Gå til innhold
Hundesonen.no

liten og stor hund sammen

Recommended Posts

Skrevet

Hei dere.

Vi har en malamute hannvalp på nå 20 kg. Han elsker andre hunder og vil bare leke. Helt naturlig så klart .

Vi er en del på besøk hos foreldrene mine hvor søstra mi også bor. Hun har nettopp skaffa seg pomeranian. 

Vi har blitt frarådet å la disse to hundene være sammen pga størrelseforskjellen.

Men det er jo veldig synd at vi ALLTID må holde hundene adskilt.

Må vi bare passe på å holde dem skilt eller er det noe vi kan gjøre for å ha dem litt sammen? 

Noen av dere som har miniatyrer litt sammen med store hunder?

Guest Klematis
Skrevet

Jeg har ikke stor hund, men jeg har chihuahua sammen med ung lapphund-tispe. Hun er ikke så stor hun heller, hun veier ti kg mer enn han, og han har et vondt bein.

Det går veldig fint med mine to sammen, de er kun adskilt når jeg ikke er hjemme.

Mine to får leke sammen, men jeg passer på så det ikke blir for mye for junior. Han er flink til å si fra selv også, men hun er veldig ivrig og kan bli voldsom. Hun er likevel ikke så voldsom at hun skader han, men siden han har vondt i beinet, må jeg passe litt ekstra på. Hun kan jo i sin iver for eksempel løpe han rett ned, eller hopper over han. Hun dyttet han ut i elva en gang da de satt på samme stein ved vannkanten. Ikke fordi hun mente å gjøre det, men fordi hun kom løpende forbi der han satt, og kom borti han med nok kraft til at han ikke hadde noe å stille opp med, og havna i vannet.

Det kommer jo litt an på hvordan valpen din er, og jeg ville absolutt passet på. Men, jeg tenker heller ikke at det er nødvendig å skille dem, så lenge dere er der og følger med. 

chihuahua'en min lekte med en bc på rundt tjue kg, det var ingen problem. bc'en lekte på en skånsom måte. Men, jeg passet godt på, for ting kan fort skje med de små, og jeg hadde aldri latt dem være alene.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Det er vel egentlig lek med labber og en stor tung kropp og jaktlek som kan være risikabelt med sånn størrelsesforskjell. Valper har ofte ikke kontroll på en stor kropp i vekst og kan skade den lille valpen med et uhell. De bør jo få lære å omgås, men jeg ville ikke latt de leke sammen. Gå turer i bånd sammen og la dem være løse sammen når de begge er trøtte og sover eller koser seg rolig. Men jeg ville ikke latt dem leke sammen nå som valper/unghunder. Lag regler om at det ikke er lov å herje inne (det vil du være glad for uansett med en stor hund). Da kan de lære å omgås rolig. Og kanskje kan de også leke sammen når de begge er godt voksene.

Skrevet

Hvis den ene var voksen og den andre var valp, så ville jeg nok svart annerledes. 

Men når det er snakk om en veldig stor valp og en miniatyrvalp så hadde jeg ikke gjort det. Ja, det er jo litt kjedelig for dere som er venner, men tenk i verste fall om det skjer noe med den lille - selv om det er et uhell. 

Guest Klematis
Skrevet

Ja,det er vel unødvendig å ALLTID ha dem adskilt, men at dere bør følge godt med, ja. Om dere lar dem leke sammen må dere jo nesten vurdere selv synes jeg, det er vel lurt å la dem treffes i rolige omgivelser og bli kjent med hverandre først. Valper er jo ivrige, voldsomme, og har ikke kontroll, og man kan ikke forvente at de har det heller.

Utfordringen med små hunder er jo at det er eieren som må passe på å skåne den lille hunden for den store hunden, siden de er så små at de har null å stille opp med fysisk. Selv om de små sier fra, er det ikke alltid større hunder bryr seg. En rask labb over ryggen i lek på miniatyren kan ende fatalt, selv om det bare er ment som lek og gøy fra den store hunden. Du kjenner vel ikke valpen din så godt, eller vet hvor voldsom eller skånsom den eventuelt er i lek enda heller, så det er sikkert lurt å vente med alt som heter lek, og bare la dem møtes og bli kjent.

Skrevet

Her er mine hunder.. Det vil si jeg har 2 samojeder (tispe 12 år 20 kg og han 6 år 30 kg) og så har jeg nå 4 papillon (5 med en på besøk i 2 mnd) og en liten kleinspitz på 2,5 kg. De går fint sammen. 

Når småhundene er valper eller unge  eller også i løpetiden deler jeg opp i alder og størrelser når jeg reiser vekk fra dem. 

Jeg vill vært forsiktig i starten.. til jeg vet at hundene kjenner hverandre godt og respekterer hverandre (gjelder både liten og stor). Den lille kan jo også være provoserende.. Er den største yngst kan den jo også være ganske vill og uvøre. Altså i lek synes jeg det kan være skummelt når den største hunden er ung og vilter. Og mine må ikke ha ALLE store hunder til venn.

Når jeg er vekk ligger ofte samojedene sammen i gangen,,,og små hundene i stua sammen. (nesten like mye for han samojeden min er en ramp .. stjeler mat og søpel..åpner ting og tang osv).

De siste mnd har samojed tispa på 12 år og kleinspitzen på 2,5 år hvert hos min datter og samboer. De er sammen hele tiden når datter og svigersønn er på jobb og skole.

11953050_10206001300004119_3615202108008764750_n.jpg

11986544_10206137518369493_1394845658819152480_n.jpg

Skrevet

Så koselig☺

Valpen vår er 4 mnd snart og hennes er 10 mnd så den er litt eldre. Vi var på et område hvor en kan slippe hunder sammen. Seeko storkoste seg mens søstra mi sto å biholdt på sin lille pomeranian.

Tror det er litt i holdningen hennes også for hun hadde på forhånd bestemt seg for at Seeko kom til å ta knekken på hennes lille.

Så da holder jeg han i grunn bare unna.

Nå sitter vi å venter på svigermor og nye typen skal komme på besøk til oss. Di har med hans hund. En japansk spisshund. Den er riktignok litt større i str men seeko er større enn den igjen.

Er spent på hvordan japaneren vil reagere på seeko for han gikk ikke like godt overens med alle så dette må vi se an. Begge hundene skal være med på hytta i julen så håper alt på de går fint sammen. Tenker vi begynner å bare gå tur sammen i tilfelle.

Vår hund liker jo alt og alle. Han elsker kos å lek å klarer ikke tenke på annet i nærheten av folk å hunder?

Skrevet

Nå er jo ikke min hund blant de aller minste, men jeg hadde aldri i verden sluppet henne sammen med en malamunte-valp. En rolig, forsiktig voksen malamute med begrep om størrelse, kanskje - men aldri i livet en valp.

Skrevet

Jeg har voksen lundehund (7 kg) med labradorvalp, og jeg holder de under oppsikt når de er sammen og adskilt når de er hjemme alene. På tur slipper jeg de nå kun løs sammen dersom jeg føler at jeg har kontroll, etter noen kjipe episoder der lundehunden rett og slett ble løpt ned/kastet rundt så hun skrek. Store valper kan være totalt idioter :|

Det er jo litt slitsomt, men den store har null selvkontroll/kroppsbeherskelse og det er ingenting lundehunden kan gjøre for å sette henne på plass ordentlig, så jeg tar ingen sjanser.

Å ALLTID holde de adskilt høres litt voldsomt ut, med mindre den store ikke kan kontrolleres med stemmebruk overhodet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...