sauefjøset til mine foreldre kan vel romme 120 vinterforet sauer etter lovverket.. Det har aldri vært så mange sauer i det fjøset, unntatt under lammingen.. 

Som sagt : mitt inntrykk er at sauer og slaktekyr har det langt langt bedre enn spesielt fjærkre.  

Jeg har vært så heldig at jeg har vokst opp på bondelandet og har stort sett gått inn og ut av fjøs og fått hjelpe til med lamming og kalving.  

Dyrene hadde det ganske bra de.  

Grisefjøs  ( som jeg har tilbrakt veldig mange timer i ) og hønsefjøs har en helt annen stemning...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mud skrev:

Som sagt : mitt inntrykk er at sauer og slaktekyr har det langt langt bedre enn spesielt fjærkre.  

Jeg har vært så heldig at jeg har vokst opp på bondelandet og har stort sett gått inn og ut av fjøs og fått hjelpe til med lamming og kalving.  

Dyrene hadde det ganske bra de.  

Grisefjøs  ( som jeg har tilbrakt veldig mange timer i ) og hønsefjøs har en helt annen stemning...

Jeg har mest erfaring innenfor sau og kyr, og derfor jeg reagerer mye på holdningene her som tar alle bønder under en kam.. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg har mest erfaring innenfor sau og kyr, og derfor jeg reagerer mye på holdningene her som tar alle bønder under en kam.. 

Det største ankepunktet jeg har når det kommer til sau og kyr er slakterransporten.  Og det kan definitivt ikke bøndene lastes for :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Krutsi skrev:

Og jeg mener det er dårlig diskusjonsteknikk og komme med løse påstander man ikke vil verken forklare med et eksempel eller utdype.. 

Jeg har gjentatte ganger fortalt deg hvor du kan finne informasjonen. Du klarer å bruke hundesonen, da klarer du også å finne fram på lovdata eller hente fram uavhengig informasjon om dyrearter. Dyrevelferd er et etisk spørsmål, derfor er det også forskjellige meninger rundt hva som er god dyrevelferd. Om du lurer på noe mer spesifikt rundt dette anbefaler jeg deg å lese litt etikk eller moralfilosofi om emnet. Det er spesielt interessant å se hvordan dyrs rettigheter har forandret seg opp gjennom historien, og det er fremdeles i endring.

Jeg syns også det er interessant at du har andre regler ovenfor deg selv enn det du har for andre. Hittil har du ikke gjort annet enn å trekke sympatikortet samt slå ned på det jeg har skrevet uten begrunnelse.

De viktigste aspektene ved dyrevelferd kan beskrives ved disse tre dimensjonene, der god dyrevelferd krever at alle punktene er tilfredsstilt. Figuren er etter Vonne Lund:

figur_dyrevelferd.jpg

På veterinærinstituttets sider står det også en kort notis om dyrevelferd:
http://www.vetinst.no/Temasider/Dyrevelferd

Når det gjelder kyr så driver over 50% av melkebønder i Norge i dag med båsfjøs. Ku og kalv skilles også omtrent direkte etter fødsel. Dette er ikke god dyrevelferd, med mindre man mener at naturlig liv (f.eks naturlig sosial omgang med artsfrender) ikke er en forutsetning for god dyrevelferd.

Fra 2024 stilles det for alle besetninger i båsfjøs krav om en beitetid på minst 12 eller 16 uker (avhengig av geografisk beliggenhet), det vil altså si mellom 23-30% av året.
http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/storfe/rapport_om_dyrevelferdstiltak_i_storfeholdet.7471

Denne artikkelen tar også for seg vanlige problemer hos kyr, og tallene er skremmende høye.
http://www.bondevennen.no/halter-dine-kyr/

 

Debio skriver her at den største trusselen mot god dyrevelferd er kravet om billigere mat (som er et av punktene jeg har nevnt i alle mine innlegg)
http://www.debio.no/text-1014--nei-alle-oekologiske-dyr-staar-ikke-fastlenket-paa-baasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krutsi skrev:

Jeg er enig i at alt ikke er optimalt, men det kan ikke bare lastes bøndene.. Jeg har sett hobby-høns som har det værre.. 

