Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kjøpe ordentlig kylling, egg etc?


Mud
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Krutsi skrev:

Jeg ser ting jeg setter ofte spørsmålstegn ved i landbruket, og helt klart mener det burde finnes bedre løsninger. Men, dårlig dyrevelferd i den betydningen for meg, vil jeg ikke påstå det er. Atferd og trivsels er noe som settes høyt er min erfaring. dyr som mistrives er dårlig butikk.. 

 

Men jeg vil også det at det er oftere jeg reagerer på hunde-, heste-, katte-, og smådyrshold enn dyrene som er produksjonsdyr.. Men det kan også godt være at jeg er "heldig" og er i et bedre landbruksmiljø enn snittet.. 

Neppe. Leste for bare noen timer siden at over 70% av bekymringsmeldingene til mattilsynet dreier seg om hest og mindre kjæledyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dere vet det er ordentlig bønder som lager ordentlig egg selv om det solgt i butikken?   Samme som kjøttet.. Det kommer faktisk fra ordentlige dyr..

Jeg har tilbakevist gyldigheten av din påstand om at "dyr som mistrives er dårlig butikk.. ". Det er et flust av eksempler innenfor mat og pelsproduksjon på at dette ikke stemmer, jeg har tatt for m

Javel.   Men siden kylling og kjøtt er en forsvinnende liten del av vårt budsjett og vi er veldig opptatt av dyrevelferd er det ikke bønders såre følelser som avgjør hvor vi handler.   At ky

På 16.11.2015, 14.55.09, Krutsi skrev:

På vegne av bønder som bruker X antall timer på dyrene sine for at de skal ha det best mulig, men samtidig tjene penger for å fø sin familie, så Må jeg innrømme at mange av slike holdninger er en fornærmelse.. 

Hvor vanlig er det at produksjonsdyr er inne sammenhengende mange måneder i året? Uten stimuli av betydelig grad? Og hvor mange her hadde syntes at det hadde vært i nærheten av greit og utsette kjeledyrene sine for noe liknende (være seg hest, hund eller noe annet)? Hvor vanlig er det at kyllinger ikke får se noe annet enn fjøsets fire vegger og sitter tett i tett (og mange blir hakket ihjel m.m.) ila sitt liv? Det kjøttet jeg spiser, spiser jeg med grei samvittighet og jeg har ingenting imot norske bønner, det er som det er, men god dyrevellferd synes jeg absolutt ikke det er i de gjengse fjøs. Dvs, langt fra optimalt, selv om dyra sikkert har det greit nok og at bøndene tar vare på dem som best de kan, og genuint bryr seg om dyra. 

Men ved første mulighet så kommer mest mulig av de animalske proteinene som skal fortæres her i huset til å være egenproduserte. Dyr som er vokst opp med god plass, lite stress, jevn tilgang på utearealer og frisk luft og skikkelig mat. 

 

 

27 minutter siden, Pringlen skrev:

Neppe. Leste for bare noen timer siden at over 70% av bekymringsmeldingene til mattilsynet dreier seg om hest og mindre kjæledyr...

At det er flere med hest og hund som meldes til mt er vell ikke så rart, uansett dyrevellferd, det er jo ofte mer synlig. Hvor mange vet egentlig hva som foregår i fjøset til bonden? Og selv om det er flere bekymringsmeldinger hvor mange av dem er berettighet? (vet jo at det er mange som ringer å melder inn hester som står uten dekken osv, selv om det stort sett er det motsatte av dårlig dyrevellferd). MMen det er ikke noe jeg setter opp mot hverandre egentlig, dyrevellferd er dyrevellferd, det blir ikke bedre eller verre uansett hvem det rammer og norske kjæledyr er jo absolutt intet unntak. Mange har det nok langt fra optimalt og mange er nok utsatt for direkte dyremisshandling (og mange har det selvsagt også veldig fint).


