Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp sommeren 2016


EmilieSchei
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har da bestemt meg for å få valp sommeren 2016, da jeg både har råd og kapasitet til det da. Jeg har valgt rasen "kleinspitz", og tror dette er en liten krabat som vil passe meg, og familiemedlemmene rundt meg. Jeg har en del spørsmål da det er første gang jeg skal få hund!

Hvor mye spiser en liten valp, og har dere mat og anbefale?

Klarer hunden å være hjemme alene i 5-7t om dagen, når den er ca 20 uker - om det er noe vi har trent på fra første stund?

Har noen av dere denne rasen, og er det noe spesifikt jeg bør vite? Noen gode oppdrettere å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang mat og mengder så får du helt sikkert med for fra oppdretter så valpen kan spise det han er vant til, det står mengdeanvisning på pakka. Om du vil bytte for må du gjøre det gradvis.

Jeg ville ikke likt å la en 20 uker gammel valp være alene så lenge. Det er bra om du jobber med å venne den til det fra begynnelsen av, men 5-7 timer er lenge. 3-4 timer kanskje, en 20 uker gammel valp er fortsatt ganske liten. Snakk med oppdretter om det også, hen kjenner jo foreldredyrene og vet hvordan de takler å være alene. 

Min erfaring er at oppdrettere generelt er ålreite å snakke med og gjerne tar en prat om hundestell og rase, så om du har bestemt deg for oppdretter er det sikkert mange gode råd å få der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pixie skrev:

Ang mat og mengder så får du helt sikkert med for fra oppdretter så valpen kan spise det han er vant til, det står mengdeanvisning på pakka. Om du vil bytte for må du gjøre det gradvis.

Jeg ville ikke likt å la en 20 uker gammel valp være alene så lenge. Det er bra om du jobber med å venne den til det fra begynnelsen av, men 5-7 timer er lenge. 3-4 timer kanskje, en 20 uker gammel valp er fortsatt ganske liten. Snakk med oppdretter om det også, hen kjenner jo foreldredyrene og vet hvordan de takler å være alene. 

Min erfaring er at oppdrettere generelt er ålreite å snakke med og gjerne tar en prat om hundestell og rase, så om du har bestemt deg for oppdretter er det sikkert mange gode råd å få der :-)

Okei, tusen takk for svar! Problemet er at jeg kun har sommerferie på ca 2 mnd, og etter dette begynner skolen for fullt igjen. Jeg har jo en del fritimer, så den blir jo ikke alene i 7-8t hver dag, men da er det vel kanskje litt for lenge.. Det er det som er vanskelig da alle i familien min enten bor for langt unna, eller jobber fra 8-16 uten mulighet til å lufte den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 uker, rundt 5 måneder det? Jeg tror det skal gå fint jeg. :) Men du kan jo og starte med å kanskje ha den halve dagen i bilen? De fleste er tryggere i bil enn hjemme i starten. :)

Eller om du har lang lunch, dra hjem å lufte å kose litt. Evt. om du ikke kan, hør om en nabo kan stikke innom?

I et A4 jobbliv er det ganske unormalt å ha fri lengre enn 2 måneder, og slike folk har jo valper de og- å det går nå bra. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får en trygg, selvstendig valp så kan det jo gå. Men du veit jo ikke hva du får, så hadde det vært meg ville jeg ikke belaga meg på at det skulle gå. Jeg har en valp på fire måneder nå der alt over en time er uaktuelt. Det er nok veldig lenge til vi kommer opp i en hel arbeidsdag, selv med en voksen hund hun er sammen med. Noen er bare mer engstelige enn andre.

Det vil ikke si at du ikke bør få deg valp, det finnes jo mange løsninger dersom valpen ikke klarer å være aleine en arbeidsdag! :) Som andre har nevnt så kan det gå å ha valpen i bilen eller få noen til å lufte den hjemme. Et annet alternativ er å finne en "dagmamma". Det har vi til valpen vår. Vi la rett og slett ut en annonse på Finn og fikk haugevis av henvendelser. Valpen er fornøyd, og vi slipper å ha dårlig samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere hunder som var  hjemme aleine fra ca den alderen du skisserer. De var da hjemme aleine 5-6t på det meste. Det var ikke noe problem overhodet. Nå har jeg flere hunder så de har alltid hatt en annen hund å være sammen med. Og dette siste året har de jo fått luksusordning ved at de nå aldri er hjemme aleine i det hele tatt. Men Det er 1 år av 21 år med rasen. Tipper det vil gå helt fint jeg så lenge valpen er stødig mentalt sett og gradvis tilvennes å være aleine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...