Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, november


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Kan man "tvinge" hjemmesykepleier/hjemmehjelp på folk som ikke vil, om ektefellen vil fordi den ikke orker mer? Eller må det samtykkes ordentlig? Svigerfar begynner å bli sliten, men svigermor ser det ikke helt sånn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Penny, aka bowlingkjeglen har bursadag i dag, 3 år. Dagen er feiret med mat og ro, siden hun trolig har livmorbetennelse.  Kjøpte take-away i dag, og hun var meget fornøyd når hun fikk sitte i bakset

Svigerfar er våken!

JEG KOM INN PÅ PPU DELTID!  jEG ER SÅ GLAD AT JEG IKKE VET HVOR JEG SKAL GJØRE AV MEG ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ

Posted Images

Guest *Kat84*
18 minutter siden, Betty skrev:

Akkurat nå har jeg sendt inn jobbsøknad nummer snørrogførti. Den som gir seg er en dritt! :aww: Det er heldigvis litt lettere å være jobbsøker når jeg har litt inntekt i alle fall, selv om jeg ikke trives så godt med arbeidsoppgavene (vikarierer enda jah). Men må innrømme jeg er drittlei av å skrive jobbsøknader. Mildt sagt.

 

Skriver søknader for tiden jeg også. Sendte en avgårde klokka 15 i dag sånn omtrent. Nå nettopp fikk jeg tilbakemelding om at jeg ikke var en aktuell kandidat. 
Så lite ville de ha meg at de bare måtte skynde seg å avslå! Ikke akkurat noe som motiverer til videre søking :(
Neste år skal bli mitt år jobbmessig har jeg bestemt! Nytt år og nye muligheter og alt det derre tullet der... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg mannen kan komme hjem fra jobb :P Men han skal nok jobbe 1 time til, også tar det ca 50min hjem. Har gjort litt anatomioppgaver. Merker jeg begynner å stresse litt over eksamen... Har endelig blitt flink å utnytte tida på skolen, mens jeg venter på bussen, så nå får jeg gjort masse der. Skulle bare begynt litt før, så hadde jeg sikkert hatt stålkontroll nå!

Synes det er så rart at mange i klassen min klager på at vi har så mye å gjøre, og lurer på når vi skal få tid til alt. Vi har en del innleveringer, gruppearbeid, lab osv. Men altså; vi har stort sett kun 2timer forelesning til dagen. En sjelden gang 4 timer. Om man sitter med skolearbeid fra 8-15 f.eks så får man jo gjort mye! Som lærerne sa da vi begynte: det er forventet at vi skal bruke 40timer i uka på skolearbeid, inkludert forelesninger.

Ikke at jeg har brukt tiden så godt selv, men jeg ser jo det at vi skal ikke klage på for mye å gjøre eller noe. Vi er egentlig heldige som har så lite forelesninger :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Raksha skrev:

Kan man "tvinge" hjemmesykepleier/hjemmehjelp på folk som ikke vil, om ektefellen vil fordi den ikke orker mer? Eller må det samtykkes ordentlig? Svigerfar begynner å bli sliten, men svigermor ser det ikke helt sånn.

 

I utgangspunktet ikke tror jeg, tror den som skal motta tjenestene må samtykke. Men kanskje de kan bli enige om hjemmetjeneste i fellesskap som en start? Er slik vi lurte det til hos farmor og farfar :teehe: Farmor alvorlig syk og farfar holdt på å stryke med fordi han måtte leke sykepleier fordi farmor nektet hjelp utenfra (når farfar og pappa sammen med legen omsider fikk henne på 3 ukers avlastning rømte hun etter 4 dager dog..), men hjemmetjeneste fikk det litt igang ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Siri skrev:

Det er egentlig akkurat sånn jeg er også :lol:. Jeg synes det er morsomt å lage mat til meg selv, men når jeg skal lage til andre får jeg liksom litt prestasjonsangst, for da MÅ det jo liksom smake godt. Lager jeg til meg selv, så gjør det jo ikke noe om det blir mislykket heller. 

Ja altså det gjør liksom ikke noe om ting kommer i feil rekkefølge når det bare er til meg. Som i dag så var alt ferdig men viste seg at låret ble tatt litt for tidlig ut. Så det andre ble lunket før jeg spiste. Men plaget ikke meg, men syns det er feil å servere ting slik til andre :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Aslan skrev:

I utgangspunktet ikke tror jeg, tror den som skal motta tjenestene må samtykke. Men kanskje de kan bli enige om hjemmetjeneste i fellesskap som en start? Er slik vi lurte det til hos farmor og farfar :teehe: Farmor alvorlig syk og farfar holdt på å stryke med fordi han måtte leke sykepleier fordi farmor nektet hjelp utenfra (når farfar og pappa sammen med legen omsider fikk henne på 3 ukers avlastning rømte hun etter 4 dager dog..), men hjemmetjeneste fikk det litt igang ihvertfall. 