Dette med produksjonsdyr osv er jo noe jeg tenker på innimellom, jeg forstår ikke hvorfor det er umulig å ha de ute noen timer (mer eller mindre)hver dag feks. De fleste har jo uteområder uansett. Og det er ikke bare forbrukerne som er problemet. Jeg tipper at både dagligvare og foredling tjener mye mer hver på bondens produkt enn det bonden selv gjør, og da er det noe veldig galt. Mer galt enn for lite støtte fra staten. Oppsumert kan man vell bare si at det er mye galt i landbruket og bøndene er vell noen av de siste jeg skylder på, selv om jeg påstår at landbruk generelt ikke er god dyrevellferd. God dyrevellferd fordrer for meg et minimum av jevnlig utegang, og for noen, feks kylling prod, bedre plass inne, ikke forstyrret døgnrytme og ikke for eller andre ting som utsetter dyret for unormal vekst e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krutsi skrev:

Jeg ser ting jeg setter ofte spørsmålstegn ved i landbruket, og helt klart mener det burde finnes bedre løsninger. Men, dårlig dyrevelferd i den betydningen for meg, vil jeg ikke påstå det er. Atferd og trivsels er noe som settes høyt er min erfaring. dyr som mistrives er dårlig butikk..

Det skal ekstremt mye til før dyr slutter å spise eller reprodusere seg, så den påstanden holder ikke vann.

Kyllingproduksjonen er et glimrende eksempel på at dyr som mistrives ikke nødvendigvis er dårlig butikk.

Griser som lenkes fast er heller ingen dårlig butikk, og det er vel rimelig klart at dette ikke fører til trivsel hos grisen.

Kyr som ikke viser tegn på smerte til tross for sykdom, tallene var skremmende høye i artikkelen jeg liknet til over. 

Tvangsforing av gjess som ikke er i stand til å bevege seg, god butikk det.

Hold av rev og mink i knøttsmå bur, dårlig dyrevelferd, men god butikk.

Eller bare puppy-mills for den saks skyld, til tross for avlsdyrenes leveforhold blir det blir produsert valper som bare det.

Dette er bare noen eksempler som viser at påstanden om at dyr som mistrives ikke er god butikk ikke stemmer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Det skal ekstremt mye til før dyr slutter å spise eller reprodusere seg, så den påstanden holder ikke vann.

Kyllingproduksjonen er et glimrende eksempel på at dyr som mistrives ikke nødvendigvis er dårlig butikk.

Griser som lenkes fast er heller ingen dårlig butikk, og det er vel rimelig klart at dette ikke fører til trivsel hos grisen.

Kyr som ikke viser tegn på smerte til tross for sykdom, tallene var skremmende høye i artikkelen jeg liknet til over. 

Tvangsforing av gjess som ikke er i stand til å bevege seg, god butikk det.

Hold av rev og mink i knøttsmå bur, dårlig dyrevelferd, men god butikk.

Eller bare puppy-mills for den saks skyld, til tross for avlsdyrenes leveforhold blir det blir produsert valper som bare det.

Dette er bare noen eksempler som viser at påstanden om at dyr som mistrives ikke er god butikk ikke stemmer.

Nå er det ikke bare spising og reprodusering det går på for at det skal være lønnsomt. Feks ei ku som ikke trives, melker mindre.. De vil få mer sår, og blir lettere syke. Det vil også bli mer uro i fjøset. 

Så selv om du påstår noe annet, så ER det mer lønnsomt å ha dyr som trives.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Elisabeth00 skrev:

 

Griser som lenkes fast er heller ingen dårlig butikk, og det er vel rimelig klart at dette ikke fører til trivsel hos 

 

Ingen griser i Norge er linket fast...

 

Du har fryktelig mye sterke meninger, men har du tilbrakt noe særlig tid i fjøs? Eller baserer du alt på ting du leser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Elisabeth00 skrev:

 

Griser som lenkes fast er heller ingen dårlig butikk, og det er vel rimelig klart at dette ikke fører til trivsel hos grisen.

