Gå til innhold
Hundesonen.no

liten og stor hund sammen

Gjest
 Share

Recommended Posts

Hei dere.

Vi har en malamute hannvalp på nå 20 kg. Han elsker andre hunder og vil bare leke. Helt naturlig så klart .

Vi er en del på besøk hos foreldrene mine hvor søstra mi også bor. Hun har nettopp skaffa seg pomeranian. 

Vi har blitt frarådet å la disse to hundene være sammen pga størrelseforskjellen.

Men det er jo veldig synd at vi ALLTID må holde hundene adskilt.

Må vi bare passe på å holde dem skilt eller er det noe vi kan gjøre for å ha dem litt sammen? 

Noen av dere som har miniatyrer litt sammen med store hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg har ikke stor hund, men jeg har chihuahua sammen med ung lapphund-tispe. Hun er ikke så stor hun heller, hun veier ti kg mer enn han, og han har et vondt bein.

Det går veldig fint med mine to sammen, de er kun adskilt når jeg ikke er hjemme.

Mine to får leke sammen, men jeg passer på så det ikke blir for mye for junior. Han er flink til å si fra selv også, men hun er veldig ivrig og kan bli voldsom. Hun er likevel ikke så voldsom at hun skader han, men siden han har vondt i beinet, må jeg passe litt ekstra på. Hun kan jo i sin iver for eksempel løpe han rett ned, eller hopper over han. Hun dyttet han ut i elva en gang da de satt på samme stein ved vannkanten. Ikke fordi hun mente å gjøre det, men fordi hun kom løpende forbi der han satt, og kom borti han med nok kraft til at han ikke hadde noe å stille opp med, og havna i vannet.

Det kommer jo litt an på hvordan valpen din er, og jeg ville absolutt passet på. Men, jeg tenker heller ikke at det er nødvendig å skille dem, så lenge dere er der og følger med. 

chihuahua'en min lekte med en bc på rundt tjue kg, det var ingen problem. bc'en lekte på en skånsom måte. Men, jeg passet godt på, for ting kan fort skje med de små, og jeg hadde aldri latt dem være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er vel egentlig lek med labber og en stor tung kropp og jaktlek som kan være risikabelt med sånn størrelsesforskjell. Valper har ofte ikke kontroll på en stor kropp i vekst og kan skade den lille valpen med et uhell. De bør jo få lære å omgås, men jeg ville ikke latt de leke sammen. Gå turer i bånd sammen og la dem være løse sammen når de begge er trøtte og sover eller koser seg rolig. Men jeg ville ikke latt dem leke sammen nå som valper/unghunder. Lag regler om at det ikke er lov å herje inne (det vil du være glad for uansett med en stor hund). Da kan de lære å omgås rolig. Og kanskje kan de også leke sammen når de begge er godt voksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ene var voksen og den andre var valp, så ville jeg nok svart annerledes. 

Men når det er snakk om en veldig stor valp og en miniatyrvalp så hadde jeg ikke gjort det. Ja, det er jo litt kjedelig for dere som er venner, men tenk i verste fall om det skjer noe med den lille - selv om det er et uhell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ja,det er vel unødvendig å ALLTID ha dem adskilt, men at dere bør følge godt med, ja. Om dere lar dem leke sammen må dere jo nesten vurdere selv synes jeg, det er vel lurt å la dem treffes i rolige omgivelser og bli kjent med hverandre først. Valper er jo ivrige, voldsomme, og har ikke kontroll, og man kan ikke forvente at de har det heller.

Utfordringen med små hunder er jo at det er eieren som må passe på å skåne den lille hunden for den store hunden, siden de er så små at de har null å stille opp med fysisk. Selv om de små sier fra, er det ikke alltid større hunder bryr seg. En rask labb over ryggen i lek på miniatyren kan ende fatalt, selv om det bare er ment som lek og gøy fra den store hunden. Du kjenner vel ikke valpen din så godt, eller vet hvor voldsom eller skånsom den eventuelt er i lek enda heller, så det er sikkert lurt å vente med alt som heter lek, og bare la dem møtes og bli kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine hunder.. Det vil si jeg har 2 samojeder (tispe 12 år 20 kg og han 6 år 30 kg) og så har jeg nå 4 papillon (5 med en på besøk i 2 mnd) og en liten kleinspitz på 2,5 kg. De går fint sammen. 