Det er litt frekt å le, men dette var ganske morsomt å lese :teehe: 

ser for meg en liten gammel dame med grått/hvit hår i rosa blomstrete nattkjole og tøffler som stikker av fra gamlehjemmet med rullatoren sin i snøen :teehe: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Kat84* skrev:

Akkurat sånn er det for meg også. Er det kun meg selv jeg skal lage mat til så blir det enten noe halvbra fra varmmatdisken på butikken eller så hender det faktisk at jeg glemmer å spise annet enn chips, knekkebrød, eller en gulrot :icon_redface: Det er jo bare meg liksom. Ikke noe poeng i å gjøre noe stort nummer ut av det! 

Men jeg må snart skaffe mer hundemat. Og så prøver jeg å bli klok på hvor mye V&H som går til en valp på snart 30 kg. De sier 4% av kroppsvekt. I følge min kalkulator blir det 1,2 kg (sa hun og stålsatte seg for hysterisk latter fra resten av Sonen ;) ), men det er da vel ekstremt mye? 
De voksne Beauceronene jeg vet at spiser V&H til vanlig får 500-800 gr pr dag. Og Norwegian Polar sier ca 500 gr til 30 kg valp. 

Jeg får skylde på at jeg ikke har vært i stoform i uka som har gått og at hodet henger litt etter, for dette var helt umulig å forstå seg på :P 

Jeg mener jeg følger to prosent på valper - jeg har en på seks og en halv måned og 27-28 kilo, og han får 700-800 gram om dagen. Den voksne på cirka 45 kilo får det samme på sommeren, og noe mer på vinteren.

17 minutter siden, Pippin&Symra skrev:

Å gleder du deg ikke veldig til å sove i senga di i nytt hus den første natta, spise frokost på ditt nye kjøkken den første morgenen og tisse på det nye doet ditt for første gang? :banana:

Det er på en måte litt absurd og uvirkelig, jeg har bare to netter igjen her... Jeg har ikke helt kommet så langt som å tenke på de tingene. På den annen side så satt jeg til fem i morges på interiørblogger og pinterest, og lot inspirasjonen flomme over meg :P

Nå er kontoret og gjesterommet helt ferdig pakket, så langt jeg klarer å se. Jeg har en bod og et skap i gangen, og er vel halvveis i begge. Boden er nå full av sko, vaskesaker, julegaver og valpeaviser/pakkeaviser. Vaskesaker bør stå her til jeg vasker ut, julegavene får pappa på onsdag, aviser trenger jeg til å pakke ned kjøkkenet, så da må jeg avgjøre hvor mange par sko som ikke er brukt siden før forrige flytting som skal være med til Espa... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, JeanetteH skrev:

Ja altså det gjør liksom ikke noe om ting kommer i feil rekkefølge når det bare er til meg. Som i dag så var alt ferdig men viste seg at låret ble tatt litt for tidlig ut. Så det andre ble lunket før jeg spiste. Men plaget ikke meg, men syns det er feil å servere ting slik til andre :lol: 

Ja, nemlig! Er det bare meg så er det jo ikke så nøye liksom, men med gjester så skal jo alt være "perfekt"... og komme i riktig rekkefølge :lol:. Kanskje man bare skal begynne å servere ferdigpizza :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Snoffe skrev:

Det er litt frekt å le, men dette var ganske morsomt å lese :teehe: 

ser for meg en liten gammel dame med grått/hvit hår i rosa blomstrete nattkjole og tøffler som stikker av fra gamlehjemmet med rullatoren sin i snøen :teehe: 

:teehe:

Ekte oslodame denne da, hun fikk prajet en taxi :lol: Men ja, det var med rullatoren på slep :P 

Var verre med tante (dog, hun er datra til farmor) som rømte fra sykehuset i 15 minus i januar. I sykehusklær. Døende av kreft med metastaser i hjernen (døde vel tre uker seinere, da tilbake på sykehuset). Hun tok bussen fra sykehuset. Og bussjåføren tok henne med han :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Aslan skrev:

I utgangspunktet ikke tror jeg, tror den som skal motta tjenestene må samtykke. Men kanskje de kan bli enige om hjemmetjeneste i fellesskap som en start? Er slik vi lurte det til hos farmor og farfar :teehe: Farmor alvorlig syk og farfar holdt på å stryke med fordi han måtte leke sykepleier fordi farmor nektet hjelp utenfra (når farfar og pappa sammen med legen omsider fikk henne på 3 ukers avlastning rømte hun etter 4 dager dog..), men hjemmetjeneste fikk det litt igang ihvertfall. 