Her i landet er det ikke lov å binde gris. Fiksering er også ulovlig, utenom i enkelte tilfeller.

 

Edit: samtidig som Nemi det gitt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Krutsi skrev:

Nå er det ikke bare spising og reprodusering det går på for at det skal være lønnsomt. Feks ei ku som ikke trives, melker mindre.. De vil få mer sår, og blir lettere syke. Det vil også bli mer uro i fjøset. 

Så selv om du påstår noe annet, så ER det mer lønnsomt å ha dyr som trives.. 

Jeg har tilbakevist gyldigheten av din påstand om at "dyr som mistrives er dårlig butikk.. ".
Det er et flust av eksempler innenfor mat og pelsproduksjon på at dette ikke stemmer, jeg har tatt for meg noen av dem.

Interessant at du bruker kyr som eksempel. Over 50% av melkebønder i Norge i dag driver med båsfjøs. Av dyrevevelferdsgrunner er det kommet krav om løsdrift for alle melkekyr fra 2024, med muligheter for nasjonale unntak for ”små besetninger”. Det er altså uttalt enighet om at løsdrift gir større muligheter for god dyrevelferd enn båsfjøs. Fra 2024 stilles det for alle besetninger i båsfjøs krav om en beitetid på minst 12 eller 16 uker (avhengig av geografisk beliggenhet), det vil altså si mellom 23-30% av året.
http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/storfe/rapport_om_dyrevelferdstiltak_i_storfeholdet.7471

Denne artikkelen tar også for seg vanlige problemer hos kyr, og tallene er skremmende høye, og er altså et godt eksempel på at det skal mye til før dyr viser at de lider:
"En stadig økende andel av norske melkekyr blir registrert med minst èn klauvlidelse, er halte eller har avvikende klauvform.
Studien viste at 48 prosent av kyr på bås og 72 prosent av kyr i løsdrift hadde merknader på klauvhelse. Kyr har generelt høg smerteterskel og kan ha ulike lidelser uten å vise ytre tegn til smerte. Klauvproblemene oppstår ofte lenge før kua viser tydelig tegn til halthet eller begynner å krumme ryggen. En studie av 633 kyr i 14 norske besetninger presentert i Buskap nr 4-2014 bekrefter dette. Studien påviste blant annet mild hudbetennelse hos 42 prosent av kyrne, mens hornforråtnelse blei påvist hos 30 prosent av kyrne. Alle kyrne som var med i studien blei vurdert i forhold til halthet. Til tross for så hyppige funn av mild hudbetennelse og hornforråtnelse, var det bare 3 prosent av kyrne som blei vurdert som halte."
http://www.bondevennen.no/halter-dine-kyr/

Debio skriver her at den største trusselen mot god dyrevelferd er kravet om billigere mat (som er et av punktene jeg har nevnt i alle mine innlegg)
http://www.debio.no/text-1014--nei-alle-oekologiske-dyr-staar-ikke-fastlenket-paa-baasen

3 timer siden, Nemi skrev:

Ingen griser i Norge er linket fast...

Du har fryktelig mye sterke meninger, men har du tilbrakt noe særlig tid i fjøs? Eller baserer du alt på ting du leser?

Du overser totalt poenget mitt... Vi driver heller ikke med tvangsmating av gjess i Norge. Men det er likevel gode eksempler på at Krustis påstand om at dyr som mistrives er dårlig butikk ikke stemmer.

Min tilknytning til Norsk landbruk er fullstendig urelevant, det ligger enorme mengder faglitteratur tilgjengelig om emnet på nettet (kan anbefale "ku-kalv" prosjektet til Vonne Lund eller rapporten på veterinærinstituttets sider om dyrevelferdstiltak i storfehold) og hele lovverket ligger åpent. Det å ugyldiggjøre andres meninger utelukkende på grunn av at de ikke er i direkte tilknytning til det aktuelle emnet er en vanvittig skummel holdning.