Det er ikke sånt at det unnskylder nødvendigvis alt.. Men hvis dyrene skal ha det fullstendig optimalt, burde man slutte med alt dyrehold egentlig.. 

Lurer også på om du virkelig mener det du skriver her? På hvilken måte går det ikke an å sørge for god dyrevelferd når det gjelder f.eks hund? På hvilken måte er det ikke mulig å få til god dyrevelferd også når det gjelder kylling, storfe og gris? Problemene oppstår først når økonomi og forbrukerkrav kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Lurer også på om du virkelig mener det du skriver her? På hvilken måte går det ikke an å sørge for god dyrevelferd når det gjelder f.eks hund? På hvilken måte er det ikke mulig å få til god dyrevelferd også når det gjelder kylling, storfe og gris? Problemene oppstår først når økonomi og forbrukerkrav kommer inn i bildet.

Hund er feks veldig enkelt.. Hunder er i utgangspunktet et flokkdyr som er rovdyr og jakter.. Det er naturlig for dem.. Hvor mange av Norges hunder lever slik? 

Bare se på katt.. De fleste seriøse katteoppdretterne har innekatter.. Er det naturlig? 

Økonomi er ikke en del av bildet nødvendigvis.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Krutsi skrev:

Hund er feks veldig enkelt.. Hunder er i utgangspunktet et flokkdyr som er rovdyr og jakter.. Det er naturlig for dem.. Hvor mange av Norges hunder lever slik? 

Bare se på katt.. De fleste seriøse katteoppdretterne har innekatter.. Er det naturlig? 

Økonomi er ikke en del av bildet nødvendigvis.. 

For det første svarer du ikke på spørsmålet mitt og for det andre så er hunden en domestisert dyreart. Interessant forøvrig at du her prøver å si at hunden, for god dyrevelferd, krever at den jakter og bor i flokk, mens du ikke ser noen problemer når det gjelder dyrevelferd og "den gjengse bonde".

Hundens adferd har endret ganske kraftig i forhold til sitt opphav. Kuen har derimot ikke det:
"Gjennom avl har vi endret utseendet på kua for å få en best mulig melkeprodusent.  Men adferden til kua har endret seg lite i forhold til opphavet,  uroksen Bos primigenius fra de asiatiske skogene. "
http://nordnorge.nlr.no/%C3%B8koskolen/4-%C3%B8kologisk-storfehold/naturlig-adferd/

Økonomi og forbrukerkrav er kilden til problemet når det gjelder norske produksjonsdyr og dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

For det første svarer du ikke på spørsmålet mitt og for det andre så er hunden en domestisert dyreart. Interessant forøvrig at du her prøver å si at hunden, for god dyrevelferd, krever at den jakter og bor i flokk, mens du ikke ser noen problemer når det gjelder dyrevelferd og "den gjengse bonde".

Hundens adferd har endret ganske kraftig i forhold til sitt opphav. Kuen har derimot ikke det:
"Gjennom avl har vi endret utseendet på kua for å få en best mulig melkeprodusent.  Men adferden til kua har endret seg lite i forhold til opphavet,  uroksen Bos primigenius fra de asiatiske skogene. "
http://nordnorge.nlr.no/%C3%B8koskolen/4-%C3%B8kologisk-storfehold/naturlig-adferd/

Økonomi og forbrukerkrav er kilden til problemet når det gjelder norske produksjonsdyr og dyrevelferd.

Jeg ser ting jeg setter ofte spørsmålstegn ved i landbruket, og helt klart mener det burde finnes bedre løsninger. Men, dårlig dyrevelferd i den betydningen for meg, vil jeg ikke påstå det er. Atferd og trivsels er noe som settes høyt er min erfaring. dyr som mistrives er dårlig butikk.. 

 

Men jeg vil også det at det er oftere jeg reagerer på hunde-, heste-, katte-, og smådyrshold enn dyrene som er produksjonsdyr.. Men det kan også godt være at jeg er "heldig" og er i et bedre landbruksmiljø enn snittet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...