Ante meg. Nja jo altså - den dagen han setter seg ned og sier "nei, jeg kan ikke hjelpe deg", så må hun jo. Men enige tror jeg aldri de blir. Når han tar et opp nå så blir hun taus som en østers. :lol: Jeg ba han nevne det for fastlegen sin, de har typisk nok ikke samme fastlege, men kanskje fastlegen hans kan kontakte hennes og det kan komme utenfra, kanskje enklere det enn fra oss. 

:lol: til farmor som rømte! Håper det gikk bra da. Høres ut som noe i samme kaliber som min svigermor. 

 

Satt på fox og trodde klokka var en time mer enn den er... *nedtelling* 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Raksha skrev:

Kan man "tvinge" hjemmesykepleier/hjemmehjelp på folk som ikke vil, om ektefellen vil fordi den ikke orker mer? Eller må det samtykkes ordentlig? Svigerfar begynner å bli sliten, men svigermor ser det ikke helt sånn.

 

Ikke hvis den som skal ha tjenesten er det man kaller for samtykke-kompetent. Og det å miste sin samtykke-kompetanse skal mye til.
Det går an at svigerfar ber om et møte med velferdskontoret i kommunen, sammen med svigermor, og at de sammen prøver å overtale henne til å ta imot litt hjelp. Viktig å begynne forsiktig, feks ved at hun får hjelp av andre til noen få ting som mannen hittil har hjulpet henne med. Det kan være dusjing en gang per uke, eller at de hjelper henne med stell og påkledning om morgenen. Eller utdeling av medisiner.
Hjelp til husarbeid, utover 1 time hver 14.dag, må man betale for selv og ordne via private vaskehjelp. Men man kan få hjemmetjenesten til å sette frem middag, (ikke lage den - mat kan bestilles levert på døren ferdig laget via kommunale ordninger), smøre frokost/lunsj, ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Siri skrev:

Ja, nemlig! Er det bare meg så er det jo ikke så nøye liksom, men med gjester så skal jo alt være "perfekt"... og komme i riktig rekkefølge :lol:. Kanskje man bare skal begynne å servere ferdigpizza :lol: 

Da er du i hvertfall sikker på at folk kommer på besøk pga vertskapet, og ikke maten :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Siri skrev:

Ja, nemlig! Er det bare meg så er det jo ikke så nøye liksom, men med gjester så skal jo alt være "perfekt"... og komme i riktig rekkefølge :lol:. Kanskje man bare skal begynne å servere ferdigpizza :lol: 

 

3 minutter siden, Pringlen skrev:

Da er du i hvertfall sikker på at folk kommer på besøk pga vertskapet, og ikke maten :D

Valpekjøperene mine som kommer langveisfra har fått servert det :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Aslan skrev:

:teehe:

Ekte oslodame denne da, hun fikk prajet en taxi :lol: Men ja, det var med rullatoren på slep :P 

Var verre med tante (dog, hun er datra til farmor) som rømte fra sykehuset i 15 minus i januar. I sykehusklær. Døende av kreft med metastaser i hjernen (døde vel tre uker seinere, da tilbake på sykehuset). Hun tok bussen fra sykehuset. Og bussjåføren tok henne med han :o 

Familien din høres ikke ut som de er veldig fæn av helsenorge :teehe: 

Huff, hva skal man egentlig si til sånt.  Tror jeg hadde vært litt usikker på hva jeg skulle ha gjort hvis en person som din tante kom inn på bussen. samtidig så bør man jo tenke litt selv også, og om ikke annet tatt en telefon til en eller annen som kunne hjulpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt teit at man aldri kan vite 100% sikkert når alle sauene er tatt ned på beitet. Vel, i hvert fall kan man vel ikke være sikker før det ligger snø på bakken. Er det ikke sånn at sauen skal bli tatt inn fra utmark når frosten nærmer seg, sånn egentlig? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, den hunden er travel i dag! For et maaaas (ja, jeg er allergisk mot mas)! Må vel dra på fellestrening i morgen og finne på noe krevende, for jeg blir litt sprø av unghunder som kjeder seg :P

Er det noen som vet hva jeg skal gjøre med harde knuter på lærbåndet? Jeg får bare ikke tvingt dem opp... Blir det feks verre eller bedre om jeg lar det ligge litt i vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Raksha skrev:

Ante meg. Nja jo altså - den dagen han setter seg ned og sier "nei, jeg kan ikke hjelpe deg", så må hun jo. Men enige tror jeg aldri de blir. Når han tar et opp nå så blir hun taus som en østers. :lol: Jeg ba han nevne det for fastlegen sin, de har typisk nok ikke samme fastlege, men kanskje fastlegen hans kan kontakte hennes og det kan komme utenfra, kanskje enklere det enn fra oss. 