Meningene mine er basert på dokumentert litteratur, faglitteratur og det Norske lovverk, de er ikke basert på enkelthendelser eller min personlige tilknytning til Norsk landbruk. Det er også interessant at du ser på meningene mine som fryktelig sterke, som om det er noe negativt eller som om de ikke har rot i virkelighet. Tvert om har jeg hele tiden vært klar på at dyrevelferd er et etisk spørsmål, og at det derfor også er forskjellige meninger rundt hva som er god dyrevelferd. Hvor jeg trekker grensen for god dyrevelferd er altså min egen mening, som jeg har dannet på bakgrunn av faglitteratur om emnene biologi og etikk. De andre punktene jeg har skrevet om er ikke noe særlig å diskutere, her har jeg vist til kilder som bekrefter det jeg skriver, så det eneste en kan være uenige om her inne er hvor grensen for god dyrevelferd går.

Når det er sakt så har jeg familie på landet, deriblant bønder. Så ja, jeg har vært en del rundt om i forskjellige fjøs (både ku og sau). Får jeg lov til å komme med mine faglitteraturbaserte meninger da? Eller må jeg selv være bonde for å få lov til å uttale meg? Hvor nær tilknytning til Norsk landbruk må en ha for å få lov til å ha "sterke meninger"?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Monikawt skrev:

Her i landet er det ikke lov å binde gris. Fiksering er også ulovlig, utenom i enkelte tilfeller.

Du ser også totalt forbi poenget mitt. Jeg er klar over at flere av eksemplene jeg kom med ikke er lov i Norge, men det er gode eksempler som klart og tydelig illustrerer feilaktigheten ved Krutsis påstand. At dyr som mistrives er dårlig butikk stemmer ikke, det er en feiloppfatning. Med mindre man da mener at tvangsforing, tradisjonellt kyllinghold eller et av de andre eksemplene jeg kom med ikke fører til mistrivsel hos dyr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, 2ne skrev:

Skal man tro @Mud, så kjenner man forskjell på smaken på dyr som har hatt det optimalt og dyr som ikke har det, så kanskje ikke dyr mistrives så med tvangsforing, tradisjonelt kyllinghold eller - for kuer - å stå på bås som du tror, @Elisabeth00

Hæ??

Hvor skreiv jeg det? Det er vekstraten og inneholdet i fóret som påvirker smaken. 

At det feks sauen spiser påvirker smaken på kjøttet er ikke akkurat en revolusjonerende nyhet? Kyllinger i vanlig kyllingdrift vokser for fort og får ikke naturlig mat. Derfor smaker ikke kyllinger fra Prior kylling... Det smaker ingenting egentlig. Det er derfor du neppe finner prior-kylling på bordet hos de mest anerkjente restaurantene.  

Det samme med griser.  Man smaker forskjell.  Veldig. 

Det har ingenting med om grisen har vært lei seg å gjøre . 

Jeg synes det er helt ufattelig at det skal være negativt å bry seg om dyrevelferd i et forum som omhandler en dyreart,  men jeg er vel egentlig ikke overasket. 

Er det ikke hund så er det ikke verdt noe. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del.. 

På 16.11.2015, 10.41.11, Mud skrev:

Vi spiser så lite kjøtt at det er tåpelig å kjøpe det på matbutikken. 

Det samme med egg . Vi vil gjerne handle fra en gård hvor dyrene lever naturlig og kanskje eggene faktisk smaker egg. 

Men jeg finner liksom ikke ut av hvor? Kan dere tipse om noen fb - grupper o.l? 

 

På 16.11.2015, 14.12.46, Mud skrev:

Men det kommer ikke nødvendigvis fra dyr som har hatt veldig gode oppvekstvilkår.  

En kylling er faktisk ikke så stor som de man kjøper på butikken. Derfor kjøper jeg helst ikke kylling. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at noe er alvorlig galt med oppvekstvilkårene når man tar en titt i ferskvaredisken. Ikke smaker det noe heller. 

Saktevoksende kjøtt smaker helt anderledes, det samme med egg fra høner som går ute på tunet.  