Når småhundene er valper eller unge  eller også i løpetiden deler jeg opp i alder og størrelser når jeg reiser vekk fra dem. 

Jeg vill vært forsiktig i starten.. til jeg vet at hundene kjenner hverandre godt og respekterer hverandre (gjelder både liten og stor). Den lille kan jo også være provoserende.. Er den største yngst kan den jo også være ganske vill og uvøre. Altså i lek synes jeg det kan være skummelt når den største hunden er ung og vilter. Og mine må ikke ha ALLE store hunder til venn.

Når jeg er vekk ligger ofte samojedene sammen i gangen,,,og små hundene i stua sammen. (nesten like mye for han samojeden min er en ramp .. stjeler mat og søpel..åpner ting og tang osv).

De siste mnd har samojed tispa på 12 år og kleinspitzen på 2,5 år hvert hos min datter og samboer. De er sammen hele tiden når datter og svigersønn er på jobb og skole.

11953050_10206001300004119_3615202108008764750_n.jpg

11986544_10206137518369493_1394845658819152480_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig☺

Valpen vår er 4 mnd snart og hennes er 10 mnd så den er litt eldre. Vi var på et område hvor en kan slippe hunder sammen. Seeko storkoste seg mens søstra mi sto å biholdt på sin lille pomeranian.

Tror det er litt i holdningen hennes også for hun hadde på forhånd bestemt seg for at Seeko kom til å ta knekken på hennes lille.

Så da holder jeg han i grunn bare unna.

Nå sitter vi å venter på svigermor og nye typen skal komme på besøk til oss. Di har med hans hund. En japansk spisshund. Den er riktignok litt større i str men seeko er større enn den igjen.

Er spent på hvordan japaneren vil reagere på seeko for han gikk ikke like godt overens med alle så dette må vi se an. Begge hundene skal være med på hytta i julen så håper alt på de går fint sammen. Tenker vi begynner å bare gå tur sammen i tilfelle.

Vår hund liker jo alt og alle. Han elsker kos å lek å klarer ikke tenke på annet i nærheten av folk å hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har voksen lundehund (7 kg) med labradorvalp, og jeg holder de under oppsikt når de er sammen og adskilt når de er hjemme alene. På tur slipper jeg de nå kun løs sammen dersom jeg føler at jeg har kontroll, etter noen kjipe episoder der lundehunden rett og slett ble løpt ned/kastet rundt så hun skrek. Store valper kan være totalt idioter :|

Det er jo litt slitsomt, men den store har null selvkontroll/kroppsbeherskelse og det er ingenting lundehunden kan gjøre for å sette henne på plass ordentlig, så jeg tar ingen sjanser.

Å ALLTID holde de adskilt høres litt voldsomt ut, med mindre den store ikke kan kontrolleres med stemmebruk overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
    • Vi er litt oppnådd her nå,så vi tar i mot tips med stor takknemlighet. Vi har en eldre dame på 11 år, og en unghund på 16 mnd. De går godt sammen. Utfordringer oppstår når de skal være hjemme alene. Begge takler fint å være hjemme alene hver for seg. Men, den gamle finner ikke roen når begge hundene er alene sammen. Heller ikke med kompostgrind mellom dem så de kan se hverandre,  da bruker hun tiden på å prøve å komme seg forbi grinda og inn til den andre hunden, og heller ikke i hvert sitt rom fungerer det. Vi har videoovervåkning på dem, og ser at den gamle går rundt og bjeffer omtrent hele tiden når hun vet at den andre hunden vår også er hjemme. Når hun er alene i huset, går hun og legger seg,og er helt stille. Hun er en litt nevrotisk og stressa type, samtidig veldig mild,og er veldig opptatt av unghunden, og at hun har det bra. Samtidig,når de er sammen,så blir det for mye når junior vil leke hele tiden. Så derfor er det best om de er hver for seg, men det hadde jo vært supert om de kunne være alene i samme hus. Slik det er nå så har vi prøvd oss litt fram, og det har blitt til at vi har tatt med oss junior,så pensjonisten får roa seg alene hjemme. Men,det er ikke alltid vi kan ta henne med oss, og da er det altså bjeffing omtrent non stop på den eldre. De er forresten lapphunder.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...