:lol: til farmor som rømte! Håper det gikk bra da. Høres ut som noe i samme kaliber som min svigermor. 

 

Satt på fox og trodde klokka var en time mer enn den er... *nedtelling* 

 

 

Ja, dessverre så må vel ofte pårørende si stopp, og det er jo ikke så lett :( Men prøv gjennom fastlegene først, kanskje hun hører mer på fastlege enn dere andre :)

Jepp :lol: Mja, vi kan flire av det nå, dvs, at hun rømte, men det holdt på å gå galt. Taxisjåføren slapp bare av gamle skrulla med rullator og kjørte videre, det endte med at hun tryna i sine egne bein utforbi huset (de bor i sånn lavblokk i Groruddalen), farfar er nesten døv og ventet jo ingen, så han satt jo i stua og så på TV med superhøy lyd, men en nabo fant henne ganske raskt og fikk henne opp. Dog fikk de ikke tak i farfar (pga nevnte så-godt-som-døvhet-og-høylydt-tv, døra var låst og han hørte ikke ringeklokka, og ikke husket ikke telefonnummeret hans, og siden hun hadde stikki i full fart fra sykehjemmet hadde hun jo ikke med egen nøkkel), pappa sitt nummer husket hun ikke, men hun husket arbeidsplassen til mamma. Så naboen ringte dit, dog har jobben til mamma hovedkontor i Bergen, så det ble jo den ringerunden før de omsider kom frem til mamma på Oslokontoret :P Men da fikk de ordnet opp, for telefonen, den hørte farfar heldigvis. Og heldigvis skadet hun seg ikke. Men vi flirer av det nå i ettertid, selv om jeg tror pappa først ble mest oppgitt :teehe: 

1 minutt siden, Snoffe skrev:

Familien din høres ikke ut som de er veldig fæn av helsenorge :teehe: 

Huff, hva skal man egentlig si til sånt.  Tror jeg hadde vært litt usikker på hva jeg skulle ha gjort hvis en person som din tante kom inn på bussen. samtidig så bør man jo tenke litt selv også, og om ikke annet tatt en telefon til en eller annen som kunne hjulpet. 

Nei, det er nesten utrolig at jeg er blitt helsepersonell :lol: Farfar har OGSÅ rømt fra sykehus, men i mindre alvorlige tilstander da, han skulle skrives ut og få en siste legevisitt før han kunne dra, men legen ble sen, så farfar ble lei og bare gikk :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
1 time siden, Frida og fuglehundene skrev:

@Christine At ungdyr er tynne er helt normalt, var som en kommentar til at rasen ikke skal være tynnere enn andre raser :)

Åja, jeg trodde hun mente generelt i unghundstadiet jeg. Det er ikke mange år siden jeg hele tiden møtte settere som så slik ut, også som voksne, men ser ut til at ting går riktig vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, *Kat84* skrev:

Skriver søknader for tiden jeg også. Sendte en avgårde klokka 15 i dag sånn omtrent. Nå nettopp fikk jeg tilbakemelding om at jeg ikke var en aktuell kandidat. 
Så lite ville de ha meg at de bare måtte skynde seg å avslå! Ikke akkurat noe som motiverer til videre søking :(
Neste år skal bli mitt år jobbmessig har jeg bestemt! Nytt år og nye muligheter og alt det derre tullet der... 

Oi såpass ja. :hmm: Håper det løsner for oss begge to snart. Vært fint å starte nytt år med ny jobb. :)

Stiv og støl nakke, tror jeg dropper strikking resten av kvelden gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bling skrev:

Ikke hvis den som skal ha tjenesten er det man kaller for samtykke-kompetent. Og det å miste sin samtykke-kompetanse skal mye til.
Det går an at svigerfar ber om et møte med velferdskontoret i kommunen, sammen med svigermor, og at de sammen prøver å overtale henne til å ta imot litt hjelp. Viktig å begynne forsiktig, feks ved at hun får hjelp av andre til noen få ting som mannen hittil har hjulpet henne med. Det kan være dusjing en gang per uke, eller at de hjelper henne med stell og påkledning om morgenen. Eller utdeling av medisiner.
Hjelp til husarbeid, utover 1 time hver 14.dag, må man betale for selv og ordne via private vaskehjelp. Men man kan få hjemmetjenesten til å sette frem middag, (ikke lage den - mat kan bestilles levert på døren ferdig laget via kommunale ordninger), smøre frokost/lunsj, ol.