 

Stangekylling kom jeg brått på at jeg har kjøpt før! 

Meny har egg fra et eller annet jeg ikke husker hva heter :P Hønsene går ute i hvert fall. Blå kartonger..De smaker faktisk egg, men det finnes bare i 6 pk. 

Vi pleier uansett å kjøpe de, men det hadde vært greit å kunne kjøpe i større kvanta  .

 

@*Marianne*

Vi hadde griser på gården vår i sommer sommer og fikk tilbud om å kjøpe en ( de gikk ute og hadde det fint ), men det blir litt mye for oss som er to stk som spiser kjøtt maks  2 ganger i måneden :(

 

På 16.11.2015, 17.49.35, Mud skrev:

Jeg har aldri påstått at den gjengse bonde driter i dyrevelferd.  Overhodet ikke. 

Jeg har hengt mer i fjøs enn de fleste  (jeg har en medfødt svakhet for spesielt kuer og griser :P Jeg fikk tilmed "egen" ku av en bonde ), og jeg VET at de fleste bønder gjør så godt de kan innenfor de økonomiske rammene de har. 

MEN, jeg velger allikevel å bruke tid og penger på å finne kjøtt og egg som er produsert på en mest mulig naturlig måte, både med tanke på dyrevelferd og smak. Kyllingen fra prior smaker ikke kylling. Det gjør ikke eggene heller. 

Man smaker også veldig god forskjell på kjøtt fra griser som har kost seg  ute  og den billige i kjøttdisken. Veldig.  Man skulle nesten ikke tro det var samme dyr...

 

@Pringlen : jeg forstår ikke helt hva du vil frem til? Jo, det er en forskjell på feks Landkylling fra Stangekylling og vanlig kylling fra Prior. Både i vekst , fóring og lysforhold . 

Den forskjellen utgjør mye i både smak og dyrevelferd.  

Men aller helst ville jeg kjøpt helt vanlig høner eller haner som har hakket rundt på tunet som de gjorde på den ene gården ved der jeg vokste opp :aww: 

Jeg var livredd for hanen forøvrig *grøsse* Onde kreet... 

Hvis du kan smake forskjell på gris og høns som har fått gått ute og "kost seg ute" og de som ikke har det, så har du vel sagt at det er en forskjell i smaken på optimal dyrevelferd og ikke? 

8 minutter siden, Mud skrev:

Jeg synes det er helt ufattelig at det skal være negativt å bry seg om dyrevelferd i et forum som omhandler en dyreart,  men jeg er vel egentlig ikke overasket. 

Er det ikke hund så er det ikke verdt noe. 

Det er ikke negativt å bry seg om dyrevelferd, hvor får du det fra? Det som er negativt, er den stadige nedsnakkinga om de som produserer maten du spiser, enten du spiser kjøtt eller ikke. Det er respektløst og tidvis kunnskapsløst. 

Vi har hund for kosens skyld. Et fjøs fullt av sau, ku, gris eller høns er ikke for kos og selskap, det er for mat. Tjener du penger på bikkjene dine? Har du de fordi de skal gi deg en viss inntekt? Ikke? Da ser du kanskje forskjellen da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, 2ne skrev:

For all del.. 

 

 

Hvis du kan smake forskjell på gris og høns som har fått gått ute og "kost seg ute" og de som ikke har det, så har du vel sagt at det er en forskjell i smaken på optimal dyrevelferd og ikke? 

Det er ikke negativt å bry seg om dyrevelferd, hvor får du det fra? Det som er negativt, er den stadige nedsnakkinga om de som produserer maten du spiser, enten du spiser kjøtt eller ikke. Det er respektløst og tidvis kunnskapsløst. 

Vi har hund for kosens skyld. Et fjøs fullt av sau, ku, gris eller høns er ikke for kos og selskap, det er for mat. Tjener du penger på bikkjene dine? Har du de fordi de skal gi deg en viss inntekt? Ikke? Da ser du kanskje forskjellen da? 

Jeg ser fortsatt ikke hvordan du får det til å bli dyrets trivsel som er avgjørende?

Vekst har mye å si for smak.  Det samme med naturlig kosthold.  Dyr som går ute og spiser naturlig mat smaker selvfølgelig anderledes enn de som står på binge og lever utelukkende på kraftfôr . Det er ikke noe å diskutere en gang.  

Helt ærlig klarer jeg ikke å se hvordan noen som er glad i dyr på noen måte klarer å forsvare hvordan fjærkre flest har det i Norge i dag... Det blir like dumt som å forsvare tyrefekting for tyrefekteren lever tross alt av det. Det samme gjør pelsnæringen også forøvrig. 

Men det kommer aldri til å bli gjort noe med så lenge det aksepteres og forsvares.  

 

Og vet du : jeg tror faktisk jeg har mer direkte kunnskap om det enn de fleste her inne,  og jeg tror faktisk jeg respekterer bønder generelt  mer enn de fleste. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mud skrev:

Jeg ser fortsatt ikke hvordan du får det til å bli dyrets trivsel som er avgjørende?

Vekst har mye å si for smak.  Det samme med naturlig kosthold.  Dyr som går ute og spiser naturlig mat smaker selvfølgelig anderledes enn de som står på binge og lever utelukkende på kraftfôr . Det er ikke noe å diskutere en gang.  

Helt ærlig klarer jeg ikke å se hvordan noen som er glad i dyr på noen måte klarer å forsvare hvordan fjærkre flest har det i Norge i dag... Det blir like dumt som å forsvare tyrefekting for tyrefekteren lever tross alt av det. Det samme gjør pelsnæringen også forøvrig. 

Men det kommer aldri til å bli gjort noe med så lenge det aksepteres og forsvares.  

 

Og vet du : jeg tror faktisk jeg har mer direkte kunnskap om det enn de fleste her inne,  og jeg tror faktisk jeg respekterer bønder generelt  mer enn de fleste. 

Ikke? Du skriver at kylling fra prior ikke smaker kylling - hvilket jo er interessant, i og med at Prior stort sett har all slakt av kylling, så det er forskjell på hva slags levevilkår kyllingen de selger har hatt også. Man smaker til og med god forskjell på kjøtt fra griser som har kost seg ute og den billige i kjøttdisken, i følge deg. Veldig stor forskjell, så stor forskjell at man skulle tro at det ikke var samme dyr engang. 

På 16.11.2015, 17.49.35, Mud skrev:

MEN, jeg velger allikevel å bruke tid og penger på å finne kjøtt og egg som er produsert på en mest mulig naturlig måte, både med tanke på dyrevelferd og smak. Kyllingen fra prior smaker ikke kylling. Det gjør ikke eggene heller. 

Man smaker også veldig god forskjell på kjøtt fra griser som har kost seg  ute  og den billige i kjøttdisken. Veldig.  Man skulle nesten ikke tro det var samme dyr...

Jeg forsvarer ikke hvordan fjærfe flest har det i dag, siter meg gjerne på hvor jeg forsvarer fjærfeproduksjon hen? Jeg forsvarer bønder, det er en viss forskjell på det, selv om det sitter langt inne å innrømme det, ikke sant? Hvis du vil bedre vilkårene for dyra i landbruket, så må du bedre vilkårene for småbøndene. Det lønner seg ikke å drive smått i landbruket, fordi både forbrukere og politikere vil heller ha digre fabrikk-gårder, fordi - der som i annen industri - så er det mer lønnsomt med stordrift enn smådrift. Det burde da du vite, du jobber jo i en diger kjede sjøl. Så for all del, kjemp for produksjonsdyrs rettigheter, men ikke sleng drit om bønder for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 2ne skrev:

Ikke? Du skriver at kylling fra prior ikke smaker kylling - hvilket jo er interessant, i og med at Prior stort sett har all slakt av kylling, så det er forskjell på hva slags levevilkår kyllingen de selger har hatt også. Man smaker til og med god forskjell på kjøtt fra griser som har kost seg ute og den billige i kjøttdisken, i følge deg. Veldig stor forskjell, så stor forskjell at man skulle tro at det ikke var samme dyr engang. 