Var det jeg var "redd" for ja. Hun er definitivt samtykke-kompetent. Antar det kun krever at manvet hva man heter og hvilken dag det er i dag, omtrent. Er ikke noe galt kognitivt, så...  Får håpe svigerfar bare sier nei før heller enn senere da, da må hun jo ha hjelp. Det skumle er at hun glemmer medisiner og får hyperkalemianfall, de kan i verste fall være dødelige. 

 

8 minutter siden, Aslan skrev:

Ja, dessverre så må vel ofte pårørende si stopp, og det er jo ikke så lett :( Men prøv gjennom fastlegene først, kanskje hun hører mer på fastlege enn dere andre :)

Jepp :lol: Mja, vi kan flire av det nå, dvs, at hun rømte, men det holdt på å gå galt. Taxisjåføren slapp bare av gamle skrulla med rullator og kjørte videre, det endte med at hun tryna i sine egne bein utforbi huset (de bor i sånn lavblokk i Groruddalen), farfar er nesten døv og ventet jo ingen, så han satt jo i stua og så på TV med superhøy lyd, men en nabo fant henne ganske raskt og fikk henne opp. Dog fikk de ikke tak i farfar (pga nevnte så-godt-som-døvhet-og-høylydt-tv, døra var låst og han hørte ikke ringeklokka, og ikke husket ikke telefonnummeret hans, og siden hun hadde stikki i full fart fra sykehjemmet hadde hun jo ikke med egen nøkkel), pappa sitt nummer husket hun ikke, men hun husket arbeidsplassen til mamma. Så naboen ringte dit, dog har jobben til mamma hovedkontor i Bergen, så det ble jo den ringerunden før de omsider kom frem til mamma på Oslokontoret :P Men da fikk de ordnet opp, for telefonen, den hørte farfar heldigvis. Og heldigvis skadet hun seg ikke. Men vi flirer av det nå i ettertid, selv om jeg tror pappa først ble mest oppgitt :teehe: 

Nei, det er nesten utrolig at jeg er blitt helsepersonell :lol: Farfar har OGSÅ rømt fra sykehus, men i mindre alvorlige tilstander da, han skulle skrives ut og få en siste legevisitt før han kunne dra, men legen ble sen, så farfar ble lei og bare gikk :P 

Ja, håper svigerfar tar det med fastlege, som ikke-engang-inngifta-svigerdatter så har jeg liksom ikke så mye jeg skulle ha sagt.

 

Åherregud! :o  :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens dilemma, ny episode av The Walking Dead og av Broen. samboer vil helst se Broen i dag og TWD i morgen, jeg motsatt. Men samboer har ordna middag OG tura Thorvald i dag, så han har vel egentlig førsterett på å velge program, får jeg vel innrømme :shifty:

Jeg får skru av interrnett med andre ord, vil ikke få spoila TWD :no: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, rosinbolle skrev:

Puh, den hunden er travel i dag! For et maaaas (ja, jeg er allergisk mot mas)! Må vel dra på fellestrening i morgen og finne på noe krevende, for jeg blir litt sprø av unghunder som kjeder seg :P

Er det noen som vet hva jeg skal gjøre med harde knuter på lærbåndet? Jeg får bare ikke tvingt dem opp... Blir det feks verre eller bedre om jeg lar det ligge litt i vann?

Prøv å lirk en spiker inn i knuten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mud skrev:

Jeg synes egentlig ikke Toddy er FOR tynn, men jeg har fått noen kommentarer. Jeg svarer bare at han er som fjortisgutter flest :P Litt sånn beinete :lol: Han får mer enn nok mat liksom... 

Jeg regner med det går seg til med alderen. 

 

FB_IMG_1446480838338-1.jpg

Nei, han ser egentlig ikke for tynn ut, bare litt fjortisranglete. :ahappy:
Minion var heller ikke for tynn, i den forstand, hun var også bare beinete og veeeeldig slank. :P Okey da, hun kunne godt hatt litt mer kjøtt på kroppen! Men hun var ikke for tynn allikevel. :P

Det var ikke mye ekstra på den kroppen liksom. Til tross for uante mengder mat som gikk ned.
IMG_4683_Minion_c.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...