Jeg forsvarer ikke hvordan fjærfe flest har det i dag, siter meg gjerne på hvor jeg forsvarer fjærfeproduksjon hen? Jeg forsvarer bønder, det er en viss forskjell på det, selv om det sitter langt inne å innrømme det, ikke sant? Hvis du vil bedre vilkårene for dyra i landbruket, så må du bedre vilkårene for småbøndene. Det lønner seg ikke å drive smått i landbruket, fordi både forbrukere og politikere vil heller ha digre fabrikk-gårder, fordi - der som i annen industri - så er det mer lønnsomt med stordrift enn smådrift. Det burde da du vite, du jobber jo i en diger kjede sjøl. Så for all del, kjemp for produksjonsdyrs rettigheter, men ikke sleng drit om bønder for det. 

Nei, kylling fra Prior smaker ikke kylling og de aller aller fleste har hatt lik oppvekstvilkår.  Fordi noe annet er et rent tapsprosjekt.  Selvfølgelig.  

Du forsvarer ikke hvordan fjærkre  har det, men mener jeg slenger drit om bønder fordi jeg påpeker hvordan de har det og ønsker å kjøpe fra småprodusenter ? 

Da bør jeg heller altså støtte småprodusenter  ( men åpenbart ikke ved å handle der, for det var visst veldig frekt av meg ) og kjempe for produksjondyrs rettigheter?  Men ikke ved å si noe negativt om hvordan de har det nå selvfølgelig.  

Jeg kjenner at dette blir litt for dumt. 

Jeg har fått mange gode tips av tråden og takker for meg før tråden når nye lavmål. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, 2ne skrev:

Ikke? Du skriver at kylling fra prior ikke smaker kylling - hvilket jo er interessant, i og med at Prior stort sett har all slakt av kylling, så det er forskjell på hva slags levevilkår kyllingen de selger har hatt også. Man smaker til og med god forskjell på kjøtt fra griser som har kost seg ute og den billige i kjøttdisken, i følge deg. Veldig stor forskjell, så stor forskjell at man skulle tro at det ikke var samme dyr engang. 

Jeg forsvarer ikke hvordan fjærfe flest har det i dag, siter meg gjerne på hvor jeg forsvarer fjærfeproduksjon hen? Jeg forsvarer bønder, det er en viss forskjell på det, selv om det sitter langt inne å innrømme det, ikke sant? Hvis du vil bedre vilkårene for dyra i landbruket, så må du bedre vilkårene for småbøndene. Det lønner seg ikke å drive smått i landbruket, fordi både forbrukere og politikere vil heller ha digre fabrikk-gårder, fordi - der som i annen industri - så er det mer lønnsomt med stordrift enn smådrift. Det burde da du vite, du jobber jo i en diger kjede sjøl. Så for all del, kjemp for produksjonsdyrs rettigheter, men ikke sleng drit om bønder for det. 

Nja, det går jo ikke så galt for nisjeprodusentene i landbruket da. Grøstad og frilandsgris må man bestille nå, skal man være sikret til jul. Holter gjør det vel ikke så dårlig med fjørfeet sitt, osv.

Men helt ærlig; jeg smaker ikke forskjell på grøstad og annen norsk gris. Regner med de eter kraftfôr de også. Derimot, da vi hadde gris hjemme, smakte de vesentlig bedre. De fikk minimalt med kraftfôr. Har større tro på smaksforskjell etter fôring, enn "lykkelighetsskalaen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mud skrev:

Du forsvarer ikke hvordan fjærkre  har det, men mener jeg slenger drit om bønder fordi jeg påpeker hvordan de har det og ønsker å kjøpe fra småprodusenter ? 

Nei, du er jo overdrevent positiv til bønder du, som etterlyser hvor man får kjøpt ordentlig kylling og ordentlig egg. 

At det har blitt hevdet i tråden her at bønder ikke bryr seg om dyrevelferd, er jo bare oppmuntring og ros også.. 

Sitat

Da bør jeg heller altså støtte småprodusenter  ( men åpenbart ikke ved å handle der, for det var visst veldig frekt av meg ) og kjempe for produksjondyrs rettigheter?  Men ikke ved å si noe negativt om hvordan de har det nå selvfølgelig.  

Ja, det er akkurat det jeg ville frem til! Akkurat det! 

Sitat

Jeg kjenner at dette blir litt for dumt. 

Det har du helt rett i. Dette blir litt for dumt. 

 

1 minutt siden, Pringlen skrev:

Nja, det går jo ikke så galt for nisjeprodusentene i landbruket da. Grøstad og frilandsgris må man bestille nå, skal man være sikret til jul. Holter gjør det vel ikke så dårlig med fjørfeet sitt, osv.

Ja, men de gjør det ikke så godt at de får større innpass i det norske markedet enn de har? 

1 minutt siden, Pringlen skrev:

Men helt ærlig; jeg smaker ikke forskjell på grøstad og annen norsk gris. Regner med de eter kraftfôr de også. Derimot, da vi hadde gris hjemme, smakte de vesentlig bedre. De fikk minimalt med kraftfôr. Har større tro på smaksforskjell etter fôring, enn "lykkelighetsskalaen".

For å være helt ærlig, så syns jeg ikke hjemmeslakta frittgående høns var noe stas heller, men det er mulig det er smaksløkene mine det er noe galt med.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 2ne skrev:

 

Ja, men de gjør det ikke så godt at de får større innpass i det norske markedet enn de har? 

For å være helt ærlig, så syns jeg ikke hjemmeslakta frittgående høns var noe stas heller, men det er mulig det er smaksløkene mine det er noe galt med.. 

De har da produktene sine "over alt"? Nei, ikke på rimi og sånn, men der har de jo knapt mat :P

Nei, man kan ikke slakte en vanlig høne (eller halvvoksen kylling) og tro at man får noe som ligner på ross. Skjær ut filéten av en hanekylling, så har du en fem-krone stort viskelær :P Men kok en kjele cock au vin, så er det vidunderlig mat (og den blir ikke like god med en diger ross kylling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på trynet av "matkontrollen" tv2, å rett og slett nedsnakke og bagatellisere den forskjellen det utgjør for eggleggende høner å få gå ute på mange mål eng, kontra å sitte stuet sammen i trange bur. Samma det, bare eggene er billigst mulige :pinch:

En syk holdning..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pringlen skrev:

Helt på trynet av "matkontrollen" tv2, å rett og slett nedsnakke og bagatellisere den forskjellen det utgjør for eggleggende høner å få gå ute på mange mål eng, kontra å sitte stuet sammen i trange bur. Samma det, bare eggene er billigst mulige :pinch:

En syk holdning..

Det jeg synes er en veldig synd holdning er at bondelagene synes ikke noe om kravene til at alle skal legge om til løsdrift.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pringlen skrev:

De har da produktene sine "over alt"? Nei, ikke på rimi og sånn, men der har de jo knapt mat :P

Jeg har ikke sett noe til grisene, men de selger kylling fra Stanghelle og sånt på Rema1000, så jeg tenkte egentlig mer på antall hyllemeter de får i butikkene. Stangehelle har ei lita hylle, Prior har en helt skap. 

10 timer siden, Pringlen skrev:

Nei, man kan ikke slakte en vanlig høne (eller halvvoksen kylling) og tro at man får noe som ligner på ross. Skjær ut filéten av en hanekylling, så har du en fem-krone stort viskelær :P Men kok en kjele cock au vin, så er det vidunderlig mat (og den blir ikke like god med en diger ross kylling)

Vi grilla vi. Jeg lager helst ikke mat som tar mer enn et kvarter å bli ferdig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...